Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nimiarvosteluleikki

17.04.2006 |

Mieleeni tuli seuraavanlainen leikki ja ajattelin testata innostuisiko siitä joku =)

Eli leikki alkaa siten, että laitan tähän nimen, josta haluan kuulla jonkun toisen " arvostelut" . Olisi kiva, jos vastaaja vähän perustelisi mielipiteitään ja laittaisi nimen hyviä ja huonoja puolia, mielikuvia jne. Mieluusti siis vähän muutakin kuin " en pidä" tai " ihan kiva" . Jos nimestä tulee vaikka mieleen tietyn näköinen ihminen, niin sen voi kuvailla tai jos vaikka tietää jotain nimen merkityksestä tai historiasta niin senkin voi kertoa. Eli keksikää juttua. Tarkoitus on kirjoittaa ihan leikkimielellä, mutta tällaisesta ketjusta voisivat saada ideoita ne onnekkaat, jotka ovat miettimässä nimeä lapselleen ;)

Kun on kommentoinut edeltäjän nimen, voi laittaa viestiinsä nimen, josta haluaa kuulla kommentteja. Seuraava sitten taas arvostelee nimen ja laittaa " oman" nimensä perään jne.

Olikohan ymmärrettävästi kuvailtu???

Aloitan joka tapauksessa eli kommentoikaapa nimeä TOUKO.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joosua on tosi harras ja raamatullinen nimi minusta. Mulle tulee jotkut voivottek´lu itkuvirret mieleen, ehkä Joosua muistuttaa niin paljon " hoosiannaa" ja onko Raamatussa joku Joosua, Joosuan kirja.. eikun se on Jesaja..:)

Joosua muistuttaa myös paljon Jeesusta.

Jos yritän ajatella Joosua pelkästään äänettllisenä kokonaisuutena, tulee mieleen kylläinen kirkkaanpunainen väri, ja oopperalaulaja tai klassisen musiikin esittäjä. Joosua ei kuullosta yhtään reippaalta eikä rennolta nimeltä.

Entä METTE?

Vierailija
22/58 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on just eikä melkeen Norjan prinsessan näköinen! =)

Vaalea polkkatukka. Peruspositiivinen ilme ja symppis ihminen

(en kyllä tunne kuninkaallista, mutta sen kuvan saa)

JIRI?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka erilailla voi eri ihmiset ajatella eri nimistä!

toivottavasti kukaan ei loukkaannu! Tämähän on aina vain yhden mielipide!!

Vierailija
24/58 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ajattelin ihan samaa! On jännittävää, miten eritulkintoja ihmisillä on! ..Voisi sitä kai heittää vielä jälkikommenttia jo käsitellyistäkin nimistä, jos nimi on " kaltoinkohdeltu" yms... Mä saatan ainakin käyttää karkeaa kieltä ja kuullostaa tylyltä, mutten tarkoita kenenkään mieltä kyllä pahoittaa. Kysymys kuitenkin on vain mielikuvista. esim. alitajunnalla on tämän asian kanssa varmasti paljon tekemistä, joskus on tavannut jonkun ilkeän ihmisen tietyn nimisenä ja se painuu mieleen; nimen mielikuvaksi voi rekisteröityä tämä ihminen, ja tämän ominaisuudet.

Jokatapauksessa minusta mielikuvat on tosimielenkiintoinen keskusteluaihe!! :)

Vierailija
25/58 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jiri kuullostaa hieman venäläiseltä. Iri-pääte antaa nimille yleensä minusta jonkinlaista " kireyttä" , että kulmat menee kurttuun jo pelkästään nimen lausumisesta.

Jiri on kuitenkin ihan naseva lyhyt nimi ja toisaalta siitä tulee mieleen vähän nahkarotsi ja moottoripyörä ja heavymetal. :)

Lapsi-Jiri vaikuttaa touhukkaalta siinä missä lähisukulaisensa Jere tai Timikin. Jiri kuullostaa reippaalta ja rohkealta.

J ei ole minusta kovin arkinen kirjain, se nimen alussa antaa jonkinlaista " mahtavuutta" , " kultaa ja jalokiviä" , " samettisuutta" .

Entäpä HELINÄ?

Vierailija
26/58 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatuksia syntyy. Enpä usko, että tästä kukaan loukkaantu, kunhan kommentit asiallisina säilyvät. =)

Mutta siihen JIRI nimeen. Minun korviini Jiri kuulostaa venäläiseltä nimeltä (ei negatiivinen mielikuva). Tästä nimestä tulee selkeästi mieleen tumma ja laiha poika/mies. Nimi on kovan kuuloinen, mutta ei erityisen miehekäs kuitenkaan. Jiri sopisi kaitakasvoiselle taiteilijalle tai miksei urheilijallekin. Perussuomalaiselle isäntämiehelle en osaisi nimeä kuvitella. =)

Mitäpä ajatuksia tulee nimestä TANELI

Vierailija
27/58 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin Helinää. Mieleen tulee keijumainen tyttö, vaalea tai tumma. Nimi soi kauniisti, on naisellinen. Ehkä vähän turhankin hempeä nimi, mutta todellakin kaunis.

Tuo ä nimessä on tietysti hankala, jos kansainvälisyyttä nimeltä hakee. Ja tietysti näitä kilinä, kolina- juttuja saa Helinä varmaan kuulla...

Eli nyt kommentoitavaksi se TANELI

Vierailija
28/58 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taneli on kiva konstailematon suomalainen nimi. Vaikea kuvitella, että kukaa Taneli olisi ilkeä tai millään tavalla paha tyyppi. Ehkä ennemminkin vähän liiankin kiltti tai hyväuskoinen tyyppi. Tämä mielikuvani liittyy siihen, että lapsena veljeni kanssa nimitimme toisiamme " Taneliksi" tai tuttavallisemmin " Taneksi" , jos toinen oli ollut jotenkin hölmö. Tämä mielikuva on siis jäänyt, vaikka tunnen yhden hyvin teräväpäisen Tanelin.

Entä nimi LEMPI? Aiheuttaako koulukiusaamista? :)

Vierailija
29/58 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan ihastuttava!!!

mummonimien yleistyessä menee jo pienillekin tytöille.

Mun seuraava tyttöni olisi Lempi, 99% varmuudella.

Lempi on mun mielestä aika laaja-alainen nimi.

Mä en löydä just ttiettyä tukanväriä tai pituutta tai luonnetta.

Johtuu ehkä osin myös siitä, etten ole yhtään alle vanhusikäistä Lempiä tavannut. Mun tyttönä siitä tulis vissiin tummatukkainen, niinkuin isomummukin. Siniset silmät ja hymykuopat.

Vierailija
30/58 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lempin ääntämys on minusta muodoltaan soikea ja kovera, vähän kuin " kilpi" . Ehkä mielikuva tulee myös adjektiivista " lempeä" , lempeän tuulen voisi piirtää aaltoileviksi kaariksi.

Lempi ei tuo minulle jostain syystä ollenkaan mieleen rakkautta, jos en käy ihan keskittyneesti kuullostelemaan nimeä.

Ensisijaisesti siitä tulee minulle mieleen lemmikki-kukat, pienet, vaaleansiniset ja herkät.

Lempi on minusta aika " mummonimi" ; .." Lempi asuu vihreässä puumökissä pelargoniat akkunalla ja kastelee niitä punaisella emalikastelukannulla." (!!)

Valitettavasti Lempi kuitenkin luultavasti olisi helposti kuolukiusauksen aihe, tiedä sitten häntä. Merkitysnimistä on helppo kiusata muutenkin ja " lempi" merkitsee muutenkin ala-asteikäisille niin ujoa aihetta.

Entä PASI?

Vierailija
31/58 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästyin, siis Elli.. Elli on aika monivivahteinen nimi. Toisaalta siitä tulee mieleen " lelli, kelli, selli" -rallatukset ja minulle jostain syystä miehen sukuelin (...), sitten toisaalta se kuitenkin on hyvin tavallinen, hieman vanhahtava nimi, lyhyt ja ytimekäs, mollamaijamainen. (kuten Ella.) On myös hieman lempinimimäinen, esim. Ellenin kutsumamuoto.

Elli syö sokerikorppuja ja juo kahvia. Hiukset ovat ruskeat, lyhyet ja suorat. Väri on lila ja olkihattu päässä.

Elli heinätöissä on myös mielikuvani.

Ja sitten se PASI!:)

32/58 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka on mieluummin hiljainen vierestä seuraaja kuin ryhmän " johtaja" :o)!!

Toisaalta taas meidän pojan kummisetä on Pasi ja aivan eri sorttinen..liki 2metrinen ja tumma ja komearaaminen mies ;o)!!

Sitten seuraavaksi... RASMUS

Vierailija
33/58 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasmus kuullostaa samalta kuin tytön nimistä Ronja. Molemmat taitavat olla Astrid Lindgrenin saduista. Mun mielestä Rasmus (sekä se Ronja) on kulkuri-tyyppisen nimi; pojan tukka on tumma ja hapsottaa vähän ylipitkänä ja kampaamattomana. Rasmuksen vaatteet ovat maavärejä. Rasmus on huoleton veikko, hänellä on seksikäs(?!) parransänki ja aurinko paistaa selän takana.

Rasmus nimi on aika cool, ja jostain syystä siitä tulee mieleen myös ruudun muotoiset salmiakkipastellit.

Mitä pidätte OULASTA?

Vierailija
34/58 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oula tuo ainakin mun mieleen tumman pojan, jonka sukujuuret ovat jostain pohjoisesta.Tosi kaunis nimi sinäänsä, ulkomaalaisen vaikea ääntää.Aika erikoinen nimi sinäänsä, en ainakaan tunne ketään sen nimistä.

Mitäs mieltä nimestä NOAM?

Vierailija
35/58 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee ensimmäisenä mieleen teho-osasto -sarja! hmmm... OK. Aika pliisu nimi. Ei herätä juuri mitään mielikuvia. Johtunee siitä, että on aivan uusi tuttavuus:) Ulkomaalaisen kuuloinen. Englantilainen ristiverinen laiha poika... Vaikeahko lausua. Kai se miehen nimi on...

VINSKI

Vierailija
36/58 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee ekaks mieleen jostain systä harakka....

(tää on varmaa taas joku Vinski ja Vinsentti-juttu?)

Eemelimäiset henkselilököhousut, siniset ja takataskussa ritsa.

Hieman ylikasvaneet pellavahiukset , ruskettuneet kasvot ja elämän iloa mieli täynnä. Aika rimppakinttu ja koipeliini, aina liikkeellä ja touhuamassa. Pilke silmä kulmassa.

seuraavalle tarjolle TAISTO

Vierailija
37/58 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee Taistosta mieleen pappaikäinen mies, maalla asuva vanhan kansan mies. Aatteeltaan voisi olla vaikkapa vasemmistolainen (taistolainen). Suomalainen nimi. Taistosta tulee mieleen myös taistelu ja tappelu. Nimenä se on minusta aika hassu, enkä pidä siitä. Mielestäni nimi ei oikein sovi pienelle pojalle, vaikka se taitaakin olla muotiin tulossa taas.

Saisiko sitten arvostelut nimelle Emriikka?

Vierailija
38/58 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-VÁU mikä nimi!! Emriikka on yhtäaikaa hienostunut ja tavanomainen. Em-alku tuo tässä yhteydessä mieleen englannin kielen sanan ' emerald' eli smaragdi ja riikka-pääte " laskee nimen maan tasalle" .

Emriikka muistuttaa värinä smaragdinvihreää tai sitten hopean harmaata kuten joku upea cadillac. (...) Joka tapauksessa säihkyvää ja metallinhohtoista.

Itse henkilökin on luultavimmin hyvin säihkyvä ja naisellinen pakkaus. Emriikka on muotitietoinen ja mallimittainen mutta ei ollenkaan diiva, vaan hyvin lämminhenkinen ja ystävällinen nainen.

Kaikin puolin minulle tulee pelkästään hyvin positiivisia mielikuvia nimestä!!

Entäpä KARLA?

Vierailija
39/58 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin kiva ketju!

Karla:

Tulee mieleen muinaisen Ally McBealin kämppis joka oli Carla. Suuri, tumma nainen, sievä.

Myös Arja Korisevan tytöllä on kai tuo nimi?

Pidän tästä nimestä, siinä on särmää. Sopii sellaiselle uslospäinsuuntautuneelle paremmin kuin hissukalle.

Jotenkin miellän että Karlalla kuuluu olla tumma tukka.

Tämä nimi saisi yleistyä!

Seuraava arvosteltava:

OLIVER

Vierailija
40/58 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLIVER:

Mulle tulee mielee söpö ruskeasilmäinen pikkupoika. Jollain tapaa tulee myös mielleyhtymä ulkomaalaiseen isään tai äitiin. Oliver on minusta oikein hyvä nimi. Ei tule mitään negatiivisia mielleyhtymiä.

Musta Oliver on kaunis nimi, mutta itse en sitä käyttäisi, koska se on jollain tapaa omaan makuuni liian ulkomaalainen.

Lisään tähän pyynnön, että samalla kun nimiä kommentoidaan, vois myös laittaa enemmän mielipiteitä siitä, että miellyttääkö nimi, voisiko käyttää sitä itse, tuleeko negatiivisia/positiivisia asioita mieleen jne.

Pyytäisin arvioita nimestä: ELO (poika)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi