Poika tarttis laittaa tutkimuksiin mutta mulla ei oo rahaa
Mun 10v pojalla on paha lukihäiriö. Koulu ei oikein halua antaa tukea eikä ohjaa tutkimuksiin. Kouluterveydenhoitaja kehottaa tekemään jotain mutta ei osaa kertoa mitä.
Tutkimukset pitäis ostaa omalla rahalla vai? Mutta kun mulla ei oo rahaa, enkä sitä mistään saa.
Kommentit (20)
Ei sinun tarvitse lukihäiriötä testauttaa itse!
Koulut tekevät niitä itse, vaatii erityisopettajan tai psykologin koulutuksen. Kysy asiaa koulupsykologiltanne, sellainen on joka koululla ainakin saatavilla, usein on paikan päällä 1-2 päivää viikosta (katso koululta saamanne esite tai koulun kotisivut). Sen kun soitat heti maanantaina!
Ja jos lisätutkimuksia vaaditaan - vaikeissa/laajoissa ongelmatapauksissa voi olla tarpeen - varaat ajan terveysasemaltanne omalääkäriltä ja pyydät häneltä lähetteen. Tällaisia neuropsykologisia tutkimuksia tehdään, jos on tarteen tutkia, mistä oireet johtuvat: "Neuropsykologinen tutkimus on perusteltua tehdä silloin, kun ongelmat ovat lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutta laajempia ja ilmenevät häiritsevinä myös muistin, keskittymisen tai esimerkiksi näönvaraisen hahmottamisen alueella. Laaja tutkimus on paikallaan myös silloin, kun lyhyempien testien tulokset eivät anna riittävää selitystä koetuille ongelmille esimerkiksi opinnoissa tai tietyissä työtehtävissä."
Kyllä tää on totta. Kouluterveydenhoitaja on kolme vuotta pyöritellyt peukaloita. Opettaja ihmettelee kun lukeminen ja kirjoittaninen sekä matematiikka sujuu supersurkeasti.
Tutkimuksiin tarttis päästä jotta lapsi saisi kevennystä opiskeluun ja koulutyön arvosteluun.
Selvität kuka on lapsen koulun koulupsykologi ja otat siihen yhteyttä. Ainoa oikea tapa edetä asiassa eikä maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tää on totta. Kouluterveydenhoitaja on kolme vuotta pyöritellyt peukaloita. Opettaja ihmettelee kun lukeminen ja kirjoittaninen sekä matematiikka sujuu supersurkeasti.
Tutkimuksiin tarttis päästä jotta lapsi saisi kevennystä opiskeluun ja koulutyön arvosteluun.
Miksi et tee asialle mitään. On siinäkin vanhempi.
Koulupsykologille, lapsesi koulunkäyntihän kärsii tuosta todella paljon. Tutkimuksia pitää tehdä. Ja sitten apuja tilanteeseen.
Sillä kouluterveydenhoitajalla tuskin on valtuuksia kirjoitella lähetteitä yhtään mihinkään. Ap:n kannattaa kuunnella muiden neuvoja ja hakea apua itse.
Todellakin meillä asiaa on käsitellyt koulupsykologi, lapsi vasta tokaluokkalainen. Sinänsä lukihäiriön tutkimuksia hän ei ollut halukas tekemään, koska tulokset tapauksessamme eivät itsellään tuo mitään lisäarvoa. Meille koulupsykologi selitti, että tutkimukset ja niistä annettavat lausunnot tulevat ajankohtaisiksi vasta esim. mopokorttia haettassa, yo-kirjoituksissa jne. eli ei ala-asteella lainkaan relevanttia.
Sen sijaan ensisijaisen tärkeää on koulun tarjoama tuki lukihäiriöiselle lapselle. Meille ainakin annettiin ymmärtää, että kaikenlaista erityistukea äänikirjoista avustajiin on tarvittaessa tarjolla. Tällä hetkellä mennään kuitenkin vain äidinkielen tunnit korvaavilla erityisopettajan tukitunneilla ( pienryhmä).
Itse laitoin viestiä koulupsykologille ja homma eteni sitä kautta ihan hyvin. Itse elvitin kuka psykologi on lapsen koulussa ja sähköpostilla kysyin. Terveydenhoitaja ei vastannut mitenkään kun oli häneltä aiemmin tiedutellut, joten ajattelin että selviäähän tuo. Kouluspukologi laittaa myös asiaa eteenpäin, koululääkärin avustuksella, tarvittaessa nuorisopsykiatrille.
Minäkin sanoin kahdelle peräkläiselle opelle ja eriryisopelle, että lapseltani on lukihäiriö. Sanoivat, että läpäisee lukiseulan, joka tehdään vuosittain. Ei oo lukihöiriötä.
En tiennyt silloin, mutta jostain kuulin, että Koulupsykologi on oikea henkilö. Ajatelkaa, että ope eikä erityiope ei vinkannut tuota.
Varasin ajan Koulupsykologilta. Keskivaikea lukihäiriö. Sai maksusitoumuksen kuntoutukseen neuropsykologilla.
Vierailija kirjoitti:
Sillä kouluterveydenhoitajalla tuskin on valtuuksia kirjoitella lähetteitä yhtään mihinkään. Ap:n kannattaa kuunnella muiden neuvoja ja hakea apua itse.
