Annoin periksi - käytin itsepalvelukassaa ekaa kertaa
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt miksi ihmiset väkisin jonottavat palvelukassalle. Olen miettinyt että ovatko ihmiset todella niin avuttomia että eivät osaa käyttää itsepalvelukassaa. Nyt tätä keskustelua luettuani ymmärrän, että ihmiset ovat sittenkin niin älyttömiä että eivät tahdo käyttää itsepalvelukassaa.
Samaa ihmettelen. Seisovat jonossa kuin lampaat.
Sillä välin minä saan maksettua ostokseni ilman jonoja ja pääsen pois.
Ymmärrän. Sulla on kiire palstailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun käyttää itsepalvelukassaa niin tulee ajatus että miksi ne kaikki kassatyöntekijät on siellä kun ovat korvattavissa? Tuo on muutenkin niin robottimaista hommaa että kai se on parempi antaa koneen tehdä kuin että ihminen on siinä tekemässä liukuhihnamaista työtä.
Sitten he jäävät työttömiksi. Hieno homma, lisää vaan työttömiä.
Juuri se on tarkoituskin. Nykyinen systeemi on tuhoon tuomittu ja yritän nopeuttaa prosessia, että saisin itsekin vain sluibailla kotona.
Periaatteesta en käytä koskaan itsepalvelukassoja. Olkoon se minun panokseni suomalaisten työllisyydelle. Mitä enemmän käytetään itsepalvelukassoja, sitä enemmän vähennetään työvoimaa kaupasta.
Itsepalvelukassalla ei voi käyttää käteistä. Hintakaan ei ole sen halvempi vaikka joutuu itse tekemään työn.
Mut, mut... se itsepalvelukassa ei osaa käsitellä ale-kuponkeja, ei antaa ateriapassia, ei osaa lukee mun lounaskorttia, eikä uudelleenpunnita vihanneksia/hedelmiä jos unohtui punnita. Mutta toisaalta K-marketin kaikki kassatkaan ei aina osaa kaikkia noista... noh, kukaan ei ole täydellinen :D
Vierailija kirjoitti:
Itsepalvelukassalla ei voi käyttää käteistä. Hintakaan ei ole sen halvempi vaikka joutuu itse tekemään työn.
Joo ihan hirvee työ siinä onkin kun lukee viivakoodit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2) työpaikat maksavat. Tiedätkö mistä otetaan työntekijöiden palkkarahat?
Taivaastako?Ohis. Kuvittelet ilmeisesti, että ne itsepalvelukassat ovat halpoja ja eivät tarvitse huoltoa ja myös jatkuvaa kehittelyä ja päivittämistä. Itsepalvelukassojen kustannuksia on helppo aliarvoida, mutta ne on kokonaisuutena kaikkea muuta kuin ilmaisia kaupalle. Etuja ihmiseen verrattuna on toki, ne ei sairasta eikä väsy, mutta puhdistaa ja huoltaa niitäkin pitää ihan siinä kun tavallistenkin kassojen laitteita.
Mutta siis, ne itsepalvelukassat on varmaan jonkin verran edullisempia kaupalle silloin kun ne hyvin toimivat. Prismassa kuutta itsepalvelukassaa kohti on yksi henkilö siinä normaaliaikoina avustamassa ja kiireaikoina kaksi henkilöä. Joten jonkun verran nekin työllistää.
Palvelukassan ja itsepalvelukassan kustannusten erotuksen hyöty tuskin näkyy tuotteiden hinnoissa, ellei sitten kilpailutilanne edellytä sitä että kauppa halpuuttaa hintoja. Todennäköisempää on, että se menee tulokseen ts. omistajille siltä osin kun ei ole tarvetta tukea jotain toista toimintoa kaupassa joka on kaupan kannalta välttämätön ja josta ei voida luopua, mutta joka ei itsessään ole kovin kannattavaa.
Kuvitelma siitä, että jos joku laskee kaupan kuluja niin se laskeva kulu automaattisesti annettaisiin kaupassa asioivien asiakkaiden hyödyksi on perin naiivi. Kauppaa ei tehdä hyvätekeväisyyden vuoksi vaan kyse on bisneksestä jossa rahan teko omistajille on asiakkaan edun edellä. Asiakkaalle annetaan etuja, alenevina hintoina vain ja ainoastaan jos se hyödyttää myös omistajaa.
Eihän itsepalvelukassoissa ole edes liukuhihnojen kaltaisia kuluvia osia? Elektroniikka taas on massatuotettuna halpaa ja erittäin luotettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvetin palvelua?
Jokainen osaa vetää tuotteen viivakoodin ohi.Ei kyse ole osaamisesta, vaan siitä että joku muu tekee sen. Moni osaa ajaa autoakin mutta käyttää silti taksia.
Lidlissä kassa punnitsee myös hedelmät.
Ai Lidl on jämähtänyt jonnekin 70-luvulle...
Aina tulee tuosta mieleen, kun ison meren takana kassaherran piti myös punnita kasviksia eikä hän tuntenut niitä ollenkaan. Minä sitten yritin ääntää mahdollisimman oikein että turnips, ja herra katsoi huuli pyöreänä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteesta en käytä koskaan itsepalvelukassoja. Olkoon se minun panokseni suomalaisten työllisyydelle. Mitä enemmän käytetään itsepalvelukassoja, sitä enemmän vähennetään työvoimaa kaupasta.
Minun panokseni suomalaisten työllisyydelle on se että masturboin torilla. Kato poliiseja pitää palkata lisää että ehtivät pidättämään minut.