Lestadiolaisäitien salaisuudet perhearjen pyöritykseen
Tässä - vain - kahden lapsen oululaisäitinä ihmettelen välillä, miten naapurin seitsemänlapsinen lestadiolaisperhe selviää järjissään päivästä toiseen. Koti ja piha eivät ole hirveässä kaaoksessa, lapsilla ehjät vaatteet ja näköjään käyvät koulussakin. Vaikuttaa, että meillä on samanlaiset standardit arjen pyörittämiseen, mutta koen välillä riittämättömyyden tunteita kahden lapsen kanssa, kun naapurin rouvalla on monta kertaa enemmän lapsia ja hän vaikuttaa olevan täysijärkinen. Eikö heillä ole raskauspahoinvointia vai osuuko se vain meihin maallisiin kovemmin? Vai syökö lestadiolaisnaiset rauhoittavia, kun vaikuttavat niin levollisilta hirveän härdellin keskellä? Tunteja vuorokaudessa on kaikilla saman verran, mutta mielestäni en epäuskovaisena käytä yltiöpäisesti aikaa mihinkään maalliseen. Tai no meikkaan ja laitan hiukset päivittäin.
En ole kääntymässä uuteen uskoon, mutta haluaisin kuulla lestadiolaisrouvien parhaat salaisuudet ja arjen kikat perhearjen organisointiin?! Moni yritys varmasti palkkaisi mielellään Facebookissa törmäämäni lestadiolaisnaiseen, jolla oli pikaisen laskutoimituksen mukaan 17 lasta ja hän sekä miehensä olivat kyenneet luomaan itselleen kadehdittavat urat.
Terv. 34v. akateeminen perusperheen (omakotitalo, valkoinen lauta-aita, kaksi lasta, kaksi koiraa, uraa tekevä mies) ja helkkarin väsähtänyt äiti
Kommentit (52)
Olisko tasapuolinen työnjako puolisoiden kesken? Meillä ainakin niin. Lapsia kyllä vain "normaali" määrä.
Meillä äiti ei ole työnjohtaja, vaan molemmat tekevät , myös sitä metatyötä. Ei tosin onnistuisi, jos standardit kotitöistä ja lastenhoidosta olisi kovin erilaiset puolisoiden kesken.
Lapsuudenkodissani oli perinteinen työnjako ja siihen en lähde.
Lestadiolaisilla ei ole televisiota.
Salaisuus: yhteiskunnan ja ukon rahat. Kotona löhöäminen ja luulo siitä, että tekee jotain hienoa ylikansoittamalla maailmaa.
Minä olen sitä mieltä, että esim. liikunnan ja taiteen harrastaminen ovat ihmiselle hyväksi. Minulla on myös silloin tällöin tapana katsoa elokuva ja juoda lasi viiniä päivällisellä, mutta en usko hetkeäkään, että näillä olisi mitään tekemistä arjen pyörittämisen kanssa, koska nämä ovat harvinaista herkkua. Kyllähän Raamatussakin käsketään lepäämään, esim. pyhittämään lepopäivä.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä, että esim. liikunnan ja taiteen harrastaminen ovat ihmiselle hyväksi. Minulla on myös silloin tällöin tapana katsoa elokuva ja juoda lasi viiniä päivällisellä, mutta en usko hetkeäkään, että näillä olisi mitään tekemistä arjen pyörittämisen kanssa, koska nämä ovat harvinaista herkkua. Kyllähän Raamatussakin käsketään lepäämään, esim. pyhittämään lepopäivä.
T. Ap
Olen samaa mieltä liikunnasta ja taiteesta. En ymmärtänyt miten nämä liittyivät nyt asiaan..
T. Aiemmin vastannut
Mun mielestä se pitäisi kyllä olla enemmän sääntö kuin poikkeus kaikissa perheissä, että isommat lapset ottaa vastuuta myös pienemmistä. Toki sen merkitys korostuu jos lapsia keskivertoa enemmän perheessä. Lapsista on myös seuraa toisillensa joten äiti kerkeää tekemään muitakin juttuja, kun lapset leikkii ja isommat katsoo hieman perään.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se pitäisi kyllä olla enemmän sääntö kuin poikkeus kaikissa perheissä, että isommat lapset ottaa vastuuta myös pienemmistä. Toki sen merkitys korostuu jos lapsia keskivertoa enemmän perheessä. Lapsista on myös seuraa toisillensa joten äiti kerkeää tekemään muitakin juttuja, kun lapset leikkii ja isommat katsoo hieman perään.
Sinänsä kurja sääntö, kun on pakko hoitaa ja ruokkia viittä pienempää sisarusta.
No ainakin meidän naapurissa asuvilla lestadiolaisilla isommat lapset hoitavat pienempiä. Vähän hurjannäköistä, kun vaippoja käyttävä(eli varmaan alle kolmevuotias) kulkee itsekseen autoteillä..
Vierailija kirjoitti:
Vähissä määrin kyllä, pieni vastuu voi olla hyväksi. Mutta lasten täytyy saada olla lapsia ja mielestäni on väärin, jos isommat lapset ovat pikkuäitejä tai -isiä.
T. Aiemmin vastannut
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsien tarvitsee hoitaa lapsia? Eikö lapsien sallita olla lapsia vaan pitää leikkiä aikuista?Miksi lapsia täytyy rangaista siitä että vanhemmat lisääntyy holtittomasti?
Toki jos lapsi itse haluaa auttaa hoidossa niin antaa mennä vaan.En vain henkilökohtaisesti ymmärrä tuota 'lasten täytyy tai pitää vahtia toisia.' Lapsuus menee kuitenkin nopeasti ohi
Lestat saavat paljon lastenhoitoapua yhteiskunnalta. Täälläpäin lestaperheiden äidit hiihtävät , lenkkeilevät ym. yksin päiväsaikaan muiden ollessa töissä. Joko 4h yhdistykseltä lastenhoitaja vaikka äiti itsekin kotona tai sitten kunnallinen kodinhoitaja käy päivittäin.
Tuohon rauhallisuuteen tai pikemminkin raukeuteen ajattelen samoin kuin aloittaja että moni lestadioäiti näyttäisi käyttävän rauhoittavia tai masennuslääkkeitä. Masennuksen perusteella myös kotiapuja helposti saa. Samoin useimmilla on myös isät kotona.
Ja ainakin tällä paikkakunnalla lestanuoreista lähes suurin osa on häirkiköitä, tupakoivat, kittaavat kaljaa, rötöstelevät, toimivat koulukisaajina.
Kaipa niissä lestadiolaisissakin on erilaisia. Luin kirjan Taivaslaulu, ja siinä päähenkilö väsähti kun, neljän lapsen lisäksi oli vielä kaksoset tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Lestat saavat paljon lastenhoitoapua yhteiskunnalta. Täälläpäin lestaperheiden äidit hiihtävät , lenkkeilevät ym. yksin päiväsaikaan muiden ollessa töissä. Joko 4h yhdistykseltä lastenhoitaja vaikka äiti itsekin kotona tai sitten kunnallinen kodinhoitaja käy päivittäin.
Tuohon rauhallisuuteen tai pikemminkin raukeuteen ajattelen samoin kuin aloittaja että moni lestadioäiti näyttäisi käyttävän rauhoittavia tai masennuslääkkeitä. Masennuksen perusteella myös kotiapuja helposti saa. Samoin useimmilla on myös isät kotona.
Ja ainakin tällä paikkakunnalla lestanuoreista lähes suurin osa on häirkiköitä, tupakoivat, kittaavat kaljaa, rötöstelevät, toimivat koulukisaajina.
Jos lastenhoitaja on 4h:lta, kyllä sille se äiti ihan itse maksaa palkan. Tai siis 4h:lle, joka maksaa hoitajalle.
Ja ainakin tällä paikkakunnalla lestanuoreista lähes suurin osa on häirkiköitä, tupakoivat, kittaavat kaljaa, rötöstelevät, toimivat koulukisaajina.[/quote]
Sama meidän paikkakunnalla; ovat todella kovia koulukiusaajia, Jotainhan se kertoo siitä, että kuliissit voi olla kunnossa mutta totuus on jotain ihan muuta...
Tietysti on erilaisia. Osa pirteitä, osa väsyneitä,osa terveitä, osa sairaita. Osa töissä, osa työttömiä. Ihan kuten kaikissa muissakin ihmisryhmissä.
On kapeakatseista väittää, että johonkin ihmisryhmään kuuluva on automaattisesti tietynlainen.
Läheltä seuranneena tein huomion, että lapsia ei sillä tavalla "hoideta" kuin nykyäidit tekevät. Pienemmät seurailevat suurempiaan ja haluavat tehdä samalla tavalla. Vauvalle vaihdetaan vaippa ja ruokitaan, siinä se. Ja pienestä asti lapset osallistuvat kotitöihin. Kun käyn kahvilla, niin perheen äiti juttelee kaikessa rauhassa kanssani, lapset hoitavat pyytämättä kahvin keittämisen ja tarjoilut. Jostain syystä pieninkään ei kitise ja roiku äidin helmoissa vaan köllöttelee lattialla. Ja jos kitiseekin, niin viisivuotias käy nostamassa syliin ja siirtyvät toiseen huoneeseen.
Tämäkin äiti opettaa kieliä iltalukiossa ja isä on DI. Isä hoitaa iltaisin pesueen ja äiti kertoi, että kun hän illalla tulee kotiin, istuvat he miehen kanssa kynttilänvalossa iltateellä. Lapset myös menevät nukkumaan tiettyyn aikaan, heidän kanssaan luetaan sängyn vieressä iltarukous ja sanotaan hyvää yötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lastenhoitaja on 4h:lta, kyllä sille se äiti ihan itse maksaa palkan. Tai siis 4h:lle, joka maksaa hoitajalle.
Ei pidä paikkaansa; kunta voi myöntää palvelusetelin ykstyiselle palvelututtajalle.
Vierailija kirjoitti:
Sama meidän paikkakunnalla; ovat todella kovia koulukiusaajia, Jotainhan se kertoo siitä, että kuliissit voi olla kunnossa mutta totuus on jotain ihan muuta...
Oho, kuulostaa rajulta.
Mulla on kokemuksia 2 lestadiolaisesta, ja ovat kaikinpuolin kunnollisia ja rauhallisia. Ainoana miinuksena: saivat lapset nuorena, mutta ei silti ole wt-perhe. Ja vaikka ovat ylioppilaita ja jotain muotia/taidetta opiskelleita ja toinen muistaakseni kondiittori, niin ovat jotenkin kunnollisia. Asuntokin on kuin sisustuslehdestä ja perhe tosi hyvännäköinen.
Asun Oulun lähikunnassa jossa on paljon lestadiolaisia ja täällä ainakin on päiväkodeissa paljon lestadiolaislapsia virikepaikoilla, äiti on siis päivät kotona "vain" vauvan kanssa tai itsekseen odottelemassa seuraavan vauvan syntymää.
Jeesus ja usko anaa kaiken voitelun maalliseenkin työhön ja vinkki 1) lestadiolaisperheessä lapset voivat hyvin, ei käytetä alkoholia eikä maallisia humpuukiharrastuksia ja velttoilua kaduilla ,
2) lapset hoitavat perheessä toisia lapsia, ja oppivat siinä itsekin vastuuta