Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi tyylisuuntaus ihmetyttää, ihmiset kävelee päin

Vierailija
11.02.2018 |

Mikä mahtaa olla syynä, että ihmiset ovat ottaneet tyylikseen kävellä päin, ei aikomustakaan väistää, tai katseella huomioida toisia ihmisiä. Kauppareissulla hämmästyin kuinka välinpitämätöntä se sukkulointi on nykyään kaupassa.

Olin hakemassa kahvipakettia niin ilmeetön nuorempi nainen käveli minua kohti ja ei mitään reaktiota, että hän hidastaisi tai muuttaisi suuntaa ennen törmäystä, tyyliä sanoisin purjehtimiseksi. Ajattelin, että koliskoon sitten luut toisiinsa mitäpä minäkään tässä emmin ja kävelin vain omaan suuntaani. Toinen nainen teki äkkipysäyksen selvästi närkästyneenä, jatkoin vain matkaani.

Ennen vaikka kaupassa useampi ihminen hillitsi vauhtiaan ja molemmat osapuolet varoivat ettei tule törmäystä, harvempi oli moukka. Nyt päällekävely on uusi tyyli, ehkä olen sitten fossiili kun hämnennyn tästä kulttuurista. Olenko ainoa, joka tätä ihmettelee?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Mistä lie johtuu. Kaupoissa, kadulla.

Vierailija
2/16 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyydestä se johtuu, heistä tuntuu ettei heitä arvosteta niin eivät he muitakaan arvosta. Itsekkyys ja ylimielisyys. Uudet sukupolvet ovat enemmän minäminäminä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomioinut saman. Juuri perjantaina kaupungilla poikaystävän kanssa puhuimme, että mitä tapahtuisi jos ei itse väistäisi? Yhteentörmäys varmaankin. Aion alkaa kävellä päin sitten.

Toinen minkä olen huomannut, on että kassalla ei suomalainen saa sitä kapulaa laitettua omien ostostensa perään. Asuin viime syksynä Saksassa, ja siellä aina huomaavaisesti laitetaan kapula omien ostosten perään. Täällä kotimaassa huomasin, että jopa siirretään kapulaa lähemmäs, mutta ei laiteta sitä hihnalle. Toinen suomijuntti siirteli omaa ostosläjäänsä kauemmaksi minusta, sen sijaan että olisi yksinkertaisesti laittanut sen kapulan siihen väliin erottamaan.

Vierailija
4/16 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin se on lisääntynyt älypuhelimien myötä. Ennen noin viidennes ihmisistä kuvitteli, että kaupungissa kävellään niin kuin maantienreunaa vasemmalla puolella. Nykyisin on lähes saman kokoinen joukko ihmisiä, jotka tuijottavat kännykkäänsä ja seilaavat holtittomasti laidasta laitaan katsomatta eteensä. Yleensä ovat vielä närkästyneen näköisiä, jos heitä ei väistetä. 

Sitten on niitä, joiden mielestä oikean puoleisesta liikenteestä ei ole lakia kävelijöille. No ei ole, mutta jos sellaista sääntöä ei noudateta, niin millä oikeudella sitten mennään? Vahvemman oikeudella tietysti. Minulle isona ja vahvana miehenä se toki sopii, mutta miksi naiset, lapset, vanhukset ja pienikokoisemmat tällaista haluavat päin kävelemällä?

Vierailija
5/16 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelin miksi en koskaan pääse sujuvasti etenemään tungoksessa kunnes tajusin, että olen huomaavainen, väistän ihmisiä. Kokeilin vain mennä ja tavallaan ryysiä niin kulku oli nopeampaa. Se vain on noloa kun tuo tapahtuu elokuvissa ja teatterissa, vähän lässähtää näytöksen jälkeinen fiilis kun kyynärpäät on kurkussa.

Vierailija
6/16 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta, mulle tuli mieleen tönäistä sen älypuhelinzombien kättä.. jos puhelin tippuu niin oppisikohan mitäään. Ei kai noin voi tehdä..

Vierailija
7/16 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin yksi kulki nenä kiinni kännykässä ja muut väistivät. Nykyisin sellainen sokea poukkoilu on uusi normaali. Olen joskus fidduuntuneena jouluruuhkassa taklannut tuollaista hortoilijaa. Hiukan kaduttaa sillä se kaatui aika näyttävästi.

Vierailija
8/16 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirien ulkoiluttajat eivät ikinä väistä. Ok, yksin liikkuessa voin väistää vuorotellen oikealle ja vasemmalle (mikä on kyllä ärsyttävää koska koirien ulkoiluttajat eivät myöskään kulje loogisesti vain toista puolta katua) mutta lastenvaunujen kanssa en. Saan sitten kiukkuisia mulkaisuja koirien ulkoiluttajilta

Vierailija
9/16 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin vuosi sitten tänne Ouluun ja tämä ilmiö on tullut erittäin tutuksi. Kävellään päin, ei huomioida toisia. Yrmyjä ja ylpeitä ihmisiä.

Vierailija
10/16 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän niitä teiniporukoita, leffassa tai kaupassa ne painaa menemään vaikka kolmen ryhmässä kuin pienet lampaat eivätkä vaan koohkatessaan huomaa ketään muuta. Nuoruuden kömpelöä intoa ja pakko mennä laumassa. Niitä oikeasti näkee kolme rinnan tai kaksi edessä ja yksi takana. Suloisen rasittavaa.

Mutta ne ilkeät kamikazet on uusi musta (surma). Tahallaan kävellään päin ja ilmeettöminä. Huomaa kyllä katukuvassa yhteiskunnan muutokset. Väistääkö vai törmätä, kas siinä pulma. Viisaampi toki väistää mutta en halua rohkaistakaan tuota käytöstä.

Vierailija
11/16 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

SANOPPAS MUUTA! 😝😝

Vierailija
12/16 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myöntää että en ole huomannut. Joskus on älypuhelinhaahuilijat meinanneet kävellä päin mutta aina ovat viime hetkellä viimeistään väistäneet, me koiran kanssa väistellään muita ja vaikka seisotaan penkassa jos ei vaunut muuten mahdu ohi. Edellinen asiakas laittaa kassalla kapulan 90% kerroista.

Ja ihan Helsingissä 3km keskustasta asun.

Vierailija
13/16 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea tämä on yleistä? Minäkin asun Helsingissä, ja harvemmin on tullut vastaan. Isot lössit eivät väistä, mutta yksittäiset ihmiset kyllä.

Vierailija
14/16 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mikään "tyylisuuntaus". Sulla on termit päin alvettia. Käytä sanaa tapa, älä  sanaa tyyli. Argh.

Luultavasti  kyse on kännyn ruutuun jumittamisesta jolloin ympäristön havainnointi on heikompaa eikä  se ole mikään tyyli.

Vierailija
15/16 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut samaa, etenkin nuorissa (noin 15-25 v) tuntuu olevan paljon päinkävelijöitä. Ennen olen kohteliaasti väistänyt, mutta nyt kyllästyttää sen verran että usein kävelen päin, etenkin jos olen vaikka seinän vieressä enkä edes voi väistää vaan pitäisi pysähtyä törmäyksen välttämiseksi. En myöskään enää väistä kännykkäzombeja.

Vierailija
16/16 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mikään "tyylisuuntaus". Sulla on termit päin alvettia. Käytä sanaa tapa, älä  sanaa tyyli. Argh.

Luultavasti  kyse on kännyn ruutuun jumittamisesta jolloin ympäristön havainnointi on heikompaa eikä  se ole mikään tyyli.

Yksi käsky on, että älä tapa niin en ihan hölmöilystä ajatellut sitä menetelmää tai sanaa käyttää. Kukin tyylillään niin käytän sitä sanaa. Turha puuttua nyansseihin. En minä tiedä oliko kahvitörmäilijä ensimmäistä kertaa asialla niin voihan se olla vahinko eikä tottumus. Kännykkää hänellä ei ollut käsillä.

Minä taipuisin ajattelemaan, että jotkut ihmiset ovat niin röyhkeitä tai valitsevat röyhkeyden ja haluavat näyttää ihmisille heidän paikkansa. Kuten esimerkiksi haluavat käskyttää toisille ihmisille mitä sanoja heidän on soveliasta käyttää.