Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka opettaja erottaa lahjattoman ja laiskan oppilaan toisistaan?

Vierailija
14.02.2018 |

Samassa kaveriporukassa on yleensä molempia. Varmaan myös kouluissakin.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän sen yleensä huomaa ihan maallikkonakin, jos lapsi ei yksinkertaisesti ymmärrä eikä osaa jotain asiaa. 

Vierailija
2/10 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän sen yleensä huomaa ihan maallikkonakin, jos lapsi ei yksinkertaisesti ymmärrä eikä osaa jotain asiaa. 

Laiska ei opi koska ei viitsi edes yrittää opetella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noiden erottaminen on aika vaikeaa. Mutta ei opettajan edes tarvitse niitä erottaa. Hän opettaa ja pyrkii motivoimaan kaikkia oppilaita. Jos laiska haluaa pilata mahdollisuutensa jatko-opintoihin alisuoriutumalla, se on hänen oma mokansa. Ja kotiväkensä moka. 

Eli voit tarjota opetuksen, mutta se, hyödyntävätkö oppilaat sitä vai kaivelevat vain nenäänsä on sitten toinen juttu. Siitä ei voi opettaja itseään syyllistää.

Vierailija
4/10 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakas väläyttelee joskus ihan vahingossakin. Hoksaa asioita itsestään ja saattaa olla teräviä mielipiteitä, osaa ehkä laskea päässä välillä vaikeitakin juttuja tai pystyy käyttämään ymmärtämään vierasta kieltä puhuttuna melko pitkälle, vaikkei ehkä kokeissa osaa juuri koulussa opeteltuja asioita. Nämä erillisiä esimerkkejä, riippuen siitä, missä asiassa on lahjakas.

Vierailija
5/10 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautakangella?

Vierailija
6/10 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjakas väläyttelee joskus ihan vahingossakin. Hoksaa asioita itsestään ja saattaa olla teräviä mielipiteitä, osaa ehkä laskea päässä välillä vaikeitakin juttuja tai pystyy käyttämään ymmärtämään vierasta kieltä puhuttuna melko pitkälle, vaikkei ehkä kokeissa osaa juuri koulussa opeteltuja asioita. Nämä erillisiä esimerkkejä, riippuen siitä, missä asiassa on lahjakas.

Siis puhun laiskasta lahjakkaasta. Laiska keskiverto on sitten jo vaikeampi erottaakin lahjattomasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne pitäisi erottaa? Eikö pitäisi opettaa ihan samalla tavalla ja kokeessa punnitaan kumpi on oppinut paremmin.

No totuushan on se että opettaja tekee arvioinnin muusta kuin todellisesta osaamisesta.

Vierailija
8/10 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän sen yleensä huomaa ihan maallikkonakin, jos lapsi ei yksinkertaisesti ymmärrä eikä osaa jotain asiaa. 

Laiska ei opi koska ei viitsi edes yrittää opetella.

Mutta laiska voi silti pysyä kärryillä. Lahjaton on helposti ihan kuutamolla asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noiden erottaminen on aika vaikeaa. Mutta ei opettajan edes tarvitse niitä erottaa. Hän opettaa ja pyrkii motivoimaan kaikkia oppilaita. Jos laiska haluaa pilata mahdollisuutensa jatko-opintoihin alisuoriutumalla, se on hänen oma mokansa. Ja kotiväkensä moka. 

Eli voit tarjota opetuksen, mutta se, hyödyntävätkö oppilaat sitä vai kaivelevat vain nenäänsä on sitten toinen juttu. Siitä ei voi opettaja itseään syyllistää.

Milläpä se kotiväki voi pakottaa laiskaa alisuoriutujaa parempiin suorituksiin jos mikään motovointipuhe tai -yritys ei mene perille?

Vierailija
10/10 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskankin oppilaan ryysyihin tarttuu ainakin jonkin verran opetuksesta ja hän ymmärtää asiat ilman, että niitä pitää vääntää rautalangasta tai muovailuvahasta. Lahjaton sen sijaan ei ymmärrä vähänkään abstraktisempia juttuja, vaikka selittäisit kymmenen kertaa. Ja se laiskakin herää jossain vaiheessa ja alkaa tehdä töitä ja opiskella, kun taas lahjaton ei edisty, vaikka tekisi hartiavoimin hommia. Kyllä tuon eron huomaa melko pian, jo ennen yksiäkään kokeita. Laiskan kommenteissakin on järki mukana, mutta lahjaton voi höläytellä mitä sattuu, vailla järjen hiventä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan