Mikä ihmisessä on vialla jos häntä alkaa ahdistaa läheiset ihmissuhteet?
Koskee niin ystävää kuin parisuhdetta. Kaikki on ok, kun on sillä tavalla kepeää, että on kivaa yhdessä, eikä juuri vaatimuksia. Mutta kun tulee vaatimuksia, riitaa, erimielisyyksiä, tai vaan muuten läheistä, ahdistutaan ja paetaan.
Mikä tälläisessä on "vikana", ettei pysty kestämään läheisen ihmissuhteen tuomia normaaleita seuraamuksia. Tarvitsevuutta, erimielisyyttä, riitaa tms. Enkä nyt tarkoita että ihmisessä olisi mitään vialla, mutta etsii omalla tavallaan tuollaista ja sitten ei kuitenkaan kestä
Kommentit (42)
Mitäköhän tuo nyt taas tarkoitti? - Etsii omalla tavalla tuollaista... Ai ihminen hakee konflikteja. Kuulostaa ennemminkin siltä että joku väärin ymmärtää toista. Sitten tekee johtopäätöksen että toi on ilmiselvä draamaqueen ja hakee konflikteja ja mussahan ei oo miään vikaa vaan on kaikki vika tuossa toisessa.
No mä en kestä edes sitä kivaa puolta. En kestä ihmissuhteita lainkaan ja iän myötä tämä vaan pahenee.
Olen äärimmäisen epäluuloinen ja olen lapsesta asti ollut niin epäsosiaalinen, etten oikeasti edes tiedä, mitä ihmisten kanssa tehdään. Kaikki vain sujuu paremmin ja mukavammin yksin. Olen ihan hyvä puhumaan ja keskustelemaan, mutta ei kukaan jaksa aina vain jutella. Moni ei edes osaa puhua vastavuoroisesti. Inhoan sitä, jos mut keskeytetään jatkuvasti ja toinen pitää monologia. Jotkut elokuvatkin yms. menee jotenkin hukkaan, jos en saa yksin rauhassa katsoa niitä. Pelit ei kiinnosta, enkä osaa kävellä ulkona jonkun kanssa ilman, että ahdistaa.
Se vasta onkin psha, jos joku suuttuu mulle tai loukkaantuu jostakin. En osaa puolustaa itseäni, mutten rupea kynnysmatoksikaan, joten häivyn. Henkisenä tukena voin olla, jos toisella on vaikeuksia, koska puhua osaan ja toimiakin, mutta en itse saa mitään siitä, että vastavuoroisesti antaisin jonkun "auttaa" mua. Se alkaa yleensä ahdistaa muita. Voin toki kertoa elämästäni ja ongelmistani, mutta siinä on yleensä humoristinen sävy, joka näyttää jotenkin hämäävän monia.
Koitan korjaantua, mutten ole vielä onnistunut. Olen vaan erakko. Joo, mussa on paljon vikaa.
Ei se mitään läheisyyttä ole, jos vaaditaan ja riidellään erimielisyyksistä. Kyllä tervettä tuollaisesta on ahdistua ja häipyä. Millaisia ihmissuhteita sulla AP oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän tuo nyt taas tarkoitti? - Etsii omalla tavalla tuollaista... Ai ihminen hakee konflikteja. Kuulostaa ennemminkin siltä että joku väärin ymmärtää toista. Sitten tekee johtopäätöksen että toi on ilmiselvä draamaqueen ja hakee konflikteja ja mussahan ei oo miään vikaa vaan on kaikki vika tuossa toisessa.
No siis miksi kuitenkin hakeutuu läheiseen suhteeseen, kun alkaa sitten ahdistaa. Ei kenenkään kanssa ole elämä pelkkää ruusuilla tanssimista. Ja heti sen tajutessa, hakeudutaan etäälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään läheisyyttä ole, jos vaaditaan ja riidellään erimielisyyksistä. Kyllä tervettä tuollaisesta on ahdistua ja häipyä. Millaisia ihmissuhteita sulla AP oikein on?
No jos kysyn näkemistä liian usein hänen mielestään, hän saattaa ahdistua ja hermostua. Eikä todellakaan ole vaatimus tai mitenkään joka viikkoista.
Ap on käyttäytynyt ikävästi ja nyt on vihainen kun hänen kanssaan ei haluta olla. Tervetuloa tarhaan!
Pelokas kiintymyssuhdetyyli: http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/tietoa_parisu…
Vierailija kirjoitti:
Ap on käyttäytynyt ikävästi ja nyt on vihainen kun hänen kanssaan ei haluta olla. Tervetuloa tarhaan!
Anteeksi, onko se ikävää käyttäytymistä jos haluaa joskus nähdä tai soitella? En todellakaan usein. Tai onko se ikävää käytöstä että huolehtii toisesta kun tällä meni huonosti mutta sitten yhtäkkiä olenkin ahdistava?
Vierailija kirjoitti:
Pelokas kiintymyssuhdetyyli: http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/tietoa_parisu…
Kiitos, tämä kuulosti tutulta!!
Apua ei haluta ottaa vastaan helposti oikein keltään, pitää pärjätä itse, ym
Olen tainnut kohdata tällaisen naisen.
Mun mielestä on erittäin hämmentävää ja ristiriitaista käydä treffeillä naisen kanssa joka ei voi luvata mitään jatkon kannalta ja joka ei halua vielä monenkaan treffien jälkeen läheisyyttä tai suutelua yms.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on erittäin hämmentävää ja ristiriitaista käydä treffeillä naisen kanssa joka ei voi luvata mitään jatkon kannalta ja joka ei halua vielä monenkaan treffien jälkeen läheisyyttä tai suutelua yms.
Saattaa olla mun ystävä :) ei kannata suhdetta odottaakaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla mun ystävä :) ei kannata suhdetta odottaakaan!
En aiokaan panostaa häneen enää.
Muiden naisten kanssa on jo treffejä sovittuna.
Joskus syynä läheisyyden pelkoon voi olla se, että ihminen pelkää, ettei loppujen lopuksi kelpaakaan. Läheisyys on riskinottoa, pitää olla avoin, paljastaa itsensä, rehellinen, tarvitseva jne. Se on monelle pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ
Vierailija kirjoitti:
Älä deittaile tällaisia naisia.
Minua alkoi ärsyttää ja ahdistaa, kun eräät läheiset ja omaiset tunsivat oikeutta tunkeutua minun yksityisalueelleni. Henk.koht. elämäni ei ole "avoin kirja" kaikelle ulkopuoliselle arvostelulle ja mielipiteille.. Olen tietoisesti ottanut etäisyyttä ja pitänyt "hiljaisuuden muuria" yllä. Näin on parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, onko se ikävää käyttäytymistä jos haluaa joskus nähdä tai soitella? En todellakaan usein. Tai onko se ikävää käytöstä että huolehtii toisesta kun tällä meni huonosti mutta sitten yhtäkkiä olenkin ahdistava?
Painostatko sinä toista? On ahdistavaa jos joku jyrä yrittää päättää minun asioistani erityisesti silloin kun minulla on ihan riittävästi selviteltävää muutenkin omassa elämässäni, esim. sairautta, surua, työttömyyttä jne.
Vierailija kirjoitti:
Joskus syynä läheisyyden pelkoon voi olla se, että ihminen pelkää, ettei loppujen lopuksi kelpaakaan. Läheisyys on riskinottoa, pitää olla avoin, paljastaa itsensä, rehellinen, tarvitseva jne. Se on monelle pelottavaa.
Juuri niin. Tarvitseva on liian kova asia ainakin tälle mun ystävälle. Ja sitten tietty se menee aina siihen syyttelyyn, että mä olen sellainen ja tälläinen. Siksi oon luovuttanut, ollaan etäisiä sitten.
Kiintymyssuhdeongelma. Lue tuo linkki ajatuksella, ap.
Voi olla antisosiaalinen tai epävakaa persoonallisuushäiriö.