Nainen lähti ajamaan parkkipaikalta lapsi kyydissä
Pysäköin kaupan parkkipaikalle. Viereiseen autoon nousi äiti lapsensa kanssa, äidillä kuulokkeet korvilla (sellaiset around-ear). Sitten lähti ajamaan nämä kuulokkeet korvillaan! Oli vielä bosen vastamelumalli, joten ei varmasti kuule yhtään mitään liikenteessä. Mielestäni kamalaa liikenteen vaarantamista, ja vieläpä lapsi kyydissä.
Kommentit (16)
Ei ole vaarallista eikä aikanaan laitonta. Mitä liikenteessä ylipäätään pitäisi kuulla? Ei minun ainakaan ole tarvinnut, kyllä havainnot tehdään ihan näkö- eikä kuuloaistin avulla.
Vierailija kirjoitti:
Sakon paikka. Laitonta touhua.
Voidaanko kuulokkeiden käytöstä sakottaa. Pitäisi voida, häiritsee ajamista ihan samalla tavalla kuin puhelin.
Ja todella edesvastuutonta touhua naiselta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sakon paikka. Laitonta touhua.
Voidaanko kuulokkeiden käytöstä sakottaa. Pitäisi voida, häiritsee ajamista ihan samalla tavalla kuin puhelin.
Ja todella edesvastuutonta touhua naiselta!
Ei voi sakottaa. Puhelintahan nimenomaan suositellaan käytettäväksi juurikin handsfreen, eli kuulokkeiden ja mikrofonin avulla että jää kädet vapaaksi ajamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaarallista eikä aikanaan laitonta. Mitä liikenteessä ylipäätään pitäisi kuulla? Ei minun ainakaan ole tarvinnut, kyllä havainnot tehdään ihan näkö- eikä kuuloaistin avulla.
Häh??
Esim monissa valvomattomissa tasoristeyksissä on valo/äänimerkki lähestyvästä junasta. Vasta-aurinkoon ajaessa ei voi nähdä valoja, joten ne pitää pystyä kuulemaan! Tai hälytysajoneuvot. Et välttämättä näe poliisipyörää tai -henkilöautoa ruuhkassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sakon paikka. Laitonta touhua.
Voidaanko kuulokkeiden käytöstä sakottaa. Pitäisi voida, häiritsee ajamista ihan samalla tavalla kuin puhelin.
Ja todella edesvastuutonta touhua naiselta!
Ei voi sakottaa. Puhelintahan nimenomaan suositellaan käytettäväksi juurikin handsfreen, eli kuulokkeiden ja mikrofonin avulla että jää kädet vapaaksi ajamiseen.
Tässä olikin nimenomaan molemmat korvat peittävä malli, vieläpä vastamelu. Yhteen korvaan menevän bluetooth-handsfreen nyt ymmärtää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaarallista eikä aikanaan laitonta. Mitä liikenteessä ylipäätään pitäisi kuulla? Ei minun ainakaan ole tarvinnut, kyllä havainnot tehdään ihan näkö- eikä kuuloaistin avulla.
Häh??
Esim monissa valvomattomissa tasoristeyksissä on valo/äänimerkki lähestyvästä junasta. Vasta-aurinkoon ajaessa ei voi nähdä valoja, joten ne pitää pystyä kuulemaan! Tai hälytysajoneuvot. Et välttämättä näe poliisipyörää tai -henkilöautoa ruuhkassa!
Eli siis kuuroilleko ei voi antaa ajo-oikeutta? Jos et pysty erottamaan hälytysajoneuvoa hälytysvaloissa ilman että kuulet sireenit niin on näössä vikaa, sitäpaitsi poliisit harvoin edes pitää sireeniä päällä, ambulanssit kyllä.
Noista tasoristeyksistä, joissa olisi pelkkä äänimerkki en tiedä, kyllä jos niissä varoituslaitteet on niin kyllä sitten on puomitkin, ja kuten sanoit, siellä on ne valot, ei tarvitse kuulla jotain kellon kilkatusta.
Miten kuulokkeet sitäpaitsi eroavat siitä, että autossa on ihan oma äänentoistojärjestelmä kovalla äänenvoimakkuudella käytössä ja auto hyvin äänieristetty?
Kuuro voi saada ajokortin siinä missä me muutkin, joten miksi oletat, että autossa ei saisi kuunnella musiikkia tai olla kuulematta mitään? Hälytysajoneuvossa vilkkuu sininen valo, kyllä se näkyy, vaikka ei kuulisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kuuro voi saada ajokortin siinä missä me muutkin, joten miksi oletat, että autossa ei saisi kuunnella musiikkia tai olla kuulematta mitään? Hälytysajoneuvossa vilkkuu sininen valo, kyllä se näkyy, vaikka ei kuulisi mitään.
Näetkö sinisen valon pakettiauton takaa? Entä kuuletko sireenin pakettiauton takaa?
Kyllä, kuurot voivat saada ajokortin. Ei se silti tarkoita että liikenteeseen pitäisi saada yhä enemmän riskitekijöitä. Liikenteessä pitää olla tietoinen ympäristöstään, siinä auttaa näkö, kuulo ja jopa hajuaisti. Jos esimerkiksi ruuhkassa takanasi tapahtuu kolari. Et todennäköisesti näe sitä, mutta voit kuulla sen. Ja lain mukaan sinulla on velvollisuus auttaa kolaripaikalla. Auton oma äänentoisto ei vastaa kuulokkeita, sillä ääni ei eristä ulkopuolilta tulevia ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuro voi saada ajokortin siinä missä me muutkin, joten miksi oletat, että autossa ei saisi kuunnella musiikkia tai olla kuulematta mitään? Hälytysajoneuvossa vilkkuu sininen valo, kyllä se näkyy, vaikka ei kuulisi mitään.
Näetkö sinisen valon pakettiauton takaa? Entä kuuletko sireenin pakettiauton takaa?
Kyllä, kuurot voivat saada ajokortin. Ei se silti tarkoita että liikenteeseen pitäisi saada yhä enemmän riskitekijöitä. Liikenteessä pitää olla tietoinen ympäristöstään, siinä auttaa näkö, kuulo ja jopa hajuaisti. Jos esimerkiksi ruuhkassa takanasi tapahtuu kolari. Et todennäköisesti näe sitä, mutta voit kuulla sen. Ja lain mukaan sinulla on velvollisuus auttaa kolaripaikalla. Auton oma äänentoisto ei vastaa kuulokkeita, sillä ääni ei eristä ulkopuolilta tulevia ääniä.
Höpö höpö mitä olemattomia vaaroja taas kehitellään. Missä tilanteessa sinun nyt pitäisi olla tietoinen kuulemalla jossain pakettiauton takana olevasta hälytysajoneuvosta? Jos se on kerran sinun edelläsi menossa niin miten se vaikuttaa sinun ajamiseen millään tavalla.
Jos se on sinun takana ja pitää päästä edelle niin näet sen viimeistään heti kun pakettiauto antaa tilaa ja peileistä olet havainnut tämän jo paljon aikaisemmin joten olet kyllä tietoinen siitä jos osaat havainnoida ympäristöä.
Ja jos ei aja ihan edellä ajavan perseessä kiinni niin kyllä sen havaitsee vaikkei kuulisi mitään. Mikä tuo ruuhkassa takana tapahtuva kolari oikein on ja miten se sinun ajamiseen vaikuttaa? Jos se tärähtää sinun autoon niin ihan varmasti huomaat sen, jos ei niin jatkat matkaa. Jos ollaan ruuhkassa niin siellä sen kolaripaikan takana on vaikka kuinka monta kymmentä henkilöä paikalla kolarin sattuessa.
Auton oma äänentoisto suurella voimakkuudella kyllä estää ulkoa tulevat äänet ihan kuten kuulokkeet, et kuule mitään muuta kuin sen oman musiikin jos se on tarpeeksi lujalla.
En tiedä laittomuudesta mutta omaa kokemusta alkuviikosta:
>työmatkalla, odotan toisena liikennevaloissa
>valo vaihtuu, ensimmäinen auto pysyy paikallaan
>vähän tööttiä
>ei vaikutusta, enemmän tööttiä, takana olevat tööttäilee
>valo vaihtuu punaiseksi, kukaan ei päässyt risteyksestä
>valo vaihtuu uudestaan vihreäksi
>ei mitään
>lisää tööttiä
>taaempana audimies päättää että nyt riittää, ohittaa koko jonon vastaantulevien kaistalla
>jonon ensimmäinen tajuaa että pitää lähteä liikkeelle
En tiedä mitä tuossa autossa tapahtui, mutta jos olisi keskittynyt liikenteeseen näkö ja KUULO aisteillaan ei edellä kuvattua olisi tapahtunut
Vierailija kirjoitti:
En tiedä laittomuudesta mutta omaa kokemusta alkuviikosta:
>työmatkalla, odotan toisena liikennevaloissa
>valo vaihtuu, ensimmäinen auto pysyy paikallaan
>vähän tööttiä
>ei vaikutusta, enemmän tööttiä, takana olevat tööttäilee
>valo vaihtuu punaiseksi, kukaan ei päässyt risteyksestä
>valo vaihtuu uudestaan vihreäksi
>ei mitään
>lisää tööttiä
>taaempana audimies päättää että nyt riittää, ohittaa koko jonon vastaantulevien kaistalla
>jonon ensimmäinen tajuaa että pitää lähteä liikkeelleEn tiedä mitä tuossa autossa tapahtui, mutta jos olisi keskittynyt liikenteeseen näkö ja KUULO aisteillaan ei edellä kuvattua olisi tapahtunut
Erittäin todennäköisesti kuljettaja on keskittynyt puhelimen selaamiseen ja musiikit kovalla niin ei kuule tööttejä eikä ole huomannut ajan kulua kun puhelimessa ollut jotain kiinnostavaa, esim. pakko lähettää joku viesti nopeasti.
Parempi se nyt on käyttää puhelinta liikennevaloissa paikallaan seisoessa vaikka menisi parit vihreät ohi kuin ajon aikana ja ajaa jonkun päälle, ojaan tai perään.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä laittomuudesta mutta omaa kokemusta alkuviikosta:
>työmatkalla, odotan toisena liikennevaloissa
>valo vaihtuu, ensimmäinen auto pysyy paikallaan
>vähän tööttiä
>ei vaikutusta, enemmän tööttiä, takana olevat tööttäilee
>valo vaihtuu punaiseksi, kukaan ei päässyt risteyksestä
>valo vaihtuu uudestaan vihreäksi
>ei mitään
>lisää tööttiä
>taaempana audimies päättää että nyt riittää, ohittaa koko jonon vastaantulevien kaistalla
>jonon ensimmäinen tajuaa että pitää lähteä liikkeelleEn tiedä mitä tuossa autossa tapahtui, mutta jos olisi keskittynyt liikenteeseen näkö ja KUULO aisteillaan ei edellä kuvattua olisi tapahtunut
Ehkä sen auto oli sammunut ja se yritti startata. Sinä et tietenkään sitä KUULLUT, koska tööttäilit koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä laittomuudesta mutta omaa kokemusta alkuviikosta:
>työmatkalla, odotan toisena liikennevaloissa
>valo vaihtuu, ensimmäinen auto pysyy paikallaan
>vähän tööttiä
>ei vaikutusta, enemmän tööttiä, takana olevat tööttäilee
>valo vaihtuu punaiseksi, kukaan ei päässyt risteyksestä
>valo vaihtuu uudestaan vihreäksi
>ei mitään
>lisää tööttiä
>taaempana audimies päättää että nyt riittää, ohittaa koko jonon vastaantulevien kaistalla
>jonon ensimmäinen tajuaa että pitää lähteä liikkeelleEn tiedä mitä tuossa autossa tapahtui, mutta jos olisi keskittynyt liikenteeseen näkö ja KUULO aisteillaan ei edellä kuvattua olisi tapahtunut
Ehkä sen auto oli sammunut ja se yritti startata. Sinä et tietenkään sitä KUULLUT, koska tööttäilit koko ajan.
Ei ollut, pakokaasua nousi koko ajan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä laittomuudesta mutta omaa kokemusta alkuviikosta:
>työmatkalla, odotan toisena liikennevaloissa
>valo vaihtuu, ensimmäinen auto pysyy paikallaan
>vähän tööttiä
>ei vaikutusta, enemmän tööttiä, takana olevat tööttäilee
>valo vaihtuu punaiseksi, kukaan ei päässyt risteyksestä
>valo vaihtuu uudestaan vihreäksi
>ei mitään
>lisää tööttiä
>taaempana audimies päättää että nyt riittää, ohittaa koko jonon vastaantulevien kaistalla
>jonon ensimmäinen tajuaa että pitää lähteä liikkeelleEn tiedä mitä tuossa autossa tapahtui, mutta jos olisi keskittynyt liikenteeseen näkö ja KUULO aisteillaan ei edellä kuvattua olisi tapahtunut
Ehkä sen auto oli sammunut ja se yritti startata. Sinä et tietenkään sitä KUULLUT, koska tööttäilit koko ajan.
No siinä tapauksessa auto pitäisi olla kyllä korjaamolla eikä liikenteessä jos se sammuu ja uudelleen käynnistäminen kestää minuutteja.
Ja todennäköisyys sille että vika jotenkin mystisesti korjautuisi jatkamalla käynnistysyrityksiä on aika pieni, että mielummin soittaa hinausauton paikalle suosiolla, ei se kuitenkaan enään käynnisty jos jotain vikaa tullut ja sammunut.
Olen kuulovammainen ( kuuro), ajokortti ollut viimeiset 27 v
Sakon paikka. Laitonta touhua.