Miten järjestätte kirjanne?
Kirjahylly tuli aamulla rytinällä alas joten kai nuo voisi nyt lopulta laittaa johonkin kivaan järjestykseen.
Kommentit (17)
Siten että värit ja kirjojen koot ovat tasapainossa. Aakkosjärjestyksessä olivat tosi epäsiistin näköisesti :/
Aihepiireittäin aakkosjärjestykseen.
Tärkeimmät kirjat silmän tasolle, saman kirjailijan kirjat vierekkäin julkaisuvuoden mukaan järjestettyinä. Jonkin verran järjestän myös aihepiirin mukaan, esim. kaikki scifi samalle hyllylle. Minulla ei ole kuin jokunen sata noita kirjoja (toistaiseksi), joten ei ole vaikeuksia löytää haluamaani, vaikka mitään "järkevää" järjestystä ei olekaan.
Niin kuin kirjastossa, aiheittain aakkosiin. Miten sieltä muuten löytää etsimänsä?
Kielen mukaan osioihin, ja joka osio aakkosittain.
Aihepiireittäin. Meillä on kaksi kirjahyllyä ja jos toisen harmonia on pilalla jonkun kirjan takia, vaihdetaan vain toiseen hyllyyn (joka on makkarissa jemmassa).
Mies on innokas järjestelijä, sillä on yli 400 cd-levyä ja nekin on kaikki aakkosjärjestyksessä ja niistä pidetään kirjaa..
Ei minun tapani varmaan erityisen kiva ole, mutta ensin lajittelen aihepiirin mukaan, sitten kirjailijan ja sitten koon ja värin :). Aakkosjärjestyksellä ei kuitenkaan ole väliä.
Kunkin kirjan sivun 50 ensimmäisen kirjaimen mukaisesti aakkosjärjestyksessä käänteisessä järjestyksessä.
Aihepiireittäin tai kirjailijan mukaan. Tai sekä että. Saman kirjailijan romaanit ja tietokirjat ovat erikseen.
Mulla on keitto-, käsityö-, sisustus- ja viherkasvikirjat keittiössä omissa kirjastoluokissaan ja aakkostettuna, kaunokirjat aakkostettuna eri paikassa ja tietokirjat myös ryhmitelty kirjastoluokan mukaan kolmanteen paikkaan.
Kirjailijan sukunimen mukaan aakkosjärjestykseen ja saman kirjailijan tuotannot julkaisuvuoden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Siten että värit ja kirjojen koot ovat tasapainossa. Aakkosjärjestyksessä olivat tosi epäsiistin näköisesti :/
Miten tuolla lailla järjestetystä hyllystä löytää mitään?
Mulla on elämäkerrat omassa osastossa. Siinä alla on kuitenkin erikseen Rock- osasto. Sitten Dekkarit oma osasto, tavallinen kaunokirjallisuus oma osasto, keittokirjat omansa ja vielä tietokirjat oma osasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuolla lailla järjestetystä hyllystä löytää mitään?
Nooh, ainakin kun kirjoja on niinkuin itselläni vain vajaa parisataa niin ei se hirveän vaikeaa ole. Harvoin hyllystä itsestään tulee mitään tiettyä etsittyäkään, ja ne kirjat joita tarvitsee usein ovat tutussa kohdassa tai pöydillä.
Ja kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä. Tuossa lattialla ne kirjat edelleen röhnöttää, jospa nyt lopulta... :D
AP
Tykkään itse järjestää hyllyn täysin sekaisin. Mielestäni näyttää mukavalta kun kirjat eivärt ole linjassa, aakkosittain tai koottain. Osan kirjoista olen pinonnut kyljelleen ja jotkut olen tahalleen laittanut ylösalaisin. Kivaa vaihtelua hyllyssä.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään itse järjestää hyllyn täysin sekaisin. Mielestäni näyttää mukavalta kun kirjat eivärt ole linjassa, aakkosittain tai koottain. Osan kirjoista olen pinonnut kyljelleen ja jotkut olen tahalleen laittanut ylösalaisin. Kivaa vaihtelua hyllyssä.
Ja niin helposti toteutettavissa!
AP
Olen siirtynyt lukulaitteeseen (en tarkoita mitään huonosti lukemiseen sopivaa tablettia, vaan oikeaa lukulaitetta) ja e-kirjoihin. Paperikirjat ovat varastossa.