Mihin rahaa kuluu hoitovapaan aikana? Olisin kiitollinen avustanne!
Oliko isompia lapsia ja jos, niin montako? Paljonko sait äitiyspvrahaa ja vanhempainrahaa? Kauanko olit hoitovapaalla?
Mitä kuluja maksoit ja paljonko? Paljonko oli säästöjä?
Kommentit (10)
1200€ ennen kh tukea. Esikoinen kyseessä.
Säästöjä olin kerännyt 3000€. Meidän kulut
-kaks autoa veroineen ja vakuutuksineen 1400€/ vuosi
-kotivakuutus 550€ vuosi
-kiinteistövero, jätemaksut jne kuukautta kohti 50€
-talolainan lyhennys 1060€ kuussa
-sähkölasku noin 100€/kk
-vesi, netti, netflix, puhelinlaskut jaettuna kuukautta kohti 100€
-polttoaineet 250€/kk
-harrastusmaksut 100€ kuukaudessa
-koiran kulut... en osaa arvioida, mutta olisiko 50€/kk kaikki mukaan lukien.
Kolme kuukautta vain suunniteltiin ja maksettiin kiltisti kaikki. Sitten pidettiin vuosi lyhennysvapaata, eli maksettiin vain lainan korot. Säästöillä maksoin asuntolainaa ja pari sähkölaskua. Ainut iso matka oli mun lapsuudenystävän häihin Islantiin. Häät oli lauantaina ja me mentiin jo niin, että ke-pe ehdittiin nähdä maata ja reissata ja lauantaina häät ja sunnuntaina takaisin. Muuten taidettiin yksi hotelliviikonloppu viettää Suomessa ja kerran vein kummipojan Särkänniemeen. Ne oli siis ainoat ns reissut.
Tiukkaa oli. Mä myin jatkuvasti kirpparilla turhaa tavaraa pois ja tienasin sillä joitain satoja. Kyllä mä taisin kampaajalla käydä pari kertaa ja ostaa lapselle vähän liian hienoja vaatteita.
Mies tienaa vuodessa 50ke, eli ihan keskipalkkainen.
Asumiseen, syömiseen, lapsen vaatteisiin, omiin menoihin (auto, puhelin, vaate, huvit).
Päivärahat oli samaa luokkaa miehen palkan kanssa, joten silloin maksettiin yhteiset menot 50-50.
Hoitovapaalla tuki ja kuntalisä riitti ruokaan, miehen palkka riitti muihin pakollisiin menoihin (myös asuntolainaan), loput säästöstä. Maalautettiin mm. talo :)
Miehen ollessa hoitovapaalla maksoin kaikki pakolliset menot. Mies maksoi omia menojaan tuesta.
Hoitovapaalla rahaa kuluu ihan normaaliiin elämiseen eli vuokra/asuntolaina, auton kulut jos sellaisen omistaa, vakuutukset, lääkärit, ruoka...
Sitten siinä on sen vanhan normaalin lisäksi vielä se uusi ihminen jonka ansiosta hoitovapaata pidetään. Se tarvitsee usein vaippoja ja uusia vaatteita jotka jonkun verran maksaa.
Ihan normaaliin elämiseen menee rahaa.
Jos jo työssäkäydessä on tiukkaa, pitää kk menoja tiputtaa ennen kht.a.
Äitiys ja vanhempainvapaa menee tuosta noin vain, jos nyt ei minimeillä joudu olemaan.
Ei meillä ole autovelkoja tai tonnin talolyhennystä, siksi olen voinut olla kht. lla.
Lapsia 5 ja isännän tulot 50 000 vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaaliin elämiseen menee rahaa.
Jos jo työssäkäydessä on tiukkaa, pitää kk menoja tiputtaa ennen kht.a.
Äitiys ja vanhempainvapaa menee tuosta noin vain, jos nyt ei minimeillä joudu olemaan.Ei meillä ole autovelkoja tai tonnin talolyhennystä, siksi olen voinut olla kht. lla.
Lapsia 5 ja isännän tulot 50 000 vuosi.
Niin ja meillä tosiaan ne säästöt käytettiin noihin autoihin, ei ikinä otettaisi mitään luottoja maksettavaksi kuukausittain.
Kukin tekee miten tekee mutta musta on älytöntä et on 10 000 säästössä ja sitten maksetaan velkaa vaikkapa autosta...
Mua kiinnostaa myös teidän tulot? Toinen saa vanhempainvaoaalla 800€ ja toinen 2800€ ja toisen mies tienaa vuodessa 30ke ja toisen 60ke jne, niin ollaan aika eri tilanteissa.
Eli millaisista tuloista maksoitte mitäkin?
Babyonboard. kirjoitti:
Mua kiinnostaa myös teidän tulot? Toinen saa vanhempainvaoaalla 800€ ja toinen 2800€ ja toisen mies tienaa vuodessa 30ke ja toisen 60ke jne, niin ollaan aika eri tilanteissa.
Eli millaisista tuloista maksoitte mitäkin?
No mitä sillä on väliä, itsehän kukin kk kulunsa tietää. Ei voi jäädä kht. lle jos jo palkkatöissä käydessä kaikki menee mitä tulee.
Ap, ihan samat kulut juoksee kuin ennen vauvaakin ja vauvan kulut vielä päälle.
Rahaa vaan on käytössä vähemmän kuin jos oisit töissä.Mikä tuossa on ylivoimaista ymmärtää????
12v esikoinen ja noin kolmasosan vuodesta miehen 9v lapsi.
1000€ pintaan sain enne kuin tipuin kh-tuelle. Mä olin tehnyt vuosia lyhennettyä työaikaa, joten vuositulot jääneet aina pieniksi. Mies on suurituloinen.
Säästäjä käytin kymppitonnin verran. Niitä ei olisi tarvinnut käyttää ollenkaan, jos olisin ollut valmis elämään nuukemmin. Me kuitenkin käytiin ulkomailla pari kertaa ja kotimaan reissuja useampi. Koko hoitovapaan ajan värjäsin hiukset kampaajalla noin kahden kuukauden välein ja jatkoin ratsastusharrastusta, joka maksoi viikossa 25€. Ihan vauvan kolme ekaa kuukautta pidin taukoa.
Talolaina oli maksettu ja autot velattomia. Sijoituslainaa vain, mutta sijoitukset maksoi itse itsensä.
Talomme on rakennettu 2013, eli uudessa talossa pienet kulut.