Ei kai tässä voi tehdä mitään. Miniän eilinen fb-päivitys - taas baarissa
Pakko vaan katsoa sivusta, kun perhe hajoaa. Rakensivat ihanan talon ja lapsia on kaksi. Poikani toivoo pääsevänsä hiihtämään ja kesällä pyöräilemään. Se vaan ei onnistu, kun miniä bilettää ja pitää olla lastenvahtina.
Viime kerralla kun olin yökylässä, että pääsivät yhdessä "rentoutumaan" niin tuli ahdistunut olo. Miniä on kyllä mukava, mutta nyt tuntuu, että kaikki on lähtenyt lapasesta. Masennustakin hänellä on ja puhutaan näistä asioista. En vaan käsitä, miten voisin auttaa.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lasten isä haluaa hiihtää, niin miksei ota lasta mukaan ladulle. Jos mies olisi lasten yksinhuoltaja niin tietenkin mies olisi lastensa kanssa koko ajan, myös hiihtämässä. Ei omia lapsia tarvitse pakoon päästä, tottakai ne on läsnä ja mukana jutuissa mitä isä tekee, vaikka sitten opettelemassa hiihtämistä. Nuorempi ahkioon, jos ei vielä voi oppia hiihtämään.
Minulla on vastuullinen työ, joka on raskas ja kuormittava ja vaativa, mutta toisaalta saan siitä kovaa palkkaa myös. Minä elätän perheemme, vaativan (ja hyvin palkatun) työni takia mieheni saa harrastella juttuja ja viettää paljon hidasta vapaa-aikaa, vaikka ei sillä vapaa-ajallaan nyt voi yksin hiihtämään lähteä, koska minä olen töissä. Silti olemme sopineet näin. Ja minä tarvitsen aikaa työstä palautumiseen ja rentoutumiseen. Teen sen välillä baarissa, vaikka en koskaan juokaan itseäni humalaan. Tämäkin on sovittu juttu mieheni kanssa, hän arvostaa sitä että elätän perheen ja tietää että rankasta työstä on saatava palautua tai muuten uupuu. Mies ei valita vaan on onnellinen siitä että hän voi elää leppoisaa elämää ilman työpaineita ja elatuspaineita. Sen sijaan ulkopuoliset kyllä kyylää ja päivittelee tilannettamme ja kauhistelee.
Hiihtämään opettelevien lasten kanssa ei tehdä kunnollista lenkkiä, mutta juuri siinä tilanteessa mummo voisi tulla apuun. Isä pääsee lenkille omaan tahtiin ja mummo hiihtelee lasten kanssa, kaikilla on kivaa ja lasten äiti saa rauhassa toipua krapulasta.
Aivan totta. Mutta tämä lieni täysin selvää jo ennen kuin alkoi tekemään niitä lapsia. Kyllä kaikki tietää, että kun saa lapsia ja kun lapset on pieniä, niin mahdollisuuksia omiin harrastuksiin "täysillä" ei enää ole ennen kuin lapset kasvaa. Tuleeko tämä jollekin yllätyksenä? Kun jotain saat (lapsia) niin jostain luovut (tietyt omat jutut).
Selvähän tämä, mutta jos kerran on auttamishaluisia isovanhempia, niin totta kai pientenkin lasten vanhempi voi välillä harrastaa kovemmallakin tempolla. Minusta ainakin on kiva nähdä ladulla lapsia isovanhempiensa kanssa, näkee että kaikki viihtyvät.
Joo totta tuo. On kaikkien ilo jos ap menee ladulle niiden lasten kanssa samalla kun ap:n poika hiihtää siellä samoilla laduilla pitkän rankan lenkin. Kaikki voittaa, ap saa olla lastenlasten kanssa ja pääsee näkemään heidän oppimisen iloa, ap:n poika saa hikilenkkinsä, miniä saa rauhassa lepäillä ja lapset saa hiihtää ja iloita hiihtämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa miniällä kolmenkympinkriisi häämöttää kun menojalkaa vipattaa tolleen.poikasi on ilmeisesti liian kiltti kun katsoo tota läpi sormien eikä saa akkaa ruotuun?
