Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aikuiset syövät välipaloja?

Vierailija
16.02.2018 |

Tämä suositus kahdesta välipalasta tuntuu olevan vain Suomessa (Pohjoismaissa ehkä)?Tuntuu hullulta,koska ei ihminen ole aikoinaan tottunut jatkuvaan ruoan käsittelyyn.

Kun keho ei joudu koko ajan prosessoimaan ruokaa,niin se alkaa kohdistamaan toimintaansa toisaalle esim.kehon korjaamiseen.

Ei ihma,että tosi monet suomalaiset ovat ylipainoisia.Joissain perheissä kaikki.Liikaa ruokaa ja varmaan kaloripitoista.Lasten välipalat ymmärrän,mutta aikuisilla useimmissa maissa tuntematon juttu.Ja olen asunut useissa maissa...

Itsellä aamulla smoothie yleensä,treenipäivänä munakas.Päivällä salaatti ja illalla lämmin ruoka.Ei mitään välipaloja.Joskus myös paastoan,eikä puolen päivän tai vuorokauden paastosta mitään säästöliekkiä muodosta,vaan paino tipahtaa takaisin jos on noussut vähän.

Aika moni syö jatkuvasti 2-tyypin diabeteksen takia joka muodostuu liiasta syömisestä / epäterveellisestä.

Miksi ihmiset totuttavat itsensä tähän?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh heh hee! Taas yksi näitä "minä se tiedän kaiken" -tyyppi. Kuules, et tiedä! Luulet vaan.

Vierailija
2/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön välipalan jos nälkä yllättää aterioiden välillä, muutoin en. Saan helposti päänsärkyä jos aterioiden väli venyy pitkäksi, joten ennemmin nappaan jonkun banaanin kuin kärsin pääkivusta. Jos ei ole tarvetta, en syö välipalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska eri yksilöillä erilaiset tarpeet. Koska sun tapa ei ole ainut ja oikea.

Vierailija
4/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska on nälkä.

Vierailija
5/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että verensokeri ei heittele, eikä tarvitse syödä aterialla itseään ähkyyn. Ei välipalan tarvitse olla kuin vähän jogurttia, jonka olisi muuten syönyt aamulla, tai voileipä.

Vierailija
6/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö mun puolesta vaikka kerran päivässä, jos haluat. Ei kiinnosta. Mä en voi syödä sillä tavalla, että aterioihin jää pitkät välit, koska en voi syödä isoja määriä kerralla. Ja jos en syö tarpeeksi, verensokeri laskee ja tulee huono olo ja alkaa närästää, koska mulla on mahanportti löystynyt. Syön siis yleensä neljä, joskus viisi kertaa päiväss.

Vittu kun sapettaa tuollaiset ihmiset, jotka kuvittelevat tietävänsä kaikesta kaiken, mutta eivät ole edes sitä tulleet huomanneeksi, että välimerkin jälkeen tulee välilyönti. 

Vierailija
7/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voisitko laittaa linkin sellaiseen tieteelliseen tutkimukseen, jossa kerrotaan, että jos syö harvoin, keho kohdistaa toimintaansa itsensä korjaamiseen (mitä se tietenkin tekee koko ajan muutenkin).

Vierailija
8/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen huomannut jaksavani paremmin ja pääkoppani ja suolistoni voivan tasaisemmin, kun syön pieniä välipaloja parin tunnin välein. Eikä kyllä ole painoa päässyt kertymään ja tunnistan, milloin ei tee mieli syödä.

Vierailija
9/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön silloin kun on nälkä. Kyllä keho kertoo kun se ruokaa tarvitsee, ja suorituskyky pysyy yllä kun ei näännytä kehoaan energianpuutteeseen. Jos mä joudun olemaan kovin monta tuntia syömättä, tulen voimattomaksi ja käveleminenkin tuntuu epämiellyttävältä kun tekisin mieli vaan istua ja levätä (johtuu tällöin nälästä, ei väsymyksestä). Ja en ole lihava, vaan alipainon ja normaalipainon rajoilla, syön hieman liian vähän, mun pitäisi syödä enemmän. Kerralla en pysty tarpeeksi suuria määriä syömään kun tulee epämiellyttävän puristava olo vatsaan, ennemmin syön vatsan sopivan täyteen ja useamman kerran päivässä.

Vierailija
10/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin bro / sister scienceä kuin voi olla. Keho korjaa itseään, kun se saa riittävästi korjausaineita ja energiaa, ei ruuan käsittely ole pois tästä prosessista vaan tukee sitä. Kysy vaikka kilpaurheilijoilta, miksi he syövät proteiinipitoisia välipaloja. Tuo yhteys on hyvin selvä ja monesti ihan oikealla tieteellä todistettu. Palautumisajat lyhenevät radikaalisti, kun syöt riittävästi ja usein.

