Kaksi ammattia ja edelleenkin tuntuu ettei tämäkään ole sitä mitä haluan
Onko muita? Jotkut tuntuvat löytävän oman alansa helposti mutta itse en. En ole oikeastaan ikinä tiennyt mitä haluan tai tuntenut poltetta johonkin hommaan :( Kai se pitää taas lähteä koulun penkille etsimään itseään. :)
Kommentit (31)
Itse löysin oman alani vasta kolmannella kerralla. Ja sille tielle jäin.
Minusta on väärin päättää 15vuotiaana mitä haluaa loppuelämänsä tehdä, varsinkaan kun ei ole mitään pohjaa minkälaista mikäkin työ oikeasti on. Hienoa te, jotka ootte löytäneet heti sen oman ammattinne.
Av-mammat ei varmaan itsekään tiedä että amiksessa voi nykyään suorittaa tutkinnon jopa alle vuodessa ja sekin on jo hyvin verkkopainotteista eli ehtii hyvin olla myös itse töissä (= rahoittaa itse opintonsa).
Vierailija kirjoitti:
Av-mammat ei varmaan itsekään tiedä että amiksessa voi nykyään suorittaa tutkinnon jopa alle vuodessa ja sekin on jo hyvin verkkopainotteista eli ehtii hyvin olla myös itse töissä (= rahoittaa itse opintonsa).
Miksi kukaan haluaisi ihan vaan reippaudesta rahoittaa opintonsa itse töissä käymällä, kun meillä on näin hyvät tukijärjestelmät? :D
Vierailija kirjoitti:
Eli teidän mielestä olis parempi olla ja loisia vaan, ehkäpä joka syrjäytyä kuin kehittää itseään opiskelemalla? :'D aika ristiriitaista kun ei saa ees opiskella, siitäkin jo valitetaan. No parempi kai ryömiä omaan koloon ja olla siellä koko loppuelämä, nostella sossusta rahaa. :)
Niin tai ottaa vastuu omista valinnoistaan. Toivottavasti toiseen, kolmanteen, neljänteen tutkintoon tulee lukukausimaksut, niin ihmiset voi opiskella vaikka loppuelämänsä omaan laskuunsa.
Jos syrjäysit sen takia, ettet saa opiskella loputtomasti muiden rahoilla, niin kannattaa katsoa peiliin. Niin ja vaikka et nosta opintotukea tai muita tukia, niin kai ymmärrät, että se opetus myös maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli teidän mielestä olis parempi olla ja loisia vaan, ehkäpä joka syrjäytyä kuin kehittää itseään opiskelemalla? :'D aika ristiriitaista kun ei saa ees opiskella, siitäkin jo valitetaan. No parempi kai ryömiä omaan koloon ja olla siellä koko loppuelämä, nostella sossusta rahaa. :)
Niin tai ottaa vastuu omista valinnoistaan. Toivottavasti toiseen, kolmanteen, neljänteen tutkintoon tulee lukukausimaksut, niin ihmiset voi opiskella vaikka loppuelämänsä omaan laskuunsa.
Jos syrjäysit sen takia, ettet saa opiskella loputtomasti muiden rahoilla, niin kannattaa katsoa peiliin. Niin ja vaikka et nosta opintotukea tai muita tukia, niin kai ymmärrät, että se opetus myös maksaa?
Voi ei miten ahdasmielistä porukkaa :'D Ymmärrätkö että joillain aloilla ei esimerkiksi ole vain töitä? Tai saat fyysisen vaivan että joudut vaihtamaan alaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaisi ihan vaan reippaudesta rahoittaa opintonsa itse töissä käymällä, kun meillä on näin hyvät tukijärjestelmät? :D
Eli olisiko sinun mielestäsi parempi jäädä kokonaan työttömäksi ja elää muiden verorahoilla kuin se, että opiskelet nopeasti uuden ammatin, pääset töihin ja maksat verosi.
Siinä missä joku yliopistonörtti notkuu kymmenen vuotta yliopistossa yhteiskunnan rahoja tuhlaten, valmistuen kortistoon.. toinen ehtii siinä ajassa opiskella hyvin sen kaksi tai vaikka neljäkin ammattia... ja pääsee vielä töihin.
Mulla ei ole vasta kuin yksi tutkinto, mutta ala on täysin väärä. Vihaan tätä työtä, olen soveltumaton alalle + terveysongelmat ajaa mua uusiin opintoihin. On täysin väärin kuvitella, että keskenkasvuisena valittu ala olisi kaikille joku eläkevirka. Harva tietää 15- tai 19-vuotiaana, mitä kukin ala todellisuudessa on, kun ei omasta itsestäkään vielä oikein tiedä, kuka on. Moni joutuu myös työllisyystilanteiden heiluessa ja terveysongelmien edessä kouluttautumaan uudelleen. Aivan sairasta, että uudestaan kouluttautumista halutaan hankaloittaa.
Harva kokee työtään kohtaan mitään poltetta. Harva kokee olevansa "omalla alallaan" kunhan on työpaikka, jossa on edes suht ok ja palkka tulee säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Harva kokee työtään kohtaan mitään poltetta. Harva kokee olevansa "omalla alallaan" kunhan on työpaikka, jossa on edes suht ok ja palkka tulee säännöllisesti.
No. ..itsellä ainakin sattui hyvin että pidän ammatista ja työstäni. Mutta ymmärrän hyvin ap:tä, miksi ihmeessä tehdä työtä mistä ei pidä yhtään? Miksi sitä pitäisi tehdä eläkeikään asti, jos on kerta mahdollisuuksia lähteä vielä opiskelemaan? En voisi itse kuvitellakaan tekeväni työtä mitä ei yksinkertaisesti edes halua tehdä ja jos se ei työpaikkaakaan vaihtamalla parane.