Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikan huono ilmapiiri

Vierailija
10.02.2018 |

Aloitin puoli vuotta sitten uudessa työpaikassa. Paikka on pieni yritys, joka on viime aikoina alkanut kasvamaan isommaksi. Suurin osa työntekijöistä on nuoria naisia, väliltä 25-40. Toimisto on avoin, mutta itse työskentelen eristetyssä huoneessa parin muun työntekijän kanssa työn luonteen takia. Ensimmäiset viikot olivat kamalia, lounastauolla en ymmärtänyt porukan sisäpiirivitsejä ja kukaan ei ollut kiinnostunut tutustumaan minuun. Ajattelin että kunhan vain yritän tarpeeksi niin pääsisin mukaan porukkaan. Olen aktiivisesti tutustunut ihmisiin ja lähtenyt mukaan kaikkiin työpaikan tapahtumiin. Lounastauolla yritän olla sosiaalinen ja en nyhjätä itsekseni. Se ei kuitenkaan ole riittänyt kun toiset ovat tunteneet jo vuosia ja heillä luonnollisesti on enemmän kanssakäymistä avotoimiston takia.

Viimeiset kuusi kuukautta olen yrittänyt soluttautuu joukkoon onnistumatta. Olen jopa itkenyt työpäivien jälkeen. Tykkään työstä itsestään mutta ilmapiiri tekee paikasta sietämättömän. Viimeinen niitti oli eilen, toimisto järjesti juhlat, joihin siis kutsuttiin kaikki lukuunottamatta minua ja yhtä toista työntekijää!! Aamulla sain kuvia toisilta työntekijöiltä yhteisessä keskustelussa ja tuntui tosi pahalta.

En usko että vika on minussa, sillä aiemmin minulla ei ole ollut mitään ongelmia kavereiden saamisessa tai ihmisiin tutustumisessa. En siis ole mitenkään epäsosiaalinen tai epänormaali. Työpaikka mainostaa itseään hyvällä ilmapiirillä ja olemalla toinen perhe. Olen tullut ajatuksiin työpaikan vaihtamisesta, sillä se tekee minut vain onnettomaksi. Mitään vinkkejä tilanteeseen? Onko teillä ollut samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta. Todella sääli, että siellä on niin paljon ihmisiä, joilla ei ole käytöstapoja. Voisko esimiehen kanssa keskustella tilanteesta?

Vierailija
2/19 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lounasseuraa etkä ole totaalisen eristetty, älä tuon takia lähde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa ”toimisto järjesti juhlat”? Tuskin oli työpaikan järjestämät juhlat, jos koko henkilökuntaa ei kutsuttu.

Oliko siis jonkun kolleegan yksityisbileet, joihin kutsuttu kaikki miinus kaksi?

Vierailija
4/19 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm.

Oletko nyt ap ihan, ihan varma, että et ylitulkitse sattumia joksikin sinua vastaan suunnatuksi salaliitoksi?

Miten ne muut tiesivät juhlista ja sinä et? Kysy, missä juhlista oli ilmoitettu! Kuka kutsui ja miten?

Oliko siitä ilmoitettu vaikkapa jossakin talon yhteisessä fb-ryhmässä, johon et ole tullut liittyneeksi?

Sinuna miettisin nyt ihan vakavasti sitä mahdollisuutta, että yrität vähän liikaa ja koet asioita turhaan itseesi suunnatuksi loukkaukseksi, että et ole sattunut kuuntelemaan jotakin keskustelua, jossa on käsitelty yhteisiä juhlia tms.

On aika selvää, että jos muut ovat tehneet töitä yhdessä vaikkapa kymmenisen vuotta, uuden tulokkaan pääseminen samalle intiimiyden tasolla kestää jonkin aikaa.

MUTTA.

Tietysti ON ihan mahdollista, että sinua syrjitään. Jos olet tuon edellä mainitsemani itsekritiikin jälkeenkin yhä sitä mieltä, että sinua yritetään sulkea porukan ulkopuolelle. niin juttele esimiehesi kanssa.

Kaikkien kanssa ei synkkaa yhtä hyvin, eikä kaikkien kanssa tarvitse hengailla töiden jälkeen. Niin se nyt vaan on.

Mutta ketään ei jätetä kutsumatta koko työyhteisön yhteisistä juhlista eikä ketään eristetä työpaikalla lounaalla käymisen tai kahvittelun ulkopuolelle. Hyviin tapoihin kuuluu tulla toimeen kaikkien kanssa, ja jos näin ei ole, ollaan jo lähellä työpaikkakiusaamista. Ja siitä kannattaa puhua esimiehelle.

Vierailija
5/19 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm.

Oletko nyt ap ihan, ihan varma, että et ylitulkitse sattumia joksikin sinua vastaan suunnatuksi salaliitoksi?

Miten ne muut tiesivät juhlista ja sinä et? Kysy, missä juhlista oli ilmoitettu! Kuka kutsui ja miten?

Oliko siitä ilmoitettu vaikkapa jossakin talon yhteisessä fb-ryhmässä, johon et ole tullut liittyneeksi?

Sinuna miettisin nyt ihan vakavasti sitä mahdollisuutta, että yrität vähän liikaa ja koet asioita turhaan itseesi suunnatuksi loukkaukseksi, että et ole sattunut kuuntelemaan jotakin keskustelua, jossa on käsitelty yhteisiä juhlia tms.

On aika selvää, että jos muut ovat tehneet töitä yhdessä vaikkapa kymmenisen vuotta, uuden tulokkaan pääseminen samalle intiimiyden tasolla kestää jonkin aikaa.

MUTTA.

Tietysti ON ihan mahdollista, että sinua syrjitään. Jos olet tuon edellä mainitsemani itsekritiikin jälkeenkin yhä sitä mieltä, että sinua yritetään sulkea porukan ulkopuolelle. niin juttele esimiehesi kanssa.

Kaikkien kanssa ei synkkaa yhtä hyvin, eikä kaikkien kanssa tarvitse hengailla töiden jälkeen. Niin se nyt vaan on.

Mutta ketään ei jätetä kutsumatta koko työyhteisön yhteisistä juhlista eikä ketään eristetä työpaikalla lounaalla käymisen tai kahvittelun ulkopuolelle. Hyviin tapoihin kuuluu tulla toimeen kaikkien kanssa, ja jos näin ei ole, ollaan jo lähellä työpaikkakiusaamista. Ja siitä kannattaa puhua esimiehelle.

Nämä juhlat olivat siis esimiehien yhdessä järjestämä tapahtuma. Omakin esimieheni oli mukana tässä ja esimerkiksi omasta työryhmästä muut tultiin kutsumaan mukaan (minun ollessa vieressä) kun kysyin että voinko minäkin osallistua sain vain vastaukseksi että sähän asut niin kaukana ettei sun ole järkeä tulla. (Asun yhtä kaukana kuin esimies). Esimies ja esimiehen esimies ovat parhaita kavereita niin tuntuu etten hänellekään voi puhua.

Mutta totta, siinä menee aikaa että pääsee mukaan kun toiset ovat työskennelleet yhdessä jo kauan. En tiedä kauan siinä kuuluu kestää...

Vierailija
6/19 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko kirjoituksen todenmukaisuuteen.

Vierailija
7/19 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole uskomatta mutta tälläistä kyllä tapahtuu. Olen vakavissani miettimässä irtisanoutumista.

Vierailija
8/19 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole uskomatta mutta tälläistä kyllä tapahtuu. Olen vakavissani miettimässä irtisanoutumista.

Ja siis työpaikalla on paljon muita, syvempiäkin ongelmia. Tämä nyt sattuu olemaan se, joka koskettaa eniten minua.

Vierailija
9/19 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta ja vähän oudolta, vaihtaisin työpaikkaa.

Vierailija
10/19 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä pikkufirmojen meininkiä: uusi työntekijä koetaan uhkana. Etsi uusi työpaikka isommasta organisaatiosta. Sellaisissa on totuttu siihen, että uusia työntekijöitä tulee usein, joten harvemmin kukaan joutuu silmätikuksi. 

Vierailija
11/19 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin olisin sanonut että ethän sä siellä ole ystäviä hankkimassa vaan tekemässä töitä mutta... Aloitin itse 2 viikkoa sitten uudessa paikassa ja kyllä tuntuu pahalta, kun muille sanotaan hyvää huomenta jne mutta minua ei vilkaistakaan. Jos yritän jollekin jutella niin katsotaan kuin halpaa makkaraa ja tunnen itseni idiootiksi. En halua maanantaina töihin.

Vierailija
12/19 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap moi, tosi ikävä juttu. Tuli vaan mieleen, että onko kysymyksessä hyvinkin nuoret ihmiset, oletko saman ikäinen tai ehkä muita vanhempi. Mä olin ja sain tuntea nahoissani. Todella törppöjä ihmisiä, haistata henkisesti pitkät paskat niille. Älä tommosten ihmisten takia menetä yöunia, suussa ei ole vikaa. Ymmärrän, että on raskasta tehdä töitä tuossa tilanteessa, mutta yritä jaksaa, tilanne varmaan ajan myötä muuttuu. Mene niiden yläpuolelle, olet fiksumpi heitä.

