Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko taksin ottaa lennosta vai ei?

Vierailija
16.02.2018 |

Näin kun taksi jätti asiakkaan ja oli lähdössä pois. Kysyin, että onko taksi vapaa, voiko ottaa minut kyytiin. Ei ottanut ja muutenkin tympeästi vastasi. Onko jotenkin periaatteellisesti kiellettyä ottaa asiakasta kyytiin heti edellisen kyydin jälkeen?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi ottaa ja se on ihan normaalia. Minäkin olen useamman kerran viittonut kadulla ajavan vapaan taksin luokseni. Paloiko siinä taksissa valo katolla? Se tarkoittaa, että taksi on vapaa. Jos valo ei palanut, kuski saattoi olla ärtynyt siitä, että et tajunnut, että taksi ei ollut vapaa.

Vierailija
2/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa suunnitteli pitävänsä tauon. Tosiaan jos valo palaa katolla, on taksi vapaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa suunnitteli pitävänsä tauon. Tosiaan jos valo palaa katolla, on taksi vapaa.

No, silloin ei ainakaan ole taksiyrittäjä itse ratin takana, jos kahvitauko menee maksavan asiakkaan edelle.

Vierailija
4/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ottaa jos tosiaan ei ole jo menossa seuraavalle ajolle.

Olen itsekkin ihmetellyt muuten taksikuskien tympeää suhtautumista jos et tiedä heti että miten niiden kanssa toimitaan. Itse olin tulossa synnärillä ja sen edessä oli pitkä letka ja siitä kuten edellis kerralla oltiin neuvottu yritin ottaa ensimmäisen jonossa ja tää sanoo että varattu että mene taaemmas. Kysyin seuraavalta ja sanoi että mee tonne ihan perälle että nää on varattu. Menen perälle ja vasta sitten se kuski sanoo että nää on kaikki varausajoja tässä ja se perustaksi on tuolla ja osoittaa kaukana näkyviä takseja. Tämä koko toimitus saatiin jokaiselta kuskilta naama norsunvitulla. En tajua miksei voitu suoraan sanoa että vapaiden taksien letka on siirretty ja sanoa heti missä se on eikä vaan epämääräisesti selittää ja laittaa vastasynnyttänyt nainen tikkien ja vastasyntyneen kanssa ravaamaan edes takaisin.

Aina yhtä tympeä kohtelu jos et tiedä miten toimia joten en yleensä takseja käytä kun ehdottamassa hädässä tai jos luuta vaihtoehtoa ei ole.

Vierailija
5/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla että sillä oli jo seuraava ajo tiedossa. Itse olen saanut taksin lennosta vastaavassa tilanteessa.

Vierailija
6/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kummallinen tilanne taksin kanssa oli sellainen, kun menin kotini lähellä olevalle taksitolpalle (jossa yleensä on autoja). No sillä kertaa ei ollut eikä vähään aikaan tullut autoja (oli aikainen aamu) joten soitin sitten taksikeskukseen ja yritin tilata auton tähän tolpalle x. Ei suostunut tilaamaan minulle taksia! Kuulemma tolpalle ei voi tilata taksia! Öö... mikä logiikka taas. Mutta jos kävelen 100 metria kotini eteen ja tilaan taksin siihen, niin se kyllä onnistuu...

Vierailija
7/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kummallinen tilanne taksin kanssa oli sellainen, kun menin kotini lähellä olevalle taksitolpalle (jossa yleensä on autoja). No sillä kertaa ei ollut eikä vähään aikaan tullut autoja (oli aikainen aamu) joten soitin sitten taksikeskukseen ja yritin tilata auton tähän tolpalle x. Ei suostunut tilaamaan minulle taksia! Kuulemma tolpalle ei voi tilata taksia! Öö... mikä logiikka taas. Mutta jos kävelen 100 metria kotini eteen ja tilaan taksin siihen, niin se kyllä onnistuu...

Tolpalta aina otetaan eka auto letkasta jos siihen tilaa auton ja siihen tulee sillä aikaa auto tolpalle niin näyttää siltä että se toisena tuleva astuu ekan varpaille

Vierailija
8/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tolpalta aina otetaan eka auto letkasta jos siihen tilaa auton ja siihen tulee sillä aikaa auto tolpalle niin näyttää siltä että se toisena tuleva astuu ekan varpaille

Ja taksimiehet eivät kykene kommunikoimaan keskenään ja huikkaamaan sille toiselle kuskille, että tämä oli tilattu tähän?

Vierailija
9/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos auto on tullut jostain toiselta tolpalta, se ei periaatteessa saa ottaa kyytiin oman alueensa ulkopuolelta.

Niillä on ne omat piirit.

Muutenhan kaikki taksit jostain suistoalueelta tulis Helsingin keskustaan ajamaan..

Vierailija
10/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumitassu kirjoitti:

Jos auto on tullut jostain toiselta tolpalta, se ei periaatteessa saa ottaa kyytiin oman alueensa ulkopuolelta.

Muutenhan kaikki taksit jostain suistoalueelta tulis Helsingin keskustaan ajamaan..

Et ole koskaan kuullut vapaasti kilpailusta ja markkinataloudesta?

Ai niin, taksit siirtyvät tähän systeemin vasta kesällä.

Vierailija
11/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö no tietenkin takseja otetaan lennostakin. Mutta jos kuski on kuuro napannut uuden keikan (näppäillyt sitä näyttöään autossa) ja näkee asiakkaan huitomassa, niin tietenkin se aiemmin napattu keikka menee edelle eikä muilla ole asiaa kyytiin.

Vierailija
12/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumitassu kirjoitti:

Missä Suomessa on suistoalueita?

Vierailija
13/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuro XDD JUURI. Helvetin puhelin.

Vierailija
14/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taksimiehet eivät kykene kommunikoimaan keskenään ja huikkaamaan sille toiselle kuskille, että tämä oli tilattu tähän?

Vie aikaa nousta taksista ja selittää toiselle. Aika on rahaa. Niillä ei oo enää niitä lälläreitä vai mitä ne olikaan autoissa

Vierailija
15/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan kuuro, jos ei reagoi, kun maksava asiakas kyselee kyytiä.

Vierailija
16/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, silloin ei ainakaan ole taksiyrittäjä itse ratin takana, jos kahvitauko menee maksavan asiakkaan edelle.

No vaikka olis kuinka yrittäjä, pitää niidenkin syödä ja käydä vessassa. Joku voi olla vailla kyytiä vaikka hevonkuuseen sadan km päähän ja se on sitten vähän ankea ajaa, jos oli rakko täynnä jo lähtiessä. Kunnioita sitä valoa.

Vierailija
17/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan kuuro, jos ei reagoi, kun maksava asiakas kyselee kyytiä.

Voi idiootti. Taksikuskit kilpailevat kyydeistä. Jos taksi ei pysähdy kohdallasi, se ON menossa maksavan asiakkaan luokse. Keikat napataan autossa näytöltä.

Vierailija
18/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka olis kuinka yrittäjä, pitää niidenkin syödä ja käydä vessassa. Joku voi olla vailla kyytiä vaikka hevonkuuseen sadan km päähän ja se on sitten vähän ankea ajaa, jos oli rakko täynnä jo lähtiessä. Kunnioita sitä valoa.

Tästä tuli mieleen, että onko joku raja, kuinka pitkän matkan matkan päähän taksin pitää asiakas viedä ilman, että siitä sopii etukäteen? 50km? 100km?

Vierailija
19/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuli mieleen, että onko joku raja, kuinka pitkän matkan matkan päähän taksin pitää asiakas viedä ilman, että siitä sopii etukäteen? 50km? 100km?

Ei tuossa taida olla mitään sääntöä vaan taksi itse päättää kuinka pitkälle ajolle lähtee

Vierailija
20/26 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastataas nyt ihan taksikuskinakin näihin kysymyksiin:

Taksin voi ottaa lennosta.

Se että asiaskas on jäämässä pois kyydistä ei automaattisesti tarkoita sitä että auto vapautuu.

Jos olet aivan tuhannen päissäsi tai käyttäydyt töykeästi kuskia ei välttämättä kiinnosta ottaa sinua kyytiin vaikka olisit kuinka maksava asiakas.

Taksin ottamiseen lennosta kannattaa käyttää järkeä (paikka mihin voi pysähtyä turvallisesti, sillä puolella katua missä vapaat autot ajavat kaupunkiin, ei 50m päässä taksitolpasta jossa 100m jono jne.)

Taksia ei voi tilata tolpalle koska keskivertoasiakas ei ymmärrä tilatun taksin ja tolpalle ajavan taksin eroa. Taksi #1 saa tilauksen tolpalle ja lähtee noutamaan asiakasta sieltä tolpalta. Taksi #2 ajaa tyhjälle tolpalle jossa huomaa asiakkaan. Asiakas hyppää kyytiin "kun se taksi tuli". Taksi #1 saapuu paikalle ja asiakasta ei näy missään. Tässä ei mikään "taksien kommunikaatio" auta vaan heikoin lenkki on se asiakas jos hyppää johonkin muuhun kun tilattuun autoon. Helsingissä taksikeskus ilmoittaa autoille tolpilta soittelevista asiakkasta, eli tulee ilmoitus "Asiakas tolpalla 37", mutta mitään tilausta ei varsinaisesti tehdä.