Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö 3-vuotiaan paskavaipan vaihto jo kuvota? Te jotka ette opeta lasta potalle

Vierailija
11.02.2018 |

Sehän alkaa olla jo sama kuin aikuisen vaippoja vaihtaisitte päivittäin. Se haju! Ja itse asiassa pahempi kuin aikuisilla. Vauvat ja pienet taaperot eri asia.

Ja jos lapsi on normaalilla kapasiteetilla varustettu, niin jossain vaiheessa voi jo vähän nolottaakin lasta itseään.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, tämmöisiäkö mietit sunnuntaiaamun ratoksi?

Vierailija
2/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä oo tavannut tuon ikäisiä jotka eivät osaa potalla käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tiedän jopa reilusti yli 4- vuotiaita, jotka ovat vaipoissa. Minun mielestäni vanhempien saamattomuutta, varsinkin jos lapsi aivan terve ja normaali. Omani oppivat pois vaipoista noin 2.5- vuotiaina, mutta tiedämpä eräänki lapsen, joka jätti yövaipan pois vasta 5- vuotiaana.

Vierailija
4/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuis pesemään paskapottaa. Ihan terveellä järjellä varustettu 3v (ja miksei pienempikin) käy pöntöllä ihan hyvin. Yökuivaksi ei voi opettaa, se on hormonaalinen juttu.

Vierailija
5/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni joutuu työssään vaihtamaan aikuisten ihmisten paskavaippoja. Ei kuvota edes se.

Vierailija
6/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opittiin päiväkuivaksi 1,5 vuotiaana ja yökuivaksi 2 vuotiaana. Päätin vaan että nyt saa vaippojen osto loppua ja potta käyttöön. Yllättävän kivuttomasti se meni ja vahingot oli ihan muutamassa kerrassa. Yksilöllistä tietenkin, mutta kyllä kolme vuotiaan pitäisi jo osata olla ilman vaippaa.

Vierailija
7/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä opittiin päiväkuivaksi 1,5 vuotiaana ja yökuivaksi 2 vuotiaana. Päätin vaan että nyt saa vaippojen osto loppua ja potta käyttöön. Yllättävän kivuttomasti se meni ja vahingot oli ihan muutamassa kerrassa. Yksilöllistä tietenkin, mutta kyllä kolme vuotiaan pitäisi jo osata olla ilman vaippaa.

Meillä meni samalla tavalla.

Vierailija
8/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

3.5 vuotta on raja, johon mennessä normaali lapsi oppii päiväkuivaksi. Ap ja kaltaisensa aina unohtavat, tai eivät edes tiedä, että oma lapsi on eri asia kuin kukaan muu.

Vierailija
9/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä oo tavannut tuon ikäisiä jotka eivät osaa potalla käydä.

Ootko paljonkin tekemisissä kolmevuotiaiden kanssa? Päiväkodissa työskennelleenä voin sanoa, että 3-vuotiaissa lapsissa on hajontaa enemmän kuin minkään muun ikäisissä.

Osa on ihan pumpulissa kasvatettuja, on vaipat 24/7, eivät osaa pukea eivätkä riisua, syövät todella epäsiististi, jokainen ohje pitää pilkkoa pieniin osiin, että ymmärtävät, puhe vähäistä tai hyvin epäselvää. Sitten on niitä, jotka on olleet (päivä)kuivia jo yli vuoden, käyvät omatoimisesti pöntöllä, pukevat ja riisuvat kaikki vaatteet (hihoissa, lahkeissa, vetoketjuissa autetaan), syövät itse, osaavat leikkiä monipuolisia leikkejä, puhuvat paljon ja monipuolista kieltä jne.

Huom! Yökuivuus ei ole kasvatuksesta kiinni, mutta hyvin moneen muuhun asiaan voi vaikuttaa, jos huomioi lapsen herkkyyskaudet eikä pidä 3-vuotiasta enää minään vauvana.

Vierailija
10/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinko ilkeästi ap:n vanhemmat hänelle lapsena puhuivat? Tunnen myötätuntoa. :(

Vierailija
11/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opittiin kuiviksi todella varhain. Sain paljon ihmettelyä, jopa vihamielistä suhtautumista siitä osakseni. Minulla oli konstini: kestoilu, kokonaan ilman vaippaa oleminen kotona, varhainen vessahätä viestintä etc. Tälläkin palstalla tuli paljon loskaa niskaan, vaikka asiasta ei tehty numeroa, ketään ei pakotettu mihinkään, lapsilta ei suoranaisesti vaadittu, vaan kaikki edellä mainittu tuntui toteutuvan luonnostaan. Teit niin tai näin, ei kelpaa.

Vierailija
12/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko neuropsykologeilla niin huono työtilanne, että ovat päiväkodissa täteinä? :D Lapset kehittyvät kuule omaan tahtiinsa paljon muussakin kuin yökastelussa.

Vierailija
13/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvottaa. Mulla on ollut muutamia hoitolapsia, joilla on vielä 3-vuotiaana ollut vaippa. Olen ottanut heidät tehokoulutukseen, että pääsisivät irti vaipoista ja hyvin se on aina alkanut hoidossa sujuakin, mutta kotona monesti on oltu vielä vaipoissa. Monet vanhemmat eivät vain suostu uskomaan, että heidän lapsensa ovat jo isoja ja osaavat myös toimia isojen lasten tavoin, jos heiltä vain aletaan hitusen vaatia. Lapsia halutaan pitää pitkään vauvoina. 

Vierailija
14/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni oppi kävelemään 10 kk iässä ja luistelemaan 2-vuotiaana. Se johtuu neroudestani kasvattajana. Ei suinkaan lasten erilaisesta kehittymisestä!

Vierailija
15/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, meidän 3v lapsi käy välillä pöntöllä ja välillä päästää vaippoihin. Mitä sitten? Se on vain kakkaa, ei myrkkyä. Enpä tiedä yhtäkään lasta joka ei olisi kuivaksi oppinut niin en kyllä osaa tästä asiasta stressata yhtään. Kaikkea sitä ihmiset jaksaakin miettiä :D

Vierailija
16/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jees.. on se niin hienoa, että täällä äiskät oikein pakahtuu omaan erinomaisuuteen kaikessa lasten kasvatukseen liittyvässä.

En tiedä mihin se älli ja ymmärrys loppuu siinä vaiheessa, kun pitää hoksata että lapset ovatkin yksilöitä ja tsadaa, erilaisia kehittymisessä ja kasvussa. Ja että voihan sillä naapurin vaippahousulla ollakin jokin oike ongelma, mitä ei nyt vaan kaikille toitoteta..

Ja kaikki lapsen kehityksessä ei välttämättä liitykään siihen, miten vanhemmat opettaa. Ei edes ne hyvät asiat..

Vierailija
17/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh, meidän 3v lapsi käy välillä pöntöllä ja välillä päästää vaippoihin. Mitä sitten? Se on vain kakkaa, ei myrkkyä. Enpä tiedä yhtäkään lasta joka ei olisi kuivaksi oppinut niin en kyllä osaa tästä asiasta stressata yhtään. Kaikkea sitä ihmiset jaksaakin miettiä :D

Sun kultamussukka on varmaan poika. Ja sano nyt vielä että käyttää kertakäyttövaippoja. Eikö hävetä se jätteen määrä minkä te laiskat tuotatte? Vai etkö välitä, "minä minä minä ja mun lapsi"?

Vierailija
18/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on erilaisia ja kehittyvät eri aikaan.

Omani oppi päiväkuivaksi hieman reilu 2-vuotiaana ja yökuivaksi muutaman kuukauden myöhemmin. Samoin motoriikassa on todella etevä; luistelemaan oppi 2-vuotiaana, ilman apupyöriä pyöräilemään 3-vuotiaana ja 3,5-vuotiaana pukemaan ja riisumaan täysin itsenäisesti.

Sitten taas piirtäminen, värittäminen ja esim. palapelit... No, vähän ikäistään "jäljessä" (tässä huomannette lapsen kiinnostuksen kohteet, mistä tykkää ja mihin oppiminen suuntautunut).

Sitten taas kaverini lapsi piirsi jo 2-vuotiaana mm. autoja jossa ihminen sisällä, teki itsenäisesti isoja n. 50-100 palan (pohjattomia, ts. reunattomia) palapelejä alle 3-vuotiaana ja oli/on todella taitava kaikenlaisessa näpertelyssä. Kuivaksi oppi 3,5-vuotiaana, ja edelleen 4-vuotiaana tarvitsee apua pukeutumisessa eikä ole vähääkään kiinnostunut esimerkiksi pyöräilystä, ei halua edes kokeilla.

En usko, että me kasvattajina kaverini kanssa olisimme valtavan erilaisia, ainakaan kumpikaan parempi tai huonompi. Lapset vain ovat erilaisia persoonia.

Vierailija
19/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvotti. Mutta meillä jäikin pottavaihe kokonaan välistä, siirryimme 3-vuotiaana suoraan pöntölle.

Vierailija
20/22 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oppi suht myöhään päiväkuivaksi, 2v8kk. Kyllä siinä 2,5vee kohdalla alkoi jo vähän yökkäyttää ja yökkäilinkin..

Nyt käy pöntöllä vähän yli 3v, koska ei se paskapotan siivouskaan joka päivä mitään loistavaa hommaa. Lisäksi auttaa joissakin julkisissa paikoissa että lapsi on tottunut pönttöön, koska kaikissa inva/lastenhoito wc:issä ei todellakaan pottaa tai ne ovat aina varattu. Sitten tavalliseen vessaan, kun eihän sitä voi housuunkaan päästää.