Aiheuttavatko videopelit väkivaltaisuutta nuorissa?
Minun naapurissani asuva noin 16-vuotias poika usein huutaa yöllä niin kovaa, että se kuuluu minun asuntooni, minkä takia en usein saa edes unta. Epäilen, että kyseessä on videopeleille suuttuminen, joka aiheuttaa hänessä agressiota. Tietysti toinen vaihtoehto on myös se, että hän on vain venäläinen... Joka tapauksessa onko teidän lapsissanne näkynyt agression merkkejä, joka voisi olla yhdistettävissä videopeleihin? - Nehän ovat nykyään aika väkivaltaisia.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi olla väkivaltainenkaan peli, jos sitä pelataan muita vastaan kilpailuhengessä ja tappio käy teinin luonnolle. Välillä se purkautuu turhautuneena mesoamisena. On nähty ja joutunu välillä rauhoittelemaan. Teinipojilla tuppaa monilla olemaan tuo kilpailuvietti aika vahva ihan biologiankin puolesta.
Toisaalta, kyllähän moni aikuinenkin mekastaa esim. jäähallissa, jos oma joukkue töppäilee.
Ahaa... eli raivostuminen ei johdu väkivaltaisuudesta. En henkilökohtaisesti tiedä, millaisia pelejä nykyajan nuoriso pelaa, mutta pääosin olen kuullut heidän pelaavan pelkkiä räiskintäpelejä. Tietysti sen takia, että pelit ovat yhteydessä nettiin, voi myös olla kyseessä muiden pelaajien provosointi. Mutta kiitos kommentistasi!
Videopelien väkivaltaisuudesta on puhuttu jo ainakin 1980-luvulta asti.
Jos ne oikeasti lisäisivät väkivaltaisuutta, sen pitäisi jo näkyä tilastoissa.
Normaalisti olen aika rauhallinen hemmo, mutta tietsikalla pelaillessa välillä menee ns. hermo ja tulee vähän kirottua. Sanoisin sitä vaan terveelliseksi aggressioiden purkamisväyläksi, sen sijaan että ilman pelejä esim. lähtisin kylille potkimaan mummoja.
Oon pelannu paaaaljon. En oo koskaan lyönyt ketään ja hoidan ihmisiä työkseni. Pelatessa kyllä kuuluu, jos ei onnistu :) Eli ei tee !
Poikaystävä raivoaa pelille (tai muille yhteistyökyvyttömille pelaajille...) mutta ei satuttaisi kärpästäkään. Mä en raivoa koska olen huomannut et tiimillä alkaa menee paljon huonommin jos joku on suolainen
Ei se kyllä ihan tervettä voi olla jahdata veitsen tai muiden aseiden kanssa luonnollisen näköisissä ympäristöissä tunti tolkulla tappoaikeissa muita ihmisiä. Sanokoot ns. asiantuntijat mitä sanovat.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä ihan tervettä voi olla jahdata veitsen tai muiden aseiden kanssa luonnollisen näköisissä ympäristöissä tunti tolkulla tappoaikeissa muita ihmisiä. Sanokoot ns. asiantuntijat mitä sanovat.
Kyllä minä tiedän. Nih.
Kyllä. Super Mario tekee nuorista väkivaltaisia. Super smash bros on vielä pahempi SIINÄHÄN TAPELLAAN! 😮😮😮😮
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Super Mario tekee nuorista väkivaltaisia. Super smash bros on vielä pahempi SIINÄHÄN TAPELLAAN! 😮😮😮😮
Totta. Olen aika varma että kouluampumiset johtuvat Mario Kartista
Psykologisten tutkimusten mukaan videopelit voivat lisätä tai olla lisäämättä väkivaltaisuutta, mutta osana mediaväkivaltaa ne turruttavat ihmisen siten, ettei ihmisellä ole tunteita kuten muilla. Esimerkiksi uutisointi jostain sodasta muuttuu arkiseksi eikä kukaan siitä enää innostu -> onnettomuuspaikoilla ihmiset eivät auta, vaan kuvaavat puhelimilla onnettomuuden uhreja jne.
Aggressiivisuus liittyy yleensä ryhmästä poissulkemiseen. Pelaaminen voi olla nuoren keino paeta esimerkiksi koulukiusaamista.
Joo. Varmaan ne sadat miljoonat GTA-pelisarjan pelejä ostaneet ja pelanneet ovat kaikki väkivaltaisia hulluja.
Ei taida löytyä yhtäkään sellaista tutkimusnäyttöä, joka osottaisi, että väkivaltaa sisältävän pelin pelaaminen lisäisi välivaltaisuutta pelaajan oikeassa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Varmaan ne sadat miljoonat GTA-pelisarjan pelejä ostaneet ja pelanneet ovat kaikki väkivaltaisia hulluja.
Hyvin harva tupakoija sairastuu keuhkosyöpään, mutta on yleistä tietoa, että tupakointi aiheuttaa keuhkosyöpää. Videopelit voivat lisätä väkivaltaisuutta tai aggressiivista käytöstä, vaikka kaikki pelaajat eivät väkivaltaisia hulluja olisikaan.
Ei tarvi olla väkivaltainenkaan peli, jos sitä pelataan muita vastaan kilpailuhengessä ja tappio käy teinin luonnolle. Välillä se purkautuu turhautuneena mesoamisena. On nähty ja joutunu välillä rauhoittelemaan. Teinipojilla tuppaa monilla olemaan tuo kilpailuvietti aika vahva ihan biologiankin puolesta.
Toisaalta, kyllähän moni aikuinenkin mekastaa esim. jäähallissa, jos oma joukkue töppäilee.