Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihme mua oikein vaivaa?

Vierailija
16.02.2018 |

Arvoisat palstadiagnostikot, heittäkääs hyviä arvauksia tästä mystisestä vaivasta.

Oireet:

•kuukauden ja pari päivää kestänyt flunssa, jonka aikana ei kuumetta eikä edes pientä lämmönnousua, mutta kurkkukipua, äänen käheyttä/häviämistä, räkäisyyttä, kuiva yskä- joskin ajoittain nousee suuhun limaa. Liman väri vaihtelee vaaleasta tummempaan vihreään.

•kämmenten ja jalkapohjien polte, tuntuvat siis kuin auringonpilttamilta. Tämä polte ikäänkuin ”kohtauksittaista”, kuitenkaan kohtauksen aikana ei merkittäviä silmäänpistäviä muutoksia käsissä. Ehkä aavistus punoitusta/kuumotusta. Käsissä oli myös jonkinverran siellä täällä punaisia pieniä pilkkuja, ne kadonneet noin vko sitten.

•ihon kutina kauttaaltaan, pääasiassa kuitenkin navan yläpuolella vartalossa, käsissä ja päässä. Kutina on outoa, tuntuu ikäänkuin olisi villapaita päällä. Siis pistelevää ja paikkaa vaihtavaa.

•pari viikkoa ollut kaksi isompaa aristavaa imusolmuketta leuan alla. Muualla ei käteen tuntuvia poikkeavuuksia.

•syksyn aikana erilaisia vatsaoireita; turvottelua, ummetusta, ripulia, vatsakipuja sekä ylä-että alavatsalla.

•verenpaine ja syke nousseet syksyn aikana tasolle 140-150/75-85, syke 65-85 aiemmalta tasolta (120-130/60-70, syke 55-65).

Tk- lääkärin mukaan kyse on vain jostain määrittämättämästä virusinfektiosta ja ärtyvän suolen oireyhtymästä. Verenpaineen ja sykkeen nousun katsoo johtuvan elimistön päälle jääneestä ”ylikierros-tilasta” ja mahdollisesti lääkityksestä. Syksy on ollut erittäin haastava ja stressaava monien isojen vastoinkäymisten johdosta. Näiden jälkeiseen stressireaktioon aloitettu escitalopram-lääkitys loppusyksystä.

Kuitenkin esim. nuo flunssan oireet ovat nyt päällä jo toista kuukautta ja vaihtelevat päivittäin. Toisena päivänä lähes oireeton ja toisena päivänä aivan tukossa ja ääni poissa, kurkku kuiva ja karhea jne.

Faktat:

•Perusverenkuva ja tulehdusarvo otettu nyt kuukauden aikana varmaan 4 kertaa. Kahdesti crp ollut luokkaa 25-35, leukosyytit 10-12. Kahdesti täysin normaalit. Lasko normaali. Muut perusverenkuvan arvot normaalit.

•Keuhkokuva normaali.

•Maksa-arvot normaalit

•Kilpirauhasarvot normaalit (minulla vajaatoiminta & lääkitys ollut jo 11 vuotta)

•Korvat ok, keuhkot kuunnellen ok. Äänihuuli/kurkunpäätasolle katsottu kahdesti peilillä- ok, ei kyhmyjä tms. Nielu kauttaaltaan punoittava ja turvotusta.

•sydänfilmi ok

•vatsalla ei paineillen poikkeavaa

Löytyiskö keneltäkään mitään hyvää arvausta, että mistä kyse vai olenko tuomittu vain odottelemaan tämän ohimenevän viruksen kanssa... :/

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollista, niin käy vielä jollain yksityisellä ja varaa vaikka vähän pidempi aika.

Vierailija
2/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiviestin halusin laittaa.

Voisiko olla useampi juttu päällekkäin. Kutinat kuulostaa samalta kuin raskaushepatoosi, joten voisko olla jotain kuitenkin maksassa tai sapessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei se kilpparilääke tai jokin muu kenties luontaistuote tms aiheuta allergiaa?

Vierailija
4/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Home?

Vierailija
5/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiviestin halusin laittaa.

Voisiko olla useampi juttu päällekkäin. Kutinat kuulostaa samalta kuin raskaushepatoosi, joten voisko olla jotain kuitenkin maksassa tai sapessa.

Lisään vielä, että refluksihan voi aiheuttaa ongelmia kurkussakin. En kyllä tiedä voisiko sappi oireilla samoin.

Vierailija
6/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Random virus, älä mene lääkäriin tuhlaamaan rahojasi.

Vierailija
7/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, olettepa ihania. <3

Maksa-asiaa itsekin epäilin, mutta tosiaan raskaana en ole. Elokuussa hätäsektiolla tosin saatu vauva. Kaikki maksa- ja sappiarvot katsottu kahteen kertaan, ne kaikki kunnossa. Täten lääkäri ei tähän uskonut eikä suostunut määräämään ylävatsan ultraa.

Homeitakin mietin, mutta kotonamme ei niitä pitäisi olla, sillä ennen nykyisen kotimme ostoa (2 vuotta sitten) teetimme tänne laajan kuntokartoituksen sisältäen kosteusmittaukset ja homekoiran. Muut perheemme jäsenet eivät oireile ainakaan tässä laajuudessa, joskin kaikilla jonkinmoista ihottumaa sekä flunssaa ollut tässä kuukauden aikana. Muilla kuitenkin mennyt ohi.

Labrakokeista unohdin sanoa, että myös munuaiskokeet ja virtsanäyte kunnossa. Samoin kuin elektrolyytit.

1,5 vuotta sitten tehty myös paksusuolen tähystys ja se silloin kunnossa.

Yksityistä olen miettinyt myös, mutta näin äitiyspäivärahalla se vaihtoehto ei oikein houkuttelisi. :/

Vierailija
8/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja jatkaa vielä...

Noihin lääkityksiin: thyroxinia kilpparin vajaatoimintaan mennyt sen 11 vuotta joten en usko allergiaan, etenkin kyseessä hormoni jota keho tuottaa muutenkin.

Tuo escitalopram-lääke aloitettiin marraskuun alussa päivittäisenä ja nämä oireen ilmaantuivat siis pääasiassa tammikuun alussa. Eli ei oikein allergiaksi sovi sekään...

Vitamiinien yliannostusta olen miettinyt, ja jätin kokeeksi kaikki poiskin, muttei vaikutusta silläkään.

Syön monipuolisesti pois lukien kala, otan päivittäin monivitamiinin, c-vitamiinin, omegat, maitohappobakteerit ja magnesiumin. En tupakoi tai käytä alkoholia.

Vierailija
9/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lymfooma?

Vierailija
10/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vaihtanut hiljattain ehkäisykeinoa? Itselleni tuli vaihdon jälkeen ihan ihmeellisiä epämääräisiä oireita ja olin puoli vuotta sellaisessa pitkittyneen flunssan kaltaisessa tilassa, kunnes lääkäri sai päähänsä, että minulle asennettu Nexplanon olisi syyllinen. Se poisteltiin ja kappas, nyt pari kuukautta myöhemmin oireet hävinneet. Siis ne oireet oli niinkin mystisiä, kuin että oli luuvalo, joka oli sen ensimmäisen vanhan lääkärin mukaan kuulemma kihdin oire, mutta eihän minulla sellaista ollut. Minulla oli myös epäspesifisiä nielutulehduksia yksi toisensa perään, väsymystä jne.

Olen myös kilpparivajaa.

Vierailija
11/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan joku enterorokko tai enterovirus olla noin pitkään? Siihen eikös kuulu noita kutinoita ja nielujuttuja?

Vierailija
12/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noihin lääkityksiin: thyroxinia kilpparin vajaatoimintaan mennyt sen 11 vuotta joten en usko allergiaan, etenkin kyseessä hormoni jota keho tuottaa muutenkin.

Tuo escitalopram-lääke aloitettiin marraskuun alussa päivittäisenä ja nämä oireen ilmaantuivat siis pääasiassa tammikuun alussa. Eli ei oikein allergiaksi sovi sekään...

Vitamiinien yliannostusta olen miettinyt, ja jätin kokeeksi kaikki poiskin, muttei vaikutusta silläkään.

Syön monipuolisesti pois lukien kala, otan päivittäin monivitamiinin, c-vitamiinin, omegat, maitohappobakteerit ja magnesiumin. En tupakoi tai käytä alkoholia.

En sulkisi tuon Escitalopramin mahdollisuutta noilla perustein pois. Voihan se allergia/yliherkkyys/lääkkeen haittavaikutukset kehittyä käytön aikanakin, ei välttämättä aiheuta oirehdintaa heti (?). Lääkkeen käytön aloituksesta on kuitenkin suht. lyhyt aika.

Käyttöohjeissa haittavaikutuksista mainitaan yleisenä haittavaikutuksena ripuli ja ummetus, tukkoinen, vuotava nenä sekä väsymys ja kuume. Melko yleisenä haittavaikutuksena on listattu nokkosihottuma, ihottuma ja kutina. Melko harvinaisena haittavaikutuksena ilmoitettu sydämen tiheälyöntisyys.

(Siis toki muitakin haittavaikutuksia on mainittu, poimin sieltä nuo sun oireisiin sopivat.)

Toivottavasti syy selviää ja pääset eroon oireista!

Vierailija
13/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoiko oireisto flunssasta tai muusta virustaudista? Joskus virus aiheuttaa jonkinlaisen jälkitaudin, johon tuo ihon kutina voisi sopia. Virustaudin jälkitilaan voivat kuulua allergiset oireet, koska kehon puolustusjärjestelmä ei ole palautunut normaaliin tilaan vielä. Itse menisin lääkäriin, jos oireisto ei alkaisi poistua lähiaikoina.

Vierailija
14/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sulkisi tuon Escitalopramin mahdollisuutta noilla perustein pois. Voihan se allergia/yliherkkyys/lääkkeen haittavaikutukset kehittyä käytön aikanakin, ei välttämättä aiheuta oirehdintaa heti (?). Lääkkeen käytön aloituksesta on kuitenkin suht. lyhyt aika.

Käyttöohjeissa haittavaikutuksista mainitaan yleisenä haittavaikutuksena ripuli ja ummetus, tukkoinen, vuotava nenä sekä väsymys ja kuume. Melko yleisenä haittavaikutuksena on listattu nokkosihottuma, ihottuma ja kutina. Melko harvinaisena haittavaikutuksena ilmoitettu sydämen tiheälyöntisyys.

(Siis toki muitakin haittavaikutuksia on mainittu, poimin sieltä nuo sun oireisiin sopivat.)

Toivottavasti syy selviää ja pääset eroon oireista!

...Kosteusvauriomikrobit ja home voivat myös aiheuttaa tuonkaltaisia oireita. (itselläni on kokemusta siitä, paitsi mulla ei ole ollut tuota kämmenten ja jalkapohjien poltetta, lisäksi kyllä sitten oli vielä muitakin oireita.)

Vierailija
15/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa samalta kuin mulla. Asuin pitkään asunnossa, josta aloin lopussa epäillä sisäilmaongelmaa (ei selvinnyt oliko), oireeni alkoivat siellä ja kärjistyivät viimeisen vuoden aikana, jolloin sairastin myös pitkän flunssan, jossa leuan alla aristava imusolmuke. Kutinani vaikuttaa johtuvan erityisesti herkistymiselle jollekin mitä on ainakin kalustelevyissä, mutta myös parissa uudessa matossa ja hiukan myös jossain kosmetiikassa. Vatsaoireista endometrioosiepäily, jonka vuoksi yritin aloittaa hormonaalisen ehkäisyn, josta seurasi polttelua raajoissa, polttavaa närästystä ja verenpaineen nousu. Täytyi lopettaa, kun nuo sivuoireet meni niin hurjiksi.

Vierailija
16/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja vastaa :)

Suurkiitokset kaikista kommenteistanne, saan pohdittavaa.

Tuohon escitalopramiin, jotenkin vain tuntuisi hassulta, että allergiaoireet alkaisivat 2 kk lääkkeen käytön jälkeen. Tai että saisin pakkausselosteen kaikki mahdolliset haittavaikutukset. Mutta toki mahdollista on, täytynee ottaa tämän tiimoilta yhteys lääkäriin.

Noita vatsavaivoja ja verenpaineen/sykkeen nousua lukuunottamatta oireisto alkoi tammikuun alussa flunssasta ja kutinasta lähes samanaikaisesti. Kuumetta ei tosiaan missään vaiheessa, mutta aluksi varsin kova flunssa, joka nyt lieventynyt mutta ääni häviää edelleen ajoittain, limaa nousee ja kutittaa kauttaaltaan + polttaa kämmeniä ja jalkapohjia.

Marraskuun alussa aloitin myös yhdistelmäehkäisypillerit (microgynon) jotka tuon verenpaineen vuoksi lopetin tammikuun puolivälissä. Verenpaine ei tästä ole kuitenkaan madaltunut. Nyt ei siis käytössä hormonaalista ehkäisyä.

Vierailija
17/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja jatkaa vielä.

Niin ja tosiaan mitään uusia pesuaineita tai kosmetiikkaa ei ole tullut käyttöön, kuten ei myöskään kotiin mitään isompaa.

Antihistamiini normaalia isompina annoksina lievittää kutinaa jonkin verran. Kutina ei ole jatkuvaa vaan tulee ja menee.

Vierailija
18/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja jatkaa vielä.

Niin ja tosiaan mitään uusia pesuaineita tai kosmetiikkaa ei ole tullut käyttöön, kuten ei myöskään kotiin mitään isompaa.

Antihistamiini normaalia isompina annoksina lievittää kutinaa jonkin verran. Kutina ei ole jatkuvaa vaan tulee ja menee.

Ekö vauvan myötäkään tullut mitään uutta, esim. pesuainetta tai talkkia? Talkki voisi ärsyttää limakalvoja mutta aiheuttaisiko noin laajaa kutinaa, en kyllä tiedä voiko talkille olla edes allerginen, kunhan pohdiskelen :) toivottavasti asia selviää.

Lapsen saannin jälkeen saattaa kyllä tulla uusia yliherkkyyksiä ja allergioita.

Vierailija
19/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että tossa on nyt päällekkäin monta juttua. Tuskin on kyse mistään yhdestä sairaudesta. Koeta olla stressaamatta ja rentoutua. Todennäköisemmin ei ole mitään vakavaa. :) Voimia!

Vierailija
20/24 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et satu raskaana olemaan? Minulla oli raskausihottuma, joka alkoi raskauden puolivälissä ja armoton kutina ja hengitystieoireet jatkuivat vauvan syntymään asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi