Yksitasoinen 90m2 vs kolmitasoinen 120m2
Asumme tällä hetkellä noin 90 neliöisessä kerrostaloasunnossa, joka on mielestämme oikein avara ja mukava. Sauna on vain yhtiössä, mutta mitään himosaunojia emme ole. Piha on ok ja ulkoilumaastot lähellä. Säilytystilaa on myös ullakolla ja kellarissa.
Saman alueen rivi- tai paritalosta joutuisimme maksamaan noin 50 000 lisää. Varsinaiset asuinneliöt ovat näissä asunnoissa useimmiten ihan saman verran (esim. 85 - 90 neliötä kahdessa kerroksessa), mutta päälle tulisi vielä maanalaista tilaa n. 30 neliötä (monissa asunnoissa esim. sauna + oleskeluhuone). Yhteensä tilaa olisi siis noin 120 neliötä kolmessa kerroksessa.
Voitammeko tilassa juuri mitään, jos vaihdamme yksikerroksisesta noin 90 neliöisestä kolmikerroksiseen 120 neliöön, josta osa on maan alla? Kokemuksia monessa tasossa asujilta? Vaihtoehtona on asustella nykyisessä asunnossa ja säästää kaikessa rauhassa isompaan omakotitaloon tms.
Kommentit (7)
Rappuset syö huoneistoalasta paljon. Ja ne ovat vaarallisia. Ja kun tila jaettu useaan kerrokseen, joka kerros on ahdas ja pieni. En vaihtaisi.
eri taso asuminen on aika hankalaa ja kay jaloille. Meilla 3 kerrosta mutta viidessa eri tasossa ja en voi edes kuvitella tata taloa jos olisi pienia lapsia. Raput vie paljon tilaa ja pohjakerroksessa kaipaan usein valoa ja tulee tunkkanen olo.
Nykyisen asunnon puolella olen alkanut itsekin olla, kun noita pohjapiirrustuksia tuijottelee, vaikka välillä aina ajatteleekin, että tottahan se 120 on kuitenkin enemmän kuin 90. Ap
Aiemmin kaksikerroksisessa asuneena voin todeta, että päivittäinen rapuissa ravaaminen ja etenkin niissä imurin roudaaminen on rasittavaa. Sitä paitsi annoit ymmärtää, ettette saunaa oikein kaipaakaan, ja että se 30 neliötä on tyypillisesti asuinalueellanne kellarissa saunan ja oleskeluhuoneen muodossa, joten ei niille taitaisi olla 50 000 euron tilausta.
Itse asunut 20 neliötä isommassa 2-tasoisessa ja sai ravata rappuja kko ajan. Lisäksi lapsille sattuu ja tapahtuu portaissa. Tulinpa itsekin pari kertaa alas kiireissäni pää edellä!! Tilaa ei tuntunut olevan sen enmpää. Mies oli vuorotyössä,joten koki nukkuvansa paremmin,kun me muut oltiin alhaalla(tosin lasten makari oli ylhäällä).
Kuten sanottu, hyvää uskonvahvistusta tuli. Olen asunut kahdessa tasossa vain lapsena, ja silloinkin lähes kaikki päähuoneet olivat yhdessä tasossa. Saunaa ei tosiaan osata kaivata tuon lisärahan verran. Rivi- / paritalossa oma piha voisi tietysti tuoda sitä lisätilan tuntua, mutta hyvinpä nuo muksut näyttävät viihtyvän tuossa pihalla ja sen lähimaastossakin. Mitään valtaisaa omaa tilusta tuolla lisärahalla ei edes saisi. Ap
Itse pidän rappusia riskinä terveydelle (rappusten omistajat tietää kuinka paljon vähintään lähetäpititilanteita sattuu), joten kyllä minä tyytyväisenä asustaisin yhdessä tasossa. Suuri osa ylimääräisistä neliöistäkin olisi rappusia ja etenkin lapsille ne on vaarallisia.