Minkä ikäiselle olette kertoneet kuukautisista tms?
Minkä ikäisen tytö kanssa olette puhuneet kunnolla kuukautisista? Jotenkin tuntuu vaikealta. Itselläni kuukautiset alkoivat vasta 15-vuotiaana. Toki tarkoitus on puhua aiemmin, mutta mulloin? Itselläni on hormonikierukka, joten kuukautisia ei ole (eikä ole ollut vuosiin). Ostin kuitenkin paketin siteitä vessaan, jotta niitä on "aina" ( vaikka tuttaville).
Kommentit (32)
9v kun alkoi vuotaa ja oli täysi "nainen" 12v.
Kerroin 2-vuotiaalle, joka ihmetteli sidettäni.
Vierailija kirjoitti:
jo 6-vuotiaan. Kysyi mikä tamponi on, joten kerroin. Maailman luonnollisin asia, enkä näe mitään syytä, miksei asiasta voisi puhua jo paaaaaljon ennen teini-ikää.
No minulla ei ole ollut kuukautisia käytännössä koko tytön elinaikana (koska hormonikierukka), eli mitään tamponeita tai verisiä siteitä ei ole meillä koskaan ollut.
Ap
Vaikealta? Voitko puhua korvatulehduksesta tai kasvukäyristä? Siitä mistä lapset tulee? Oletko joku 90-vuotias? Meillä on puhuttu sekä tytön että pojan kanssa suunnilleen 4-vuotiaasta kaikenlaista ihmisen kasvusta ja kehittymisestä. En tosiaan tajua että joku asia ihmisruumiissa on niin tabu, ettei aikuinen ihminen pysty oman lapsensa kanssa siitä puhumaan.
8vuotiaana viimeistään. Joillakin alkaa kuukautiset hyvin aikaisin. Ja koulussa lapset puhuvat toisilleen kaikesta mahdollisesta, joten on tärkeää, että lapsi saa oikeaa tietoa, eivätkä vaan arvaile asioita keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vaikealta? Voitko puhua korvatulehduksesta tai kasvukäyristä? Siitä mistä lapset tulee? Oletko joku 90-vuotias? Meillä on puhuttu sekä tytön että pojan kanssa suunnilleen 4-vuotiaasta kaikenlaista ihmisen kasvusta ja kehittymisestä. En tosiaan tajua että joku asia ihmisruumiissa on niin tabu, ettei aikuinen ihminen pysty oman lapsensa kanssa siitä puhumaan.
Ei olla erityisemmin puhuttu kasukäyristäkään. Korvatulehdukset ovat putkitetulle tuttuja. Esikoisen (pojan) kanssa ollaan puhuttu kaikesta mahdollisesa, koska on jutteleva lapsi. Kuopus ei juurikaan kysele tai juttele, joten luonnollista tilannetta ei tule.
Ap
Ollaan puhuttu lasten kanssa asiasta ihan pienestä, ehkä jostain 3-4v asti. Ovat nähneet siteitä ja ihmetelleet niitä.
Muistaakseni joskus 5-6 luokan aikaan kysyin tytöltä että onko koulussa jo puhuttu kuukautisista. Oli puhuttu joten kysyin sitten että jäikö joku asia mietityttämään.
Olen kokenut helpoimmaksi puhua kaikista aroista asioista teinien kanssa autossa vierekkäin kun ollaan kahdestaan menossa jonnekin. Siitä ne ei pääse karkuun ja voi rauhassa tuijotella muualle kuin toisen naamaan.
Oletkohan trolli, ap? Kyllähän kuukautiset käsitellään ihmisen biologian yhteydessä jo 5.luokalla, ja muistaakseni ala-asteen 5. tai 6. luokan terveystarkastuksessa terveydenhoitaja antoi meille tytöille kuukautissuojanäytteitä ja kirjallista esitemateriaalia aiheesta (tämä tapahtui siis 80-luvun lopulla, mutta olettaisin että meno samanlaista nykyisessäkin peruskoulussa). Jos siis nyt häveliäästi ostelet tyttärellesi kuukautissuojia varalle, eli hän on siinä iässä, että kuukautiset voivat jo alkaa, niin todennäköisesti tyttö tietää ainakin perusasiat kuukautisista. Sinuna juttelisin asiasta suoraan lapsesi kanssa, eihän aiheessa ole mitään hävettävää toisin kuin sinun kirjoituksestasi saa käsityksen. Tai jos itse olet niin estynyt että "jotenkin tuntuu vaikealta" - kuvittele minut tähän pyörittelemään silmiäni - , niin pyydä vaikka lapsen kummia tai muuta naispuolista läheistä puhumaan asiasta. On tärkeää esim. oppia heti alusta lähtien pitämään hygieniasta huolta ja vaihtamaan kuukautissuojaa tarpeeksi usein.
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan trolli, ap? Kyllähän kuukautiset käsitellään ihmisen biologian yhteydessä jo 5.luokalla, ja muistaakseni ala-asteen 5. tai 6. luokan terveystarkastuksessa terveydenhoitaja antoi meille tytöille kuukautissuojanäytteitä ja kirjallista esitemateriaalia aiheesta (tämä tapahtui siis 80-luvun lopulla, mutta olettaisin että meno samanlaista nykyisessäkin peruskoulussa). Jos siis nyt häveliäästi ostelet tyttärellesi kuukautissuojia varalle, eli hän on siinä iässä, että kuukautiset voivat jo alkaa, niin todennäköisesti tyttö tietää ainakin perusasiat kuukautisista. Sinuna juttelisin asiasta suoraan lapsesi kanssa, eihän aiheessa ole mitään hävettävää toisin kuin sinun kirjoituksestasi saa käsityksen. Tai jos itse olet niin estynyt että "jotenkin tuntuu vaikealta" - kuvittele minut tähän pyörittelemään silmiäni - , niin pyydä vaikka lapsen kummia tai muuta naispuolista läheistä puhumaan asiasta. On tärkeää esim. oppia heti alusta lähtien pitämään hygieniasta huolta ja vaihtamaan kuukautissuojaa tarpeeksi usein.
Tytär ei ome vielä 5.luokalla, eli asiaa ei ole vielä koulussa käyty läpi. Oletan, että oikeasti kuukautiset alkavat tytöllä vasta yläteella, mutta mistä sitä tietää. Siteitä ostin, että niitä ihan varmuuden vuoksi olisi. Kuukautisista on jotenkin sivulauseessa mainittu, mutta ei kunnolla.
Ap
Mieti nyt miten järkyttävä kokemus se on tytölle, jos menkat alkaa eikä niistä tiedä mitään. Yhtäkkiä housut veressä, siinähän luulee olevansa pahastikin sairas!
Minulle kerrottiin kuukautisista varmaan kolmen vanhana. Olen aina ollut tietoinen niistä, niin kauan kun muistan. Ja oli ihan hyvä, että tiesin asioista koska olin yhdeksän kun menkat alkoivat.
Miksi puhuminen olisi hankalaa niin luonnollisesta asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Minulle kerrottiin kuukautisista varmaan kolmen vanhana. Olen aina ollut tietoinen niistä, niin kauan kun muistan. Ja oli ihan hyvä, että tiesin asioista koska olin yhdeksän kun menkat alkoivat.
Miksi puhuminen olisi hankalaa niin luonnollisesta asiasta?
Eli oliko sinulle 3-vuotiaasta lähtien säännöllisesti puhuttu kuukautisista (ja mitä)? Tuntuisi hassulta vaikkapa puolen vuoden välein sanoa tytölle että btw, jossain vaiheessa sinusta alkaa vuotaa verta ja käydä kaupassa näyttämässä siteitä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisen tytö kanssa olette puhuneet kunnolla kuukautisista? Jotenkin tuntuu vaikealta. Itselläni kuukautiset alkoivat vasta 15-vuotiaana. Toki tarkoitus on puhua aiemmin, mutta mulloin? Itselläni on hormonikierukka, joten kuukautisia ei ole (eikä ole ollut vuosiin). Ostin kuitenkin paketin siteitä vessaan, jotta niitä on "aina" ( vaikka tuttaville).
Kuukautisista puhutaan koulussakin. Sanot vaan likalle että jos alkaa vatsa sattua niin siihen saa särkylääkettä ja hän voi sitten valita itselleen sopivimman tavan varjella vaatteitaan. Oma lapseni halusi heti kuukupin ja sen myös sai.
Puhukaa todella ajoissa, sillä kuukautiset voivat nykyään alkaa jo 9v.
Sieltä kylppärin kaapista pitäisi aina löytyä riittävästi tarvikkeita ja erilaisia siteitä ja tamppooneja. Jos et itse käytä, voi muistaminen olla vaikeaa!
Myös särkylääkkeiden ostaminen on huoltajan tehtävä ja hänen pitää opastaa niiden käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhuminen olisi hankalaa niin luonnollisesta asiasta?Eli oliko sinulle 3-vuotiaasta lähtien säännöllisesti puhuttu kuukautisista (ja mitä)? Tuntuisi hassulta vaikkapa puolen vuoden välein sanoa tytölle että btw, jossain vaiheessa sinusta alkaa vuotaa verta ja käydä kaupassa näyttämässä siteitä.
Miksi sinä sinä kärjistät? Tuleeko sulle siitä hyvä olo? Et vaikuta kovin fiksulta tulkitesssasi toisten tekstiä miten sattuu mutta sulla taitaa olla ymmärryksessä vikaa tai asenneongelma
ohis
Oletat, että kuukautiset alkaa yläasteella? Häh?!? Mulla alkoi 10 vuotiaana ja tyttärelläni 11 vuotiaana. Mielestä kannattaisi alkaa kertoa eskari- ikäiselle.
Vierailija kirjoitti:
Oletat, että kuukautiset alkaa yläasteella? Häh?!? Mulla alkoi 10 vuotiaana ja tyttärelläni 11 vuotiaana. Mielestä kannattaisi alkaa kertoa eskari- ikäiselle.
Kuukautisten alkamisikä on melko perinnöllinen. Hieman toki alkamisikä on aikaistunut vuosien varrella. Siksi jos äidillä kuukautiset ovat alkaneet 15-vuotiaana, on varsin todennäköistä, että ne alkavat tyttärellä yläkouluikäisenä. Toki asiasta on kuitenkin hyvä puhua aiemmin.
Kuukautisten alkamisikä voi periytyä myös isän puolen suvusta.
Kuukautisten alkaminen riippuu paljon tytön painosta.
Olisiko ollut jotain 6v? Tuli luontevasti puheeksi, kun odotin hänelle pikkuveljeä ja kyseli tällaisia "mistä vauvat tulevat".
Perusteellisemmin juteltiin 9v ja kerroin siteistä jne tarkemmin.
jo 6-vuotiaan. Kysyi mikä tamponi on, joten kerroin. Maailman luonnollisin asia, enkä näe mitään syytä, miksei asiasta voisi puhua jo paaaaaljon ennen teini-ikää.