Kokoomus haluaisi supistaa kotihoidon tukea perhevapaauudistuksessa
Perhevapaauudistuksen kokoomus tekisi niin että kotihoidontuki pienenisi ja sama tuki tulisi ansiosidonnaisena.
Periaatteessa työtön tai pätkätyöläinen kärsisi uudistuksesta ja muutenkin perheen pienet tulot pienenisi entisestään.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Tämä perhevapaauudistus ei koske minua ja perhettäni millään lailla. Taloudellisesti vaan parempi minulle että kotihoidontuki poistetaan ja painotetaan ansiosidonnaisuutta.
Tein avauksen vaan sen takia että on reilua, että puhutaan asioista niin kuin ne on, eli että pienituloisilta otetaan ja isompituloisille, etenkin julkisen palkansaajille annetaan.
ap.
Kiitos että toit esille tämän hallituksen kaavailun ottaa yhteiskunnan pienituloisimmilta taas kerran. Tosin ei yllätä yhtään.
Ehkä olisi ollut parempi, ettet olisi asiaa ottanut esille. Ei ole kivaa tietää, että taas kohta hyväosaiset lyö kuin vierasta sikaa.
Tässä ministeri Saarikko avaa perhevapaauudistuksen taustoja ja perhevapaita muutenkin.
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201802112200736506_pi.shtml
Faktat ei yllätä millään muotoa jos osaa ajatella. Esim. että nykyiselläkään miehet ei vietä perhevapaita ja lisää perhevapaita koskee vain julkisen sektorin isiä. Avoimella sektorilla mies kun ei uskalla vapaita käyttää, kun saa potkut persauksiin.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kotihoidontuki.
Höpö höpö
Kirjoitin avauksessa ihan oikein. Narahdit!
....kotihoidon tukea...
ap.
Se on kotihoidontuki. Mitä kohtaa et ymmärtänyt?
Kirjoitin otsikossa kotihoidon tuesta, joka kirjoitetaan erikseen. Kun taas tuki nimeltään kotihoidontuki kirjoitetaan yhteen.
Että silleen
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kotihoidontuki.
Höpö höpö
....kotihoidon tukea...
ap.
Kirjoitin otsikossa kotihoidon tuesta, joka kirjoitetaan erikseen. Kun taas tuki nimeltään kotihoidontuki kirjoitetaan yhteen.
Että silleen
ap.
Mitä jos lukisit kirjotukset uudestaan. Joku on kirjoittanut kommenttiinsa kotihoidon tuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kotihoidontuki.
Höpö höpö
....kotihoidon tukea...
ap.
Että silleen
ap.
Huoh, niinhän minä juuri sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä perhevapaauudistus ei koske minua ja perhettäni millään lailla. Taloudellisesti vaan parempi minulle että kotihoidontuki poistetaan ja painotetaan ansiosidonnaisuutta.
Tein avauksen vaan sen takia että on reilua, että puhutaan asioista niin kuin ne on, eli että pienituloisilta otetaan ja isompituloisille, etenkin julkisen palkansaajille annetaan.
ap.
Jännää että olet ymmärtänyt asian noin. Minusta tämä uusi malli taas auttaa eniten pienituloisia sekä lisää isien mahdollisuutta viettää aikaa lastensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Jännää että olet ymmärtänyt asian noin. Minusta tämä uusi malli taas auttaa eniten pienituloisia sekä lisää isien mahdollisuutta viettää aikaa lastensa kanssa.
Tässä Saarikon pohdinasta yksityiskohtia. Taidat olla ymmärtänyt väärin.
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201802112200736506_pi.shtml
http://Saarikon mukaan viime vaalikaudella isien palkkaan sidottuja perhevapaapäiviä lisättiin merkittävästi.
Se ei ollut keneltäkään pois ja johti oikeansuuntaiseen kehityskulkuun. Kataisen hallitukselta ja työmarkkinajärjestöiltä erinomainen teko. Joka viides isä ei edelleenkään käytä päivääkään vapaita, mutta kehitys on oikeansuuntainen. Todellisuus on kuitenkin vielä liian kaukana tavoitetilasta. Käsittelyssämme olleet mallit olisivat edellyttäneet isien nykyisten vapaiden käytön tason nelinkertaistumista yhdessä yössä, jotta malli olisi toiminut halutulla tavalla perheiden parhaaksi. En saattanut uskoa niin nopeaan rakennemuutokseen, vaikka miten olisin sitä toivonutkin, Saarikko kirjoittaa.
Saarikon mukaan perhevapaiden toinen palikka, kotihoidontuki, on poliittisesti kuuma ja hyvin arvolatautunut puheenaihe. Sen ympäriltä on hänen mukaansa syytä puhkaista muutamia kuplia. - Ensinnäkään perhevapaauudistuksella ei realistisesti voi tavoitella Elinkeinoelämän Keskusliiton maalaamia kymmenien tuhansien työllisten voittoa. Pöydässämme oli malleja, joiden vaikutus työllisyyteen arvioitiin noin 1 000 henkilötyövuoden kokoiseksi. Kotihoidontuella pitkään olevat naiset ovat monesti heitä, joilla työmarkkina-asema ei ole hyvä ja koulutustausta on ohut. Olen iloinen siitä, että yksimielisesti halusimme tukea näiden äitien työllistymisen mahdollisuuksia perhevapaiden jälkeen paremmilla työllisyyspalveluilla. Kotona 3-vuotiaaksi asti lasta hoitavia äitejä on noin 5 000. Valtaosassa perheistä molemmat vanhemmat palaavat työhön ennen lapsen 1,5 ikävuotta.
ap.
Oma valinta kyllä, mutta tätä valintaa ei yhteiskunnan kannattaisi tukea.