kylppäri remppa tulossa miten valitsen värit että olisi ajaton?
siis millaiset värit ja tyyli olisi sellaninen että ei heti parivuoden päästä ole ihan vanhanaikainen tai tyylitön???
Siis laatat ja kalustee...
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on menossa ehkä joku välivaihe ja kylppärin sisustustyyli on vaihtumassa. Harmaata ja valkoista on ollut nyt niin pitkään, yli viisi vuotta, että sen tilalle tulee jotain muuta ja ne alkaa pian näyttää vanhanaikaisilta. Itselläni ei ole oikein selkeää käsitystä mikä nyt olisi se seuraava iso juttu, mutta olen kiinnittänyt huomiota siihen että erilaisia pintastuktuureilla varustettuja laattoja näyttää olevan myynnissä paljon. Lisäksi kuvissa näkyy jonkin verran sellaisia vähän turkkilaisvaikutteisia laattoja joissa on kaunista pientä kuviointia. Ja jonkun verran näkyy todella kirkasta vihreää ja oranssia, mutta ne on ehkä liian reipashenkisiä tullakseen kovin suosituiksi Suomessa.
Ehkä se ei ole ne laatat nyt se seuraava juttu ollenkaan, vaan enemmän jotain rakenteellisia erikoisuuksia kylppärissä. Sisustuslehdissä näkee esimerkiksi sellaista että on tuotu allaskalusteeksi jokin vanha lipasto ja siihen upotettu allas. Ja erilaisia sisustuslevyjä ja lasia. Luulen että mennään yksilöllisempään suunnitteluun tuossa, että ei voi enää vain marssia rautakauppaan ja ostaa sieltä kaikkea kerralla ja lykätä paikoilleen. Jotain pikkujujuja tarvitaan, ettei ole samanlainen kuin muilla.
Täytyypä googletella itsekkin.
Noissa on se pieni puoli, että pintakuvioituja laattoja on todella vaikea pitää puhtaana, uurteet imevät likaa oikein urakalla. Ihosta sitä irtoaa joka pesussa.
Samaten on ihan jees näköisiä nuo viritelmät, joissa on vanhoja lipastoja yms yms. kylppärissä, mutta varsinkin jos kylppäriin aukeaa myös sauna, se on kostea tila, ja tuollaiset viritelmät alkavat hilseillä, halkeilla ja mädäntyä puolen vuoden sisällä. Kannattaa siis yhä panostaa nimenomaan kylpyhuoneeseen suunniteltuihin kalusteisiin, jos ei välitä liiemmälti joutua uusimaan kalusteita joka vuosi.
Valkoinen sinänsä ei näytä koskaan vanhanaikaiselta, koska se on neutraali. Se ei välttämättä ole huippumuodikas aina, mutta mitä sillä on väliä? Trendit vaihtuvat joka tapauksessa muutaman vuoden välein, ja niiden perässä juokseminen on sikäli tyhmää, että muotihullutuksiin silmä väsyy nopeimmin.
Yksi muotihullutus, jolle olen lämpimästi toivottanut hyvästit, on betoniin upotetut luonnonkivet. Äärimmäisen vaikea pitää kunnolla puhtaana. Toinen on upotetut kiukaat (siis ne sellaiset korkean, koko lattian peittävän lauteen keskellä syvennyksessä olevat kiukaat), koska niiden korjaaminen/vaihtaminen on todella hankalaa. Ja saunan lattian pesu on likipitäen mahdotonta, koska tiellä on lauteet...
Noita lauteisiin upotettuja kiukaita en ymmärrä. Minusta ne vaikuttaa siltä että niihin kaatuu joku känniläinen tai pikkulapsi aivan väkisin. Eikö ne ole vaarallisia?
Valkoinen ja harmaa. Ja väriä sitten pyyhkeillä ym. fiiliksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on menossa ehkä joku välivaihe ja kylppärin sisustustyyli on vaihtumassa. Harmaata ja valkoista on ollut nyt niin pitkään, yli viisi vuotta, että sen tilalle tulee jotain muuta ja ne alkaa pian näyttää vanhanaikaisilta. Itselläni ei ole oikein selkeää käsitystä mikä nyt olisi se seuraava iso juttu, mutta olen kiinnittänyt huomiota siihen että erilaisia pintastuktuureilla varustettuja laattoja näyttää olevan myynnissä paljon. Lisäksi kuvissa näkyy jonkin verran sellaisia vähän turkkilaisvaikutteisia laattoja joissa on kaunista pientä kuviointia. Ja jonkun verran näkyy todella kirkasta vihreää ja oranssia, mutta ne on ehkä liian reipashenkisiä tullakseen kovin suosituiksi Suomessa.
Ehkä se ei ole ne laatat nyt se seuraava juttu ollenkaan, vaan enemmän jotain rakenteellisia erikoisuuksia kylppärissä. Sisustuslehdissä näkee esimerkiksi sellaista että on tuotu allaskalusteeksi jokin vanha lipasto ja siihen upotettu allas. Ja erilaisia sisustuslevyjä ja lasia. Luulen että mennään yksilöllisempään suunnitteluun tuossa, että ei voi enää vain marssia rautakauppaan ja ostaa sieltä kaikkea kerralla ja lykätä paikoilleen. Jotain pikkujujuja tarvitaan, ettei ole samanlainen kuin muilla.
Minkä takia se kylppäri pitäisi sen mukaan suunnitella mikä on trendikästä? Nyt kaikilla tuntuu musta/valko/harmaa/kromi kylpyhuoneet ja keittiöissä sama. Ne on jonkun vuoden päästä auttamattomasti vanhanaikaiset ja trendi on silloin täysin erilainen. Kun sisustaa ja valitsee kaiken oman maun mukaan välittämättä trendeistä niin saa taatusti ajattoman ja oman maun mukaisen asunnon.
Eihän sitä tietenkään mikään pakko ole suunnitella sillain. Itse olen yrittänyt miettiä mikä on se seuraava juttu, koska olen myynyt asunnot missä olen asunut, eikä se edistä myyntiä jos kylppäri näyttää heti vähän vanhanaikaiselta. Mutta jos itselleen tekee, niin siinä varmasti uskaltaa irrotella enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa on se pieni puoli, että pintakuvioituja laattoja on todella vaikea pitää puhtaana, uurteet imevät likaa oikein urakalla. Ihosta sitä irtoaa joka pesussa.
Samaten on ihan jees näköisiä nuo viritelmät, joissa on vanhoja lipastoja yms yms. kylppärissä, mutta varsinkin jos kylppäriin aukeaa myös sauna, se on kostea tila, ja tuollaiset viritelmät alkavat hilseillä, halkeilla ja mädäntyä puolen vuoden sisällä. Kannattaa siis yhä panostaa nimenomaan kylpyhuoneeseen suunniteltuihin kalusteisiin, jos ei välitä liiemmälti joutua uusimaan kalusteita joka vuosi.
Valkoinen sinänsä ei näytä koskaan vanhanaikaiselta, koska se on neutraali. Se ei välttämättä ole huippumuodikas aina, mutta mitä sillä on väliä? Trendit vaihtuvat joka tapauksessa muutaman vuoden välein, ja niiden perässä juokseminen on sikäli tyhmää, että muotihullutuksiin silmä väsyy nopeimmin.
Yksi muotihullutus, jolle olen lämpimästi toivottanut hyvästit, on betoniin upotetut luonnonkivet. Äärimmäisen vaikea pitää kunnolla puhtaana. Toinen on upotetut kiukaat (siis ne sellaiset korkean, koko lattian peittävän lauteen keskellä syvennyksessä olevat kiukaat), koska niiden korjaaminen/vaihtaminen on todella hankalaa. Ja saunan lattian pesu on likipitäen mahdotonta, koska tiellä on lauteet...
Noita lauteisiin upotettuja kiukaita en ymmärrä. Minusta ne vaikuttaa siltä että niihin kaatuu joku känniläinen tai pikkulapsi aivan väkisin. Eikö ne ole vaarallisia?
Niinpä.
Itseäni ällöttää ajatus siitä, miten hikeä joka saunomiskerralla valuu sinne lattialle lauteiden rakosista, ja sauna alkaa kohta haista "metalliselle" (=likaiselle). En ole kauhea himosiivoaja, mutta silti: tuollaisten lauteiden alta ei todellakaan siivota lattiaa helpolla. Pitääkö ne jotenkin ruuvata auki?
Meillä on niin pieni kylppäri, että katsottiin parhaaksi jättää kikkailut sikseen. Valkoiset isot laatat vaakatasossa seinillä, harmaa kymppikymppi -lattia ja vaaleaksi lakattu panelikatto. Panostettiin hyviin ja toimiviin terästavaroihin, mietittiin paikat tosi tarkkaan. Kaksi vuotta käytetty, mikään ei ole tökännyt olemalla epäkäytännöllinen tai väärässä paikassa. Kohta aika vaihtaa ilmettä pikkutavaroilla, väri vaihtuu ja hintaa tulee noin 100 €. Kyllä mä tätä ajattomaksi kutsuisin.
Ajattoman kylppärin saa siten, että ei katso mistään sisustuslehdestä tai valmiskatalogista mallia. Nyt muka ajaton valkoiset-isot-seinälaatat-tummanharmaa-lattia on niin nähty, että ei voi näyttää hyvältä muutaman vuoden kuluttua. (Itse tosin rakastan valkoista.)
Mieti oma lempivärisi ja laatoita sillä.
Käytännöllisyyttäkin kannattaa ajatella.
Tässä muutamia virheitä:
-kellertävä lattialaatta näyttää siltä kuin siitä olisi likaa
-jos on kalkkinen vesi, niin tummat laatat ovat painajainen pitää kiiltävinä
-vaaleat saumat lattiassa keräävät likaa.
Itse olen tullut siihen tulokseen vuosien saatossa, että ajattomuus ei oikeastaan ole väreistä tai materiaaleista kiinni. Ajaton ratkaisu on yleensä harmoninen ratkaisu, jossa yhdistyvät rakennuksen ominaispiirteet, käytännöllisyys ja tunnelma (esim. päivänvalo).
Ehkä tärkein ajattomuuden sääntö on mielestäni tämä: Yhdistä sisustuselementtejä eri aikakausilta.
Sisusta oman makusi mukaan, koska ajattomuus ei ole mahdollista. Mieti mistä pidät aidosti. Itse sen tiedät ei kukaan muu.
Meillä on yli 10 vuotta sitten pistetty kylppäriin iso valkonen laatta seiniin ja musta 10x10 lattiaan. Joko oltiin rutosti edellä aikaa tai sitten yhdistelmä yksinkertaisesti on hyvännäköinen.
Tuo 10x10 lattiassa alkaa olla jo aika nähty, samoin tehosteraidat esim. suihkun kohdalla seinissä. Me tehtiin just remppa ja lattiaan tuli 60x60 tumma laatta ja seiniin sama tumma laatta suorakaiteen muotoisena. Yksi seinä valkoisella laatalla niin ei ole niin tummaa kaikki ja valaistuksella saa paljon aikaan.
Meillä on mattavalkoinen melko iso laatta seinissä ja lattiassa pienempi tummanharmaa laatta. Suihkujen kohdalla lattialaattaa tehosteena myös seinässä. Tämä kylppäri on remontoitu 9v. Sitten ja rakastan sitä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 10x10 lattiassa alkaa olla jo aika nähty, samoin tehosteraidat esim. suihkun kohdalla seinissä. Me tehtiin just remppa ja lattiaan tuli 60x60 tumma laatta ja seiniin sama tumma laatta suorakaiteen muotoisena. Yksi seinä valkoisella laatalla niin ei ole niin tummaa kaikki ja valaistuksella saa paljon aikaan.
Remppakohteisiin tuskin koskaan onnistuu iso lattialaatta kastojen takia, ja 10x10 on soksi niin suosittu, lue ainoa vaihtoehto. Jo tila on erittäin suuri, niin isokin voi käydä.
Suomessa ei saisi käyttää märkätiloissa suurempaa laattaa kuin 10x10. Se on jossain rakennusmääräyksissä näin. Myyntitilanteessa tulee vastaan viimeistään jos pistää isompaa, koska se on rakennusvirhe.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei saisi käyttää märkätiloissa suurempaa laattaa kuin 10x10. Se on jossain rakennusmääräyksissä näin. Myyntitilanteessa tulee vastaan viimeistään jos pistää isompaa, koska se on rakennusvirhe.
Niin siis lattiassa suihkun aluella. Seinissä toki ja muualla kylppärissä lattiassakin, mutta sillä alueella johon kaadot tulee täytyy käyttää pientä laattaa.
Vierailija kirjoitti:
Valkoiset isot laatat ja harmaa tai mustaan menevä lattia. Kaapistot sileät ovet, ei mitään peilioveja. Pyyhkeillä ym saa sitten väriä. Joku pirtsakka matto vielä lattiaan.
Harmaa on nyt muotiväri. Taitaa myös laattojen iso koko olla trendikästä tällä hetkellä (ainakin osassa kylppäriä)
Vierailija kirjoitti:
Minusta 25x25 kiiltävä valkoinen seinälaatta näytää halvalta. Sellaiselta mitä laitetaan kaupungin vuokra-asuntoihin.
Itse valitsin mattavalkoisen 25x33 laatan joka tulee vaakaan seinälle. Sitä en tiedä, onko 5 vuoden päästä pois muodista mutta nyt on hyvä.
Tää meidän asunto on kaupungin vuokrakämpää, kylppärit just putkiremontin yhteydessä uusittu ja seinissä valkoista ja harmaata isoa laattaa vaakasuunnassa. :) Lattiassa pienempää tummanharmaata laattaa. Yllätyin kun oli niinkin "trendikkääksi" laitettu. Minusta nuo harmaat ja isot vaakaan asetetut laatat on aika pop tällä hetkellä, mutta kai ne yhtä ajattomat sitten on kuin joku perusvalkoinenkin.
Minulla on tumma grafiitinvärinen laatta lattiassa. On liian tumma. Ottaisin vaaleamman harmaan lattian javalkoiset seinät.
Lattian kallistukset ja lattiakaivon paikka ja muoto vaikuttavat siihen, millaisen laatoituksen voi laittaa. Nykyään näkee -ainakin asuntomessuilla- pitkiä kapeita lattiakaivoja ihan seinän vieressä. Niiden kanssa onnistuu isokin lattialaatta. Remontoitavissa kohteissa lattiakaivon paikka voi olla sellainen, että pitää tyytyä pienempääm laattaan.
Isot laatat taitavat olla jäämässä pois muodista, joten ne eivät ole ajaton ratkaisu. Mä sanoisin, että 10x10 tai 15x15 -laatta on ajaton. Ei tällä hetkellä muodikas, muttei vanhanaikainenkaan. Mä ajattelin laittaa keittiöön valkoisen kymppi kertaa kympit.
-
Musta lattia on nyt tosi in, mutta en usko, että se on kymmenenkään vuoden päästä ruma.