Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olkaimettomat mekot vanhojen tansseissa. Voi ei...

Vierailija
16.02.2018 |

Oltiin eilen katsomassa mieheni tyttären vanhojen tansseja. Upeita ja kauniita nuoria naisia ja niin komeita nuoria miehiä frakeissaan. Ihastelin todella niitä pukuja ja kampauksia. Tanssit alkoi, niin lähes jokainen jolla oli olkaimeton mekko joutui kokoajan nostelemaan miehustaa tai muuten yrittivät käsillään peittää dekoltee aluetta. Tytöt oli aika tuskaisia niissä tanssilajeissa joissa oli joku hyppely. Joka tanssin välissä revittiin kaksin käsin pukua ylöspäin. Ihan vaan vinkiksi tulevien wanhojen vanhemmille, että kannattaa suositella nuorelle pukua joka ei ole olkaimeton. Vähän idylli kärsi siitä kun näki miten nuori kokoajan jännitti pysyykö puku tarpeeksi ylhäällä

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tytär teki 2v sitten itse olkaimettoman puvun, jota ei tarvinnut nykiä.

Mittojen mukaan tehty istuu paremmin.

Vierailija
22/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää koko olkaimeton-buumi. Joutui ihan tosissaan etsimään, että löysin kauniin juhlamekon mikä EI ollut olkaimeton. Mulla on aika isot rinnat, en todellakaan tahdo esitellä niitä kaikelle kansalle. Plus olen reilusti yli 30v. Lähinnä tulee mieleen Sofia Börlööfin (what ever onkaan) hääpuku. En saa sitä näkyä verkkokalvoiltani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

prinsessaleikkejen

Oletko tosissasi??

Vierailija
24/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tanssin kaksi vuotta sitten ihanassa olkaimettomassa mekossa, jonka olin ompelijalla käynyt pienentämässä just eikä melkein sopivaksi. Hyvin pysyi päällä ilman pelkoa valumisesta ja mikä tärkeintä tunsin itseni kauniiksi ja päivä oli yksi lukion parhaista:). Ja ennen kuin joku ehtii sanomaan niin maksoin omasta pussista kaiken päivään liittyvän ilman vanhempien sponsorointia:)

Vierailija
25/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä etten ole yhtäkään "tyrkkyä" mekkoa nähnyt :D Pikemminkin jatkoille valittu asu kertoo enemmän käyttäjästään. Ja mekosta riippumatta tärkeintä on kantaa itsensä kauniisti: huono ryhti pilaa upeimmankin mekon

Vierailija
26/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tuo olkaimeton muoti on hääpuvuissakin väistymässä. Ihan tarpeeksi monet hääjuhlat on seurattu morsiamen puvun nykimistä. Ja kyllä ne selkämakkarat tai kainalomakkarat muodostuu tuon pukumallin kanssa todella hoikillekin.

Lisäksi huvittaa kiitoskorttikuvat, joissa näkyy hääpari vain hartialinjaan saakka - sulhanen puvussaan ja morsian alasti?

Vierailija
27/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juhla on muuttanut muotoaan. No, ajat muuttuvat.

Itse pukeuduimme vuosisadan alun juhlatamineisiin ollessamme "vanhoja" eli koulun vanhimpia. Haimme inspiraatiota historiallisista juhlapuvuista, siis. Pidin niitä kovin tyylikkäinä ja omasta mielestäni ne ovat sitä edelleen.

Prom-henki on ilmeisesti hiipinyt ja täysin vallannut juhlan muutamassa vuosikymmenessä.

Vierailija
28/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva neitonen näyttää hyvältä noissa mekoissa ja poikaset on luisuharteisia onnettoman näköisiä kakaroita.

NouNou!

https://sparkpeo.hs.llnwd.net/e4//1/7/l178998135.jpg

Tähän lisätään vielä luisuharteinen, huonoryhtinen, kalpea, finninaamainen teinipoika, joka ei ole koskaan nähnyt miesten tummaa pukua saatika pitänyt sitä päällään.

Vierailija
29/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina myös ihmetellyt miksi hääpuvuksi pitää valita olkaimeton? Joko koko illan tuore rouva nykii sitä pukuaan ylös tai sitten rinnat/kainalomakkarat pursuaa epäesteettisesti ulos. Halterneck imartelee paremmin niin laihoja kuin pyöreitä vartaloita.

Vierailija
30/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tanssin kuusi vuotta sitten ja mekkoni oli halterneck-mekko ja suurimmalla osalla muista tanssijoista oli olkaimettomat mekot. Muistan, kuinka iloinen olin mekostani, kun muut valittivat ja stressasivat, että puku tippuu tai jos ei tipu niin silti pelottaa että se tippuu. Mekossani oli kuitenkin avoin selkä, joten se ei näyttänyt mitenkään liian "peittävältä" tai vastaavalta vaan omaan silmääni ainakin hyvin tyylikkäältä mutta silti nuorekkaalta.

Vierailija
31/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se on menossa päin tuo amerikkalaisten tanssiaismekkotyyli. Jotkut koulut jo käsittääkseeni alkaa puuttumaan siihen. 

Tyttäreni tanssi viime vuonna, ja hänellä oli pitkähihainen iltapuku. Sai keskittyä tanssimiseen täysillä ilman nykimisiä.

Vierailija
32/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pukeuduimme vuosisadan alun juhlatamineisiin ollessamme "vanhoja" eli koulun vanhimpia. Haimme inspiraatiota historiallisista juhlapuvuista, siis. Pidin niitä kovin tyylikkäinä ja omasta mielestäni ne ovat sitä edelleen.

Prom-henki on ilmeisesti hiipinyt ja täysin vallannut juhlan muutamassa vuosikymmenessä.

Kauan, kauan sitten kun olin itse lukiossa, vanhojenpäivänä pukeuduttiin vanhuksiksi. Pojilla oli pappavaatteet ja tytöt pukeutuivat huivipäisiksi mummoiksi kävelykeppeineen. Tanssiaisia ei ollut, tarkoitus oli vaan ilmentää että olemme nyt koulun vanhuksia kun ne edelliset on potkittu ulos.

Vierailija
33/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauan, kauan sitten kun olin itse lukiossa, vanhojenpäivänä pukeuduttiin vanhuksiksi. Pojilla oli pappavaatteet ja tytöt pukeutuivat huivipäisiksi mummoiksi kävelykeppeineen. Tanssiaisia ei ollut, tarkoitus oli vaan ilmentää että olemme nyt koulun vanhuksia kun ne edelliset on potkittu ulos.

Kyllä, tuo oli se perinne. Nykyäänkin vaalitaan vielä tanssimisen perinnettä, mutta nykyiset puvut eivät ole osa perinnettä.

Vielä reilu parikymmentä vuotta sitten mentiin vielä vanhaan malliin, mutta koko lailla sen jälkeen alkoi pikku hiljaa pukujen kilpavarustelu.

Koska nuorilla tytöillä ja heidän perheillään ei ole kuitenkaan  varaa oikeisiin juhlapukuihin, ostetaan joitakin satoja maksava Aasiassa valmistettu polyesterinen sarjatuotantovaate. Tekokuidussa värit eivät pääse täysin oikeuksiinsa. Mutta onhan niissä kimalletta ja kiiltoa, ja tuonikäiselle puku on varmasti ihaninta, mitä hän tietää.

Itse en ole koskaan tykännyt olkaimettomista puvuista, mutta jos puku tehdään mittojen mukaan ja oikein, sitä ei tarvitse nykiä, siinä on mukava olla ja se silti kohottaa rinnat kauniisti. Ei niin, että puvun rintamus tököttää pystyssä tyhjillään, ja rinnat on jossain siellä alla piilossa ja rintakehän ja puvun väliin jää rako. Eikä myöskään niin, että tiristetään ne läskit tai nahka kainaloissa poimuille.

Vierailija
34/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina myös ihmetellyt miksi hääpuvuksi pitää valita olkaimeton? Joko koko illan tuore rouva nykii sitä pukuaan ylös tai sitten rinnat/kainalomakkarat pursuaa epäesteettisesti ulos. Halterneck imartelee paremmin niin laihoja kuin pyöreitä vartaloita.

halterneck sopii pitkäselkäiselle laudalle

rintava näyttää siinä paksulta porsaalta

Vierailija
35/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ylipäätään ymmärrä ollaimettomia mekkoja. Häissä tai muualla. Näyttävät todella harvoin hyvältä kantajansa päällä. Ehkä hoikat 16-vuotiaat ovat siihen poikkeus.

Vierailija
36/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavoittelit ehkä hauskuutta kommentissasi, mutta vanhojenpäivän perinnettä et taida kovin hyvin tuntea.

https://yle.fi/uutiset/3-9461485

Itse kuulun linkin jutussa kuvan numero 6 sukupolveen.

Vierailija
37/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta sattuu sitä paremmissakin piireissä.

Obaman jäähyväispuheen aikana Michelle vahti lyhyeen mekkoon pukeutunutta tytärtään kuin pientä lasta, jotta tämä ei vahingossa muiden mukana nostaisi käsiään yleisölle heiluttaakseen.

Vierailija
38/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aikana 2000 -luvun alussa oli selkeästi kuvien 7 ja 8 murrosaika. Vähän siistimpää ja selkeämpää kuin 7 mutta ei vielä niin hienostunutta kuin kuvassa 8.

Vierailija
39/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun aikana 2000 -luvun alussa oli selkeästi kuvien 7 ja 8 murrosaika. Vähän siistimpää ja selkeämpää kuin 7 mutta ei vielä niin hienostunutta kuin kuvassa 8.

Hienostunutta? Yhtä teollistunutta massaa näyttävät tanssiaisiin osallistuvat mekkoineen olevan. Surullista kyllä.

Itse ymmärrän hienostuneisuuden sivistyksenä ja ymmärryksenä siitä, mistä seurattavassa perinteessä on kysymys. Alunperin fiksu ja hauska juhla on tosiaan enää vain vesitetty teiniprinsessapäivä. Niitä mahtuu kaksikymmentä tusinaan.

Vierailija
40/61 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotias tyttäreni kiinnitti samaan huomiota ja myös siihen, että kuinka huono ryhti monella oli. Tai ainakin pyritään peittämään sitä dekolteeta, niin seistä retkotti.

Oltiin siis esikoisen tansseissa arvostelemassa. Saihan sieltä hyvä vinkkejä nuoremman pukuun.

Olkaimettomien lisäksi alkaa olemaan vallalla puku, joka on ylhäältä takaa kiinni, mutta jättää selän paljaaksi. Lisäksi niissä puvuissa oli värejä käytetty. Ei mitään pastellihörhötyksiä.