Sano pojallesi että jättää vaan lapset äitinsä kanssa kotiin(oli sillä krapula tai ei) ja lähtee vaikka sinne hiihtämään..kyllä se mörkö sieltä sängynpohjalta nousee ☺️
N25Voi ollakin. Miniä täyttää tänä vuonna 27 vuotta ja ehkä hän ajattelee, että nuoruus on ohi. Itse olen 58-vuotias, eikä nuoruus ole ohi vieläkään 😊
- ap -
Jos 26-vuotiaalla on jo kouluikäinen lapsi ja elämässä on saavuttanut jo kaiken mitä yleensä pidetään keskiluokkaisena unelmana (avioliitto, talo, pari lasta, hyvät työpaikat), niin siinä on kyllä voinut jäänyt oma nuoruus ja se oman elämän etsiminen kokonaan väliin. Enkä tarkoita, että kaikkien pitäisi jossain välissä bilettää hulluna. Elämä tuntuu tyhjältä ja jotain tuntuu puuttuvan, vaikka ulkopuolisen silmin kaikki on hyvin. Tosiasiassa miniäsi ei ole ehkä koskaan miettinyt mitä itse haluaisi elämältään ja nyt lääkitsee sisäistä pahan olon tunnetta ja pakenee ankeaa arkea baariin ja alkoholiin.
Ja oletko sinä ap itse 50-vuotiaana käyttänyt vuoden (kaksi?) lapsesi perheen auttamiseen ja antanut poikasi perheelle mallin, että kyllä joku aina pelastaa tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne ois toisinpäin, että mies bilettäisi viikonloput, täällä huudettaisiin kurkku suorana, että jätä se sika heti.
On teillä omituinen logiikka.
Ja huom. olen itse nainen. Tosin mulla ei ole lapsia eikä miniää, joten en tiedä mistään mitään.
Mies ja anoppi löytyy.Olen nainen, joka jättäisi miehensä heti jos se alkaisi juoksemaan baareissa ja juopottelemaan. Mutta en todellakaan haluaisi äitini tai anoppini puuttumista asiaan, kyse olisi henkilökohtaisesta valinnastani, joka ei ulkopuolisille kuulu. Jos ap:n poika kärsii, niin ap:n pojan täytyy joko jättää vaimonsa tai ilmoittaa vaimolleen, että pelin on muututtava. Jos taas ap:n poika ei kärsi, niin sittenhän kaikki on hyvin. Ap:lle tilanne ei kuulu.
Puuttuiko anoppi aapee asiaan? Vaikka bilettäjä onkin nainen?
”Antavat vaatteet”. Mitä ne on? Voi kiasus.
Vierailija kirjoitti:
”Antavat vaatteet”. Mitä ne on? Voi kiasus.
Tässä ihan överi, mutta ei tosiaankaan tavis voi lähteä baariin näin!
http://static.iltalehti.fi/muoti/ritaora_kokomekko_lahikuva1_ak_mu.jpg
Sano miniälle että mitä sitä ennään näyttämöllä tekkee kun on mies . Voi voi niitä miniöitä eivät ymmärrä omaa parastaan. Perheen luonahan hänen tulee olla eikä viina lasin äärellä. Voi voi.
Ap susta tulee mieleen oma anoppi joka aina on tiennyt paremmin meidän perheen asiat kuin me itse. Mikään ei ole koskaan hyvin, ei se että olin kotiäitinä eikä sekään että sen jälkeen olen luonut uraa. Anoppi kuvittelee että mies täällä raataa lapsenvahtina kaiket ajat ja tekee kotityöt ja minä hurvittelen maailmalla. No en ole viitsinyt oikaista, eläkööt harhaluulossaan ihan rauhassa.
