Miksi aikuiset syövät välipaloja?
Tämä suositus kahdesta välipalasta tuntuu olevan vain Suomessa (Pohjoismaissa ehkä)?Tuntuu hullulta,koska ei ihminen ole aikoinaan tottunut jatkuvaan ruoan käsittelyyn.
Kun keho ei joudu koko ajan prosessoimaan ruokaa,niin se alkaa kohdistamaan toimintaansa toisaalle esim.kehon korjaamiseen.
Ei ihma,että tosi monet suomalaiset ovat ylipainoisia.Joissain perheissä kaikki.Liikaa ruokaa ja varmaan kaloripitoista.Lasten välipalat ymmärrän,mutta aikuisilla useimmissa maissa tuntematon juttu.Ja olen asunut useissa maissa...
Itsellä aamulla smoothie yleensä,treenipäivänä munakas.Päivällä salaatti ja illalla lämmin ruoka.Ei mitään välipaloja.Joskus myös paastoan,eikä puolen päivän tai vuorokauden paastosta mitään säästöliekkiä muodosta,vaan paino tipahtaa takaisin jos on noussut vähän.
Aika moni syö jatkuvasti 2-tyypin diabeteksen takia joka muodostuu liiasta syömisestä / epäterveellisestä.
Miksi ihmiset totuttavat itsensä tähän?
Kommentit (49)
Jatkuva syöminen ei ole luonnollista.Ajoittainen paasto kuuluu asiaan myös.
Meillä ollaan hoikkia ja ei kukaan meistä jaksa elämää jos ei syödä tarpeeksi. Ihan joka iikasta tulee vihainen jos ei syö tarpeeksi.
Kun päivän käy töissä ja tekee kotitöitä, pihahommia ja lumitöitä ja kantaa puita ja siivoaa ja hiihtää ja luistelee ja ihan jatkuva touhu päällä, ei tasan tule toimeen munakkaalla ja smootiella.
Ja jos tässä paastoamaan rupeaisi niin kyllä jäisi hommat tekemättä.
Ikävä kyllä minusta kuulostat ainoastaan laiskalta...
Vierailija kirjoitti:
Tämä suositus kahdesta välipalasta tuntuu olevan vain Suomessa (Pohjoismaissa ehkä)?Tuntuu hullulta,koska ei ihminen ole aikoinaan tottunut jatkuvaan ruoan käsittelyyn.
Kun keho ei joudu koko ajan prosessoimaan ruokaa,niin se alkaa kohdistamaan toimintaansa toisaalle esim.kehon korjaamiseen.
Ei ihma,että tosi monet suomalaiset ovat ylipainoisia.Joissain perheissä kaikki.Liikaa ruokaa ja varmaan kaloripitoista.Lasten välipalat ymmärrän,mutta aikuisilla useimmissa maissa tuntematon juttu.Ja olen asunut useissa maissa...
Itsellä aamulla smoothie yleensä,treenipäivänä munakas.Päivällä salaatti ja illalla lämmin ruoka.Ei mitään välipaloja.Joskus myös paastoan,eikä puolen päivän tai vuorokauden paastosta mitään säästöliekkiä muodosta,vaan paino tipahtaa takaisin jos on noussut vähän.
Aika moni syö jatkuvasti 2-tyypin diabeteksen takia joka muodostuu liiasta syömisestä / epäterveellisestä.
Miksi ihmiset totuttavat itsensä tähän?
Jos vaikka on töiden jälkeen seuran hallituksen kokous ja sen jälkeen treenit, niin en todellakaan ehdi syömään väleissä lämmintä ruokaa vaan elän niillä "välipaloilla", tosin ruokaa ne välipalat on siinä missä ateriatkin. Jostain on energiaa saatava, en varmasti mene vatsa tyhjänä treeneihin. Tai turnauspäivät, miten luulet että pelien välissä jaksaa kun ei ehdi syömään kunnon ruokaakaan vaan täytyy vetää jotain pienempää ja nopeasti sulavaa? Niillä välipaloilla.
Olen aina ollut siinä käsityksessä, että ihminen on kehityksensä puitteissa nimen omaan tottunut syömään useammin, muttei kovin isoja määriä.
