Miehellä on seinällään eksänsä piirtämä "taideteos"
Kertokaa mulle ylireagoinko vai onko hämmennykseni ja (salainen) ärsytykseni ymmärrettävää? Ollaan seurusteltu miehen kanssa yli vuosi, eksästään hän on eronnut noin 2,5 vuotta eli kauan sitten. He eivät ole missään tekemisissä ja ero oli miehen kertoman mukaan tosi draamainen ja riitaisa. Eksä mm. lähettelee miehelle edelleen silloin tällöin tosi katkeria, aggressiivisia vihaviestejä eikä ole päässyt miehestä yli. Mies väittää päässeensä eksästä, eikä ole vastannut vihaviesteihin mitään. On ihan tosissaan mun kanssa ja siirtynyt eteenpäin elämässään.
Mutta. Asutaan siis eri osoitteissa, ja kerran miehen luona katsoin yhtä taulua ja kysyin siitä aivan vilpittömästi tyyliin "oletko itse tehnyt tuon lapsena?" koska se aidosti näytti ihan lapsen tekemältä enkä ollut aiemmin kiinnittänyt tauluun niin huomiota. Mies sitten vastasi että se on tämän eksän tekemä. Ei halua luopua siitä ja suuttui tuosta, kun "mollasin" lapsen tekemäksi. Taulu ei ole siis hieno eikä taitavasti tehty, mutta sillä on tunnearvoa. Jäi vähän hölmö olo. Miksi mies haluaa edelleen koristella kotiaan eksän taiteella, jos kerran ei olla missään väleissä ja eksä vihaa häntä? Muista tavaroista en ole uskaltanut enää edes kysyä niiden alkuperää, koska tällaisia vastaavia lahjoja ja muita muistoja on tullut eteen niin monta... alkaessamme seurustelemaan miehellä oli joka eksänsä kuva kehystettynä kotonaan, vaikka he eivät olleet siinä vaiheessa edes puheväleissä vuoteen!!! Olenko mustasukkainen hullu vai onko tässä teistäkin jotain outoa...? Kuvan mies otti pois tältä kummalliselta alttariltaan vasta kun ilmaisin siitä tunteeni, tuntui jotenkin naurettavalta katsella hänen kuvaa miehen luona ja samalla kuunnella juttuja siitä miten hullu tämä eksä oli ja miten hän vihaa miestäni sydämestään. Huoh...
Kommentit (26)
Vastailkaa pliis mielummin kuin vaan alapeukutatte, tai kertokaa edes mitä haluatte niillä sanoa.
Jotkut eivät ole niin tarkkoja sisustuksesta, että muistaisivat sitä päivittää eron sattuessa. Toisaalta sitten ei varmaan olisi ongelmaa ottaa exän tekemää taideteosta pois seinältäkään.
Mulla jotenkin aina särähtää vastakarvaan se, jos uusi kumppani kauheasti haukkuu exäänsä. En tiedä mikä siinä on... Oletko varma, että mies ei ole enää missään tekemisissä tuon naisen kanssa ja onko sinulla omakohtaista kokemusta hänen kamalasta käytöksestään ja vihaviestittelyistään?
Kuinka vanhoja olette? Aloitus kuulostaa ihan 16 vuotiaan vuodatukselta.
Eräs tapailukumppanini käytti jatkuvasti kaulassaan "hullun eksänsä" tekemiä kaulakoruja. Minusta se oli kummallista, emmekä tapailleet kauaa. Nykyinen mieheni soittaa eksältään lahjaksi saamallaan kitaralla, eikä se häiritse yhtään. Sanoisin että eksän tavaroiden esilläpidon/käytön kummallisuus riippuu täysin siitä miehestä, ja siitä miten hän suhtautuu niihin. Kyllä sen huomaa jos tilanteessa on jotain kummallista..
Vierailija kirjoitti:
Jotkut eivät ole niin tarkkoja sisustuksesta, että muistaisivat sitä päivittää eron sattuessa. Toisaalta sitten ei varmaan olisi ongelmaa ottaa exän tekemää taideteosta pois seinältäkään.
Mulla jotenkin aina särähtää vastakarvaan se, jos uusi kumppani kauheasti haukkuu exäänsä. En tiedä mikä siinä on... Oletko varma, että mies ei ole enää missään tekemisissä tuon naisen kanssa ja onko sinulla omakohtaista kokemusta hänen kamalasta käytöksestään ja vihaviestittelyistään?
Mullakin särähtää korvaan tuo, koska tulee aina mieleen että olisko mies kuitenkin itse tehnyt jotain jolla on ns. "ajanut toisen hulluksi". Mies on kuitenkin näyttänyt noita saamiaan vihaviestejä ja ne ovat oikeasti aika päättömiä eivätkä ihan terveen kirjoittamia, eksä on jotenkin jäänyt siihen vihaansa kiinni eikä osaa päästää irti ja jatkaa elämäänsä... ehkä tuo otsikko oli huono kun oikeasti mieltäni hiertää tämä fakta eikä joku mokoma taulu. Ja toisaalta jos ex olisikin täysin hullu, mitä se kertoo miehestäni että on sellaisen kanssa vapaaehtoisesti seurustellut? En jaksaisi enää jauhaa tai kuulla menneistä asioista sanaakaan, välillä vaan ahdistaa kun alkaa epäilemään tiedänkö sittenkään kaikkea vai luotanko sokeasti. Mutta se on varmaa että mies ei eksälleen vastaile. Tunnesotkuista en sitten niin tiedä. Ap
Enemmän mua ihnetyttää nuo eksien kehystetyt kuvat (näkyvillä?) ja "kummallinen alttari"
Oletkovarma ettei mies vastaa eksälle mitään?
Toisaalta yksittäisen taulun pitäminen seinällä kertoo siitä ettei miestä vaivaa eksä enää, toisaalta jos eksä on noin rasittava niin kumma jos ei vaivaisi...
Tässä on nyt jotain outoa. Ette vaan ole porvoolaisia?
Minullakin on kirjahyllyssä lasipurkki, johon ex-naisen kanssa laitettiin merenrantahiekkaa, kiviä ja simpukankuoria. Ja myös sitä hiekkaa mitä ravisteltiin kämpän lattialle vaatteistamme jotka rannalla riisuimme "patjaksi" hiekalle kun alkoi tehdä mieli seksiä. Mitäs pyllisteli silleen noukkiessaan kiviä rantavedestä, vähemmästäkin alkaa panettaa.
Vaimonihan ei tiedä purkin tarinaa, mutta hänen mielestään se on nätti joskin miehelle outo koriste joten on saanut jäädä hyllyyn...tuskin jäisi jos tietäisi merkityksen :)
En näe outoa. Itselläni on pettäneen exän lahjaksi antamat korvikset. Korvikset ovat nätit, pidän niistä ja siksi olen säästänyt ne.
Ehkäpä miehellä on jokin syy pitää taulusta. Esimerkiksi siihen liittyy jokin hauska tai mukava muisto. Vaikka eroaisikin jonkun kanssa riitaisasti, voi olla silti mukavaa pitää seinällä taulua, jonka exä tekaisi vaikkapa piristääkseen sinua tms.
Tavarat ovat vain tavaroita, turha niille on olla mustasukkainen.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanhoja olette? Aloitus kuulostaa ihan 16 vuotiaan vuodatukselta.
Ihan aikuisia ollaan, mutta myönnän tässä asiassa taantuvani välillä salaa tunteideni puolesta teinin tasolle... tuossa miehen historiassa vain on jotain, mikä hämmentää. Ei kyse ole siis pelkästä taulusta, vaan ylipäätään tunnesiteestä eksään. Oudoista puheista, ja toisaalta niiden kanssa ristiriidassa olevista tavaroista ja muistoista. Osaan hillitä tunteeni miehen kanssa keskustellessa mutta välillä tulee tarve avautua ja saada jostain vertaistukea/vieraita näkökulmia. Ap
Jospa nuo muistoesineet muistuttavat miestä siitä, kuinka hullu hänen exänsä on? Tai sitten ne muistuttavat niistä harvoista hyvistä hetkistä exän kanssa, ettei koko miehen menneisyys tunnu pelkältä riitelyltä ja epäonnistuneilta suhteilta? En usko niiden kuitenkaan osoittavan minkäänlaista kaipaamista.
Onko miehellä taiteellista silmää, ja sinulla ei? Usein nykytaide esimerkiksi näyttää harjaantumattoman silmään lapsen tekemältä. Ehkä se on oikeasti hieno.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mua ihnetyttää nuo eksien kehystetyt kuvat (näkyvillä?) ja "kummallinen alttari"
Oletkovarma ettei mies vastaa eksälle mitään?Toisaalta yksittäisen taulun pitäminen seinällä kertoo siitä ettei miestä vaivaa eksä enää, toisaalta jos eksä on noin rasittava niin kumma jos ei vaivaisi...
Tässä on nyt jotain outoa. Ette vaan ole porvoolaisia?
Niin onkin outoa, siksi tänne kirjoitan. Enkä ihan oikeasti ole provo, vaan yhtä ihmeissäni itsekin. Kuva olisi varmaan edelleen esillä jos en olisi vaatinut sitä pois. Miehellä on toisaalta hieman erikoinen suhtautuminen muihinkin ihmisiin joiden kanssa ei enää ole väleissä, esim entisen ystävänsä kuvaa pitää tuolla "alttarilla" myös vaikka eivät ole väleissä olleet ainakaan vuoteen. Hän haluaa kai jotenkin vastareaktiona toisen vihalle valita sen kypsemmän "rakkauden" teon, vaikka minusta tuollainen vain vaikeuttaa parisuhdeasioita sitä yli pääsemistä. Varsinkin nyt kun on jo uusi nainen kuvioissa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko miehellä taiteellista silmää, ja sinulla ei? Usein nykytaide esimerkiksi näyttää harjaantumattoman silmään lapsen tekemältä. Ehkä se on oikeasti hieno.
Ei ole tästä kyse, vaan mies myönsi itsekin ettei taulu ole sinänsä hieno vaan sillä on pelkkää tunnearvoa. Toki makuja on monia, jonkun mielestä se voi varmasti olla ihan sympaattinen teos. En väitä ymmärtäväni kaikesta kaikkea. Ap
Ehkä he tykkäävät vielä toisistaan? Viha ei aina ole rakkauden vastakohta. Ihmistä, jota kohtaan on vielä tunteita, vihataan. Ihmiseen, jota kohtaan ei ole enää tunteita, suhtaudutaan välinpitämättömän neutraalisti. Mutta tämä on vain minun kokemukseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin särähtää korvaan tuo, koska tulee aina mieleen että olisko mies kuitenkin itse tehnyt jotain jolla on ns. "ajanut toisen hulluksi". Mies on kuitenkin näyttänyt noita saamiaan vihaviestejä ja ne ovat oikeasti aika päättömiä eivätkä ihan terveen kirjoittamia, eksä on jotenkin jäänyt siihen vihaansa kiinni eikä osaa päästää irti ja jatkaa elämäänsä... ehkä tuo otsikko oli huono kun oikeasti mieltäni hiertää tämä fakta eikä joku mokoma taulu. Ja toisaalta jos ex olisikin täysin hullu, mitä se kertoo miehestäni että on sellaisen kanssa vapaaehtoisesti seurustellut? En jaksaisi enää jauhaa tai kuulla menneistä asioista sanaakaan, välillä vaan ahdistaa kun alkaa epäilemään tiedänkö sittenkään kaikkea vai luotanko sokeasti. Mutta se on varmaa että mies ei eksälleen vastaile. Tunnesotkuista en sitten niin tiedä. Ap
Jos et jaksa jauhaa vanhoista asioista, niin lopeta se. Nyt. Koska vaikka kuinka sanot että et halua "jauhaa", niin sitähän sinä juuri teet. Kaivelet ja kaivelet ja viattomana ihmettelet, kun ei jaksaisi enää jauhaa, mutta kun ahdistaa (jonka vaittaminen on vain manipuloinnin keino). Tämä on näitä alakoululaisten kiusaamistekniikoita.
Se että otsikossa puhut "taideteoksesta" etkä vain taideteoksesta, kertoo siitä että asetat oman taidemakusi miesystäväsi maun yläpuolelle. Myös asian kaiveleminen kertoo siitä että haluat itse asiassa vain kiusata miestäsi ja käyttää valtaa miesystäväsi kotona. Jotenkin niin läpinäkyvä... Sinä olet varmaan kaksikymppinen?
Eksällä on kaksi maalaamaani taulua, koska hän pitää niistä ja halusi pitää muistona.
Jos mun mies pitäisi eksvaimon kuvia seinillä niin menisi heti vaihtoon :D Ai kauheeta sentään! Lasten kuvia voi seinällä olla, muttei nyt sentään ekshoitojen kuvia, joku raja sentään :D
Ylireagoit. Jos joku esine miellyttää, miksi siitä pitäisi luopua? Mulla on nytkin korvissani korvakorut, jotka sain 20 vuotta sitten eronneelta exältäni. Ja eromme oli riitaisa.