Sekö on paras vanhempi joka suhtautuu mahdollisimman kielteisesti nykytekniikkaan ja joka kieltää sen lapsilta?
Tältä välillä vaikuttaa. Tekniikkakielteisyydellä ihan mukamas ylpeillään. "Minun lapseni saa pelata tabletilla vain kerran viikossa." "Minun koululaiseni ei saa ollenkaan älypuhelinta." Sitten odotetaan kamalasti ihailua muilta kun "uskalletaan" olla niin tiukkoja vaikka rajoittamisella ei ole oikein mitään muita perusteita kuin se että sillä pääsee brassailemaan.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Mihin pieni lapsi tarvitsee älypuhelinta? Soittamiseen riittää vanha kapulakin.
Vaikka sen nimi on älypuhelin, lapset ja nuoret tekevät sillä kaikkea muuta kuin soittavat.
Hyvä tyhmä ap, lapset eivät todellakaan tarvitse ensimmäistäkään laitetta, joita on keksitty. Oletpa typerys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei tarvitsekaan, mutta tämä on tällainen "Kun kaikilla muillakin on" -juttu. Vaikka ei haluaisikaan mennä siihen mukaan, tähän vaikuttavat myös muut asiat kuin vanhemman halu. Jos muilla luokkalaisilla on älypuhelin, onko sitten reilua jättää oma lapsi ilman. Siitä seuraa kaikenlaisia lieveilmiöitä.
No lapsilla on jatkuvasti asioita joita haluaa kun muillakin on. Kaikkea mitä muillakin on ei silti voi saada.
Ei tietenkään voi. Mutta se älypuhelin on myös yhteydenpitolaite esim. sosiaalisissa medioissa, joita jo lapset käyttävät. Ja jollain tuollaisella älypuhelimen kaltaisella asialla on lapsen maailmassa paljon suurempi merkitys kuin aikuinen välttämättä kykenee ymmärtämään. Kun hankkii perheenjäseniä (puolison, lapsia), tulee huomanneeksi, ettei elämää voi elää pelkästään omien periaatteidensa mukaan, vaan pitää ottaa ne toistenkin ajatukset huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Teknologiagurut laittavat lapsiaan kouluihin, joissa ei käytetä teknologiaa oppimiseen.
https://www.theguardian.com/teacher-network/2015/dec/02/schools-that-ba…
"In the heart of Silicon Valley is a nine-classroom school where employees of tech giants Google, Apple and Yahoo send their children. But despite its location in America’s digital centre, there is not an iPad, smartphone or screen in sight."
A global report by the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) suggests education systems that have invested heavily in computers have seen “no noticeable improvement” in their results for reading, maths and science in the Programme for International Student Assessment (Pisa) tests. The OECD’s education director, Andreas Schleicher says: “If you look at the best-performing education systems, such as those in East Asia, they’ve been very cautious about using technology in their classroom.”
“Those students who use tablets and computers very often tend to do worse than those who use them moderately,” he adds.
Olen itse vähentänyt netin käyttöä rajusti ja ruvennut keskittymään aina yhteen asiaan kerrallaan. Tämä on vaikuttanut todella paljon oppimiskykyyni, keskittymiskykyyni, yleiseen vireystasooni ja elämään tyytyväisyyden tunteeseeni. Internet on todella kaksipiippuinen asia. Sitä on hankala käyttää oikein, etenkin lapsien ja impulssikontrollittomien aikuisten, kuten minun.
Niin, siellä PIilaaksossa onYKSI koulu joka toimii noin. Piilaaksossa on kuitenkin melkein suomen verran asukkaita, nelisen miljoonaa, että sitten voi taas miettiä kuinka suuresta ilmiöstä on oikeasti kysymys...
Kun nyt mietitään tulevaisuutta, niin ihan oikeasti, kumpihan on todennäköisempää,
a) teknologia lisääntyy ja kehittyy, ja sen ymmärtäminen on tärkeää
b) palaamme takaisin luontoon, ja kaikki teknologian osaaminen on turhaa
Niinpä. Ei siis edelleenkään tarkoita sitä, että ei pitäisi tehdä muuta kuin räplätä kännykkää. Mutta ei sitä nyt täysin demonisoidakaan tarvitse.
Eli jo toinen ketju samasta aiheesta. No, mun kokemukseni mukaan lapsilla on älypuhelimet alakoulun ensimmäisiltä luokilta saakka jo. Poikkeuksia toki on, mutta reilusti suurin osa vanhemmista kuitenkin käytännössä ostaa lapselleen älypuhelimia. Täällä vauvalla on näköjään monia, jotka eivät osta/ostaisi, mutta se ei oikeasti korreloi suomalaisten tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei tarvitsekaan, mutta tämä on tällainen "Kun kaikilla muillakin on" -juttu. Vaikka ei haluaisikaan mennä siihen mukaan, tähän vaikuttavat myös muut asiat kuin vanhemman halu. Jos muilla luokkalaisilla on älypuhelin, onko sitten reilua jättää oma lapsi ilman. Siitä seuraa kaikenlaisia lieveilmiöitä.
No lapsilla on jatkuvasti asioita joita haluaa kun muillakin on. Kaikkea mitä muillakin on ei silti voi saada.
Ei tietenkään voi. Mutta se älypuhelin on myös yhteydenpitolaite esim. sosiaalisissa medioissa, joita jo lapset käyttävät. Ja jollain tuollaisella älypuhelimen kaltaisella asialla on lapsen maailmassa paljon suurempi merkitys kuin aikuinen välttämättä kykenee ymmärtämään. Kun hankkii perheenjäseniä (puolison, lapsia), tulee huomanneeksi, ettei elämää voi elää pelkästään omien periaatteidensa mukaan, vaan pitää ottaa ne toistenkin ajatukset huomioon.
Näin juuri. Hyvä vanhempi punnitsee asiat niin, ettei lapsi koe jäävänsä liikaa vertaisryhmänsä ulkopuolelle. Ympäröivä yhteiskunta ja siihen "sopeutuminen" on otettava huomioon. Mua aina surettaa hirveän jyrkkien ja autoritääristen vanhempien lapset.
Haluaisin muistuttaa, että Steve Jobskaan ei antanut tabletteja lapsilleen. Jos lapsi tabletti kädessä 3v hän on tabletin sisällä 30v
Vierailija kirjoitti:
Pelaamiseen tietysti.
paras vanhempi on riittävän tasapainoinen ja itsetuntoinen tekemään omia ratkaisuja, eikä tarvitse joka asiaan neuvoja Sinkkosilta yms. "asiantuntijoilta". Toikaan äijä tuskin on ihan hirveästi ollut läsnä ja hoitanut omia lapsiaan pikkulapsiaikana... kuinkakohan usein pulkkaili, luisteli, rakensi legoja, osallistui nukkeleikkiin, keitti nakkikeittoa ja vei uimahalliin, luki iltasadut ja silitteli uneen??? Ois hauska tietää, kun luulen, että hän itse viihtyi enemmän oman uransa parissa lukemassa rauhassa alan kirjallisuutta jne. Nyt on kuitenkin joka päivä jossain mediassa esillä opastamassa miten vanhempana kuuluu olla.
Kaikkeen on nykyään tällainen median nostama asiantuntija: on unituntija, ravitsemusterapeutti, psykoterapeutti, digitietäjä jne. ja ne on kaikki ihan sekaisin kun seinäkellot itse. Herkut on saatanasta, tabletit perkeleestä ja tätä rataa.. ja itse ne on ekana ahmimassa salaa berliininmunkkeja ja räpläävät tietokonettaan joka välissä... huoh.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin muistuttaa, että Steve Jobskaan ei antanut tabletteja lapsilleen. Jos lapsi tabletti kädessä 3v hän on tabletin sisällä 30v
Juu, varmasti olet sitten samaa mieltä telkkareista. Meillä ei ole telkkaria, joten lapset katsovat lastenohjelmat tabletilta.
Se 3- ja 6-vuotiaiden äiti
Vierailija kirjoitti:
paras vanhempi on riittävän tasapainoinen ja itsetuntoinen tekemään omia ratkaisuja, eikä tarvitse joka asiaan neuvoja Sinkkosilta yms. "asiantuntijoilta". Toikaan äijä tuskin on ihan hirveästi ollut läsnä ja hoitanut omia lapsiaan pikkulapsiaikana... kuinkakohan usein pulkkaili, luisteli, rakensi legoja, osallistui nukkeleikkiin, keitti nakkikeittoa ja vei uimahalliin, luki iltasadut ja silitteli uneen??? Ois hauska tietää, kun luulen, että hän itse viihtyi enemmän oman uransa parissa lukemassa rauhassa alan kirjallisuutta jne. Nyt on kuitenkin joka päivä jossain mediassa esillä opastamassa miten vanhempana kuuluu olla.
Kaikkeen on nykyään tällainen median nostama asiantuntija: on unituntija, ravitsemusterapeutti, psykoterapeutti, digitietäjä jne. ja ne on kaikki ihan sekaisin kun seinäkellot itse. Herkut on saatanasta, tabletit perkeleestä ja tätä rataa.. ja itse ne on ekana ahmimassa salaa berliininmunkkeja ja räpläävät tietokonettaan joka välissä... huoh.
On tietenkin, mutta ei itsenäinen ajattelu ja oman tien kulkeminen vaadi kokonaan ajassa olevista asioista ja ilmiöistä kieltäytymistä. Minusta järkevintä on sopeuttaa ne omiin tarpeisiin. Toki asioita voi karsia poiskin mutta ei se ole välttämättä mikään hyve ja merkki itsenäisyydestä. Ja en minäkään tee päätöksiä asiantuntijoihin tukeutuen, ei ihmisyys sentään niin vaikeaa ole (sitähän "kasvatuskin" on, läsnäoloa ja sensitiivistä ja inhimillistä vuorovaikutusta).
Lapset eivät pääse enää kyykkyyn tai pysty istumaan selkä suorassa, kun vain kyyhöttövät laitteillaan. Lapsi eivät tarvitse älylaitteita mihinkään, koska ei niitä käytetä aktiivisesti, toljotetaan vain videoita ja näpytellään pelejä, jolloin aivoista on käytössä noin 10%.
Piilaakson suosituin ja kallein koulu on sellainen, jossa ei ole tietokoneita ollenkaan.
Ei se tekniikka kielteisyys tai ruutuajan rajoittaminen mikään vanhemmuuden absoluuttinen mittari tietenkään ole mutta osa vastuullista vanhemmuutta on valvoa noitakin juttuja. Kelvolliseen vanhemmuuteen kuuluu kuitenkin paljon paljon muutakin.
Tuon ikäiset on jo jonkun verran itsekseen eli meinaat että puhelin on hyödytön? Ok...ja älypuhelimet on tätä päivää joten musta on vähän keinotekoista ja erikoista ostaa joku muu kun kohta sitä pitäisi kuitenkin osata käyttää. Eikö ole myös parempi, että näät itse kotona mitä lapsi puhelimellaan tekee kuin että se kolmosella oleva Nico-Jessica näyttää sieltä omastaan "kaikkea jännää"? En minäkään ole sitä mieltä, että tämä nykykehitys on välttämättä ihan hyvä, mutta näin se nyt vaan on. Ja tosiaan ne ekaluokkalaiset pyörii siellä isompien kanssa niin kyllä ne näkee ja kuulee kaikenlaista vaikkei omaa älypuhelinta olisikaan.