Kumma terveydenhoitaja, kun ei ole osannut kertoa, miten asiassa pitäisi menetellä.
Jos olet nainen, niin sinähän istut pankin päällä. Lopeta siis ihmettely ja tuumasta toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sanoin kahdelle peräkläiselle opelle ja eriryisopelle, että lapseltani on lukihäiriö. Sanoivat, että läpäisee lukiseulan, joka tehdään vuosittain. Ei oo lukihöiriötä.
En tiennyt silloin, mutta jostain kuulin, että Koulupsykologi on oikea henkilö. Ajatelkaa, että ope eikä erityiope ei vinkannut tuota.
Varasin ajan Koulupsykologilta. Keskivaikea lukihäiriö. Sai maksusitoumuksen kuntoutukseen neuropsykologilla.
Ja minulla ei ole lukihöiriötä. Tämä google-näppäimistö vaan muuttaa sanoja miten haluaa. Hermo menee, kun ei millään jaksaisi koko ajan korjata.
Vierailija kirjoitti:
Mun 10v pojalla on paha lukihäiriö. Koulu ei oikein halua antaa tukea eikä ohjaa tutkimuksiin. Kouluterveydenhoitaja kehottaa tekemään jotain mutta ei osaa kertoa mitä.
Tutkimukset pitäis ostaa omalla rahalla vai? Mutta kun mulla ei oo rahaa, enkä sitä mistään saa.
Yleensä kaikki lapset tekevät alakoulussa lukitestit, joiden perusteella pääsee erityisopettajan antamaan erityisopetukseen. Onko lapsesi jo testattu? Mikäli lastasi ei ole testattu, testi pitäisi tehdä koulussa mitä pikimmin. Mikäli koulussa ei testata ainuttakaan oppilasta, tilanne pitää korjata mahdollisimman äkkiä. Lukitestit kuuluu tehdä tietyillä vuosiluokilla ja lisäksi vielä tarvittaessa.
Jos lapsellasi on paha lukihäiriö jo todettu, hän tarvitsee lukiopetusta pärjätäkseen lukihäiriönsä kanssa. Koulu on velvollinen antamaan tätä opetusta. Jos sitä ei järjestetä hänelle vapaaehtoisesti, sinuna kääntyisin ensin luokanopettajan puoleen ja vaatisin lukiopetusta. Seuraava aste on rehtori ja sitä seuraava koulutoimenjohtaja/sivistysjohtaja - mikä se lieneekin teidän kotipaikkakunnallanne.
Yleensä erityisopettajan antama lukiopetus riittää lapsille, joilla on pelkästään lukivaikeus.
Mikäli lapsellasi on myös muita neurologisia ongelmia, on syytä saada hänet neurologin, neuropsykologin tai neuropsykiatrin potilaaksi. Lähetteen tutkimuksiin saatte joko koululääkäriltä tai terveyskeskuslääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minulla ei ole lukihöiriötä. Tämä google-näppäimistö vaan muuttaa sanoja miten haluaa. Hermo menee, kun ei millään jaksaisi koko ajan korjata.
Ota automaattikorjaus pois päältä. Pääset moisesta riesasta kokonaan.
Korjausautomatiikan voi myös virittää niin, että se ehdottaa sanoja, mutta ei koskaan korjaa sanoja itsenäisesti. Käyttäjän pitää olla aktiivinen ja hyväksyä korjausehdotukset, ennen kuin tekniikka puuttuu peliin ja rupeaa muokkaamaan tekstiäsi.
Se voi olla muukin kuin tavallinen, hahmotukseen perustuva lukihäiriö. Silloin koulun testeissä ei näy mitään. Meilläkin lasta pidettiin laiskana, vaikka lukemista harjoiteltiin kesät talvet. Sain ajan perheneuvolan, jonka psykologi teki testit ja huomasi heti ongelmat. Siitä alkoi pitkä tutkimusjakso, jonka jälkeen kuntoutus. Koulu on edelleen ulkona ja harva opettaja antaa käyttää sovittuja apukeinoja.
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla muukin kuin tavallinen, hahmotukseen perustuva lukihäiriö. Silloin koulun testeissä ei näy mitään. Meilläkin lasta pidettiin laiskana, vaikka lukemista harjoiteltiin kesät talvet. Sain ajan perheneuvolan, jonka psykologi teki testit ja huomasi heti ongelmat. Siitä alkoi pitkä tutkimusjakso, jonka jälkeen kuntoutus. Koulu on edelleen ulkona ja harva opettaja antaa käyttää sovittuja apukeinoja.
Vieläkö ap ja aiempia kirjoittajia langoilla? Miten edennyt ja onko tästä kuntoutuksesta ollut hyötyä. Minkälaista kuntoutus ollut?
Ehkä kannattais myös itsesi Ap mennä samalla tutkimuksiin, älykkyysosamääräsi tutkimisesta voisi aloittaa...
Aloittaja perheineen ei taida olla mitään vahvinta ainesta. Kyllä täällä siivoojia ja lähäreitä tarvitaan tulevaisuudessakin. Ei siis kannata ottaa tilanteesta liikaa stressiä. Asiat menee juuri niin kuin niiden pitääkin.
Vie terveyskeskukseen, siitä se lähtee ,jos tämä nyt on edes totta.