Ruumiillisesta kurituksesta
Kommentit (3)
Fyysistä kuritusta en missään nimessä hyväksy. Mutta tuo Ranskan tapaushan lähti liikkeelle opettajan käytyä käsiksi oppilaaseen.
Itse en ole yläasteen opettaja, mutta ymmärrän toisaalta sen että sen ikäisten opettajat voivat olla välillä pulassa. Oppilaaseen ei saa koskea ja oppilaat sen hyvin tietävät. Ja provosoivat tilannetta ihan tahallaan. ja kun aikuisen kokoinen poika saa raivarin ja haukkuu opettajaa, käyttäytyy ehkä agressiivisesti niin kyllä siinä opettaja on heikoilla. Ja jos et saa ottaa kiinni niin mitä pitäisi tehdä? Tällaisia tilanteita ei varmaankaan ole joka luokalla, suurin osa nuorista on fiksuja ja puhe tehoaa, mutta varmasti löytyy niitä jotka tarvitsisivat jonkun laittamaan rajat hölmöilylleen.
Olen samaa mieltä kanssasi. Itse en voisi ikinä käydä käsiksi lapseen. Kyllä lapsi uhmaa ja saakin uhmata, mutta aikuinen asettaa rajat. Kun lapsi uskaltaa uhmata, hän tuntee olonsa turvalliseksi. Olen katsellut monesti kun eräs äiti uhkailee mitä seuraa jos lapsi tekee sitä tai tätä. Eikä hän kuitenkaan toteuta uhkausta (enkä nyt tarkoita ruumiillista kuritusta). Tämä poika tietää ettei siitä seuraa mitään ja käyttää sitä häikäilemättä hyväkseen. Meillä lapset tietää, että jos esim. ulkona ei pysytä leikkikentällä ja takapihalla, ollaan loppupäivä sisällä. Murrosiässä vanhemmat ovat pulassa kun ei enää tehoa fyysinen kuritus.
Siis todella hyvä kirjoitus! Olen täysin samaa mieltä! En voi ymmärtää fyysisen kurituksen puolestapuhujia. Itsellä on kolme lasta, eikä ole tarvinnut fyysistä kuritusta käyttää. Rajat on kyllä silti heillä.
Tämä asia on myös itseäni mietityttänyt paljon, että miten monet sen hyväksyvät vieläkin. Ja miten käyttäytyä, kun tekee pahaa nähdä ystävien / sukulaisten kurittavan omia lapsiaan esim. meillä kylässä käydessään. Ei voi katsoa, kun se on niin karseaa. Mutta miten siihen voisi puuttua? Saa vaan vihat päällensä jos toisten kasvatusmetodeihin puuttuu varsinkin siinä tilanteessa kun vanhemmalta on jo ns. mennyt lapseen hermot?? Vinkkejä tähän kaipaisin!