Vierailija
13/19 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma minullakin. Erona se, että firma on iso, tunnettu ja mielikuva luotettava, mutta osastollani noin 20 henkeä. Ihmisillä on jopa 25 vuoden uria, ja vaihtuvuus vähäistä. Tunnen todella, etten ole koskaan saanut edes mahdollisuutta. Omassa tiimissä on lisäkseni esimies ja kaksi kollegaa, jotka käyvät yhdessä lounaalla, eivätkä välttämättä kutsu mukaan. Samaan aikaan esimies syyttää minua, koska kollegat haluaisivat, että minä olisin "tiiviimmin osa tiimiä". Tällä tarkoittavat kaiketi sitä, että ottaisin hoitaakseen heiltä hommia. Tilanne on kuitenkin se, että teen 10-14 h tuntisia päiviä, he eivät koskaan minuuttiakaan ylitöitä.

Minulle jauhetaan koko ajan, että edeltäjäni (talossa 9 v) hoiti ne ja nämä asiat, että olen vain hidas ja lahjaton. Olen tätä ihmetellyt, koska muissa firmoissa identtinen työ on 2-3 hengen homma. Tiedän, etten ole hidas ja lahjaton. Nyt sitten löysin dokumentaatiota (verkkosivujen päivityshistorioita jne), jotka osoittivat, että edeltäjäni ei olekaan näitä yksin hoitanut.

Olen täysin uupunut epäreiluun työnjakoon, ylikuormittuneena vielä sattui eräs ikävä asia, josta nyt koko ajan itseni soimaan. Olin perjantain poissa unettomuuden ja uupumisen vuoksi. Ei auta kun uutta hakea, vaikka minunkin työn sisältö on mielekäs ja paikassa olen ollut vasta 6 kk.

Vierailija
14/19 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikka haiskahtaa mädältä ihmisineen.

Hyvä mittari terveestä työpaikasta on se kuinka uusi työntekijä sisäänajetaan.

Nosta kytkintä heti kun mahdollista, muuten masennut satavarmasti idioottien ympäröimänä.

Vierailija
15/19 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei nitistä elämäniloa ihmiseltä tehokkaammin kuin päivittäinen oleskelu kusipäiden seurassa. Työskentelystä puhumattakaan.

Vierailija
16/19 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin olisin sanonut että ethän sä siellä ole ystäviä hankkimassa vaan tekemässä töitä mutta... Aloitin itse 2 viikkoa sitten uudessa paikassa ja kyllä tuntuu pahalta, kun muille sanotaan hyvää huomenta jne mutta minua ei vilkaistakaan. Jos yritän jollekin jutella niin katsotaan kuin halpaa makkaraa ja tunnen itseni idiootiksi. En halua maanantaina töihin.

Mä olin tommosessa päiväkodissa. Muka tiimityötä - hah hah joo-pa.

Ei hyvää päivää, ja nuo ihmiset olivat vielä lapsista kasvatusvastuussa.....??

Eipä ole tullut ikävä ja elämä maistuu fiksujen ihmisten seurassa nyt! 

Lähtekää helkkariin paskoista työpaikoista.

Vierailija
17/19 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kokeneena hain nopeasti uutta työtä ja onneksi sain. Lähde pois jos tuntuu noin pahalta. Ei itseään kannata sairastuttaa huonossa työympäristössä. Minä olen ollut yli 10v työurani aikana vain mukavissa paikoissa nykyistä lukuunottamatta enkä tyydy huonompaan!

Vierailija
18/19 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläista on joillakin työpaikoilla, tosin ei näin törkeetä kovinkaan yleisesti.

Kun naisista on kysymys, ensimmäinen syy on on ilmanmuuta KATEUS . En voi tietää mistä syystä, mutta

syy voi olla mikätahansa. Esim. se että olet jo työskentelemässä pienemmän ryhmän huoneessa, "eristyksessä", kuten kerroitkin.

Olet uusin työntekijä, voisitko joltakin kysyä miten uusiin tätä ennen on suhtauduttu ?

Olisiko joku halunnut juuri sinun työsi?

Jos syrjintää jatkuu vielä, kerro asia esimiehellesi. Jos senkään jälkeen ei tapahdu mitään, ota yhteyttä

luottamusmieheen tai työpaikan terveydenhoitajaan.

Syrjinnän yleisin muoto työpaikoilla on eristäminen. Se on häirintää pahassa muodossa. Työsuojelulaki

kertoo häirinnästä työpaikalla.

Häirinnästä on vastuussa esimies.

Ei kannata lähteä työstä, josta muuten pitää. Ota yhteyttä esimieheen ensin, Työterveyshuolto hoitaa 

juuri näitä häirinta asioita jatkuvast. Yleensä hyvin tuloksin.

Tsemppiä, älä jätä asiaa "silleen", jos tilanne jatkuu.

Vierailija
19/19 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häirintää ei pidä "painaa villaisella", jos omalle kohdalle sattuu. Eikä jättää

muuteen hyvää työtään.

Asiasta on erittäin hyvä kirja, jota suosittelen lukemaan  : HÄIRINTÄ JA SYRJINTÄ TYÖPAIKALLA.

Kirjoittanut Minea Ahlroth.

Häirintään puuttuu työsuojelu.