Päiväkodeissa työskentelevät: miksi ette kerro totuutta vanhemmille?
Sen "hyvän päivän" sijaan esimerkiksi, että "en tiedä, mitä lapsesi söi tai nukkuiko. En ole edes ehtinyt jutella hänen kanssaan, kun muut lapset vaativat enemmän huomiota." Tai mikä se totuus milloinkin on.
Vanhemmat eivät tiedä, millaista päiväkodin arki on. Eikä mikään muutu ennen kuin vanhemmat alkavat antaa palautetta asioista.
-Päiväkodin entinen työntekijä
Kommentit (69)
Täytyy kyllä myöntää, että oon ihan kamalan kiitollinen niille vanhemmille jotka ei jää seurustelemaan pidemmäksi aikaa hakutilanteessa. Olen pyrkinyt itse siihen, että kun näen vanhemman tulevan, ohjaan lapsen pois leikeistä ja portille vastaan. Meilläkin tapahtumarikkaita iltapäiväulkoiluja, kun lapsia saattaa olla 30 yhdellä pihalla vielä ennen neljää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus akkoja saa etsiä kuin neulaa heinäsuovasta. Ja kun se mukelo pitäisi kuitata ulos sillä puhelimella. Auta armias, jos sen nappaa mukaansa ilmoittamatta!
Ei kiinnosta jäädä sinne asumaan. Yhtä vähän kuin kiinnostaa jäädä paskaa jauhamaan kaupan kassalle.
Siinä on henkilökunta pikkasen pulassa, jos käyt vaan nappaamassa uniikin lumihiutaleesi, eikä kukaan näe. Voin kertoa, että paniikki iskee. :---------)
eniten tuossa huolettaisi, miksi lapsi on paikassa x ja työntekijä paikassa y niin ettei näe paikkaan x.
Ei jumalauta nyt :---------D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meidän pk ssa on vihko johon kirjoitetaan syömiset, nukkumiset ja jos jotain erikoista, siitä voi katsoa
Riittääkö se, että lunttaa jostain lapusta, että "söi pottuja ja nukkui noin tunnin. Aamupäivällä oli jumppa (jossa en tosin ehtinyt havainnoida lastasi, koska xyz) - ihan hyvä päivä siis"
Oikeasti?
Siis mitä helvettiä oikein oletat :D Siinä on aikamoinen liuta lapsia ja ihan muutakin tekemistä kuin havainnoida joku pitkä selostus joka kerrotaan sit öö millä ajalla kun siinä samalla pitäis vahtia taas niitä muita lapsia ja monet haetaan melko samaan aikaan.
Tarkoitan isompaa resurssiongelmaa päiväkodissa, mistä vanhemmat eivät tiedä.
En minä vanhempana halua tietää työyhteisön sisäisiä ongelmia. Haluan kuulla miten lapseni päivä on mennyt. Se miten paljon hoitajat ovat havainnoineet lasta (tehneet työtään) tulee ilmi siitä kun kertovat päivän tapahtumista.
Jos menen kauppaan ja kysyn tuotetta X en halua että myyjä alkaa selittää "sitä ei ole koska 7 työntekijää on vatsataudissa eikä pomo palkannut sijaisia". Riittää se "valitettavasti on nyt päässyt loppumaan, huomisessa kuormassa pitäisi tulla"
Hieno vertaus, oma lapsi ja tuote X.
Etkö pelkää lapsesi turvallisuuden puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä myöntää, että oon ihan kamalan kiitollinen niille vanhemmille jotka ei jää seurustelemaan pidemmäksi aikaa hakutilanteessa. Olen pyrkinyt itse siihen, että kun näen vanhemman tulevan, ohjaan lapsen pois leikeistä ja portille vastaan. Meilläkin tapahtumarikkaita iltapäiväulkoiluja, kun lapsia saattaa olla 30 yhdellä pihalla vielä ennen neljää.
Montako aikuista pihalla, ylittyykö suhdeluku? Vika ei ole vanhemmissa, jotka ovat kiinnostuneita lastensa päivästä, vaan resursseissa.
Aikanaan olin töissä päiväkodissa, eikä vakkaritätsyjä kiinnostant muu kuin keskenään juoruaminen. Oli aika mielenkiintoista yrittää yksin selvitä kolmen lapsiryhmän kanssa...
Olen päättänyt, että jos joskus saan lapsia, en vie heitä päiväkotiin vaan pidän kotona kunnes menevät kouluun. Lapsilla voi olla kavereita ja sosiaalista elämää ilman päiväkotiakin. Kotona voi opetella kaikkia samoja taitoja kuin päiväkodissakin ja samalla on turvallinen vanhempi lähellä koko ajan. Olen kuullut niin paljon huonoa päiväkodeista (kiusaamista, laiminlyöntiä tms), etten lapsiani sellaiseen uskaltaisi laittaa. Tämä tietysti tulee vaatimaan rahaa, sillä en luonnolisesti voi käydä töissä. Olen valmis vaikka heikompaan elintasoon, jos voin pitää lapset kotona mahdollisimmna pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako aikuista pihalla, ylittyykö suhdeluku? Vika ei ole vanhemmissa, jotka ovat kiinnostuneita lastensa päivästä, vaan resursseissa.
En sanonut ettei saa olla kiinnostunut, sanoin ettei jää seurustelemaan pidemmäksi aikaa. Toki kiinnostuneelle vanhemmalle päivästä kerron mitä haluaa tietää, mutta meilläkin on niitä vanhempia jotka jäisi purkamaan koko suvun kuulumisia.
Ja ylittyy, meillä ei muuta teekään kuin ylity suhdeluvut. Mutta en valita, pidän työstäni.
Kukaan ei oikeasti halua tietää.
Tämän päivän päivähoito on vaiettu salaisuus tai paremminkin kulissi, josta kärsivät lapset ja työntekijät. Eniten ne lapset.
Vanhemmat, vaatikaa oikeasti parempaa! Teillä on mahdollisuus vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Sen "hyvän päivän" sijaan esimerkiksi, että "en tiedä, mitä lapsesi söi tai nukkuiko. En ole edes ehtinyt jutella hänen kanssaan, kun muut lapset vaativat enemmän huomiota." Tai mikä se totuus milloinkin on.
Vanhemmat eivät tiedä, millaista päiväkodin arki on. Eikä mikään muutu ennen kuin vanhemmat alkavat antaa palautetta asioista.
-Päiväkodin entinen työntekijä
Työnantaja on kieltänyt vedoten työntekijän lojaliteettivelvollisuuteen. En viitsi alkaa kyseenalaistamaan joten jatkan työnantajan linjan mukaisesti, kaikki hyvin ja hymy perään.
t. päikyntäti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meidän pk ssa on vihko johon kirjoitetaan syömiset, nukkumiset ja jos jotain erikoista, siitä voi katsoa
Riittääkö se, että lunttaa jostain lapusta, että "söi pottuja ja nukkui noin tunnin. Aamupäivällä oli jumppa (jossa en tosin ehtinyt havainnoida lastasi, koska xyz) - ihan hyvä päivä siis"
Oikeasti?
Siis mitä helvettiä oikein oletat :D Siinä on aikamoinen liuta lapsia ja ihan muutakin tekemistä kuin havainnoida joku pitkä selostus joka kerrotaan sit öö millä ajalla kun siinä samalla pitäis vahtia taas niitä muita lapsia ja monet haetaan melko samaan aikaan.
Tarkoitan isompaa resurssiongelmaa päiväkodissa, mistä vanhemmat eivät tiedä.
En minä vanhempana halua tietää työyhteisön sisäisiä ongelmia. Haluan kuulla miten lapseni päivä on mennyt. Se miten paljon hoitajat ovat havainnoineet lasta (tehneet työtään) tulee ilmi siitä kun kertovat päivän tapahtumista.
Jos menen kauppaan ja kysyn tuotetta X en halua että myyjä alkaa selittää "sitä ei ole koska 7 työntekijää on vatsataudissa eikä pomo palkannut sijaisia". Riittää se "valitettavasti on nyt päässyt loppumaan, huomisessa kuormassa pitäisi tulla"
Hieno vertaus, oma lapsi ja tuote X.
Etkö pelkää lapsesi turvallisuuden puolesta?
Jos olen häntä hakemassa päiväkodista enkä sairaalasta, niin lapsi on turvassa. Työntekijöiden pitää ilmoittaa näistä asioista pääliköille tai aviin. Se, että vanhemmat kuulevat sen ei auta.
Päiväkodin resurssipulat johtuvat usein siitä että siellä on naisia johtamassa. Naiset eivät osaa vaatia koska kaikki pitää miellyttää. Ja jos päiväkodissa on laiton tilanne HENKILÖKUNNAN on puututtava siihen heti. Mitä minä voin tehdä asialle jos haen lapseni puoli 5 hoidosta?
Päiväkotien resurssi pulat tietää jo kaikki ja kukaan ei tee asialle mitään. En usko että tuolla on yhtään vanhempaa joka ei tiedostaisi päiväkotien ongelmia ja laittomia tilanteita.
Joten mitä se auttaa jos henkilökunta kertoo minulle että en ole kerennyt havainnoimaan lastasi?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei oikeasti halua tietää.
Tämän päivän päivähoito on vaiettu salaisuus tai paremminkin kulissi, josta kärsivät lapset ja työntekijät. Eniten ne lapset.
Vanhemmat, vaatikaa oikeasti parempaa! Teillä on mahdollisuus vaikuttaa.
Vanhemmilla ei ole mahdollista vaikuttaa. Ellei vanhempia ole 300.
Päiväkoti on vapaa valintainen. Jos et tykkää niin vaihda. Jos et voi ja johtaja tietää sen, olet alakynnessä
Olisiko niin, että eivät uskalla kertoa.
Itse olen kyllä välillä kuullut myös sen ettei ryhmän hoitaja tiedä mitä lapseni on tehnyt päivän aikana. Onko syönyt tai nukkunut niin eivät muista/ole ollut paikalla. Kai ihan ok päivä jos ei ole mitään jäänyt mieleen.
Ryhmä on todella iso ja henkilökunta vaihtuu todella usein ja milloin ketäkin siellä pyörii. En tiedä ketkä on oikeita työntekijöitä tai ketkä opiskelijoita jne. Kaikki ei itseään esittele millään lailla..tai oikeastaan yllättävän harva esittelee.
Onneksi enää nuorin päiväkodissa eikä hänkään kovin kauaa.
Päättäjät päättää. Muut ei voi asioille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus akkoja saa etsiä kuin neulaa heinäsuovasta. Ja kun se mukelo pitäisi kuitata ulos sillä puhelimella. Auta armias, jos sen nappaa mukaansa ilmoittamatta!
Ei kiinnosta jäädä sinne asumaan. Yhtä vähän kuin kiinnostaa jäädä paskaa jauhamaan kaupan kassalle.
Siinä on henkilökunta pikkasen pulassa, jos käyt vaan nappaamassa uniikin lumihiutaleesi, eikä kukaan näe. Voin kertoa, että paniikki iskee. :---------)
eniten tuossa huolettaisi, miksi lapsi on paikassa x ja työntekijä paikassa y niin ettei näe paikkaan x.
Jospa siellä paikassa y on useampia muita lapsia ja esimerkiksi joku vanhempi hakemassa omaa uniikkia lumihiutalettaan ja haluamassa kaiketi kuulla päivän kulusta enemmänkin kuin sen hyvä päivä? Tämän lisäksi myös paikoissa z ja å voi olla lapsia, joiden suuntaan pitää myös ehtiä katselemaan ja paraikaa portista kävelee pihalle kaksi seuraavaa vanhempaa lumihiutaleitaan noutamaan.
Viimeksi kun tsekkasin, päiväkodin henkilökunnalla ei ole silmäpareja ympäri kroppaa, vaan ihan se yksi ainoa pari samassa kohdassa kuin sinulla ja minullakin.
Mitäpä jos kysyisit mitä haluat lapsesi päivästä tietää? Suurinta osaa vanhemmista ei kiinnosta onko lapsi miten ja mitä lapsi on syönyt tai mitä leikkinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskallan veikata, että suurimmassa osassa Suomen päiväkoteja suhdeluku ylittyy juuri tuolloin iltapäivällä ennen neljää. Sehän on jopa laillistakin, koska suhdeluku saa väliaikaisesti ylittyä. Tämä asia tuskin on muuttunut miksikään 30 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ärsyttää jäädä tsättäilemään hoitajan kanssa jostain hyvistä päivistä, kun tuun töistä väsyneenä hakemaan lasta ja sitten marketin kautta kotiin.
Mua ei kiinnosta pätkääkään, onko lumihiutaleita askarreltu tänään vai eilen.
Haluan, että mukula odottaa suurin piirtein näköetäisyydellä, mielellään ulkovaatteet päällä tai jo valmiiksi pihalla. En jaksa lähteä siniset pussit ulkokenkien päälle vedettyinä sokkeloihin huhuilemaan, onko päikyssä ketään vai olenko saapunut kummitustaloon.
Kuulostatpa rakastavalta ja välittävältä vanhemmalta. Ihanaa, että kaltaisesi ihminen on erehtynyt lisääntymään.
Minusta on hyvä asia, että realistit lisääntyvät. Kaikenmaailman haihattelijoita riittää.
Totuutta ei saa kertoa, tai sitä pitää ainakin kaunistella rankasti. On kielletty kertomasta resurssipulasta, ja siitä kuinka se vaikuttaa. Mä vaihdoin alaa.
Mitä ap niille vanhemmille siis pitää kertoa?