Neuvokaa köyhää miestä. Pitäisi pukeutua paremmin. Halvalla.
Olen kolmekymppinen ja näytän puliukolta. Mulla on vain yhdet kengät ja ne on crocksit. Talvella menee muutamilla villasukilla, kesällä ilman. Olen haalinut vaatteeni sieltä, mistä niitä olen saanut. Suurin osa on liian isoja. Osa on oikeasti naisten.
Elämä on saamassa uutta suuntaa nyt kuitenkin. En halua enää näyttää aina näin rähjäiseltä. Mulla ei ole mitään käsitystä pukeutumisesta. Yläastekin meni aikanaan tädin vanhoissa ruutupaidoissa. Tyylikkäin vaatteeni on varmaan villapaita, jonka olen neulonut itse.
Olen edelleen köyhä, mutta harva köyhä näyttää samalta kuin mä. Ja voiko pukeutua samalla mukavasti ja tyylikkäästi? En kestä puristavia vaatteita. Tyylikäs varmaan tarkoittaa normaalilta näyttämistä oikeasti..
Fysiikaltani olen lyhyt, normaalin ja laihan välillä, enkä kai ole varsinaisesti ruma. En muuten välittäisi, mutta haluaisin näyttää vakavastiotettavammalta.
Kommentit (48)
Mä en nyt myöskään ymmärrä, miksi suositellaan jotain kalliita bleisereitä ja nahkakenkiä, jos ollaan siirtymässä crockseista ja ylisuurista verkkareista siistimpään.
Yksinkertaiset tummansiniset tai mustat farkut, pari sopivan kokoista t-paitaa, esim. harmaa ja valkoinen, huppari jossa ei ole juuri tekstiä/kuvia, yksinkertainen neulepaita ja tennarit. Näillä pääsee jo pitkälle.
Kunhan katsoi, että vaatteet istuu eikä ole liian suuria.
Vierailija kirjoitti:
Jos tukka on harventunut, niin leikkauta tosi lyhyt hiusmalli, ihan siili tai jopa kaikki pois. Näyttää hotimmalta kuin sieltä täältä paljas hiuspehko :)
Pointsit tälle, jason statham -tyyli on tosi kuuma. (läählääh)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten olisin ehkä uskonutkin ap:n sepustuksen, mutta että pelkät crocksit näillä keleillä... juu varmaan niin.
Hiemankin pohjoisemmassa tai idemmässä ei ehkä pärjäisi, mutta olen pitkiä kävelymatkoja kuitenkin tehnyt crockseilla -20 asteessa ja päällekin kun ei muuta ole. Jalat tottuu ja kun ei seisoskele, pysyy lämpimänä. Ja ehkä luontaiset kylmänsietotaipumuksetkin auttaa. Ja monet villasukat. Lisäksi pitää kävellä niin, ettei lumi tai mikään pääse sisään. Siihen oppii kummasti. Jos pakkasella kastuu sukat, niin sitten kylmää.
En ole vielä menettänyt varpaita kuitenkaan.
ap
Aah, villasukat! Et varmaan uskois miten moni nainen käy täällä jo kuumana. Lidlissä on välillä todella hyvälaatuisia kenkiä edullisesti. Itselläni vaelluskengät sieltä, voittaa jopa retkeilyliikkeestä ostetut.
Siisti neulepaita (ei liian iso, eikä tarvitse olla villaa) on hyvä vaate melkein joka paikkaan. Alle voi laittaaa kauluspaidan, jo haluaa. Hanki halpoja aluspaitoja esimerkiksi Lidlistä saa muutamalla eurolla, niin päällyspaitaa ei tarvitse pestä niin usein.
Ja housut tosiaan pitäisi myös olla istuvat, älä kuro kasaritapaan housuja pappafarkuiksi vyötärölle tursottamaan paidan alta.
Sopivan kokoiset ja puhtaat vaatteet näyttävät hyviltä, liian isot antavat mielikuvan kassialposta.
Ap toivoi uskottavuutta siksi se bleiseri.
Trollihan, mutta olkoot.
Farkut, t-paita, bleiseri, neule.
Persoonallisuutta on joten voi pukeutua hiukan asiallisemmin.
Joku liian hiirulainen voisi taas satsata johonkin persoonalliseen.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelisin ihan vaan H&m:ää. Sieltä saa fiksun näköisiä miestenvaatteita halvalla, eikä tarvitse metsästää pitkin kirppiksiä. Jos saat jostain kuvaston niin niistä saa helposti vinkkejä.
Osta vaatteita joita käytät ja tarvitset. Jos et käytä bleiseriä niin turha sellaisia hommata vähillä rahoilla.
Muista hankkia siistit kengät. Ruskeat tai mustat nahkakengät (vaikka tekonahkaakin) sopii kaiken kanssa.
Itse suosittelen myös H&M, siistejä perusvaatteita edullisesti. Lisäksi on helppo katsoa tarjonta ensin verkkokaupasta, mallata niistä mieluisia asukokonaisuuksia ja vaikka tilata suoraan kotiin. Siellä on aika usein kampanjoita että ilmaisilla postikuluilla. Lisäksi H&M verkkokaupasta kannattaa tsekata aina ale-osasto, välillä tekee löytöjä.
Parhaat kengät olen löytänyt aina jostain Prismasta yms, viimeksi pari viikkoa sitten ostin nahkakengät -70% alella. Kengät on sellainen mihin kannattaa vähävaraisenakin yrittää panostaa, tekee hurjan paljon yleisilmeeseen. Ja köyhänä ei kannata ostaa keinonahkaisia, joita sitten pitää ostaa uudet joka talvi kun ei kestä, lopulta se tulee kalliimmaksi. Ostaa kerralla nahkaiset ja hyvät ja pitää niistä huolta.
Ensimmäisenä vaihtaisin kengät. Jostain Citymarketista saa edullisesti miesten peruskenkiä. Mustat ja nahkaiset. Talveksi paksummat, kesäksi loafer-tyyppiset + jotkut tossut.
Sopivan kokoisiin vaatteisiin pitää varmaan totutella, joten aloita helposti. Jos et tunne oloasi yhtään mukavaksi vaatteissa eivät ne näytä hyvältä vaikka mikä olisi. Eikä sinun todellakaan tarvitse alkaa miksikään bisnespukeutujaksi, paljon vähempi riittää että näytät perussiistiltä ja normaalilta.
Siistit tummat farkut+ kesällä siistikuntoinen musta, harmaa tai valkoinen t-paita on hyvä lähtökohta.
Farkut voivat olla mustat tai tummansiniset, suoralahkeiset, oikean kokoiset. Jos lahkeet ovat liian pitkät, lyhennytä ne ompelijalla tai äidillä. T-paidassa on tärkeintä se että vaihdat sen uuteen kun vanha alkaa kulahtaa ja pistät vanhan kotipaidaksi tai leikkelet räteiksi.
Talven tullen t-paidan voi vaihtaa pooloon tai neuleeseen, tai pukea päälle kauluspaidan. Pysy ihan perusmalleissa jotka eivät paljon muodin mukana vaihtele. Pysy perusväreissä ja valitse max.3 eri väriä vaatekaappiin, 1 tumma, 1 vaalea, 1 vapaavalintainen. Pidä taukoa kuviollisten vaatteiden käyttämisessä kunnes olet saanut vähän varmuutta pukeutumiseen.
Tarvitset myös siistin talvitakin ja kesätakin. Arkipukeutumiseen rennommatkin mallit käy.
Sitten tarvitset siistin laukun tai repun.
Miesten siisti peruspukeutuminen on loppujen lopuksi aika yksinkertaista, ja jos aloitat rennoista mutta siisteistä arkivaatteista, niin se on vielä helpompaa. Edullisia ja ok- arkivaatteita löydät vaikka kirpparilta, marketista tai Dressmanilta.
Tärkeintä pukeutumisessa on että vaatteet ovat siistejä, puhtaita ja sopivan kokoisia. Ei liian isoja tai pieniä, ei käärittyjä puntteja. Jos tahra ei ole lähtenyt pesussa tai siinä on pienikin reikä, vaate ei enää sovi julkisella paikalla käytettävksi. On myös tärkeää että vaatteet sopivat suunnilleen tilanteeseen, mutta melkein joka paikkaan käyvät nykyään tuollaiset siistit perusvaatteet mitkä kuvailin.
Katsele ulkona liikkuessasi miesten pukeutumista ja paina mieleesi jos näet jotain mistä pidät. Mieti, mikä sinua siinä vaatteessa tai tyylissä miellyttää. Muista, että vaatteita voi ennen ostamista myös sovittaa ja kokeilla.
En lähtisi tavoittelemaan kuuta taivaalta, jos aikaisemminkaan ei ole ollut tyylitajua.
Riittää, että on siistit farkut, kiva t-paita, musta huppari ja maiharit. Tai ainakin muhun vetoaa tämän tyyppinen rento pukeutuminen. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän välttelen miehiä kauluspaidoissa. Itse kyllä olen korkkarityyppiä, mutta tykkään älyköistä ja vähän erilaisista miehistä. Lähes poikkeuksetta kauluspaitatyypit kuvittelevat olevansa fiksuja, mutta totuus on ihan muuta. Oikeasti älykkäät ihmiset eivät niin välitä, miltä näyttävät. Vertaa vaikka Steve Jobs ja Peter Vesterbacka vs Nalle ja Jethro Rostedt.