Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voi syödä normaalisti lihomatta?!

Vierailija
18.02.2018 |

Siis,en oikeasti ymmärrä. Aina sanotaan että pitäisi laihduttaa niin että voi noudattaa ruokavaliota lopunelämänsä. Useimmat laihdutusruokavaliot on sitten kuitenkin n.1500kcal,mikä on todella vähän.

Jos normaalipainoinen Pirjo syö 1800kcal ja pitää painonsa, miksi saman pituisen ja 30kg painavamman Liisan pitää syödä 1500kcal laihtuakseen? Liisahan on ylipainoinen eli on syönyt enemmän kuin 1800kcal,jotta on lihonnut. Jos Liisakin syö 1800kcal kuten normipainoinen Pirjo,eikö hän laihdu väistämättä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin Pirjo ja Liisa ovat eri ihmisiä, ei heitä kannata verrata toisiinsa. Eri ihmiset liikkuvat eri määriä ja heidän aideenvaihduntansa toimii eri vauhtia, ja mahdollisesti suoliston bakteerikannassakin on eroa, joka vaikuttaa siihen, miten ravinto hyödynnetään.

Eli otetaan tarkasteluun vain se Liisa. Jos Liisan paino pysyy nykyisellään eli 30 kiloa liian isona siten, että hän syö 2200 kilokaloria päivässä, hänen pitäisi laihtua sillä että rupeaa syömään vähemmän kuin ennen. Jos hänen elämänsä pysyy muuten tasan samanlaisena kuin se on ennen ollut, sekin vaikuttaa jos hän karsii syömisistään 200 kilokaloria päivässä pois. Tämä siis johonkin asti; ei se laihtuminen loputtomiin jatku. Jossakin vaiheessa löytyy uusi tasapainotila, jossa Liisan paino pysyy niillä syömisillä ja liikkumisilla ennallaan.

1500 kilokaloria päivässä on niin vähän, että sillä useimmat laihtuvat - eivät kuitenkaan välttämättä kaikki. Joku lyhyt ja fyysisesti tosi passiivinen eläkeläinen ei välttämättä laihdu. Ehkä se sitten on jossakin dieetissä suosituksena, että tulokset voidaan sillä taata miltei varmasti? Jos lähtökohta kuitenkin on 190-senttinen 130-kiloinen miehenköriläs, siinä on aivan liian vähän ruokaa (paitsi jos pitää laihduttaa nopeasti esim. jotain leikkausta varten ns. sairaaladieetillä). Eri laihduttajille on eri ravintomäärä sopiva.

Vierailija
2/5 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdoton EI kaikille kitudieeteille, joilla saavutetut tulokset ovat ohimeneviä. Tärkeämpää on muuttaa elintapojaan terveellisemmiksi. Siinä samalla myös laihtuu melkein kuin huomaamattaan. 

Minä tarvitsen 1500 kaloria pelkästään siihen, että olen olemassa, siis en liiku lainkaan. Tämä paljastui kehonkoostumusmittauksessa. Liikuntaohjaaja neuvoi, että jos haluan laihduttaa, kannattaa syödä hieman enemmän, esimerkiksi ensi 2000 kaloria ja sitten voi vähentää 1800 kaloriin.  Jos söisin vähemmän kuin 1500 kaloria, kehoni menisi säästöliekille enkä laihtuisi ollenkaan. Pitää siis syödä aina jonkin verran enemmän kuin sen vähimmäismäärän kaloreita.  Kalorit pitää tietysti hankkia terveellisestä ruokavaliosta, eikä mistään valmisruuista. 

Samaan aikaan pitää huolehtia siitä, että syön viisi ateriaa päivässä säännöllisin väliajoin.  En saa päästää itseäni nälkäiseksi, etten sorru ahmimaan. Se on pahinta, mitä laihduttaja voi tehdä itselleen. Syönkin 3 - 4 tunnin välein sen 5 ateriaa. Olen pienentänyt annoskokoa, mutta lisännyt vihanneksien ja hedelmien syöntiä. 

Tietysti pitää myös harrastaa liikuntaa säännöllisesti. 

En varsinaisesti laihduta vaan pyrin muuttamaan elintapojani terveellisemmiksi. Samalla myös painoni putoaa. Suosittelen samaa myös aloittajalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos fiksuista vastauksista! Selvensi paljon omaa pohdintaani. Olen todennut,että en kertakaikkiaan kykene 1500kcl dieetteihin koska nälkä on niin kova ja tuohon kalorimäärään ei paljon mahdu. Enkä kyllä voi sitä loppuelämää noudattaa. Jos syön vapaasti ilman stressiä tai nälkää,lautasmallin mukaan ja kasviksia sen puoli kiloa vähintään,kaloreita tulee n.1800-2000kcal. Tähän yleensä kuuluu joku pieni herkkukin. Ehkä 1800kcal voisi olla hyvä tavoite.

Vierailija
4/5 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pieni nainen ja peruskulutukseni on 1200kcal/pvä.

Työkaverini ei ole paljon isompi, mutta hänellä peruskulutus on jo 1600kcal.

Kun lisätään yhtälöön liikunta, jota minä en harrasta ollenkaan ja työkaveri paljon (kaksi koiraa, kuntosali, jne) kulutukset menevät aika lailla enemmän vielä erilleen: minulla 1500kcal/pvä ja työkaverilla yli kahden tuhannen.

Ymmärrätkö?

Vierailija
5/5 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennä hiilareita niin voit syödä kunnon ruokaa reilusti lihomatta.

En laihduta (normaalipainoinen) mutta syön todella vatsani täyteen. Aamulla vain marjasmoothien mutta lisään siihen tahinea antamaan hyviä rasvoja ja proteiineja. Lounaaksi söin ison salaatin missä oli 80g tonnikalaa öljyssä, 1 avokado, 1 kananmuna ja fetaa. Kastikkeena oliiviöljyä.

Päivälliseksi tulen syömään kanapataa couscousin kanssa (tuosta tulee päivän hiilarit, seassa kurkkua, minttua ja tomaattia), hummusta, tsasikia ja salaattia.

Iltapalaa tuskin tarvitsen, ehkä 1 mandariini tai pari juustosiivua.

En ole edes laskenut mitä noista tulee kaloreja mutta enemmän kuin aiemmin ja paino putoaa silti