Annoin periksi - käytin itsepalvelukassaa ekaa kertaa
Kommentit (50)
2) työpaikat maksavat. Tiedätkö mistä otetaan työntekijöiden palkkarahat?
Taivaastako?
Valitettavasti silmämääräisesti kadsoja on vähennetty ja jonot pidentyneet. Siinä idealistikin miettii nopean itsepalvelun ja hitaan Palvelukassan eroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun käyttää itsepalvelukassaa niin tulee ajatus että miksi ne kaikki kassatyöntekijät on siellä kun ovat korvattavissa? Tuo on muutenkin niin robottimaista hommaa että kai se on parempi antaa koneen tehdä kuin että ihminen on siinä tekemässä liukuhihnamaista työtä.
Sitten he jäävät työttömiksi. Hieno homma, lisää vaan työttömiä.
Ja sää et ymmärrä sitä että mistä se palkan maksaja tulee?
Jos luulet, että kaupan henkilöstökulujen karsimisen myötä hinnat laskevat, luulet väärin. Vain kaupparyhmän tai kaupiaan voitot kasvavat. Varsinkin kun Suomessa ei ole oikeaa kilpailua päivittäistavarakaupassa.
En väittänyt että ne laskevat, mutta se vaara että hinnat nousevat henkilöstökulujen myötä, on suurempi.
Tuo "ihmisille työpaikkoja" on kyllä taas niin typerä perustelu, että oksat pois. Samalla logiikalla varmaan rakennutatte talonnekin ilman koneiden apua, niin riittää useammalle töitä lapion ja kirveen varressa. Ettekä tietenkään hanki mitään teollisesti tuotettuja tuotteita, vaan kaikki tehdään käsin.
Henkilökohtaisen palvelun suosiminen on ihan järkevää. Mutta itse näen, että itseoalvelukassat on yksi kauppojen palvelu muoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvetin palvelua?
Jokainen osaa vetää tuotteen viivakoodin ohi.Ei kyse ole osaamisesta, vaan siitä että joku muu tekee sen. Moni osaa ajaa autoakin mutta käyttää silti taksia.
Lidlissä kassa punnitsee myös hedelmät.
Jos minun pitää joka tapauksessa nostaa tuotteet itse liukuhihnalle ja odottaa kun joku muu lukee ne viivakoodinlukijan läpi, niin mieluummin sitten luen tuotteet itse. Se ei edes juurikaan ole hitaampaa kuin se, että nostaisi vain tuotteen liukuhihnalle, kunhan oppii missä viivakoodit ovat missäkin tuotteessa. Hitautta aiheuttaa lähinnä itsepalvelukassojen pieni lastaustaso, josta olisi mielestäni voinut tehdä syvemmän ja jossa voisi olla hieman etuseinää, että tuotteet eivät pääse tippumaan.
Jos kassalla tuotteet pakattaisiin automaattisesti reppuuni, niin silloin voisinkin ehkä maksaa palvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti silmämääräisesti kadsoja on vähennetty ja jonot pidentyneet. Siinä idealistikin miettii nopean itsepalvelun ja hitaan Palvelukassan eroja.
Omat jonottamiseni ovat käytännössä poistuneet kokonaan itsepalvelukassojen myötä. Oikein huvittaa ajatella miten seisoin tyhmänä jonossa vielä noin vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Taivaastako?
Ohis. Kuvittelet ilmeisesti, että ne itsepalvelukassat ovat halpoja ja eivät tarvitse huoltoa ja myös jatkuvaa kehittelyä ja päivittämistä. Itsepalvelukassojen kustannuksia on helppo aliarvoida, mutta ne on kokonaisuutena kaikkea muuta kuin ilmaisia kaupalle. Etuja ihmiseen verrattuna on toki, ne ei sairasta eikä väsy, mutta puhdistaa ja huoltaa niitäkin pitää ihan siinä kun tavallistenkin kassojen laitteita.
Mutta siis, ne itsepalvelukassat on varmaan jonkin verran edullisempia kaupalle silloin kun ne hyvin toimivat. Prismassa kuutta itsepalvelukassaa kohti on yksi henkilö siinä normaaliaikoina avustamassa ja kiireaikoina kaksi henkilöä. Joten jonkun verran nekin työllistää.
Palvelukassan ja itsepalvelukassan kustannusten erotuksen hyöty tuskin näkyy tuotteiden hinnoissa, ellei sitten kilpailutilanne edellytä sitä että kauppa halpuuttaa hintoja. Todennäköisempää on, että se menee tulokseen ts. omistajille siltä osin kun ei ole tarvetta tukea jotain toista toimintoa kaupassa joka on kaupan kannalta välttämätön ja josta ei voida luopua, mutta joka ei itsessään ole kovin kannattavaa.
Kuvitelma siitä, että jos joku laskee kaupan kuluja niin se laskeva kulu automaattisesti annettaisiin kaupassa asioivien asiakkaiden hyödyksi on perin naiivi. Kauppaa ei tehdä hyvätekeväisyyden vuoksi vaan kyse on bisneksestä jossa rahan teko omistajille on asiakkaan edun edellä. Asiakkaalle annetaan etuja, alenevina hintoina vain ja ainoastaan jos se hyödyttää myös omistajaa.
Vierailija kirjoitti:
Taivaastako?
Ne otetaan asiakkailta vai luuletko että työnantaja maksaa ne,ilman asiakkaita ei tule palkkaa
Vierailija kirjoitti:
Tuo "ihmisille työpaikkoja" on kyllä taas niin typerä perustelu, että oksat pois. Samalla logiikalla varmaan rakennutatte talonnekin ilman koneiden apua, niin riittää useammalle töitä lapion ja kirveen varressa. Ettekä tietenkään hanki mitään teollisesti tuotettuja tuotteita, vaan kaikki tehdään käsin.
Höh. Sinä senkin! Ei kuoppia saa kaivaa lapiolla. Lapiot vievät ihmisiltä työpaikat. Kuopat tulee kaivaa paljain käsin niin syntyy lisää työpaikkoja.
Minä tykkään normaalikassasta koska voin aina sanoa kassatytölle että hän on maailman kaunein nainen.
Toisaalta tykkään myös itsepalvelukassasta koska se automaatti ei pahastu jos pyydän automaatin puhelinnumeroa.
Olen aina ihmetellyt miksi ihmiset väkisin jonottavat palvelukassalle. Olen miettinyt että ovatko ihmiset todella niin avuttomia että eivät osaa käyttää itsepalvelukassaa. Nyt tätä keskustelua luettuani ymmärrän, että ihmiset ovat sittenkin niin älyttömiä että eivät tahdo käyttää itsepalvelukassaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään normaalikassasta koska voin aina sanoa kassatytölle että hän on maailman kaunein nainen.
Toisaalta tykkään myös itsepalvelukassasta koska se automaatti ei pahastu jos pyydän automaatin puhelinnumeroa.
Prismassa on parhaat kassat. Nuoret iloiset nätit tytöt.
Citymarketissa taas on kärttyiset rumat vanhat akat.
Lidlissä on tosi sekalaista jengiä.
Itse en ole käyttänyt sen jälkeen, kun tuotteessa oli hälytin, joka luonnollisesti ei kuollettunut itsepalvelukassalla. Portit soi, työntekijä syynäsi kuitin ja kun näki tuotteen olevan maksettu, totesi laiskasti "joo mee vaan".
Kysyin, että eikö tosiaan ole kuolettamassa hälytintä, niin ei kuulema pysty.
Että siihen loppui itsepalvelukassan käyttö minun osilta.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole käyttänyt sen jälkeen, kun tuotteessa oli hälytin, joka luonnollisesti ei kuollettunut itsepalvelukassalla. Portit soi, työntekijä syynäsi kuitin ja kun näki tuotteen olevan maksettu, totesi laiskasti "joo mee vaan".
Minulla nappasi ainakin kenkälaatikon sivuun ja tarkasti hälyttimet ja antoi laatikon takaisin. Kannattaa sanoa jos ostaa tuotteen, jossa on hälytin. Aika ihme jos kassalle ei tule automaattista ilmoitusta, kun skannataan tuote, jossa voi olla hälytin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prismassa on parhaat kassat. Nuoret iloiset nätit tytöt.
Citymarketissa taas on kärttyiset rumat vanhat akat.
Lidlissä on tosi sekalaista jengiä.
Elämäni näteimmän kassatytön näin pienessä K-Marketissa. Henkeni salpautui. Näin hänet siellä vain kerran. Aina muulloin siellä on mainitsemasi kärttyiset akat.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt miksi ihmiset väkisin jonottavat palvelukassalle. Olen miettinyt että ovatko ihmiset todella niin avuttomia että eivät osaa käyttää itsepalvelukassaa. Nyt tätä keskustelua luettuani ymmärrän, että ihmiset ovat sittenkin niin älyttömiä että eivät tahdo käyttää itsepalvelukassaa.
Samaa ihmettelen. Seisovat jonossa kuin lampaat.
Sillä välin minä saan maksettua ostokseni ilman jonoja ja pääsen pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla nappasi ainakin kenkälaatikon sivuun ja tarkasti hälyttimet ja antoi laatikon takaisin. Kannattaa sanoa jos ostaa tuotteen, jossa on hälytin. Aika ihme jos kassalle ei tule automaattista ilmoitusta, kun skannataan tuote, jossa voi olla hälytin.
No minulla se tuote oli tuttipaketti, oli siis tarrahälytin.
Myös esim. kondomipaketeissa on joskus tarrahälyjä, niin olisikin oikein kiva tilanne kun sellaisesta hälyttää 👍
Jos tuote veloitetaan väärin, itsepalvelukassalla sen korjaaminen on vaikeaa ja vaatii taas sen työntekijän paikalle. (Omassa lähikaupassani useammin kuin kerran alennustuotteista meinataankin ottaa kassalla täysi hinta, kun viivakoodeja ei ole päivitetty tms. Otan siellä nykyään aina kuitin, jotta voin tarkistaa asian jo ennen tavaroiden pakkaamista.)