Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aikuiset syövät välipaloja?

Vierailija
16.02.2018 |

Tämä suositus kahdesta välipalasta tuntuu olevan vain Suomessa (Pohjoismaissa ehkä)?Tuntuu hullulta,koska ei ihminen ole aikoinaan tottunut jatkuvaan ruoan käsittelyyn.

Kun keho ei joudu koko ajan prosessoimaan ruokaa,niin se alkaa kohdistamaan toimintaansa toisaalle esim.kehon korjaamiseen.

Ei ihma,että tosi monet suomalaiset ovat ylipainoisia.Joissain perheissä kaikki.Liikaa ruokaa ja varmaan kaloripitoista.Lasten välipalat ymmärrän,mutta aikuisilla useimmissa maissa tuntematon juttu.Ja olen asunut useissa maissa...

Itsellä aamulla smoothie yleensä,treenipäivänä munakas.Päivällä salaatti ja illalla lämmin ruoka.Ei mitään välipaloja.Joskus myös paastoan,eikä puolen päivän tai vuorokauden paastosta mitään säästöliekkiä muodosta,vaan paino tipahtaa takaisin jos on noussut vähän.

Aika moni syö jatkuvasti 2-tyypin diabeteksen takia joka muodostuu liiasta syömisestä / epäterveellisestä.

Miksi ihmiset totuttavat itsensä tähän?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se sopii mun keholle ja treeneihin paremmin et syön 5x päivässä. Siksi :)

Ja ihan näin välikommenttina voin sanoo tuohon ap:n väitteeseen, et ei ihme et ihmiset lihoo kun syö niin usein. Niin työni puolesta tiedän, että todella usein ylipainoset (ainakin lapsista ja nuorista) on sellasia, et ne nimenomaan syö harvoin. Jättää aamupalan, kouluruuan tai välipalan väliin ja sit tulee ihan hirvee nälkä, jollon tulee syötyä paljon paskemmin. Käyään ostamassa kavereitten kaa kaupasta suklaata et saatas äkkiä verensokerit ylös ja ahmitaan kerralla hirveitä määriä.

Miksi puhumme syömättömyydestä,kun aloitus käsitteli välipaloja...?Ei tässä puhuttu,että ei syödä aamupalaa tai lounasta,vaan että ne syödään sekä illallinen.

Vierailija
42/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön välipalan jos nälkä yllättää aterioiden välillä, muutoin en. Saan helposti päänsärkyä jos aterioiden väli venyy pitkäksi, joten ennemmin nappaan jonkun banaanin kuin kärsin pääkivusta. Jos ei ole tarvetta, en syö välipalaa.

Jos nälkä yllättää ateroiden välillä, syöt vääränlaista ruokaa.

Eli siis ikinä ei tule nälkä kun vetää munakkaita ja smootieita?

Kyllä tavallinen elämä nälättää ihmistä ja janottaa kanssa.

Se voi olla joillekin tietysti outoa kun täytyy punttisalilla käydä saamaan päivittäinen liikuntansa ja aina on aikaa mennä joku vesipullo kourassa.

Niin,sanoin että aamupalaksi munakas tai smoothie ja kaksi muuta ateriaa päivässä.Eli normaali eurooppalainen ateriarytmi.

Miehelle tiedoksi,että kyllä minulla on muskeleita.Näkyy selvästi ja siitä minulle usein mainitaan.

Tärkeintä on,että syö ravintotiheää ruokaa.Ei se,että syö n.viidesti päivässä.

Harvardin tutkimus saanut pelkkiä alapeukkuja ja minua sanotaan kaikkitietäväksi 😀

Ap

"normaali eurooppalainen ateriarytmi" :'D googletappa vaikka italian meal structure tai spanish meal structure ja ylläty. 

Ei mun mielestä tarvitse,olen asunut italiassa.Siellä syödään kolmasti päivässä eikä tosiaan joka päivä ns.pitkän kaavan mukaan.Toiset kyllä syö:painavia ovat sielläkin.

Saanen kysyä mikä on ajatuksenne siitä,että puolet suomalaisista ovat ylipainoisia?Syövät liian harvoin ehkä?

Googleta ranskalaisten syömisestä.Syövät rauhassa ja jos edellisenä päivänä meni juustoa,niin seuraavana keventävät.Lapset leipovat usein,aikuiset eivät niitä syö lainkaan.

Ranskassa vain lapset syövät välipaloja.

Onko todellakin totta,että lähes kaikki syövät aterioiden välissä eli n.5 x päivässä.Sehän on aivan älyttömän usein,n.3 h välein...pitäisikö miettiä mitä syö jos noin usein on nälkä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä aloittaja sekoilee? Kyllä muualla maailmassa syödään myös välipaloja - luuleeko aloittaja esim. välipalapatukoiden olevan suomalainen tai pohjoismainen keksintö? :D

Ja jos ap luulee suomalaisten olevan ylipainoisia, niin tervemenoa Britanniaan ja etenkin Skotlantiin... :D

Britanniassa on eniten sairaalloisesti ylipainoisia koko Euroopan alueella (ei siis vain EU:n), tämä on johtanut mm. keisarinleikkausten valtavaan kasvuun.

https://www.theguardian.com/society/2017/nov/10/uk-most-obese-country-i…

Yksi syy on se, että ihmiset/aikuiset vetävät normaalin lounaan (meidän suomalaisten silmissä) sijasta "meal dealeja", joissa saa tyyliin kolme tuotetta vitosella tms. Tarjolla on valmisvoileipiä, leivoksia, suklaata, limsaa - ja ehkä hyvinvarustetuissa Tescoissa hedelmäsalaattia.

https://www.theguardian.com/society/2017/oct/31/high-street-lunch-meal-…

Itse aiheeseen liittyen: syön monesti itse töistä tullessani välipalan (n. kello viisi). Lounaasta kuitenkin on silloin jo viisi tai kuusi tuntia. Yleensä tyyliin pari siivua leipää ja jogurtti jos kiinnostaa mennä terveellisemmin, munkki tai pari jos ei kiinnosta. :D Joka tapauksessa syön päivällistä vasta joskus seitsemän-kahdeksan aikaan, ja kevyen iltapalan (leipä, näkkäri, voileipäkeksejä teen kanssa) kymmenen aikoihin. En mä pysty vetämään viittä täyttä ateriaa päivässä.

Ei tarvitse luulla,että suomalaiset ovat ylipainoisia kun yli puolet sitä ovat.

Vierailija
44/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön välipaloja mahan kurinan takia! En välttämättä edes jaksamisen takia tarvitsisi, mutta mahani ilmoittaa siitä erittäin kovaan ääneen. Olen kyllä kokeillut kaikki mahdolliset "tämä pitää nälän pitkään loitolla" -aamupalat ja ruuat, mutta ei se auta. Mikään ei auta. Paitsi välipalat.

Ei se kurina kotona häiritse mutta töissä, hiljaisessa kyllä.

Vierailija
45/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vatsani ei kestä isoja annoksia, vaan syön pieniä annoksia pitkin päivää. 

Vierailija
46/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap alapeukuttanut huolella 😂😂

Vierailija
47/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sinun oikea tapasi ei ole oikea kaikille? Simppeliä.

Itse syön välipalan, jos on tarve. Minulle sopii pitkätkin ateriavälit hyvin (paremmin kuin monta pientä ateriaa päivässä), mutta joskus tulee vain se tilanne, että sitten kun nälkä alkaa tulemaan, onkin jotain minkä vuoksi ei pääsekään sanotaanko nyt lähimmän puolen tunnin sisällä syömään, niin sitten tarvitsen pienen pahimman nälän siirtäjän, tyyliin banaani tms. En siis kärsi huonosta olosta tai matalasta verensokerista helposti, ateriaväli voi olla vaikka sen kuusi-seitsemän tuntia, mutta kyllä se heikotuskin sieltä sitten tulee, kun maha on täysin tyhjä.

Vierailija
48/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön välipalan jos nälkä yllättää aterioiden välillä, muutoin en. Saan helposti päänsärkyä jos aterioiden väli venyy pitkäksi, joten ennemmin nappaan jonkun banaanin kuin kärsin pääkivusta. Jos ei ole tarvetta, en syö välipalaa.

Jos nälkä yllättää ateroiden välillä, syöt vääränlaista ruokaa.

Eli siis ikinä ei tule nälkä kun vetää munakkaita ja smootieita?

Kyllä tavallinen elämä nälättää ihmistä ja janottaa kanssa.

Se voi olla joillekin tietysti outoa kun täytyy punttisalilla käydä saamaan päivittäinen liikuntansa ja aina on aikaa mennä joku vesipullo kourassa.

Niin,sanoin että aamupalaksi munakas tai smoothie ja kaksi muuta ateriaa päivässä.Eli normaali eurooppalainen ateriarytmi.

Miehelle tiedoksi,että kyllä minulla on muskeleita.Näkyy selvästi ja siitä minulle usein mainitaan.

Tärkeintä on,että syö ravintotiheää ruokaa.Ei se,että syö n.viidesti päivässä.

Harvardin tutkimus saanut pelkkiä alapeukkuja ja minua sanotaan kaikkitietäväksi 😀

Ap

"normaali eurooppalainen ateriarytmi" :'D googletappa vaikka italian meal structure tai spanish meal structure ja ylläty. 

Ei mun mielestä tarvitse,olen asunut italiassa.Siellä syödään kolmasti päivässä eikä tosiaan joka päivä ns.pitkän kaavan mukaan.Toiset kyllä syö:painavia ovat sielläkin.

Saanen kysyä mikä on ajatuksenne siitä,että puolet suomalaisista ovat ylipainoisia?Syövät liian harvoin ehkä?

Googleta ranskalaisten syömisestä.Syövät rauhassa ja jos edellisenä päivänä meni juustoa,niin seuraavana keventävät.Lapset leipovat usein,aikuiset eivät niitä syö lainkaan.

Ranskassa vain lapset syövät välipaloja.

Onko todellakin totta,että lähes kaikki syövät aterioiden välissä eli n.5 x päivässä.Sehän on aivan älyttömän usein,n.3 h välein...pitäisikö miettiä mitä syö jos noin usein on nälkä?

Niin noh, mä syön ruokaa. Kasvispainotteista, höystettynä jollain proteiininlähteellä ja rasvalla. Mun "välipala" saattaa olla esim. kreikkalainen salaatti tai kaurapuuro omenasoseella. Mä en syö jos ei ole nälkä, mutta usein on.

Vierailija
49/49 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulee pää kipeäksi jos en syö välipaloja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän