Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osakkeiden osingoista tietävät!

Vierailija
10.02.2018 |

Eikö olekin niin, että jos ostan 200 jonkun yrityksen osaketta, niin saan ihan yhtä paljon osinkoja olin sitten ostanut osakkeet 500 eurolla tai 650 eurolla. Eli osinkoihin ei vaikuta se, millä hinnalla osakkeet on ostettu?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostan Sampoa nykyhintaan eli sillä n. 46e niin osinotuotto% on pienempi. Verrattuna siis siihen että olemme ostaneet sitä n.20e. Sitä vaan tarkoitin.

Vierailija
22/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen aloitteleva kyselee: mihin ne osingot maksetaan? Käyttötilille? Arvo-osuustilille? Onko ne suoraa rahaa, jotka voi käyttää heti?

Osingot maksetaan vastatille, eli sille tilille jolta osto on suoritettu.

Yleensä siis käyttelytilille.

Ei makseta, vaan arvo-osuustiliin liitetylle tilille. Jos ostat osakkeita veloitetaan tätä hoitotiliä. Jos sitten taas muutat tilin myöhemmin toiseksi, niin tuotot menevät tämän muutoksen jälkeen tälle uudelle tilille, ei sille tilille mistä osto on veloitettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee tänä vuonna noin 20 000e osinkoja verojen jälkeen. Ihan kiva.

Vierailija
24/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meille"? Sijoitatteko perheyhtiön kautta vai miten helvetissä "teitä" on saman osakkeen omistajissa useampi ihminen?

Vierailija
25/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osinkojen verotus riippuu myös siitä tuleeko osinko pörssiyhtiöstä tai muusta kuin pörssiyhtiöstä.

Jos pörssiyhtiöstä, niin vuodessa saatujen pääomatulojen määrä vaikuttaa myös veroprosenttiin, vero on siis 25,5% - 28.9%.

Muusta kuin pörssiyhtiöstä saadun osingon verotus on sitten vielä vähän monimutkaisempaa.

Pitää myös myös muistaa, että ennakonpidätysprosentti on yhtiön verottajalle maksama vakiintunut prosentti, ei välttämättä se sun lopullinen prosentti, joka perustuu koko vuoden tuloihin.

Vierailija
26/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Meille"? Sijoitatteko perheyhtiön kautta vai miten helvetissä "teitä" on saman osakkeen omistajissa useampi ihminen?

Mä ja mun mieheni ollaan yksi talousyksikkö. Mun mieheni omistaa osakkeita. Me jaamme tuoton. Eli ne tulevat meille.

Ps. Mun mieheni on rikkaampi kuin sun miehesi, lälläslää.

Vierailija
27/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille eli miehelle ja minulle. Sijoittaminen on yhteinen harrastus ja kyllä tuotto on yhteistä ja yhdessä tehdään kaikki päätökset. Toki meillä on 2 arvo-osuustiliä mutta emme ajattele että sun ja mun salkku. Kokoisuus ratkaisee.

Vierailija
28/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nordeaa on tullut nyt tankattua aika huolella. Yksi harvoista Suomen pörssistä ostettuja yhtiöitä salkussani. Minulla on vahva usko muutenkin nordeaan ja nyt kun sitä on mielestäni turhaan rangaistu markkinoilla niin kasvatin pottiani reilusti. Nämä osingot tuovat mukavan lisän taskuun, vaikka se ei ollutkaan oston syy.

Paljonko sulla on Nordeassa kiinni?

1000 osaketta, Nykyisellä salkullani en painoa tule riskin takia nostamaan, eli muuten yhden yhtiön osuus kasvaisi turhan isoksi.

Vierailija
29/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osinkojen verotus riippuu myös siitä tuleeko osinko pörssiyhtiöstä tai muusta kuin pörssiyhtiöstä.

Jos pörssiyhtiöstä, niin vuodessa saatujen pääomatulojen määrä vaikuttaa myös veroprosenttiin, vero on siis 25,5% - 28.9%.

Muusta kuin pörssiyhtiöstä saadun osingon verotus on sitten vielä vähän monimutkaisempaa.

Pitää myös myös muistaa, että ennakonpidätysprosentti on yhtiön verottajalle maksama vakiintunut prosentti, ei välttämättä se sun lopullinen prosentti, joka perustuu koko vuoden tuloihin.

Lisäksi kotimaisia osakkeita ja ulkomaisia osakkeita ennakkoverotetaan eri tavoin. Jos maalla verosopimus Suomen kanssa, ennakonpidätys on vain 15% ja loput maksetaan jälkiveroina.

Vierailija
30/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääomatuloista kuten osingoista ja myyntivoitoista veroprosentti on 30. Yli 30.000 euron pääomatuloista 34%.

Osingot maksetaan sille tilille, minkä olet ilmoittanut. Yleensä se on ihan tavallinen käyttelytili.

Vierailija
31/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ja mun mieheni ollaan yksi talousyksikkö. Mun mieheni omistaa osakkeita. Me jaamme tuoton. Eli ne tulevat meille.

Ps. Mun mieheni on rikkaampi kuin sun miehesi, lälläslää.

Ps. Sun mies on rikkaampi kuin sinä, lällätilällätilää itsellesi.

Vierailija
32/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe on yksikkö eli me ja meille :)

Varsinkin meidän tapauksessa kun koko perhe 2+2 elää vain pääomatuloilla. Talous pyörii täysin osingoilla ja myyntivoitoilla.

Hyvin on mennyt pian 10 vuotta.

Vierailija
33/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan usko tuota. Vain harvalla Suomessa on niin iso osakevarallisuus, että siitä tulisi 30.000 euron osingot, jotka tarvitaan, jotta käteen jäisi 20.000€.

Vierailija
34/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisesti noteeratuista osingoista 85 % on veronalaista pääomatuloa, josta vero 30/34 %.

Loppu on verovapaata.

Vierailija
35/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen aloitteleva kyselee: mihin ne osingot maksetaan? Käyttötilille? Arvo-osuustilille? Onko ne suoraa rahaa, jotka voi käyttää heti?

Kyllä tulee arvo-osuustiliin liitetylle hoitotilille. Tänä vuonnakin jo useampi satanen tilille tipahtanut osinkoja.

Mikä firma on maksanut jo osinkoja? Tietääkseni yhtäkään yhtiökokousta ei ole vielä pidetty ja osingot maksetaan vasta sen jälkeen, kun yhtiökokous on osingon suuruuden hyväksynyt.

Vierailija
36/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi kotimaisia osakkeita ja ulkomaisia osakkeita ennakkoverotetaan eri tavoin. Jos maalla verosopimus Suomen kanssa, ennakonpidätys on vain 15% ja loput maksetaan jälkiveroina.

Väärin, riippuu maasta ja verosopimuksesta että miten ennakkoverotetaan. Katselin tämän vuoden veroja.

suomi-kanada, verosopimus 15%, kanada verottaa 25% ja minun pitää vuoden lopussa hakea tuo yliverotettu itse takas kanadalta. Saksa taitaa toimia samoin. Suomi - Iso-britannia verosopimus näköjään 0%, eli britannia ei ollut ottanyt yhtään ennakonpidätystä osingoista. Suomi-Usa 15%, jenkit pidättänyt sopimuksen mukaan 15%. Eli jenkkien kohdalla toimii kuten kuvailit. 

Vierailija
37/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tulee arvo-osuustiliin liitetylle hoitotilille. Tänä vuonnakin jo useampi satanen tilille tipahtanut osinkoja.

Mikä firma on maksanut jo osinkoja? Tietääkseni yhtäkään yhtiökokousta ei ole vielä pidetty ja osingot maksetaan vasta sen jälkeen, kun yhtiökokous on osingon suuruuden hyväksynyt.

Minulle on tullut muunmuassa Corus entertainment, whitestone, at&t, verizon, vodafone, inter pipeline, exchange income corp. Tuossa nyt alkuun muutama. 

Vierailija
38/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhe on yksikkö eli me ja meille :)

Varsinkin meidän tapauksessa kun koko perhe 2+2 elää vain pääomatuloilla. Talous pyörii täysin osingoilla ja myyntivoitoilla.

Hyvin on mennyt pian 10 vuotta.

Siis koko 4:n hengen perhe elää pelkillä 20ke nettovuosituloilla? Miten on mahdollista? Kuussa tuosta jää 416e/naama, tuohan on alle köyhyysrajan. Kovin askeettista elämää vietätte.

Et tainnut laskea lapsilisiä, työttömyyspäivärahaa ja asumistukea mukaan summaan?

Vierailija
39/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kas tässä taasen joku  kateellinen uuno joka ei tajua että samassa perheessä voi olla useampikin osakesalkku, jopa useammalla perheenjäsenellä. Välillä kannataisi miettiä mitä kirjoittaa ennen kuin painaa sitä Lähetä-nappia.

Vierailija
40/52 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääomatuloista kuten osingoista ja myyntivoitoista veroprosentti on 30. Yli 30.000 euron pääomatuloista 34%.

Osingot maksetaan sille tilille, minkä olet ilmoittanut. Yleensä se on ihan tavallinen käyttelytili.

Mulla on kyllä sijoitustili ihan erikseen.

ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan