Haimatulehdus vs harmiton kipu
Mistä erottaa harmittoman alkoholinkäyttöä seuraavan vatsakivun akuutista haimatulehduksesta?
Kommentit (9)
Enpä usko että on pelkoa erehtymisestä :D
Juu, ei jää haimatulehdus huomaamatta.
Nimim. Kokemusta on
Haimatulehduksen kokeneena voin sanoa - sen erottaa. Kipu on helvetillinen ja se tuntuu siinä pallean kohdalla.
Reilusti tuntuu olevan alkoholisteja palstalla jos haimatulehdus on tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vähänpä sinäkin haimatulehduksesta tiedät kun oletat kaikkien sen saavan oleva alkoholisteja. Tosin en oikeastaan voi soimata koska niin olettaa jokainen terveydenhoidon ammattilainenkin vaikka tunnettu tosia asia on että sen voi saada esim. diabeetikko ja ylipäätään kaiki, joilla on heikko immuunijärjestelmä.
Mun miehellä on ollut haimatulehdus, haimasta löytyi onneksi harmiton kysta, joka aiheutti tulehduksen.
Voin kertoa, että asiassa ei ollut kahta sanaa, sairaalaan oli lähdettävä, kipu oli niin järkyttävän kova, että mies makasi sohvalla kylmä hiki otsalla ja kouristeli kivusta.
Kystan takia asiaa tietty hoidettiin ja tähystettiin jne. eli mies oli jonkin aikaa sairaalassa. Siellä oli samaan aikaan yksi alkoholista haimatulehduksen saanut ja oli ollut tajuttomanakin. Eli et voi missata
Mulla (nainen) on ollut haimatulehdus, MUTTA ei ollut alkoholista johtuva. Sappikivi oli kiilannut haimateihin ja haima siellä poltteli itse itseään. Eli kuten tuossa ylhäällä oli joku kirjoittanutkin, syitä on monia, ei aina alkoholi.
Ap, kyllä sä huomaat, jos on haimatulehdus. On kuin vanne puristaisi tuossa pallean kohdalla. Mä kärvistelin kotona neljä päivää, ennen kuin jouduin sairaalaan, lääkäri sanoi, että KAKSI päivää on maksimi! Käy pian kuolemaksi..
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin haimatulehdukseen syöpälääkkeiden takia, joten ei se aina alkoholista johdu.
Jaa, ei oo kokemusta tuosta ensimmäisestä, mutta akuutin haimatulehduksen kipu on kyllä niin järkyttävän kova, että se on kaukana harmittomasta.