Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraisemmat ovat usein kovia tuhlaamaan

500t€ pörssisalkku
11.02.2018 |

Kaikki tuntemani työssäkäyvät jotka ovat vähävaraisia tuhlaavat enemmän kuin minä ja varakkaat ystäväni.
Aina haaveillaan seuraavasta ostoksesta ja fiilistellään brändejä. "Jos voittaisin lotossa, ostaisin sen ja sen"

Itse olen varakas ja tunnen paljon varakkaita. Ei mitään tarvetta ostaa kokoajan tai olla kiinnostunut merkeistä/hintavista tavaroista. Ostan sen mitä tarvin, harvoin.

Epäilen, että kyse on siitä ettei ole tottunut siihen, että pystyisi ostamaan "kaiken" haluamansa. Itse pystyisin, mutta en niin tee. En koe näyttämisen tarvetta tai en tunne suurempaa materialismionnellisuutta.
En tunne ketään joka olisi vaurastunut jahdaten aina seuraavaa isompaa ostosta. Usein vaurastuneet ovat halunneet saavuttaa hyvän aseman töissä, perustaa liiketoiminnan ja työllistää ihmisiä tai sijoittaneet pitkäjänteisesti, että saisi pääoman joka tuottaa passiivisesti. Ei sen takia, että voisi ostaa asioita, vaan itse nämä ovat olleet isommassa arvossa.

Oletteko muut huomanneet saman?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
2/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa vitukseen, mutta meidän lapsella on paikattu verkkarit jatelkkari on 8 vuotta vanha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta sano, säästin hiukan rahaa ja kaikki meni yhdessä kuukaudessa, tosin maksoin velkojanikin.

Vierailija
4/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löydän kivan asian niin ostan sen. Oli se sitten kallis, halpa, joku luxus brändi tai suoraan halpahallista.

Ei kiinnosta mitä joku asiasta ajattelee. En myöskään ole koskaan ostanut mitään vain muita miellyttääkseni / tehdäkseni vaikutusta.

Myöskään se, että ostaa kalliita asioita ei tarkoita sitä, että haluaa päteä muille. Tämä väite saa multa aina naurut.

Vierailija
5/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salkku yli milj. kirjoitti:

Jos löydän kivan asian niin ostan sen. Oli se sitten kallis, halpa, joku luxus brändi tai suoraan halpahallista.

Ei kiinnosta mitä joku asiasta ajattelee. En myöskään ole koskaan ostanut mitään vain muita miellyttääkseni / tehdäkseni vaikutusta.

Myöskään se, että ostaa kalliita asioita ei tarkoita sitä, että haluaa päteä muille. Tämä väite saa multa aina naurut.

Sama.

Onko sinulla varaa shoppailla mitä haluat tai koetko pakonomaista ostamisen tarvetta?

Vierailija
6/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salkku yli milj. kirjoitti:

Oho nimimerkkisi oli yli "salkku yli 1m"

Ilmeisesti siis jaamme saman ajatusmaailman.

Oletko huomannut saman, että vähävaraisemmat haaveilevat kulutuksesta kovemmin ja pitävät brändejä kovemmassa huudossa?

Minuun ei vaikutusta voi tehdä kaliilla asioilla, tai sitten pitää omistaa jotain älyttömän kallista. Opiskelijakin voi ostaa LVn laukun ja Canada goosen takin vaikka opintolainalla.

Vierailija
7/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mies? Oletko sinkku?

Vierailija
8/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies, ikää 31 vuotta, parisuhteessa, ei lapsia. Tulevaisuudessa toivottavasti 2-3 lasta. Perhe on tärkein.

Miksi kysyt?

Vierailija
9/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

500t€ pörssisalkku kirjoitti:

En tunne ketään joka olisi vaurastunut jahdaten aina seuraavaa isompaa ostosta.

En usko. Me kaikki vaurastuneet olemme vaurastuneet jahdaten seuraavaa isompaa ostosta. On se sitten asunnoissa, kiinteistöissä tai osakkessa.

Vierailija
10/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies, ikää 31 vuotta, parisuhteessa, ei lapsia. Tulevaisuudessa toivottavasti 2-3 lasta. Perhe on tärkein.

Miksi kysyt?

Katsoppa nimimerkkini.

Vierailija
11/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on koulutuksesi? Ja mistä olet saanut alkupääoman?

Vierailija
12/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis meiltä puuttuu rahan puutteen takia tällä hetkellä ihan perusasioita esim. harja ja sihveli, lapsen huoneeseen tarvisi olla roskis, pyykkiteline, kalaöljytabletteja, kattolamppu ja jalkalamppu. Ja joo, noita asioita saa monesti ilmaiseksikin, mutta kaikkea ei ole saanut tehtyä vielä ja kyydeissä on sumplimisensa kun ei tietenkään ole omaa autoa. Sitten on pari laskua maksamatta ja kaverille velkaa. Totta kai mä haaveilen että saadaan rahaa kaikkiin noihin, mutta on mulla sen lisäksi vielä "erityisunelmia" kerääntyneenä - päästä käymään Tukholmassa yhdessä, parempaa meikkivoidetta, mitäs muuta. Käytännössä "ylimääräinen" raha menee yleensä johonkin lapsen satunnaisiin huvituksiin (käy kaverinsa kanssa syömässä tai pelissä, koulun takia joku yllättävä meno tms.).

Monesti köyhä palkitsee itseään ostamalla edes jotain pientä luksusta, koska se että rahaa johonkin ulkomaan matkaan tmv. oikeasti kalliiseen juttuun ei ole oikeasti todennäköistä. Ja kyllä sitä itsekin tietää, että kannattaisi oikeasti ostaa se rikkasihveli eikä ostaa jotain kallista teetä ja käydä Hesburgerissa. Mutta jos se saa olon tuntumaan hyvältä nyt, kun mitään sen isompaa hyvää ei ole luvassa niin se auttaa jaksamaan. Tämä on se "köyhän tuhlailun" oikea syy.

Tietysti voisin alkaa laittaa rahaa syrjään joka kk Tukholman-matkaa varten... Mutta ennen kuin matkakassa olisi täynnä, kuitenkin tulisi joku iso menoerä, yllättävä lasku joka olisi loogista maksaa matkakassasta, ja niin sekin unelma olisi särjetty.

Vierailija
13/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne ketään joka olisi vaurastunut jahdaten aina seuraavaa isompaa ostosta.

En usko. Me kaikki vaurastuneet olemme vaurastuneet jahdaten seuraavaa isompaa ostosta. On se sitten asunnoissa, kiinteistöissä tai osakkessa.

Heh. Näin minäkin olen vaurastunut.

On eri asia tavoitella suurempaa kiinteistö- tai pörssiomistusta, kuin haaveilla että saisi sen kahdeksannen merkkilaukun.

Vierailija
14/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ei salkusta ei jää mitään käteen, kun pari mukulaa väsäät.

Vierailija
15/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HTM. Töistä säästämällä ja sijoittamalla. 17 vuotiaana aloitin.

Vierailija
16/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ei salkusta ei jää mitään käteen, kun pari mukulaa väsäät.

Ajattelin ihan palkallani ne elättää. 15 vuotta eteenpäin niin elätän perheeni osingoilla. Ei tarvetta myydä.

Vierailija
17/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis meiltä puuttuu rahan puutteen takia tällä hetkellä ihan perusasioita esim. harja ja sihveli, lapsen huoneeseen tarvisi olla roskis, pyykkiteline, kalaöljytabletteja, kattolamppu ja jalkalamppu. Ja joo, noita asioita saa monesti ilmaiseksikin, mutta kaikkea ei ole saanut tehtyä vielä ja kyydeissä on sumplimisensa kun ei tietenkään ole omaa autoa. Sitten on pari laskua maksamatta ja kaverille velkaa. Totta kai mä haaveilen että saadaan rahaa kaikkiin noihin, mutta on mulla sen lisäksi vielä "erityisunelmia" kerääntyneenä - päästä käymään Tukholmassa yhdessä, parempaa meikkivoidetta, mitäs muuta. Käytännössä "ylimääräinen" raha menee yleensä johonkin lapsen satunnaisiin huvituksiin (käy kaverinsa kanssa syömässä tai pelissä, koulun takia joku yllättävä meno tms.).

Monesti köyhä palkitsee itseään ostamalla edes jotain pientä luksusta, koska se että rahaa johonkin ulkomaan matkaan tmv. oikeasti kalliiseen juttuun ei ole oikeasti todennäköistä. Ja kyllä sitä itsekin tietää, että kannattaisi oikeasti ostaa se rikkasihveli eikä ostaa jotain kallista teetä ja käydä Hesburgerissa. Mutta jos se saa olon tuntumaan hyvältä nyt, kun mitään sen isompaa hyvää ei ole luvassa niin se auttaa jaksamaan. Tämä on se "köyhän tuhlailun" oikea syy.

Tietysti voisin alkaa laittaa rahaa syrjään joka kk Tukholman-matkaa varten... Mutta ennen kuin matkakassa olisi täynnä, kuitenkin tulisi joku iso menoerä, yllättävä lasku joka olisi loogista maksaa matkakassasta, ja niin sekin unelma olisi särjetty.

Ymmärrän. Teit siis lapset tyhjätaskuna ilman taloudellisia suunnitelmia?

Koko huushollin sisustaa 5t€ ihan kivasti ja sillä menee 10 vuotta eteenpäin. Kuukaudelle jarttuna sisustuksen hinta on 41€.

Jos elää koko elämänsä nuoresta asti siten, että säästöön/sijoituksiin jäävä osuus on edes hieman isompi kuin menot ei ole tälläisiä ongelmia.

Vierailija
18/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti verukkeena täytyy olla aina se, että on saanut alkupääoman tms. Itse sain 10 000€ vanhemmiltani 20 vuotiaana. Sen takia en ole menestynyt.

Vierailija
19/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän. Teit siis lapset tyhjätaskuna ilman taloudellisia suunnitelmia?

Koko huushollin sisustaa 5t€ ihan kivasti ja sillä menee 10 vuotta eteenpäin. Kuukaudelle jarttuna sisustuksen hinta on 41€.

Jos elää koko elämänsä nuoresta asti siten, että säästöön/sijoituksiin jäävä osuus on edes hieman isompi kuin menot ei ole tälläisiä ongelmia.

Tein lapsen ihan hyvät tulevaisuuden- ja työllisyydennäkymät edessä ja sairastuin kun hän oli viisi. Siihen asti meillä sujui ihan hyvin. Jos olisin tiennyt millaisen elämän pystyn tarjoamaan, en olisi ikinä tehnyt yhtäkään lasta. Et voi ymmärtää yhden viestin perusteella tilanteestamme mitään.

Vierailija
20/24 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin köyhä, että koen omantunnontuskia sipsipusseista ja paprikoista kun rahat loppuu, koska sen tyyppisiin juttuihin meni liikaa. Haaveilen seuraavista hyvistä ja maukkaista aterioista. Ja olen laiha. Pukeudun samaan tyyliin kuin puistopulsut. Yksiöstäni on pamahtanut lamppu. Lykkään uuden lampun ostoa kuukaudesta toiseen. Samoin laskimesta ja vaa'asta puuttuu patteri. Syömishäiriöisenä ja laskemista harrastavana nuo jutut harmittaa usein. Joskus lääkkeet on jääneet ostamatta.

Meinaan kouluttautua lisää. En rahan takia, koska jos pystyn pitämään itseni hengissä, ei raha kiinnosta muuten kuin siten, että mieluummin tekisin jotain yhteiskunnan eteen ja maksaisin veroa. En edes välitä, vaikka näytänkin "köyhältä". Olen lapsesta asti ollut sellainen, että jos en persoonallani pysty jotakuta vakuuttamaan, niin se on voi voi. Maailmassa on puutetta ja kärsimystä, jota en voi edes kuvitella. Mun ulkoiset puitteet on ihan ok, vaikka asiat pitääkin miettiä tarkkaan.

Olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa. Ei siellä kenelläkään ole ollut mitään kovin hienoa päällä. Tosin en osaa edes katsoa sellaisia asioita, mutta perus korpputori-H&M-armeijan ylijäämä-akselilla siellä ollaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi