Uskotteko että yhteiskäyttöautot yleistyvät?
Minä en ainakaan koskaan ala sellaista käyttämään. Siinä vaiheessa kun hankin auton, sillä on tyyliä ja mukavuutta. Sillä ei aja kukaan muu kuin minä. Eivätkö ihmiset tajua, että yhteiskäyttöautot tulisivat olemaan likaisia ja täynnä hajuja: hajuvedet, tupakka, lemmikit, lasten oksennukset, ruuat. Sitten vielä masat kaivavat ratissa nenää ja pärskivät autossa. Ja entä jos älypuhelinsovellus ei toimi, eivätkä auton ovet aukea. Suomessakin on näitä hörhöjä, jotka uskovat ettå ihmiset hylkäävät autonsa ja suirtyvåt näihin sosialismin kokeiluihin. Odotan oikein niitä naamoja. ”Ei muka nuoria autot kiinnosta”, odottakaapa vain.
M18
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Katson tätä asiaa vähän eri vinkkelistä eli Brysselistä jossa car sharing on ollut arkipäivää jo yli kymmenen vuotta ja noita palveluja on useita. Kun muutimme tänne meillä oli auto mutta myimme sen vuoden jälkeen kun huomasimme että tarvitsimme sitä varsin harvoin, lähinnä kerran viikossa isompaa supermarketkeikkaa varten, ja muutaman kerran vuodessa Ikeassa ja muissa kaupungin ulkopuolella olevissa isoissa kaupoissa käyntejä varten. Car sharing -palvelu laski että jos ajoa tulee alle 10 000 km vuodessa niin oman auton käyttö tulee paljon kalliimmaksi. Olemme olleet todella tyytyväisiä, homma pelaa loistavasti.
Mutta en ole kovin varma siitä yleistyykö tuo Suomessa. Syitä:
- pieni väestöpohja; voisi toimia oikeastaan vain Helsingissä ja muutamassa muussa isossa kaupungissa
- aivan SAIRAAN kalliit hinna Suomessa noiden palvelujen hinnatt! Olen joskus katsonut huvin vuoksi noita hintoja ja en ole uskonut silmiäni. Siis valehtelematta maksaa kymmenen kertaa enemmän kuin täällä!
Ehkä hinnat laskevat kun tulee enemmän kilpailua.
Minkälaisia hintoja siellä yleisesti sitten maksetaan?
DriveNow näyttäisi maksavat siellä alk. 33cnt/min ja Suomessa alk 57cnt/min joten ainakaan noissa ihan kymmenkertaista eroa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson tätä asiaa vähän eri vinkkelistä eli Brysselistä jossa car sharing on ollut arkipäivää jo yli kymmenen vuotta ja noita palveluja on useita. Kun muutimme tänne meillä oli auto mutta myimme sen vuoden jälkeen kun huomasimme että tarvitsimme sitä varsin harvoin, lähinnä kerran viikossa isompaa supermarketkeikkaa varten, ja muutaman kerran vuodessa Ikeassa ja muissa kaupungin ulkopuolella olevissa isoissa kaupoissa käyntejä varten. Car sharing -palvelu laski että jos ajoa tulee alle 10 000 km vuodessa niin oman auton käyttö tulee paljon kalliimmaksi. Olemme olleet todella tyytyväisiä, homma pelaa loistavasti.
- pieni väestöpohja; voisi toimia oikeastaan vain Helsingissä ja muutamassa muussa isossa kaupungissa
- aivan SAIRAAN kalliit hinna Suomessa noiden palvelujen hinnatt! Olen joskus katsonut huvin vuoksi noita hintoja ja en ole uskonut silmiäni. Siis valehtelematta maksaa kymmenen kertaa enemmän kuin täällä!
DriveNow näyttäisi maksavat siellä alk. 33cnt/min ja Suomessa alk 57cnt/min joten ainakaan noissa ihan kymmenkertaista eroa ole.
Meillä on käytössä Cambio. Katsoin juuri yhden laskun ja siinä on esim. yksi ostosreissu Brysselin ulkopuolelle. 21 km matkasta veloitettiin 7,14, plus kolmen tunnin varauksesta 6 euroa. Eli yhteensä 13,14 euroa.
Juuri nuo minuuttihinnat (57 senttiä minuutista!!) vaikuttavat minusta Suomessa niin käsittämättömiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on käytössä Cambio. Katsoin juuri yhden laskun ja siinä on esim. yksi ostosreissu Brysselin ulkopuolelle. 21 km matkasta veloitettiin 7,14, plus kolmen tunnin varauksesta 6 euroa. Eli yhteensä 13,14 euroa.
Juuri nuo minuuttihinnat (57 senttiä minuutista!!) vaikuttavat minusta Suomessa niin käsittämättömiltä.
Suomen DriveNow:lla tuo reissu olisi hoitunut 3 tunnin pakettina 39e hintaan joten kyllä matkaa vielä on noihin Cambion hintoihin. Mielenkiintoista sinänsä että DriveNow ei ole juurikaan halvempi siellä, 34 euroa maksaisi tuo 3 tunnin paketti Brysselissä.
Sähköpyörä on minulla jo korvannut auton noin 90-prosenttisesti, yli 25km/h keskinopeus riittää hyvin kaupungissa. Tuskin yhteiskäyttöautossa olisi edes niin paljon roskia ja tyhjiä kaljatölkkejä, kuin omassa autossani yleensä on.
Entäpä jos omistaisit itse sen autosi, mutta se ajelisi itsekseen keikkaa silloin kun et sitä tarvitse? Mulla tuo seisoo 8h päivässä työpaikan hallissa ja toisen mokoman öisin, joten tuollainen voisi olla ihan toimivakin homma.