Haluatko kysyä jotain lapsineron äidiltä?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan olevani keskimääräistä älykkäämpi jos näin voi sanoa. Lapsen nerous on tullut ilmi useissa neuropsykologisissa tutkimuksissa joita hänelle on tehty adhd: n ja tiettyjen kapea-alaisten oppimisvaikeuksien vuoksi. Älykkyysosamäärää ei Suomessa lasten kohdalla kerrota mutta on neuropsykologin mukaan neron tasolla.
-apLapsellasi on adhd ja oppimisvaikeuksia mutta silti hän on nero?
Kyllä, nämä eivät ole tosiaan poissulkevia.
-apJos ei se nerous ilmene muutoin kuin adhd:na ja oppimisvaikeuksina niin se ei ole neroutta.
Sinulla taitaa olla aika matala äo... tai vaan huono yleissivistys?
...tai sitten oikeat lapsinerot tekevät jotain oikeasti nerokasta eivätkä vain juokse hakemassa apua neurologisiin ongelmiin.
Varmaan tekevätkin, ainakin heidän aivonsa pystyvät ajattelemaan paljon monimutkaisempia asioita kuin sinun aivosi.
Et taida edes tietää, mitä nerolla tarkoitetaan? Nerous ei tarkoita sitä, että olisi välttämättä kuten Mozart tai Einstein.
Sitä nerous nimenomaan tarkoittaa. Se että on joku avuton Sademies idiot savant ei ole neroutta.
Ei tarkoiteta. Nero = huomattavan korkea äo. Joillain yhdessä asiassa superlahjakkaalla ei välttämättä ole edes korkeaa äo:ta.
Ei ap sanonut että hänen lapsensa olisi savantti? Osaatko lukea?
Ei, nerous ei todellakaan tarkoita pelkkää huomattavan korkeaa älykkyyttä. Nerous nimenomaan tarkoittaa että osaa käyttää sitä älyä ja/tai muita harvinaisia lahjoja johonkin mitä harva muu osaa.
Nero osaa tehdä jotain nerokasta.
Keskitasoinen koulusuoriutuminen kielivaikeuksineen ei ole nerokasta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt, voivatko opettajat antaa lapselle omia, haastavampia tehtäviä, ettei hän turhautuisi?
Asiasta on keskusteltu moneen kertaan mutta ei onnistu. Ilmeisesti ylöspäin ei ole tapana eriyttää, tai ehkä on eniten opettajasta kiinni.
Opettajilla ei ole myöskään ehkä realistista kuvaa lapsen tasosta koska on alisuoriutunut koko peruskouluajan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt, voivatko opettajat antaa lapselle omia, haastavampia tehtäviä, ettei hän turhautuisi?
Asiasta on keskusteltu moneen kertaan mutta ei onnistu. Ilmeisesti ylöspäin ei ole tapana eriyttää, tai ehkä on eniten opettajasta kiinni.
Opettajilla ei ole myöskään ehkä realistista kuvaa lapsen tasosta koska on alisuoriutunut koko peruskouluajan.
-ap
Ymmärrettävää. Alisuoriutuminen tuskin herättää mielikuvaa lapsinerosta. Tuttu opettaja sanoi, että on haastavaa pitää tunteja luokille, joissa on hitaita ja nopeita oppijia ja kaikkea siltä väliltä. Kenen tahdissa on parasta edetä?
Oma lapseni suoritti ylioppilastutkinnon kaksi vuotta ennen ikäluokkaansa ja pääsi suoraan yliopistoon 17-vuotiaana. En siltikään pidä häntä erityisen ”lapsinerona”, vaan lahjakkaana ja motivoituneena yksilönä.
En myöskään koskaan ole puhutellut itseäni hänen kautta, esim. lahjakkaan lapsen äitinä. Minä olen vain äiti ja hän on minun lapseni.
Yhdistelmä adhd, kielellinen oppimisvaikeus ja opinnoissa alisuoriutuminen ei ensimmäisenä tuo mieleen lapsineroa. Onneksi mulla on vain tavislapsia, joilla ei mitään neurologisia vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
En myöskään koskaan ole puhutellut itseäni hänen kautta, esim. lahjakkaan lapsen äitinä. Minä olen vain äiti ja hän on minun lapseni.
En usko, että ap normisti puhuttelee itseään lapsineron äitinä. Se oli otsikossa, koska äiti vastaa ja aiheena on oma lapsi, joka on lapsinero.
Jotenkin tosi ristiriitainen aloitus/ketju.
Miksi pitäisi eriyttää ylöspäin jos ei nytkään oikein pärjää? Oma poikani on älykäs, looginen päättely ja matemaattisuus on ollut selvää aina. On laiska mutta menee keskitasolla ilman työtä. Sama lukiossa. Tiedän että tulee pärjäämään hyvin.
Ei ole tutkittu. Ei ole mitään poikkeamia.
Kyllä se niin on, että suomalainen tasapäistävä peruskoulu latistaa helposti lahjakkuudet. Mennään aina niiden heikompien ehdoilla. Heille hyvä, mutta samalla hukataan lahjakkuudet massaan.
Meille koitui siunaukseksi muutto isompaan kaupunkiin ja samalla koulun vaihto lapsille. Uudessa koulussa oppilaiden oppimismotivaatio on aivan toista luokkaa. Ei enää hälinää ja järjestyshäiriöitä. Täällä koulussa lahjakkuudet pääsevät paremmin loistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Koulumenestys keskitasoa, sanoo koulun olevan tylsää koska siellä edetään niin hitaasti. Tarvitsisi enemmän haasteita mutta koulun puolelta ei onnistu.
-ap
Opetathan lapsesi oikeasti opiskelemaan? Enkä nyt siis millään lailla pilkkaa tai ole sarkastinen, vaan ihan aidosti tarjoan neuvoa, tunnistan nimittäin itseni osin kuvauksistasi - itse olin monialaisesti(musiikki, kielet, taide, looginen ajattelu) "lahjakas" lapsi - tosin oppimisvaikeuksia kuten adhd:tä minulla ei koskaan tutkittu tai todettu. Mutta koska koulussa pärjäsi keskinkertaisesti(eli kaseja, ysejä ja kymppejä) tekemättä töitä, niin tein niin, enkä koskaan oppinut opiskelemaan ja tekemään töitä sen hyvän arvosanan eteen. Vasta ylioppilaskirjoituksiin opiskelin, ja suoriuduin ihan hyvin, mutta paremminkin olisi voinut mennä jos olisin osannut opiskella. Nyt yliopistossa opiskelen alaa joka kiinnostaa minua itseäni ja ensimmäistä kertaa nautin opiskelusta ja myös teen töitä sen ylimmän arvosanan eteen.
Älä siis anna lapsesi vaipua "koulu on tylsää ja tyhmää" koomaan vaan aktivoi ja kannusta häntä muuten - soittimen opetteleminen on aina kivaa, tai uusi kieli, tai mikä nyt lastasi kiinnostaa. Ja opiskelemaan, tekemään ne tylsät tehtävät läpi ja valmiiksi vaikka kuinka inhoaisi. Pääasia on, että tuet ja kannustat lastasi myös ponnistelemaan älynsä kanssa - fiksun kun on suomalaisessa koulussa niin helppo mennä sieltä missä aita on matalin...tärkein asia, mitä koulussa voi oppia, on oppimisen ja opiskelun taito.
Vierailija kirjoitti:
Yhdistelmä adhd, kielellinen oppimisvaikeus ja opinnoissa alisuoriutuminen ei ensimmäisenä tuo mieleen lapsineroa. Onneksi mulla on vain tavislapsia, joilla ei mitään neurologisia vaikeuksia.
Ei varmaankaan sinulle, jos olet itse tyhmä/keskiverto. Tämä on todella ikävää. Tavisihmiset kun eivät näytä ymmärtävän, mitä nerous tai edes huomattavan korkea älykkyys tarkoittaa.
Se ei tarkoita sitä, että lapsi säveltäisi 6-vuotiaana sinfonioita ja kirjoittaisi lukiossa 6 L:llää jatkaen siitä lääkikseen. Ei voi kuin ihmetellä ihmisten huonoa yleissivistystä asioiden suhteen.
Monilla tavislapsilla on neurologisia vaikeuksia, mutteivät tule aina niin selvästi esille. Ja joskus vanhemmat/muut aikuiset ovat niin pölvästejä, etteivät niitä edes tunnista tai defenssin takia halua nähdä. Lähes päivittäin näkee "tavallisia" lapsia, jotka selvästi neurologisesti poikkeavia, mutta diagnoosi puuttuu.
Todella harvinaista, että hän on poikkeuksellisen älykäs mutta menestyy koulussa keskiverrosti, ilmeisesti adhd:n takia. Opettajana olen törmännyt muutamiin poikkeuksellisen älykkäisiin, ja he nappaavat asiat sen kummemmin töitä tekemättä ja osaavat mennä asiaan syvälle, vaikka aiheita käsiteltäisiinkin heille hyvin yksinkertaisella ja hitaalla ja puuduttavalla tavalla. En ilmeisesti ole törmännyt poikkeuksellisen älykkääseen, jolla on adhd. Jos lapsesi ei pysty nyt saamaan kymppejä, niin millä alalla hänen tulevaisuutensa on? Luuletko, että hän hakeutuu yliopistoon ja pystyy lukemaan, kuuntelemaan ja kirjoittamaan pitkäjänteisesti vai sopisiko hän adhd:n takia käytännönläheiselle alalle, jossa oman kädenjäljen tuotoksen näkee nopeasti?
En halua koska olen itse lapsineron äiti. Lapsi nyt täysi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Todella harvinaista, että hän on poikkeuksellisen älykäs mutta menestyy koulussa keskiverrosti, ilmeisesti adhd:n takia. Opettajana olen törmännyt muutamiin poikkeuksellisen älykkäisiin, ja he nappaavat asiat sen kummemmin töitä tekemättä ja osaavat mennä asiaan syvälle, vaikka aiheita käsiteltäisiinkin heille hyvin yksinkertaisella ja hitaalla ja puuduttavalla tavalla. En ilmeisesti ole törmännyt poikkeuksellisen älykkääseen, jolla on adhd. Jos lapsesi ei pysty nyt saamaan kymppejä, niin millä alalla hänen tulevaisuutensa on? Luuletko, että hän hakeutuu yliopistoon ja pystyy lukemaan, kuuntelemaan ja kirjoittamaan pitkäjänteisesti vai sopisiko hän adhd:n takia käytännönläheiselle alalle, jossa oman kädenjäljen tuotoksen näkee nopeasti?
Ei se ole todella harvinaista. Sinä et vaan tunnista näitä oppilaita ilmeisesti kovin hyvin. Saatat myös automaattisesti ajatella ADHD-lapsen tyhmäksi, kun ei jaksa keskittyä. Ja noilla älykkäiksi kuvailemillasi ei edes äo ole välttämättä kovinkaan korkea. Mutta eihän opettaja olekaan mikään neurologian asiantuntija, keskity sinä vaan opettamiseen ja jätä diagnoosien teko muille. Ja muista kohdella kaikkia tasavertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole todella harvinaista. Sinä et vaan tunnista näitä oppilaita ilmeisesti kovin hyvin. Saatat myös automaattisesti ajatella ADHD-lapsen tyhmäksi, kun ei jaksa keskittyä. Ja noilla älykkäiksi kuvailemillasi ei edes äo ole välttämättä kovinkaan korkea. Mutta eihän opettaja olekaan mikään neurologian asiantuntija, keskity sinä vaan opettamiseen ja jätä diagnoosien teko muille. Ja muista kohdella kaikkia tasavertaisesti.
ADD lapsen äitinä kommentoin: lapsellasi on erityislaatuiset aivot, varmasti näin. Toimivat joissain kohdissa erinomaisesti, jotkut asiat taas (keskittyminen ym) ovat hankalia. Itselläkin samalainen lapsi, pidettiin erityislahjakkaana jo päiväkodissa, minä nauroin lastentarhanopettajien diagnoosille huvittuneena. Hän on omanlaisensa, maailma toimii taas meidän normaalijakauman keskiarvojen ehdoilla. Paras mitä voin lapselleni antaa on ehdoton rakkaus, mahdollisuus hyvään itsetuntoon. Siihen ei minusta kuulu kuitenkaan ylimielisyyden opettaminen lapselle: hän on älykäs, OK, mutta neroksi julistaminen ja opettajien, systeemien julistaminen typeriksi kun eivät neroutta ymmärrä aiheuttaa vain hallaa lapselle. Tämä palsta on täynnä niitä Mensan huippupisteisiä neroja jotka ovat syrjäytyneet. Älyä täytyy osata käyttää. Älykkyyttä on myös sopeutumistaito erilaisiin olosuhteisiin ja siellä menestyminen sitä nopeaa älyä hyväksikäyttäen, on se koulu, työeläm tai sosiaaliset kuviot. Ylimielinen nero joka ei viitsi nähdä vaivaa minkään eteen päätyy helposti Kelan elätiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja tietysti keskivertöälykäs addeja myös tietysti :)
Kommentti, joka ei tarkoita mitään.
Kaikki ovat lahjakkaita joillain alueilla. Kukaan erityisen älykäs ei tee tuollaista aloitusta.
Oletko varma, ettei hän ole vaihtunut laitoksella?
Miksi luulet, että tarina on keksitty?