havahduin siihen, että akateemisilla työkavereillani, joiden palkka on vähän yli 3000e kuukaudessa on vanhat paskat autot
Ne asuu rivitaloissa eivätkä ole mitenkään hyvätuloisen näköisiä. Esim. pukeutumiseltaan tms.
Ihanovat naimisissa ja miehetkin keskituloisia. Mutta rahaa ei oo.
Miten tää on tällasta paskaa tämä "keskituloisen" elämä?
Kommentit (45)
jos niiden elämässä on muita arvoja kuin uusi auto?!
Kolme tonnia ei ole hyvä palkka vaan keskipalkka. Korkeasti koulutetulle se on huono palkka.
mersukiiltäälokitpaskoo kirjoitti:
jos niiden elämässä on muita arvoja kuin uusi auto?!
No shit Sherlock??!!
Tienaan 4000e/kk ja ajan 15 vuotta vanhalla Volvolla, koska en vaan koe tarvitsevani kalliimpaa autoa vaikka säästöilläni pystyisin ostamaan ihan uuden.
Nuorilla ihmisillä on usein vääristynyt mielikuva siitä, millainen elintaso keskipalkkaisilla ihmisillä on. Jos on uudet talot ja autot, ne on todennäköisesti ostettu velaksi, mikä on pois muuta kulutuksesta.
Ja turha väittää, että ennen oli yhtään paremmin. Ei ennenkään opettaja-insinööri-pariskunta parin lapsen kanssa ajanut uudella Mersulla ja käynyt Karibialla.
Yhteiskunta on rakennettu niin että auto on käytännössä pakko olla ja sen hinta on nostettu niin ylös kun vain on mahdollista lisävarustuksilla ja ”premium” laadulla. Joudut tekemään vuoden työtä pelkästään auton eteen ja huollot ja bensat siihen päälle. Jotkut vielä kilpailee kenellä on hienoin. Olisiko käynyt niin että...
Hahhahaaa, mun nykyinen auto maksoi 600e! Olen opetellut korjailemaan itse ja jos joku remppa menee pieleen, niin ei harmutaa yhtään. :D
Koska a.Suomen verotus ja b. Suomen hintataso ja c.vähän päälle 3000 ei ole erityisen hyvä palkka.
Äänestävät kokkareista tai vasureita. Oma syy.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen just tuommoinen. Tradenomi-työkavereilla on uudet ok-talot, citymaasturit ja vuosittaiset Lapin ja Thaimaanmatkat. Kauhistuttaa ajatuskin miten paljon niillä on velkaa.
Heh.. naapureilla iso hieno omakotitalo, kaksi uudenkarheaa valkoista mersua ja muuta hömppää.. Nainen on sh, miehestä en tiedä. Itse en tiedä, mutta luulen että lainaa on ja paljon! Naurattaa että pitää "näyttää" että rahaa on, vaikka oikeasti sitä ei niin paljon ole.
Ja sitten on minulaisianikin, minulla on sekä tienattua että perittyä rahaa, metsää ja kiinteistöjä runsaahkosti eikä autoa laisinkaan. Mitäs siihen tuumaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen just tuommoinen. Tradenomi-työkavereilla on uudet ok-talot, citymaasturit ja vuosittaiset Lapin ja Thaimaanmatkat. Kauhistuttaa ajatuskin miten paljon niillä on velkaa.
Heh.. naapureilla iso hieno omakotitalo, kaksi uudenkarheaa valkoista mersua ja muuta hömppää.. Nainen on sh, miehestä en tiedä. Itse en tiedä, mutta luulen että lainaa on ja paljon! Naurattaa että pitää "näyttää" että rahaa on, vaikka oikeasti sitä ei niin paljon ole.
Voi kuule , heillä voi olla perittyä rahaa vaikka kuinka paljon, oletkos kysynyt?
Minunkin lapseni ovat saaneet jo kaksi isoa perintöä, ovat molemmat alle nelikymppisiä. On isot velattomat talot, mökit, autot jne. Eikä yhtään velkaa.
Osui ja upposi. Olen keskituloinen ja akateeminen, asun rivarikolmiossa (viisihenkinen perhe!) ja ajetaan romulla autolla. En meikkaa enkä käy kampaajalla, ja oikein nautin nyt hoitovapaalla, kun ei tarvitse töiden takia panostaa vaatteisiin ja voi käyttää kenkärajoja loppuun. Ainoa paikka, missä tuhlailen, on ruokakauppa. Taidegalleriasta saatan ostaa itselleni synttärilahjan.
Tilillä on 30 tonnia. En tiedä, mitä teen niillä. Ehkä ostan osakkeita, jahka ne halpenevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule , heillä voi olla perittyä rahaa vaikka kuinka paljon, oletkos kysynyt?
Minunkin lapseni ovat saaneet jo kaksi isoa perintöä, ovat molemmat alle nelikymppisiä. On isot velattomat talot, mökit, autot jne. Eikä yhtään velkaa.
No, yleisimmin sitä kuitenkin velaksi otetaan. On hulppeaa omakotitaloa ja autoa, muodikkaimmat vaatteet jne. Mutta onko sitä niin kivaa maksaa lopunelämää? Vain sen takia että pakko näyttää että ollaan rikkaampia kuin te muut.. :D
Jos ainoa tulonlähde on se vähän päälle 3000 euron bruttopalkka, lisäksi asuntolainaa ja perhe elätettävänä, niin ei tuolla summalla vielä kuuhun mennä. Vaan kituutellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin lapseni ovat saaneet jo kaksi isoa perintöä, ovat molemmat alle nelikymppisiä. On isot velattomat talot, mökit, autot jne. Eikä yhtään velkaa.No, yleisimmin sitä kuitenkin velaksi otetaan. On hulppeaa omakotitaloa ja autoa, muodikkaimmat vaatteet jne. Mutta onko sitä niin kivaa maksaa lopunelämää? Vain sen takia että pakko näyttää että ollaan rikkaampia kuin te muut.. :D
Ehkä siitä voi saada jotain muutakin nautintoa.
Joka toisessa viestissä mainitaan ”sijoitus”. Mikä ihmeen SIJOITUS? Auton arvo ei kasva, eikä kukaan niin luulekaan. Auto on käyttöesine, joka maksetaan rahalla.
Sairaanhoitaja vuorotyössä tienaa yli 3000 euroa kuussa. Se ei toki ole paljon, se on suomalaisten mediaanipalkka.
Sairaanhoitajan puoliso voi olla vaikka miten hyvätuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta on rakennettu niin että auto on käytännössä pakko olla ja sen hinta on nostettu niin ylös kun vain on mahdollista lisävarustuksilla ja ”premium” laadulla. Joudut tekemään vuoden työtä pelkästään auton eteen ja huollot ja bensat siihen päälle. Jotkut vielä kilpailee kenellä on hienoin. Olisiko käynyt niin että...
Anteeksi vaan, mutta meillä ei ole autoa, eikä meidän taloyhtiössä juuri kellään ole autoa. Mihin ihmeeseen sitä tarvitaan, kun toisen työpaikka on kävelymatkan päässä ja toinen voi valita, meneekö julkisilla vai pyörällä. Autolla ei voi mennä, koska ei ole autolle parkkipaikkaa.
Jos joskus tarvitaan autoa, niin vuokrataan se. Ehkä pari kertaa vuodessa.
Siksi tämä on niin surkea provo.