Te jotka asutte kaksiossa noin 50-60 m2, paljonko sähkölaskunne on kuukaudessa?
Onko asunnossa sauna ja saunotko kuin usein? Hluan vertailupohjaa omaan laskuun.
Kommentit (79)
Noin 45 €/kk talvisin, kesällä lähes puolet pienempi. 60 neliön kaksio, ei saunaa mutta lattialämmitys kylppärissä.
60 neliötä, 2 asukasta ja n. 8e/kk. Maksetaan ennakkoa 30 e/kk joten suurin osa tulee aina palautuksena. Kaukolämpö. Kaikki kodin elektroniikka/kodinkoneet uusia, tykätään hämyisästä tunnelmasta ja ledivaloja käytetään paljon. Ei saunaa.
Vierailija kirjoitti:
40-neliöinen saunallinen ja uudehko yksiö (vaikka sitä ei tässä kysytty) ja sähkölasku noin 40-45 euroa kuussa. Saunon yleensä kerran viikossa. Sähkölaitoksella kerrottiin, että saunan lämmitys maksaa noin euron kerralta.
Meillä on 86neliöinen kolmio saunalla. Saunotaan 1-2x viikossa ja lasku on noin 34-36€/kk. Ei liittynyt mitenkään aloitukseen tämä kommentti, kunhan vertasin aikaisempaa yli puolet pienemmässä asuvaan, jolla isompi sähkölasku.
Lasku tulee kolmen kuun välein, nyt oli siirtomaksuineen jotain 68e. Tavanomainen lasku meille. 60 neliön luhtiasunto, kaksi aikuista, ei saunaa.
57 neliötä sähkölämmitys. Marras-joulukuulta lasku 175 e.
54,oo m2, ei saunaa, kylppärissä lattialämmitys. 95 eur/3 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
51 neliöinen uusi saunallinen kaksio, sähkölasku n. 100e/2kk. Saunotaan paljon :D
Kohtuullinen mutta miten 51 neliöön on saatu mahtumaan kaksi huonetta ja sauna?
en ole tuo hlö, mutta ainakin uusissa asunnoissa on monesti tehokas pohja, jolloin saunan saa hyvin mahtumaan noihin neliöihin. Ei ole erikseen mitään käytäväratkaisuja tms., ja keittiö on olkkaris yhteydessä. Siinä on 1 huone. Makkari on toinen huone.
60 neliöinen kaksio. Saunotaan 1-2 kertaa viikossa. Käyttösähkö jotain 15-20€ väliltä, sähkön siirto 30€. Meillä tulee siis erikseen laskut siirrosta ja käytetystä sähköstä.
Kukaan ei tässä ketjussa ole maininnut lämmitysmuodosta mitään. Kaksiossa voi olla myös sähkölämmitys.
65 neliöö 1 hlö kulutus n. 2000 kWh vuodessa, saunon harvoin ja kaukolämpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
65 neliön kolmio saunalla. Sähkölasku n.50-60 e kuukaudessa yhteensä.
65 neliön on kolmio on jo vitsi. Siinä suomalainen perheasunto. Palkkio uurastuksesta. Vanha 64 neliön kaksio jossa on pieni kylppäri ei tunnu isolta yhdelle. Kyllä suomalaisten elintaso on todella onneton josta kertovat 65 neliön kolmiot joiden makuuhuoneet ovat niin pieniä komeroita että niihin ei sovi edes parisänky. Nuoret muuttakaa alamäkeä valuvasta Suomesta pois jos rahkeet suinkin riittävät.
Meillä on 56 neliöinen kaksio kahdelle ihmisille ja koiralle ja on melkein liikaa tilaa. Kun ottaisi olohuoneesta muutaman neliön pois jäisi edelleen ihan ruhtinaallisesti tilaa ja loput neliöt voisi laittaa siihen toiseen makkariin ja tulisi oikein tilava 65 neliön kolmio. Mutta meillä ei olekaan kämppä täynnä turhaa tilaa vievää tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Asun kylläkin kolmiossa, 70neliötä. Pelkkä sähkö on noin 5€/kk + siirtomaksu. Saunon kerran viikossa arviolta ja asun yksin.
Meillä on samaa luokkaa, käyttömäksu n. 5-6€/yhden kuukauden lasku + siirtomaksu ja liittymän perusmaksu. En muista tarkkaa kokonaismäärää kun seuraan vain käyttöä, pahoittelen. Lasku saadaan kolmesti vuodessa koska jää niin pieneksi. 80 neliön kolmio, kaksi aikuista ja yksi lapsi. Ei saunaa, ei sähkölämmitystä, mutta paljon ollaan ja tehdään kotona kun kotiäitinä olen lapsen kanssa :)
59 neliön kolmio, nyt menee 10-15€/kk, ennen säästötoimia n. 30€/kk, 1 henkilö asuu, ei saunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
56 neliötä, 3kk oli viimeksi 150e, ei saunaa :D en ymmärrä mistä se tulee.
Joko kulutat älyttömästi tai sitten sulla on sikahintainen sähkösopimus. Käytätkö jotain irtopattereita tms?
Eksyinpä minäkin tänne. Pisti silmään ettei juuri tehdä vertailussa eroa onko kaukolämpö vai sähkölämmitys. Aloittaja ei kerro selvästi mitä hän tarkoittaa, mutta luulen hänen kysyvän juuri lämmityksen takia. Tuskin käyttösähkö kovin suuresti vaihtelee ellei sitten sauno päivittäin.
Kyllä minullakin tuore tammikuun lasku oli ennätyssuuri, 200€! (kyllähän nyt oli etelässä tavallista kylmempää) . Vuotuinen lasku ollut noin 1200€ ja energiantarve 9200 kWh. Käytössä 2-tariffi, jossa korkeampi, kk-maksu, mutta on silti hitusen halvempi. Asunto on 50 neliöinen saunallinen paritalokaksio -97 ja autokin lämpiää ulkoa ja sisältä, muttei ihan joka päivä.
Olen netin eri laskureilla, mm. Motivan saanut selville mitä tämmösessä olisi ns. normi kulutus ja 1 hlö:llä. Asunnon lämmitys 6800 kWh, lämmin käyttövesi 1000 kWh, käyttösähkö 1500 kWh eli olen itse asiassa tismalleen normikuluttaja! ;) Varmaan voisi nipistää, jos oikein tarkka olisi, mutta suuriin säästöihin on vaikea päästä. Kyllä pitäisi muuttaa (ja voisinkin) vähän pienempään ja sellaiseen jossa muu kuin suora sähkölämmitys. Tosin on hyvä muistaa, että lämmittäminen tarvii aina tietyn energiamäärän tuotettimpa se miten hyvänsä. Hallitus voisi kyllä sähköverosta vähän nipistää. Ei ole oikein, että välttämättömästä hyödykkeestä joutuu maksamaan ja vielä alv lisäksi. Uusia asuntoja voisi sitten velvoittaa rakentaan vaikka maalämmölle.
Jos jollakulla poikkeuksellisen pieni, lienee syy se, että hän on paljon pois kotoa tai on apulämmitysmuoto kuten takka tms.
Mietin samaa, mulla ei saunaa 42 neliöö. Laskut 40-59 € kk. Toki suurin osa siirtomaksua. Uusi jääkaappi/ pakkanen. Lattialämmitys kylppärissä, ei posota täysillä. Asunto 10v vanha.
61 neliötä ja noin 25e/kk siirtoineen tuulisähköllä, ei saunaa. Minulle on tärkeää, että on ekosähköä.
59 m2, ei saunaa. Siirto noin 16 eur ja energia 5 eur kk. Siirto on sikahintainen.
Kerrostalo kaksio 60 m2, kaksi henkilöä, ei saunaa, sahkölasku + siirtomaksu / 3kk n. 80€. Arvioitu vuosikulutus 2500 kWh. PC päällä aamusta iltaan, TV:tä katsotaan vähän, ruoan teen pääosin itse, vaimon pyykinpesujen määrää en osaa sanoa, kaikki lamput LED:ejä. Mielestäni aivan kohtuullinen maksu sähköstä.
Mulla noin 130e 3kk, eli 43e kuukaudessa. Kaksio 54 neliötä, saunon 2 krt viikossa.
62 m2, 2 aikuista, sähkösauna ja 110 euroa/3 kk