Miksi töissä ei saisi pitää ruokataukoa?
Olen ollut töissä joitain vuoroja eräässä ravintolassa ja siellä on noussut hirveä haloo siitä, kun olen pitänyt minulle kuuluvan puolen tunnin ruokatauon(se on aika, jolloin en saa palkkaa). Ruokatauolla syön ihan kunnon aterian, koska en jaksa muuten. Enkä siis ole lähtenyt tasan lounasajan alkaessa syömään omaa ruokaani, vaan mielestäni ihan fiksusti katsonut sopivan ajan.
Tämä tuntuu silti olevan muille joku ongelma, kun ne muut eivät ikinä suostu pitämään taukojaan. He eivät kuulemma ehdi. Silti kyllä tupakkataukoihin löytyy aikaa ja turhanjauhamiseen. Sitten kiukuttelevat minulle siitä, että eivät taaskaan ehtineet syödä. Olen kuulemma itsekeskeinen, vaikka olen monta kertaa oikein erikseen sanonut, että pärjään kyllä, jos haluat pitää sen ruokataukosi. Muuten olettaisin, että aikuiset ihmiset osaisi itse huolehtia tauoistaan ja syömisistän.
Mutta ei, ihan kuin hiekkalaatikolla olisi.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sie tulkitset ton jos kahvitaukoa ei voi antaa niin pitää olla mahdollisuus ees juoda siinä työn lomassa? Siinähän sanotaan jo suoraan, että kahvitaukoa ei tarvi antaa jos se on mahdotonta työn luonteen takia?
Tai tuon, että puoli tuntia tai riittävä aika? Eiköhän tuolla riittävällä ajalla tarkoiteta vähempää kuin puoli tuntia. Jos työn luonteen takia ei oo mahollista antaa puolta tuntia niin pitää antaa edes jotain. Koululaisillakin on 15min ruokatauko, joten varmaan aikuisenkin kohdalla voidaan 15min katsoa olevan riittävä.
No lähtökohtaisesti yrittäisin pitää sen minulle kuuluvan ruokatauon. Sillä puljulla pitää olla joku perustelu, miksei ruokataukoa voi pitää. Ja jos ei voi, sitten pitää antaa se syömiseen sopiva aika, itse sanoisin että ainakin 20min.
Kahvitaukojen suhteen pitäisi myös osoittaa jokin syy, ettei taukoja muka voi pitää.
Hyvin usein se syy on se, että henkilöstöä on minimi ja jokaselle se yks tehtävä mitä hoitaa, väliaikaisesti joku pystyy tekee kahta hommaa jos ei ole kovin kiire. Jos on kiire niin se kahta hommaa hoitava on aika äkkiä kusessa eli et voi jättää omaa paikkaasi ainakaan pitkäksi aikaa. Henkilöstöä ei palkata enempää, koska homma hoituu tuolla määrällä. Ongelma vaan on jos joku menee tauolle.
Enkä todellakaan puolustele tässä tuota tauottomuutta. Oon tuo, joka kerto tekevänsä lähinnä kesät tätä työtä. En vaan raaski jättää työkaveria aivan pulaan ja odotan, että samaa solidaarisuutta saisin myös takaisin. Henkilöstö kun ei ole tulossa lisää vaikka mitä tekis etenkään kausityössä kuten kesäravintoloissa, ne osaa imeä kaiken työntekijöistään.
Niin, ja tämä homma toistuu, koska työntekijät itse hyväksyy tämän.
Ja eihän se homma toimi, jos yhden työntekijän tauollaolo sotkee koko paletin.
Ei vaan TES hyväksyy sen. Mihin sä työntekijänä oikeuksies kanssa vetoot jos et TES:iin? TES velvottaa joustamaan ja luopumaan tauoista jos työ sitä vaatii
Niin ja kenen tekemä tämä tes on?
Niin, ravintola-alan työntekijöiden.
:D
Oikeesti? Etkö pystyny parempaan?
Edelleenkin alalla on iso vaihtuvuus, paljon opiskelijoita ja kausityöntekijöitä. Harva on alalla pysyvästi. Toisin sanoen moni ei kuulu liittoon, joka yleensä ajaa työntekijöiden etuja.
Toiseksi ravintola-alalla noudatetaan marava:n tessiä. Ei niitä hotellin respoja yms. kiinnosta tarjoilijoiden tauot. Ton TES:n alle kuuluu todella iso joukko ihmisiä hyvin erilaisine työnkuvineen ja -ympäristöineen.
Vierailija kirjoitti:
Missä ravintolassa on puolen tunnin palkaton ruokatauko?
Kaikki missä mä oon ollu niin varsinaisia taukoja ole, koko 8h on työaikaa. Syödä kyllä saa, mutta kiireestä riippuen se on 5-30min. Ja tottakai ollaan huolehdittu, että jokainen saa taukonsa, mutta joskus on vaan turhan kiire.
Sitten yritetän kattoo kahvitaukoa jos ruokatauko on ollu naurettavan lyhyt. Muutenhan ei kahvitaukoja ole, koska työn ohessa pystyy periaatteessa juomaan virvokkeita.
Kiire johtuu siitä, ettei palkata riittävästi työvoimaa. Lisää työvoimaa ei palkata, koska nykyisiä voi vedättä luopumaan tauoistaan. Hölmöläisten hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki missä mä oon ollu niin varsinaisia taukoja ole, koko 8h on työaikaa. Syödä kyllä saa, mutta kiireestä riippuen se on 5-30min. Ja tottakai ollaan huolehdittu, että jokainen saa taukonsa, mutta joskus on vaan turhan kiire.
Sitten yritetän kattoo kahvitaukoa jos ruokatauko on ollu naurettavan lyhyt. Muutenhan ei kahvitaukoja ole, koska työn ohessa pystyy periaatteessa juomaan virvokkeita.
Kiire johtuu siitä, ettei palkata riittävästi työvoimaa. Lisää työvoimaa ei palkata, koska nykyisiä voi vedättä luopumaan tauoistaan. Hölmöläisten hommaa.
Sama sullekkin uudestan pikku-hölmöläinen:
" ---- TES käytännössä sanoo, että tauon saa pitää jos ehtii, jos ei ehdi niin voivoi. Jos TESssä sanottaisiin, että puolen tunnin ruokatauko kuuluu tarjoilijalle, niin työntantaja joutuisi sen järjestämään. Nyt ei joudu, koska työnkuva nyt on vaan sellainen."
Jos sun työehtosopimus sanoo, että taukoa ei tarvii antaa jos ei ehdi. Ni ei se työntantaja sitä anna, sillä on oikeus vetoo työehtosopimuksen tohon pykälään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta, vaikka kuinka alapeukutatte.
Terveisin 30v ravintola-alaa takana. Varsinkaan nuoret eivät pidä. Toki syödään jos on aikaa se 10 min.
Aloittaja ei taida tietää alasta mitään. Ravintoloissa ei kyllä ole mitään palkattomia taukoja. Fakta.
Kannatan ruokataukoa.
Tupakkatauot kieltäisin ravintola-alalla työskenteleviltä, koska tupakanlöyhkä tarttuu lautasiin. Oikeasti.
En halua röökiltä haisevaa tai maistuvaa ruokaa.
Savustakoot itseään vapaa-aikana.
Tämän keskustelun myötä huomaa kyllä, miksi ravintola-alan taukosysteemit on sellaiset kuin on. Turhaa siitä on muita syytellä.
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alalla on ihan uskomattomia ihmisiä töissä. Miten ei iso ihminen osaa pitää huolta omista tauoistaan?
Ei niitä kukaan kenellekään ala tyrkyttämään, itse ne on sumplittava ja pidettävä.[/quote
no mites pidät tauot kun olet yksin töissä
Vierailija kirjoitti:
Kannatan ruokataukoa.
Tupakkatauot kieltäisin ravintola-alalla työskenteleviltä, koska tupakanlöyhkä tarttuu lautasiin. Oikeasti.
En halua röökiltä haisevaa tai maistuvaa ruokaa.
Savustakoot itseään vapaa-aikana.
Asiakkaana olen samaa mieltä. On aika ikävää, kun juuri tupakalta tullut tarjoilija tuo leipäkorin pöytään tai kantaa aterialautasia. Yöks.
Muutoin tämä ketju on kiinnostava. Minä olen työssä, johon ei kuulu ruokataukoa ollenkaan. Meillä siis ei alan sopimukseen sisälly lainkaan ruokataukoa. Jos aikaa on, saa syödä, mutta usein menee koko päivä niin kiireessä, että vasta päivän päätteeksi ehtii istahtaa ja vetää kaksin käsin mättöä naamaan.
Vierailija kirjoitti:
Terveisin 30v ravintola-alaa takana. Varsinkaan nuoret eivät pidä. Toki syödään jos on aikaa se 10 min.
Aloittaja ei taida tietää alasta mitään. Ravintoloissa ei kyllä ole mitään palkattomia taukoja. Fakta.
Ei, eikä välitä tietääkään. Omaan makuun jo ihan tarpeeksi kyseistä alaa nähnyt. Kieltämättä tuo motivaatiota opiskeluihin, ettei tarvi olla alalla.
Jos minulla on merkitty esim. 8,5h päivä, mutta saan palkan vain 8h ajalta, eikös se puoli tuntia ole palkatonta? Miksi siis käyttäisin tämän puoli tuntia muuhun kuin omiin asioihini?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei taida tietää alasta mitään. Ravintoloissa ei kyllä ole mitään palkattomia taukoja. Fakta.Ei, eikä välitä tietääkään. Omaan makuun jo ihan tarpeeksi kyseistä alaa nähnyt. Kieltämättä tuo motivaatiota opiskeluihin, ettei tarvi olla alalla.
Jos minulla on merkitty esim. 8,5h päivä, mutta saan palkan vain 8h ajalta, eikös se puoli tuntia ole palkatonta? Miksi siis käyttäisin tämän puoli tuntia muuhun kuin omiin asioihini?
No toi on tietysti eri asia jos sulla on oikeesti ruokatauko. Ite oon tehny lukoikäsestä asti ravintolahommia ja luojan kiitos nyt on viimenen kesätyökesä tulossa, sitten on paperit kourassa ja pääsee oman alan töihin. Meille opettajille kun ei noita oman alan kesätöitä ole. En oo vaan ite koskaan törmänny tuohon, että ois oikee ruokatauko, vaan noi edelliset kommentit on päteny munki työpaikassa. Tauon saa pitää jos ehtii, aina ei ehdi ja vakkarit pitää sitä ihan normaalina, eikä valita. Kesätyöntekijänä on paha mennä muuttamaan mitään, mutta jos mulla olis puolen tunnin oikee palkaton ruokatauko, ni todellakin pitäisin joka minuutin siitä.
Vierailija kirjoitti:
Laitat näkyvään paikkaan tekstin:
"Ruokatauko: Jos päivittäinen yhdenjaksoinen työaika ylittää 6 tuntia, työntekijälle on annettava vähintään puolen tunnin lepoaika tai työrytmi huomioiden tilaisuus riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten ruokailuun soveltuvassa tilassa." (PAM)
Jos aikoo työpaikalla vedota TESiin, kannattaa valita omaa työpaikkaansa koskeva TES eli tässä tapauksessa MaRan, joka on yleissitova ja koskee niitäkin työnantajia, jotka eivät ole liiton jäseniä.
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alalla on ihan uskomattomia ihmisiä töissä. Miten ei iso ihminen osaa pitää huolta omista tauoistaan?
Ei niitä kukaan kenellekään ala tyrkyttämään, itse ne on sumplittava ja pidettävä.
Samaa kuin kaupan alalla. On olevinaan niin tuikitärkeää hommaa, ettei taukoja nyt vaan ehdi pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kukaan kenellekään ala tyrkyttämään, itse ne on sumplittava ja pidettävä.
Samaa kuin kaupan alalla. On olevinaan niin tuikitärkeää hommaa, ettei taukoja nyt vaan ehdi pitää.
Jep.
Samalla työteho laskee, kun nälkä haittaa työskentelyä.
Syö kuormasta, niin ei tartte pitää, e oo nälkä.
Ravintola-alalla vallitsee mielistelykulttuuri. Jos teet ylitöitä, skippaat taukosi ja hypit muiden käskyjen mukaan, olet paras työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Samalla työteho laskee, kun nälkä haittaa työskentelyä.
Nälkä ei tule, jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Nälkä ei tule, jos ei halua.
Jihuu, maailman nälänhätäongelmat olisi ratkaistu, jos tämä olisi totta.
Niin ja kenen tekemä tämä tes on?
Niin, ravintola-alan työntekijöiden.
:D