Minun maailmassa isä ja äiti on lapsille isä ja äiti, ei lapsenvahti. Molemmilla vanhemmilla on omat menonsa ja ne kuuluvat vain perheelle tai se miten menot järjestellään. Itse en käy baareissa mutta harrastuksen ja työn takia olen välillä viikonloppuja pois kotoa, se on ollut anopille iso kauhistus. En ole kysynyt mitä on niistä mieheni kanssa jutellut mutta voin kuvitella että kaikki kääntyy minun syyksi ja kamalaksi käytökseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap susta tulee mieleen oma anoppi joka aina on tiennyt paremmin meidän perheen asiat kuin me itse. Mikään ei ole koskaan hyvin, ei se että olin kotiäitinä eikä sekään että sen jälkeen olen luonut uraa. Anoppi kuvittelee että mies täällä raataa lapsenvahtina kaiket ajat ja tekee kotityöt ja minä hurvittelen maailmalla. No en ole viitsinyt oikaista, eläkööt harhaluulossaan ihan rauhassa.
Minun maailmassa isä ja äiti on lapsille isä ja äiti, ei lapsenvahti. Molemmilla vanhemmilla on omat menonsa ja ne kuuluvat vain perheelle tai se miten menot järjestellään. Itse en käy baareissa mutta harrastuksen ja työn takia olen välillä viikonloppuja pois kotoa, se on ollut anopille iso kauhistus. En ole kysynyt mitä on niistä mieheni kanssa jutellut mutta voin kuvitella että kaikki kääntyy minun syyksi ja kamalaksi käytökseksi.
Ulkoilemasta tulin kirkkain aivoin ja ihmettelen, miksi sinulle tuli tuo mieleen. Miniän kanssa olemme suurinpiirtein parhaat ystävät vaikka nyt tämän aloituksen teinkin. Eikö läheisistä ollakin huolissaan, jos syytä on?
Autan paljon molempien lasteni perheitä - pyydettäessä. Ja kyllä minä olen vain äiti ja mummo. En tiedä kaikkia lasteni asioita, eikä se minulle kuulukaan. Kummankin lapsen perheissä molemmat vanhemmat tekee kotitöitä sen minkä kukin kerkiää. Olen myös lastenvahti tarpeen mukaan. Miksi en olisi, jos lapset haluavat olla mummolassa ja se kaikille sopii? Tai sitten voin olla heidän kotonaan "vahtimassa".
- ap -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko poikasi sanonut, että ei jaksaisi vaimonsa jatkuvaa baareilua?
Huomaan, että moni alapeukuttaa toimintaani. Poika ei ole moittinut vaimoaan paitsi pari viikkoa sitten huomasin, että on aika väsynyt tilanteeseen. Siskonsa myös on huomannut jo kauan, että kaikki ei ole hyvin.
- ap -Sitten sun pitää keskustella poikasi kanssa, eikä tulla haukkumaan tänne av-palstalle miniääsi.
Sanoin, että miniä on mukava - en haukkunut. Olen vain huolissani. Ehkä sitten ei olisi pitänyt purkaa huoltani tälle palstalle. Kumminkin täältä saa joskus tukea.
- ap -
Onkohan heillä suhteessa ongelmia. Ei kukaan muuten halua yhtäkkiä olla pois joka viikonloppu baareissa. Eihän tuota kukaan pitkään kestä. Voisit äitinä ihan vain kysyä, miten heillä menee. Älä viittaa mihinkään baarikuviin vain kysyt miten heillä menee v
Jos joku muu kuin anoppi (esim,. naapuri) kirjoittelisi tuollaisesta asiasta, niin avmammat olisiva jo lasua vaatimassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko poikasi sanonut, että ei jaksaisi vaimonsa jatkuvaa baareilua?
Huomaan, että moni alapeukuttaa toimintaani. Poika ei ole moittinut vaimoaan paitsi pari viikkoa sitten huomasin, että on aika väsynyt tilanteeseen. Siskonsa myös on huomannut jo kauan, että kaikki ei ole hyvin.
- ap -Sitten sun pitää keskustella poikasi kanssa, eikä tulla haukkumaan tänne av-palstalle miniääsi.
Sanoin, että miniä on mukava - en haukkunut. Olen vain huolissani. Ehkä sitten ei olisi pitänyt purkaa huoltani tälle palstalle. Kumminkin täältä saa joskus tukea.
- ap -Onkohan heillä suhteessa ongelmia. Ei kukaan muuten halua yhtäkkiä olla pois joka viikonloppu baareissa. Eihän tuota kukaan pitkään kestä. Voisit äitinä ihan vain kysyä, miten heillä menee. Älä viittaa mihinkään baarikuviin vain kysyt miten heillä menee v
Saattaa ollakin.
Mitä tällä tarkoitit tällä?
- ap -
Vierailija kirjoitti:
Pakko vaan katsoa sivusta, kun perhe hajoaa. Rakensivat ihanan talon ja lapsia on kaksi. Poikani toivoo pääsevänsä hiihtämään ja kesällä pyöräilemään. Se vaan ei onnistu, kun miniä bilettää ja pitää olla lastenvahtina.
Viime kerralla kun olin yökylässä, että pääsivät yhdessä "rentoutumaan" niin tuli ahdistunut olo. Miniä on kyllä mukava, mutta nyt tuntuu, että kaikki on lähtenyt lapasesta. Masennustakin hänellä on ja puhutaan näistä asioista. En vaan käsitä, miten voisin auttaa.
Tämä paljasti provoksi. Kulunut trollilause, jolla saa vastaajat kiljumaan "isä ei ole omien lastensa lastenvahti vaan tasapuolinen huoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Hiihtämään ja pyöräilemään? Ei kai se miniä yötä päivää biletä?
HIIHTÄÄKÖ OTSALAMPUN KANSSA?
Miten opiskelut ja rakennusaika, hoitiko miniä silloin lapset isän kanssa? Aina ei mummojen ja hoitajien tarvitse olla saatavilla. Eikä isänkään, jos tuo äidin biletys on jokaisena viikonloppuna. Rohkaise poikaa puhumaan tuosta suoraan puolisonsa kanssa. Siis jos poika haluaa että tuohon tulisi muutos.
Tästä syystä en ole kaveri anopin kanssa Facebookissa. En jaksaisi jatkuvaa kyyläilyä.
Anoppi on närkästynyt kun minä en ole laittanut hänelle kaveripyyntöä, mutta ei myöskään ole laittanut minulle sellaista.
En myöskään ole kaveri omien vanhempien kanssa FB:ssa.
Isoisäni sanoi aina että vanhempien ei pidä asua liian lähellä aikuista lastaan, ja se pitää paikkansa myös netissä.
Kuulepas AP, kyllä säkin voit baariin mennä bilettään.
Lastenvahtina? Omille lapsilleen?
Vaan totuus taitaa tässäkin tapauksessa olla se, että miniä hoitaa 95% lastenhoidosta, kotitöistä ja kaikista juoksevista asioista.. Äidin Musssu <3<3 ei vaan voi tehdä ikinä mitään väärää ja miniä on näkemättä paska ja kuulematta väärässä..
No, jokainen perheenäiti tietää kyllä varmasti sen, että jos baari alkaa kiinnostaa enemmän kuin oma perhe niin ei siellä kotona kaikki hyvin ole. On ihan ok käydä silloin tällöin viihteellä ja pariskuntana tai vuorotellen. Mut jos tahti alkaa olla tiuhaa, niin kyllä jokainen aikuinen tietää miten asiat etenee.
Monesti ihmisille tulee masennus häiden tai talon rakentamisen jälkeen. On käytetty paljon aikaa ison asian suunnitteluun ja toteutukseen. Kun se on erosta on lähipiirissä mennyt näin. Taustalla on voinut olla jo kauan ongelmia, mutta lentoon lähtö on ollut lopun alkua.
Ystäväni vanhemmat jäivät yhteen lopulta, kun isänsä sanoi aika pian äidin baarijuoksujen alettua, että nyt on valinnan paikka. Ystävän äiti kävi viihteellä naapurinäidin seurana ja naapurin äiti jatkoi liitoaan, kunnes tuli se ero.
Olen nainen, joka jättäisi miehensä heti jos se alkaisi juoksemaan baareissa ja juopottelemaan. Mutta en todellakaan haluaisi äitini tai anoppini puuttumista asiaan, kyse olisi henkilökohtaisesta valinnastani, joka ei ulkopuolisille kuulu. Jos ap:n poika kärsii, niin ap:n pojan täytyy joko jättää vaimonsa tai ilmoittaa vaimolleen, että pelin on muututtava. Jos taas ap:n poika ei kärsi, niin sittenhän kaikki on hyvin. Ap:lle tilanne ei kuulu.