Määräaikainen sähkösopimus
Hämmästyttävän moni käyttää ihan normaalia toistaiseksi voimassaolevaa sopparia paikalliselta sähköyhtiöltä, vaikka sähkölämmitystä ja muuta syöppöä riittää ja laskut satoja euroja parissa kuussa. Itse ainakin etenkin silloin yrittäisin säästää koska isolla kulutuksellahan ne suurimmat säästöt tulee. Vertaillessa vuoden määräaikaista paikallisella muiden tarjouksiin ei halvempaa ollut muualla, mm. kuukausimaksu pois ja 0.70 senttiä halvemmat kilowatit. Miksi porukka ennemmin maksaa ilmaa sähkössään, ilmeisesti liian halpa sähkö vieläkin?
Kommentit (9)
Ja jos määräaikaisuus pelottaa, niin sahan noita soppareita toistaiseksi voimassaolevanakin. Automaattisopimukset on aina kalleimpia.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä kerrostaloasunnossa on ihan sama, yrittääkö säästää sähkössä. Sähkö itsessään on ihan käypähintaista, mutta siirtomaksu on kallis. Sellaisessakin asunnossa, missä kulutus on pyöreä nolla, tulee siirtomaksua. Kai se on hinta siitä, että sähkö on rasiassa odottelemassa.
Ei kai nollakulutuksella voida veloittaa muuta kuin kiinteät kk-maksut, koska siirtohinta on kwh-perusteinen. Määräaikaisella sopparilla voi saada noita kiinteitä maksuja pienemmäksi.
Kenellä on aikaa ja voimia uusia sähkösopimus kerran vuodessa tai useammin? Entä jos unohtaa ja sähköt katkeaa päivää ennen pitkiä pyhiä? Minulle arjen luksusta on pistorasiassa odottava sähkö e-laskulla.
4:lle. Ei sähköt katkea, yhtiöt vaan siirtää asiakkaat toimitusvarmuussopimuksille, jotka on tosi kalliita verrattuna siihen, että on joku vähän mietitty sopimus. Mutta saahan sitä enemmän maksaa jos tahtoo. Vaikka energian hinta todella on se pienin osuus sähkölaskusta, joten ei välttämättä kilpailulla mitään voita, kun siirtohinnat ovat ihan järjettömiä.
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on aikaa ja voimia uusia sähkösopimus kerran vuodessa tai useammin? Entä jos unohtaa ja sähköt katkeaa päivää ennen pitkiä pyhiä? Minulle arjen luksusta on pistorasiassa odottava sähkö e-laskulla.
Ei sähköt katkea siihen että määris loppuu, eikä kovin monet yhtiöt edes muuta sopparia suoraan toimitusvelvollisiin hintoihin. Yleensä laitetaan tarjous uudesta määriksestä ennenkuin edellinen loppuu - ja nimenomaan niinpäin että jos et reagoi tarjoukseen niin se on uudestaan määräaikainen sopimus.
minä suosin toistaiseksi voimassaolevaa juurikin siksi että voin kilpailuttaa kilpailutilanteen mukaan sähkösopimustani. En ota pörssisähköä enkä tee pitkiä määräaikaisia sopimuksia juurikin siksi että tietäisin paljon sähköön menevän hinnan, ja jos markkinahinta laskee voin kilpailuttaa sopimukseni uudelle tasolle milloin vain.
Määräaikainen sähkösopimus on kannattava vain jos sähkö hinta nousee sopimuksen voimassaoloaikana, tai pysyy ainakin ennallaa. Laskevilla hinnoilla se on tappiollinen.
Kyse on pitkälti siitä kumpi veikkaa sähkön hintakehityksen paremmin, määräaikaista sopimusta tarjoava sähköyhtiö vaiko sinä.
Toistaiseksi voimassa olevia ja määräaikaisia sopimuksia ja nyt tuntisähköä kokeilleena voin ainakin omalta osaltani sanoa, että viimeisin on tullut kaikista halvimmaksi meidän pienessä kolmiossa. Useampikin firma mielestäni tarjoaa tuntisähköä, me itse otimme Energiakaupalta. Jos ei satu olemaan ennestään tuttu niin: https://energiakauppa.fi/tee-sahkosopimus/tunti-sahkosopimus/
Helsingissä kerrostaloasunnossa on ihan sama, yrittääkö säästää sähkössä. Sähkö itsessään on ihan käypähintaista, mutta siirtomaksu on kallis. Sellaisessakin asunnossa, missä kulutus on pyöreä nolla, tulee siirtomaksua. Kai se on hinta siitä, että sähkö on rasiassa odottelemassa.