Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön, missä syy

Vierailija
17.02.2018 |

Olen tässä tutustunut ihmisiin, joista ei todennäköisesti tulee koskaan työssä käyviä.
Tyypillisesti he ovat hyvin passiivisia, eikä heitä kiinnosta tulevaisuus. He elävät tässä ja nyt. He ovat usein Kelan ja sosiaalitoimiston asiakkaita. Heille tilanne on ok. Heille riittää, kun saavat nukkua pitkään aamulla. Jotkut heistä käyvät kuntosalilla joka päivä, eivät kaikki. Monet räpelöivät kännykän kanssa ja jostain syystä joillakin on kuitenkin auto, jolla he kulkevat paikasta toiseen. Auto on joku romu. Kaikille ei kelpaa mikä tahansa työ. Eikä heitä voi palkata, koska he eivät pysty noudattamaan työpaikan pelisääntöjä.

Osa työttömistä pystyisi työhön, mutta heille ei löydy työtä tai heillä ei ole sopivaa osaamista ja koulutusta. Nämä ovat minusta niitä oikeita työttömiä. Ensin mainitut ovat syrjäytyleistä ja luultavasti heitä vaan joudutaan elättämään.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis myös työssäkäyvät ovat masentuneita.

Vierailija
22/29 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön, kuntoutustuella. En hae töihin, koska maaliskuussa alkaa kouluhaut. Mietin, että pilaisin elämäni, jos en pääsisi kouluun sen takia, että olen hakenut töihin lukemisen kanssa samaan aikaan.

Kesätöitä haen, saa nähdä, miten paikkaan aukot CV:ssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea työllistyä koska ajattelen jo valmiiksi etten mitään osaa ja että harjotteluiden jälkeen tilalleni otetaan taatusti joku muu jos on oikeita töitä tarjolla. Olen siis lannistunut jo valmiiksi enkä uskalla yrittää liikoja. Vielä silti opiskelija, mutta tiedostan kyllä ongelmani.

Vierailija
24/29 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön, kuntoutustuella. En hae töihin, koska maaliskuussa alkaa kouluhaut. Mietin, että pilaisin elämäni, jos en pääsisi kouluun sen takia, että olen hakenut töihin lukemisen kanssa samaan aikaan.

Kesätöitä haen, saa nähdä, miten paikkaan aukot CV:ssä.

Minulla on samanlaisia ongelmia, miten selitellä ajat, jolloin ei ole tehnyt mitään.

Vierailija
25/29 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä alkaa numerolla 5. Siinä syytä tarpeeksi.

Vierailija
26/29 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi seuraava on vähän ohi. Mitään en kadu niin paljon kuin sitä, että olin työttömänä ja masennuksen vuoksi sairaslomalla ennen eläkeikää. Nyt eläke on pieni. Sain juuri hammaslääkärilaskun 644 euroa. Ei aavistustakaan millä maksan. Tilillä tällä hetkellä 185 euroa.

1.3.tulee työeläke 872 euroa ja 7.3. Kansaneläke 199, - Äitini hautajaiset 10.3. Lapissa. Matkarahat mistä?

Vierailija
27/29 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottele ensiksi lisäaikaa hammaslääkärilaskun maksamiseen, mahdollisimman pitkälle. Sitten budjetoit elämäsi.

Vierailija
28/29 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistäs sinä tiedät miten ihmisen mieli voi asiat saada näyttämään. Ehkä heille on muodostunut kuva vuosien mittaan, että heistä ei olekaan mihinkään. Heidät on saatu uskomaan itsekin sellaiseen. Tällöin he myös toimivat tuon uskonsa mukaan. Asioita ei kannata arvioida vain sellaisesta henkisestä tilasta, joka itsellä sattuu olemaan. Eli vakityössä olevan ei kannata arvioida, että työtön katsoo työllistymistä samalla tavalla tai että kykenee näkemään työn merkityksen samalla tavalla, kuin vakituisessa työssä oleva.

Ärsyttää, kun monet eivät tajua sitä, että esim. masennus tms. saa monesti asiat näyttämään täysin erilaisilta. Silloin asioita arvioidaan siitä tilasta käsin, eikä suinkaan henkisesti hyvinvoivan ihmisen tilasta käsin. Eikä noita tiloja ole yhtäkkiä mahdollista muuttaa, vaan käsitykset asioista m,uodostuvat pikku hiljaa aivoissa ihmisen edes sitä tajuamatta selkeästi. Jos kerran vuosia töissä ollut ei mene eikä pysty yhtäkkisesti menemään samaan henkiseen tilaan, josta käsin asioita arvioi pitkään työttömänä ollut, niin miten silloin voidaan olettaa, että tämä työtön pystyisi yhtäkkisesti arvioimaan asioita samasta henkisestä tilasta käsin kuin aina töissä ollut.

No juuri tämän myös ap tajuaa. Itsekin olen ollut masentunut ja sairauslomalla. Tiedän miltä tuntuu, mutta kun nämä jotkut ovat vuodesta toikeen samassa tilassa. He eivät pysty muuttumaan. Ap on itse myös ollut työtö n eikä nytkään ole vakityössä. Pari burnoutiakin olen käynyt läpi.

On vaikea tietää, onko kysymyksessä masennus, vai laiskuus ym.

Älä sitten oleta mitään.

Vierailija
29/29 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tarjottiin pakkotahtista kolmevuoro tehdastyötä 10 eurolla/tunti. Työmatkaa 70 kilometriä suuntaansa. 3 vuorotyö. Arvatkaa lähdinkö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme