Ymmärrätkö miten talvisin pukeudutaan oikein?
Pitää suojata paikat jossa isot verisuonet tai valtimot/laskimot on lähellä ihoa, eli ranteet, kaula, nilkka ja nivuset. Lisäksi pää ja ulokkeet, eli sormet ja varpaat (ja miehillä sukuelimet).
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Naisen sukuelimiäkö ei tarvitse suojata 😆 Kyllä talvella pitää pukeutua päästä varpaisiin, ei riitä että peittää kriittiset paikat.
Moni ei suojaa edes niitä. Teinit kulkevat nilkat paljaina. Aiemmin oli muotia olla paljain päin. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Naisen sukuelimiäkö ei tarvitse suojata 😆 Kyllä talvella pitää pukeutua päästä varpaisiin, ei riitä että peittää kriittiset paikat.
Tiesitkö että etuhäntää todellakin PALELEE. Jos käyttää huonoja kalsareita ja housuja niin sitä joutuu oikeati lämmittämään käsin.
Semmoisia asusteita ei ole missä tarkenisi ja olisi miellyttävä olla pakkasissa. Tarkoitan kun mennään -10 ja huonompaan suuntaan. Tuuli kun rannikolla vielä lisää ihan v.t.st. sitä pakkasen purevuutta. Yli 40 vuotta olen yrittänyt enkä vielä ole tottunut näihin talviin. Ehkä olin tarkoitettu eteläisemmille vyöhykkeille?
Se on joko järjetön määrä vaatteita joissa liikkuminen on jo vaikeaa tai palelu kun oikein pakastaa. Yhden keinon olen tajunnut pakkasille. Jos on pakko liikkua ulkona niin kävelee täysillä. Niin lujaa kuin jaksaa niin siitä saa lämpöä ja tarvii myös olla vähemmän aikaa ulkona kun kävelee nopeasti.
Jostain syystä mua on haukuttu kilpakävelijäksi? Aivan sama kunhan pakkasia ei tarvia kärsiä enempää kuin ihan pakko. Jostain ihme syystä olen kuin teflonia tämän talven taudeille. Vieressä sairastetaan, töissä sairastetaan mutta mä vain vähän niistän. Kovat pakkaset on kuitenkin helvetin perseestä.
Kyllä tällainen syntymävilusta kärsivä vilukissa on opetellut pukemaan talvisin oikein.
Viimeksi pari tuntia sitten pohdin, että pitäisi saada "nilkkanuorison" ikäiset kehittämään itselleen tyylikäs talvimuoti, mutta kuka olisi tällaisen muodin edelläkävijä? Mistä nuo ilmiöt lopulta tänne Suomeen kumpuavat ja miten ihmeessä se vetää niin paljon mukaansa. Erityisesti tuollainen aivot-narikkaan-muoti hämmästyttää. Kuka nuorisoidoli aloittaisi turkismuodin tai villavaatemuodin tai pitkien lämpimien mutta tyylikkäiden talvisaapikkaiden käytön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei suojaa edes niitä. Teinit kulkevat nilkat paljaina. Aiemmin oli muotia olla paljain päin. Jne.
Teinin kuuluu kulkea nilkat paljaana, koska teini on alempi kuin aikuinen.
m46 kirjoitti:
Semmoisia asusteita ei ole missä tarkenisi ja olisi miellyttävä olla pakkasissa. Tarkoitan kun mennään -10 ja huonompaan suuntaan. Tuuli kun rannikolla vielä lisää ihan v.t.st. sitä pakkasen purevuutta. Yli 40 vuotta olen yrittänyt enkä vielä ole tottunut näihin talviin. Ehkä olin tarkoitettu eteläisemmille vyöhykkeille?
Se on joko järjetön määrä vaatteita joissa liikkuminen on jo vaikeaa tai palelu kun oikein pakastaa. Yhden keinon olen tajunnut pakkasille. Jos on pakko liikkua ulkona niin kävelee täysillä. Niin lujaa kuin jaksaa niin siitä saa lämpöä ja tarvii myös olla vähemmän aikaa ulkona kun kävelee nopeasti.
Jostain syystä mua on haukuttu kilpakävelijäksi? Aivan sama kunhan pakkasia ei tarvia kärsiä enempää kuin ihan pakko. Jostain ihme syystä olen kuin teflonia tämän talven taudeille. Vieressä sairastetaan, töissä sairastetaan mutta mä vain vähän niistän. Kovat pakkaset on kuitenkin helvetin perseestä.
>parkatakki
>kylmä
Sinun pitää nyt valita toinen
Tiedän, mutten aina pukeudu. Kuuluisi laittaa ihoa vasten kosteutta siirtävä ja hengittävä kerrasto, sen päälle lämpimät vaatteet ja päällimäiseksi tuulelta ja sateelta suojaavat ulkovaatteet. Mulla ei ole kosteutta siirtäviä ja hengittäviä kerrastoja, saatan laittaa fleecepaidan, jonka alla on toppi, ja sitten talvitakin joka ei ole tuulenpitävä 🤔
Pitää myös muistaa että lapinmies joka kahlaa lumihangessa metsästäen ruokaansa on eriasia kuin hesalainen joka viettää suurimman osan aikaa julkisissa kulkuneuvoissa kuin sillit purkisssa. Teinit nilkat paljaana on enemmän oikeassa kuin nämä eräilijät toppapuvuissaan.
Lappilaisena todellakin tiedän, miten pitää pukeutua. Kerrospukeutuminen ja kunnon aluskerrasto ovat a ja o. Kengät reilun kokoiset, että jää pieni ilmatasku. Kovilla pakkasilla kinttaisiin lämpöpussit. Hupullinen takki, ettei niskaan pääse kylmää ja pää saa lisäsuojaa pipon lisäksi. Ei ole ykkösprioriteetti näyttää tyylikkäältä vaan tarjeta.
Nilkat paljaana ei välttämättä ole niin paha juttu, pitää veren ehkä paremmin kiertämässä. Verenkierto tahtoo olla vähän huonoa esim. jaloissa ja käsissä ja erityisesti sormissa jonka takia ne palelevat herkemmin kuin esimerkiksi kaula tai pää.
Mun ei tarvitse välittää tuosta sillä kuljen joka paikkaan omalla autolla ja pidän talviliikuntaa kahjojen touhuna.
m46 kirjoitti:
Kyllä on sellaisia vaatteita. Tarpeeksi pitkä ja lämmin takki ja takin alle ohuita villaisia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, mutten aina pukeudu. Kuuluisi laittaa ihoa vasten kosteutta siirtävä ja hengittävä kerrasto, sen päälle lämpimät vaatteet ja päällimäiseksi tuulelta ja sateelta suojaavat ulkovaatteet. Mulla ei ole kosteutta siirtäviä ja hengittäviä kerrastoja, saatan laittaa fleecepaidan, jonka alla on toppi, ja sitten talvitakin joka ei ole tuulenpitävä 🤔
Nyt on parhaat ajat ostaa noita kerrastoja. Saa todella halvalla. Mä ostin pari vuotta sitten vitosella kerraston.