Vierailija
11/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä treeni sujuu paremmin kun syö välipalan sitä ennen ja myös treenin jälkeen jos ei ole ruoka-aika. Lisäksi massakaudella on pakko syödä usein kun kerralla ei vaan saa alas tarpeeksi paljon. Dieettikaudella sitten muut välipalat pois mutta treenin ympärillä on edelleen syötävä.

Välipalojen määrähän ei sinänsä lihota. Voi syödä vaikka 10 omenaa välipaloina, eikä niistä liho. Mutta jos välipala on lihapiirakka tai joku patukka, niin sitten ollaankin metsässä ja kritiikkisi on aiheellinen.

Vierailija
12/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen raskaana ja jatkuvasti on nälkä. Silloin kun en ole raskaana, opiskelen pitkiä päiviä ja urheilen lähes joka päivä joten välipalat auttavat jaksamaan. Syön lounaan aikaisin ja päivällisen illalla vasta.

Vierailija
13/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön silloin kun on nälkä. Kyllä keho kertoo kun se ruokaa tarvitsee, ja suorituskyky pysyy yllä kun ei näännytä kehoaan energianpuutteeseen. Jos mä joudun olemaan kovin monta tuntia syömättä, tulen voimattomaksi ja käveleminenkin tuntuu epämiellyttävältä kun tekisin mieli vaan istua ja levätä (johtuu tällöin nälästä, ei väsymyksestä). Ja en ole lihava, vaan alipainon ja normaalipainon rajoilla, syön hieman liian vähän, mun pitäisi syödä enemmän. Kerralla en pysty tarpeeksi suuria määriä syömään kun tulee epämiellyttävän puristava olo vatsaan, ennemmin syön vatsan sopivan täyteen ja useamman kerran päivässä.

Joo mulla sama, että syön vähemmän kerralla ja usein. Pitäisikö aloittajan mielestä pahoinvoiden änkeä sitä ruokaa kerralla puoliväkisin mahaan ilman ettei voisi syödä ensin osan ja myöhemmin loput?

Vierailija
14/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tarvitsee syödä 3400kcal vuorokaudessa, etten laihdu. Voin kuvitella sen ähkyn määrän, mikä tulisi jos kolmella aterialla söisi tuon määrän. Liikun töissä paljon, joten en todellakaan pystyisi syömään itseäni aivan täyteen ja sitten reippaana jatkamaan töitä. Enkä usko, että tuollainen on kropallekaan hyväksi.

Vierailija
15/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua väsyä töissä. Jos syön pari kertaa päivässä, niin iskee hirveä väsy aterian jälkeen (ja päänsärky aterioiden välillä), vaikka söisi mitä. Olen ennemmin virkeä aamusta iltaan kuin ehdoin tahdoin vaikeutan elämääni. 

Vierailija
16/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm...no kilpaurheilijoilla hiukan eria asiaja toki raskaana olevilla?Onko teistä monikin?Itse teen lihastreeniä 3 x vko ja lihakset kasvaa hyvin.Se ei tietenkään ole kilpaurheilua.

Tosiaan miksi se päänsärky välipalojen vuoksi vaivaa vain suomalaisia?Kyse lienee tottumuksesta?Eikö tosiaan muut ajattele näin välipaloista kuin minä?

Paastosta pyydettiin faktaa:

Helppolukuinen teksti:

https://www.healthline.com/nutrition/10-health-benefits-of-intermittent…

Tässä Harvardista (2017)

https://news.harvard.edu/gazette/story/2017/11/intermittent-fasting-may…

Ap

Vierailija
17/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teistä monikin viittasi kilpaurheiluun.

Vierailija
18/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tiedät kaikesta kaiken?

Vierailija
19/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut miksi sun verensokeri heittelee noin?Keho on ehkä tottunut jatkuvaan syömiseen?Miksi tämä oikeasti ei vaivaa suurinta osaa maailmaa ja miksi meillä on niin hirveästi 2-tyypin diabetestä täällä?

Vierailija
20/49 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva mussutus on ainakin tuhoisaa hampaille. Muuten varmaan pienistä välipaloista (esim. hedelmä) tuskin on haittaa, jos ne omaan rytmiin kerran sopivat. 

Itse syön vain kaksi kertaa päivässä viikonloppuisin, työarkena lisään tähän aamupalan. Usein tulee näitä pikkupaastoja eli 16 tunnin välejä ilman ruokaa nimenomaan viikonloppuisin. 

Minä voin hyvin näin ja olen erittäinkin hoikka. En silti väitä, että sopisi kaikille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän