Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joni-isä toimi lapsensa kanssa kuten Suomessa on tapana – Ranskassa paikalle hälytettiin poliisi

Vierailija
14.02.2018 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000005566375.html
Vaikka jutussa yritetään kovasti vakuuttaa, että tuo on Suomessa maan tapa, niin olen kyllä ehdottomasti eri mieltä. Maailma on mennyt semmoiseksi, että ei tulisi mieleenikään enää jättää vaunuja/rattaita ulos ja mennä itse johonkin kahvilaan edes niin, että näköyhteys vaunuihin säilyy koko ajan. Kaikenlaisia kaistapäitä on liikenteessä nykyään. Ja kun oikein mietin, niin enpä muista vastaavaan törmänneeni enää vuosiin Suomessakaan; "yksin" jätettyjä vaunuja ei enää näe missään ja hyvä niin.
Ihmettelenpä, että jutussa esiintynyt suomalaismies pitää tätä ihan normimeininkinä. Ranskakaan ei enää entisensä.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarila viimeksi tehtiin Suomessa noin.

Vierailija
2/17 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muistanut että "maassa maan tavalla". Haluaa esiintyä häirikkonä ja järkyttää paikallisten turvallisuudentunnetta koska "minä tiedän paremmin".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämä ranskalainen kaveri siis jo lähtenyt menemään niitten rattaitten kanssa mutta Joni vaan juoks ne häneltä takasin siihen kahvilan eteen ja meni ite takasin sisälle😃😃 Hyvät unenlahjat sillä tytöllä.

Vierailija
4/17 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi juntti lähtenyt suureen maailmaan. Tulee mieleen ihan jonkun mr Beanin toilailut.

Vierailija
5/17 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli siis 20 000 asukkaan pikkukaupunki, Suomeen varrattuna kokoluokkaa Varkaus. Ei varmaan Suomessa tulis mieleen pelätä istua kahvilassa Varkaudessa niin, että itsen ja vaunujen välissä on ikkuna ja oven kautta matkaa kymmenisen askelta.

Enemmän vailla jatkuvaa valvontaa ne lapset on omakotitalojen takapihoilla.

Vierailija
6/17 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. 2000-luvulla Töölössä ravintola Töölönrannan kahvilan edustalla oli rivi vaunuja usein kun äidit olivat kahvilla. Minä myös. Ihan tavallista oli myös jättää vaunut pienempien kivijalka pullakauppojen eteen kun kävi ostoksilla. Näin myös Töölön kirjastoa olevan Seston edessä rattaita odottamassa, sitä en itse tehnyt.

Vierailija
7/17 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä olisi jättänyt lasta kahvilan eteen nukkumaan edes Helsingissä.

Vierailija
8/17 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuota ole Suomessa tehty enää vuosikausiin mutta onpa rohkea isä. En todella uskaltaisi jättää lasta yksin rattaisiin ulkomailla suuressa kaupungissa.

Vierailija
9/17 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa jossain voi jättää muksun ulos nukkumaan ja olla itse vaikkapa kahvilassa sisällä. Täällä pikkukaupungissa missä minä asun on ihan normaalia. :)

Vierailija
10/17 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, ei Suomessakaan kukaan enää jätä kadulle lasta nykkymaan 22 tuhannen asukkaan kylässä. 2200 asukkaan kylässä joku saattaisi vielä jättää.

Vierailija
11/17 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista nähneeni vaunuja jossain kauppojen edustoilla tällä vuosituhannella edes parin tuhannen asukkaan pikkukylissä Suomessakaan. Pääkaupunkiseudulla ei ole näkynyt varmaan sitten 90-luvun alkupuolen. Joskus vielä näkee koiria, mutta harvoin niitäkään. Ei tosiaan ole ollut tuo suomalainen tapa enää pitkään aikaan.

Vierailija
12/17 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. 2000-luvulla Töölössä ravintola Töölönrannan kahvilan edustalla oli rivi vaunuja usein kun äidit olivat kahvilla. Minä myös. Ihan tavallista oli myös jättää vaunut pienempien kivijalka pullakauppojen eteen kun kävi ostoksilla. Näin myös Töölön kirjastoa olevan Seston edessä rattaita odottamassa, sitä en itse tehnyt.

Mä epäilen että ne muut rattaat on jätetty tyhjänä säilöön siihen pihalle! Vieläkö se sun lapsi on tallessa?

Vierailija
13/17 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jätetä lasta yksin enää edes omaan kotipihaan, saati sitten kaupungille. Asioita on tapahtunut ja tapahtuu koko ajan. Kaikki on tuurista kiinni. Kyllä ne paikallisetkin varmaan tiesi siellä, että miksi lastaan ei kannata jättää yksin ulos.

Vierailija
14/17 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niitä samanlaisia vanhempia, jotka jättää alle kouluikäisen lapsen Portugalissa tai Madeiralla hotlaan, kun lähtee ite viihteelle. Tai niitä, jotka jättää lapsen vaunuihin torille Berliinissä, kun menee ite shoppaileen. Ei paljoa huolet paina eikö rasitu polla.

Vierailija
15/17 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma taisi olla enemmän se kylmyys (ei ranskalaisten mukaan lapset voi nukkua ulkona, ne kylmettyy) eikä se että vaunut oli sen kahvilan ikkunan toisella puolella ja isä toisella. Kesäaikaan hämminkiä tuskin olisi tullut.

Vierailija
16/17 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhekerhoon mennessä äideillä oli ainakin vielä vajaat kymmenen vuotta sitten tapana jättää vauvat ikkunan taakse ulos vaunuihin nukkumaan, josta pienet saivat sitten heräillä omassa tahdissaan. Tein tämän siis 2000-luvulla Espoossa eikä koskaan tarvinnut pelätä. Jätin joskus myös pitserian ulkopuolelle lapsen nukkumaan, ikkunasta suora näköyhteys vaunuihin. Espoossa myös tämä.

Voi tietysti olla, että alle kymmenessä vuodessa on maailma raaistunut, mutta osa on sitä mieltä, ettei kukaan ole toiminut näin sitten 1970-luvun. Silloin ei kuulemma saanut vaunuja viedä edes ruokakauppaan, ei sinne hyllyjen väliin ois mahtunutkaan, oli niin pieniä ja kapeita kaupat siihen maailmanaikaan.

Vierailija
17/17 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuota ole Suomessa tehty enää vuosikausiin mutta onpa rohkea isä. En todella uskaltaisi jättää lasta yksin rattaisiin ulkomailla suuressa kaupungissa.

Suuressa kaupungissa? Tää oli 20 000 asukkaan pikkukaupunki. Jossain Jyväskylässäkin on yli 100 000 asukasta.