Kuinka paljon otit opintolainaa? Missä ajassa maksoit takaisin?
Entä olisitko pärjännyt ilman lainaa?
Itse olisin juuri ja juuri pärjännyt, mutta hölmönä menin ottamaan, kun piti olla kaikki niin hienoa :D
Kohta on n. 10 000 e laina maksettu pois, väliin on mahtunut noin vuoden työttömyys, lasten kanssa kotona olemista kolmisen vuotta, tietenkin töitä ja nyt opiskelen ammattikorkeassa uutta ammattia (ilman lainan ottamista)..
Eli, olen maksanut valmistumisen jälkeen lainaa n. 10 vuotta pois. Välissä taisin olla maksamattakin joitakin aikoja, välillä olen maksanut minimin ja välillä enemmän.
Täytyy sanoa, että kyllä tuntuu hyvältä kun moinen on kohta pois harteilta!!
Toivottavasti lapseni osaavat käyttää rahojaan paremmin kuin minä!
Toisaalta, kun itse muutin omilleni, niin en koskaan saanut mitään pesämunaa enkä oikein saanut kunnon talouskasvatusta.
Kaverini sai mummoltaan pesämunaa ja osakkeita. Muistan, kun hänelle oli selvästi opetettu rahan käyttöä ja hän tunsi rahan arvon, vaikka sai rahan suoraan pöytään.
Itse olen säästänyt lapsilleni syntymästä asti erilaisin menetelmin ja toivonpa vaan, että osaan neuvoa heille oikeat menetelmät, koska kyllä ne pesämunatkin saa tuhlattua samalla tavalla kuin itse ottamansa opintolainan :/
Kommentit (3)
5000 euroa . Maksoin sitten pian pois, koska valitettavasti äitini kuoli ja sain perinnön.
7000€ 10v sitten. Maksettu vasta 3500€, eli puolet jäljellä. On niin halpa laina etten ole viitsinyt maksaa, tuossa se hissuksilleen häviää.
Asuntolainasta maksettu 40 000, olen laittanut sen ja sijoittamisen tärkeysjärjestyksessä ensimmäiseksi.
8000E, kahdesta eri tutkinnosta. Toisesta vasta valmistuin, aiempaa kerkesin maksaa ihan vähän pois... Eli edessä vielä.