Vierailija kirjoitti:
Syön välipalan jos nälkä yllättää aterioiden välillä, muutoin en. Saan helposti päänsärkyä jos aterioiden väli venyy pitkäksi, joten ennemmin nappaan jonkun banaanin kuin kärsin pääkivusta. Jos ei ole tarvetta, en syö välipalaa.
Jos nälkä yllättää ateroiden välillä, syöt vääränlaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön välipalan jos nälkä yllättää aterioiden välillä, muutoin en. Saan helposti päänsärkyä jos aterioiden väli venyy pitkäksi, joten ennemmin nappaan jonkun banaanin kuin kärsin pääkivusta. Jos ei ole tarvetta, en syö välipalaa.
Eli siis ikinä ei tule nälkä kun vetää munakkaita ja smootieita?
Kyllä tavallinen elämä nälättää ihmistä ja janottaa kanssa.
Se voi olla joillekin tietysti outoa kun täytyy punttisalilla käydä saamaan päivittäinen liikuntansa ja aina on aikaa mennä joku vesipullo kourassa.
Unohdin syödä aamun välipalan kun luin näitä!! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön silloin kun on nälkä. Kyllä keho kertoo kun se ruokaa tarvitsee, ja suorituskyky pysyy yllä kun ei näännytä kehoaan energianpuutteeseen. Jos mä joudun olemaan kovin monta tuntia syömättä, tulen voimattomaksi ja käveleminenkin tuntuu epämiellyttävältä kun tekisin mieli vaan istua ja levätä (johtuu tällöin nälästä, ei väsymyksestä). Ja en ole lihava, vaan alipainon ja normaalipainon rajoilla, syön hieman liian vähän, mun pitäisi syödä enemmän. Kerralla en pysty tarpeeksi suuria määriä syömään kun tulee epämiellyttävän puristava olo vatsaan, ennemmin syön vatsan sopivan täyteen ja useamman kerran päivässä.
Oletko ajatellut miksi sun verensokeri heittelee noin?Keho on ehkä tottunut jatkuvaan syömiseen?Miksi tämä oikeasti ei vaivaa suurinta osaa maailmaa ja miksi meillä on niin hirveästi 2-tyypin diabetestä täällä?
Ei mun veresokerini heittele. Muutenkin häiritsee kun terveet ihmiset puhuvat verensokeri heittelystä. Verensokeri heittelee diabeetikoilla. Siis tottakai voi tulla voimaton olo jos ei ole energiaa mitä käyttää vaan keho alkaa kuluttaa vararavintoa. Mulla sitä vararavintoa kun ei ylimääränä ole, kuten sanoinkin jo, olen lievästi alipainoinen ja mun pitäisi suurentaa syömäni ruoan määrää jotta painoni nousisi normaaliksi. Enkä näe mitään järjellistä syytä yrittää väkipakolla venyttää mahalaukkuani änkemällä kerralla entistä suurempia määriä ruokaa niin että sitten poden pahaa oloa jälkikäteen, kun olo pysyy parempana syömällä vatsa sopivan täyteen useammin. En kuulu 2-tyypin diabeteksen riskiryhmään mitään kautta, enkä usko että diabetes on niinkään yhteydessä tiheään syömiseen, vaan enemmänkin liikaan syömiseen (liikalihavuus).
Ihmisen keho tottakai mukautuu siihen mihin sen totuttaa. Mutta ei ole mitään näyttöä siitä että harvoin suuren määrän syöminen olisi lainkaan parempi vaihtoehto diabeteksen ehkäisyyn kuin pienempien määrien syöminen useammin.
Mikä tarve ihmisillä on tuputtaa omia elämäntapojaan ainoina oikeina, ja loukkaantua siitä jos jonkun elimistö ei toimikaan samoin? Ihan sama on ruokavaliossa kuin tässä ruokailutahdissakin, toisille sopii erilainen ruokavalio ja syömistähti mitä toisille. Yleensä keho kertoo sen mikä kenellekin parhaiten sopii ja sitä kannattaa noudattaa niin pitkään kun ei mitään liikalihavuutta tai muita syömisestä johtuvia ongelmia esiinny.
Välipalan syöminen = jatkuvaa mussutusta. Taattua palstakamaa.
Mä syön arkisin kutakuinkin näin:
7:30 aamupuuro raejuustolla, keitetty muna
11:00 lounas, peruskotiruokaa jonka otan kotoa mukaani töihin.
14:00 hedelmäVÄLIPALA, kauhistu ap!
17-18 joku välipala jolla jaksan jumppaan tai salille, hedelmä tai leipä tms.
Illalla iltapala, aika riippuu jumpan ajasta. Smoothieta, hedelmää, kasvista, leipää, pähkinöitä, mitä milloinkin.
En mä koe mussuttavani jotain koko ajan mutta en mä jaksa tunnin jumppaa ilman välipalaa. Ihan sama mulle jos joku jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin eri mieltä. Minusta nälkä on luonnollinen asia. Mieluummin itse syön nälkääni kuin siksi että vaan kuuluu syödä. Mikä onkaan ihanampaa kuin kunnon hikijumpan jälkeen saunaan tai suihkuun ja hyvää ruokaa koska on nälkä!
Minä en muuten syö, mutta nyt raskaana ollessa pakko olla aina jotain välipalaa saatavilla, ettei yökötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin eri mieltä. Minusta nälkä on luonnollinen asia. Mieluummin itse syön nälkääni kuin siksi että vaan kuuluu syödä. Mikä onkaan ihanampaa kuin kunnon hikijumpan jälkeen saunaan tai suihkuun ja hyvää ruokaa koska on nälkä!
Joo ei syöminen oo mullekaan erityisen nautinnollista jos ei ole nälkä. En mä syö silloin kun ei ole nälkä, Siksi odotan aina että tulee nälkä, ei väliä onko edellisestä ateriasta mennyt 2 vaiko 8 tuntia. Terve olen aina ollut, en lähellekään lihava, ja aineenvaihdunta toimii. Missä ongelma?
Syön välipaloja sen takia, ettei lounaalla ja päivällisellä tarvitse syödä kymmentä perunaa ja 500g lihaa pysyäkseni kylläisenä koko päivän. Ähkyynhän siinä tulee, jos syö vaikka vain päivällisen ja siinä koko päivän kalorimäärän. Aamusta ja illasta on sitten taas järkyttävä nälkä kun kaiken on syönyt kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Syön välipaloja sen takia, ettei lounaalla ja päivällisellä tarvitse syödä kymmentä perunaa ja 500g lihaa pysyäkseni kylläisenä koko päivän. Ähkyynhän siinä tulee, jos syö vaikka vain päivällisen ja siinä koko päivän kalorimäärän. Aamusta ja illasta on sitten taas järkyttävä nälkä kun kaiken on syönyt kerralla.
Ei liity aiheeseen, mutta 500g lihaa päivässä säännöllisesti tekee 3,5kg lihaa viikossa, joka ylittää kyllä moninkertaisesti enimmäissuositukset. Tutkitusti noin suuri määrä voi aiheuttaa useita riskejä terveydelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla joillekin tietysti outoa kun täytyy punttisalilla käydä saamaan päivittäinen liikuntansa ja aina on aikaa mennä joku vesipullo kourassa.
Niin,sanoin että aamupalaksi munakas tai smoothie ja kaksi muuta ateriaa päivässä.Eli normaali eurooppalainen ateriarytmi.
Miehelle tiedoksi,että kyllä minulla on muskeleita.Näkyy selvästi ja siitä minulle usein mainitaan.
Tärkeintä on,että syö ravintotiheää ruokaa.Ei se,että syö n.viidesti päivässä.
Harvardin tutkimus saanut pelkkiä alapeukkuja ja minua sanotaan kaikkitietäväksi 😀
Ap
Ps.se joka sanoi minua laiskaksi,niin treenaan 3-4 x vkossa,teen kahta työtä ja en koskaan valmisruokaa.Juoksen 10-15 km.En ole rapakunnossa ja paino 58 / 170 cm.
Mites sulla?
Koska se sopii mun keholle ja treeneihin paremmin et syön 5x päivässä. Siksi :)
Ja ihan näin välikommenttina voin sanoo tuohon ap:n väitteeseen, et ei ihme et ihmiset lihoo kun syö niin usein. Niin työni puolesta tiedän, että todella usein ylipainoset (ainakin lapsista ja nuorista) on sellasia, et ne nimenomaan syö harvoin. Jättää aamupalan, kouluruuan tai välipalan väliin ja sit tulee ihan hirvee nälkä, jollon tulee syötyä paljon paskemmin. Käyään ostamassa kavereitten kaa kaupasta suklaata et saatas äkkiä verensokerit ylös ja ahmitaan kerralla hirveitä määriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla joillekin tietysti outoa kun täytyy punttisalilla käydä saamaan päivittäinen liikuntansa ja aina on aikaa mennä joku vesipullo kourassa.Niin,sanoin että aamupalaksi munakas tai smoothie ja kaksi muuta ateriaa päivässä.Eli normaali eurooppalainen ateriarytmi.
Miehelle tiedoksi,että kyllä minulla on muskeleita.Näkyy selvästi ja siitä minulle usein mainitaan.
Tärkeintä on,että syö ravintotiheää ruokaa.Ei se,että syö n.viidesti päivässä.
Harvardin tutkimus saanut pelkkiä alapeukkuja ja minua sanotaan kaikkitietäväksi 😀
Ap
"normaali eurooppalainen ateriarytmi" :'D googletappa vaikka italian meal structure tai spanish meal structure ja ylläty.
Mitä ihmettä aloittaja sekoilee? Kyllä muualla maailmassa syödään myös välipaloja - luuleeko aloittaja esim. välipalapatukoiden olevan suomalainen tai pohjoismainen keksintö? :D
Ja jos ap luulee suomalaisten olevan ylipainoisia, niin tervemenoa Britanniaan ja etenkin Skotlantiin... :D
Britanniassa on eniten sairaalloisesti ylipainoisia koko Euroopan alueella (ei siis vain EU:n), tämä on johtanut mm. keisarinleikkausten valtavaan kasvuun.
https://www.theguardian.com/society/2017/nov/10/uk-most-obese-country-i…
Yksi syy on se, että ihmiset/aikuiset vetävät normaalin lounaan (meidän suomalaisten silmissä) sijasta "meal dealeja", joissa saa tyyliin kolme tuotetta vitosella tms. Tarjolla on valmisvoileipiä, leivoksia, suklaata, limsaa - ja ehkä hyvinvarustetuissa Tescoissa hedelmäsalaattia.
https://www.theguardian.com/society/2017/oct/31/high-street-lunch-meal-…
Itse aiheeseen liittyen: syön monesti itse töistä tullessani välipalan (n. kello viisi). Lounaasta kuitenkin on silloin jo viisi tai kuusi tuntia. Yleensä tyyliin pari siivua leipää ja jogurtti jos kiinnostaa mennä terveellisemmin, munkki tai pari jos ei kiinnosta. :D Joka tapauksessa syön päivällistä vasta joskus seitsemän-kahdeksan aikaan, ja kevyen iltapalan (leipä, näkkäri, voileipäkeksejä teen kanssa) kymmenen aikoihin. En mä pysty vetämään viittä täyttä ateriaa päivässä.
Syön 4-5 ateriaa siksi, ettei tarvitse syödä kerralla niin paljoa.
Aamulla smoothie tai munakas, lounaalla lämmin ruoka, välipalalla kasviksia, hedelmää, pähkinöitä ja jotain proteiinia, päivällisellä lämmin ruoka ja jos päivällinen on valmistunut aikaisin, vielä iltapalaksi puuroa, jotta tulee uni. Jos iltaruoka menee myöhään, puuro jää pois.
En syö "välipaloja", kaikki ateriat on koostettu lähes samalla tavalla.
Lihas kasvaa kun treenaa oikein ja syö edes jonkinverran ja sinne päin. Lihas kasvaa paremmin jos syö laadukasta ruokaa vähän yli tarpeen ja treenaa oikein. Lihasta jaksaa treenata paremmin, kun syö ennen treeniä. Lihas palautuu treenistä paremmin ja nopeammin kun syö treenin jälkeen.
Pakollisia välipalat eivät ole ja niiden tulee olla laadultaan oikeanlaisia, mutta kiistatonta hyötyä niistä keskimäärin jokatapauksessa on.
Mies86