Kansainvälinen vankilabisnesidea
Perusta vankila johonkin sellaiseen EU-maahan jossa on halvat kustannukset, kohtuulliset kulkuyhteydet ja sopivasti työvoimaa saatavilla, esim. Romaniaan. Sitten myyt vankilapalvelua kaikille EU-maille, myös Suomelle. Pointti on tietysti siinä, että vankien pitäminen Suomessa on kallista, ja Romaniassa se on paljon halvempaa. Suomen valtio säästää rahaa kun pitää vankinsa Romaniassa. Ja sinä teet tässä tietysti voittoa. Vanki siirretään Suomesta Romaniaan, vanki viettää vankeusaikansa Romaniassa, lopuksi vanki siirretään takaisin Suomeen ja päästetään vapaaksi.
Hyvä idea?
En ole kuullut että tätä tehtäisiin jo. Tehdäänkö? Miksei tehdä?
EU-säännöt sallivat tämän. Ihmisiä ei saa siirrellä ulos EU:sta, mutta EU:n sisällä ihmisiä saa siirrellä.
Joten kukin maa voisi itse päättää lähettääkö vankejaan Romaniaan vai ei. Maa itse päättäisi mitkä vangit lähettää, lähettääkö tuhansia vankeja vai vain kymmeniä. Maa itse päättäisi onko tämä maan "periaatteiden ja arvojen" mukaista vai onko tämä "vankien kansalaisoikeuksien tallaamista".
Jos vankilan tarkoitus on "tehdä vangista yhteiskuntakelpoinen" niin sitten me varmaan halutaan pitää vangit Suomessa missä ne edes teoriassa saa jotain kuntouttavaa apua. Mutta jos vankilan tarkoitus on vain "pitää pahikset lukkojen takana" niin sitten on ihan sama missä maassa me ne pidetään.
Suomi ei varmaan vankejaan Romaniaan lähettäisi. Mutta moni muu EU-maa lähettäisi! Perustakaa tälläinen yritys, rikastukaa!
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea loppuun mutta MIKSI valtion pitää maksaa vankien kulut? Eikö olisi kohtuullista että vankilassa oleminen maksaisi vangille x määrän joka sitten joko kasvaisi velkaa tai vanki voisi työllään maksaa asumisen. Hullua minusta tuollainen vankien ilmais majoittaminen. Ei mulla muuta.
Hassu vitsi.
Eli jos vanki ei suostuisi maksamaan niin hänet potkaistaisiin pihalle vankilasta, pääsisi vapaaksi? Yleensä vankilasta pakeneminen on vähän vaikeempaa.
Sekoitat nyt mielessäsi vankilan ja hotellin. Ne on eri asiat.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea loppuun mutta MIKSI valtion pitää maksaa vankien kulut? Eikö olisi kohtuullista että vankilassa oleminen maksaisi vangille x määrän joka sitten joko kasvaisi velkaa tai vanki voisi työllään maksaa asumisen. Hullua minusta tuollainen vankien ilmais majoittaminen. Ei mulla muuta.
Hieno ajatus, että vanki maksaisi vankeudestaan. Yhden vankipäivän hinta on noin 200 euroa. Kahden vuoden lusimisen jälkeen vanki pääsisi vapauteen ja saisi mukaan vajaan 150 000 euron laskun, eräpäivä ensi viikolla. Tai sitten hän tekisi ilmaista työtä niin kauan, että palkallisena olisi tienannut 150 000 euroa. Suunilleen 4 vuotta 3000 euron kk-palkalla.
Suomalainen ei selviä ikinä vankilassa romaniassa. Sellit on kylmiä talvella ja kesällä polttavan kuumia. Annat ensimmäiseksi kengät osaston pomolle ja rupeat morsioksi antamaan persettä.
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa vangeistahan työskentelee tai opiskelee...
Ap, miten vankien lomat hoidettaisiin? Entä vankien vierailijat?
Eli Romaniaan voitaisiin lähettää vain erakot?
Vierailija kirjoitti:
Et sitten myöskään jaksanut ajatella loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu vitsi.
Eli jos vanki ei suostuisi maksamaan niin hänet potkaistaisiin pihalle vankilasta, pääsisi vapaaksi? Yleensä vankilasta pakeneminen on vähän vaikeempaa.
Niin nyt sinä taidat sekoittaa, vankilaan kun kukaan muutenkaan vapaaehtoisesti haluaa, ei sen maksunkaan silloin tulisi olla vapaaehtoista. Hassu olet itse höpönen vai onko sinusta sakotkin vapaaehtoisia maksettavia? Jos ei maksa niin kertyy velkaa, moni varmasti työllään maksaisi, siihen kun on nytkin vankiloissa mahdollisuus, työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa vangeistahan työskentelee tai opiskelee...
Ap, miten vankien lomat hoidettaisiin? Entä vankien vierailijat?
Eli Romaniaan voitaisiin lähettää vain erakot?
Niin aivan, miksi edelleenkään sen asumisen vankilassa pitäisi ilmaista olla. Ei se ole muillekaan kansalaisille, jotka työskentelee tai opiskelee.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ei selviä ikinä vankilassa romaniassa. Sellit on kylmiä talvella ja kesällä polttavan kuumia. Annat ensimmäiseksi kengät osaston pomolle ja rupeat morsioksi antamaan persettä.
Ehkä Kreikka olisi parempi. Ainakin lämpösempi. Tai Espanja/Portugali. Ei ihan niin kidutusta ja hengenvaarallista vangeille kuin Romania.
Voisi ihmiset miettiä useampaan otteeseen kannattaako rikos jos tosiaan joutuisi, vaikka sinne romaniaan ja joutuisi maksamaan tietyn osan palkastansa vankilassa olostaan, maksaa uhrille ja maksaa tietyn määrän, jotta pääsee vapaaksi, muuten ei pääsisi jos ei tee töitä.
ja rikkaat eivät voisi maksaa itseänsä ..(huono idea eihän ne saa edes tuomioita..)
Siitä on ainakin pari vuotta kun jokin EU-maa, taisi olla Bulgaria, suunnitteli lähettävänsä vankejaan Egyptiin. Kaatui suunnitelma vissiin ainakin siihen että EU vastusti. Muita vastaavia suunnitelmia en ole Euroopasta kuullut. Ehkei sitä tehdä. Maailmalla varmasti tehdään. Yhdysvalloissa yksityiset vankilat ovat varmasti jättimäinen bisnes. Mutta sielläkin kai on niin että vankia ei saa siirtää edes toiseen osavaltioon, toisesta valtiosta puhumattakaan.
Erotaan EU:sta niin voidaan lähettää vangit Siperiaan.
Typerä EU, aina määräämässä mitä me saadaan tehdä ja mitä ei saada.
ap mikset itse perusta tuollaista vankilaa jos se niin hyvä bisnesidea on? Etkö itse halua rikastua?
Minun mielestäni koko vankilajärjestelmä pitäisi lakkauttaa kokonaan. Se on aivan älyttömän kallis järjestelmä tarkoitukseen, jota se ei pysty hoitamaan, eli antamaan oikeutta. Vankilajärjestelmä on bisnestä, sillä ei ole mitään tekemistä oikeuden kanssa.
Jos oikeutta haluttaisiin tähän maahan, se pitäisi hoitaa seuraavasti.
Rikoksen tai vahingonteon rangaistukseksi kolme kohtaa lievimmästä vakavimpaan.
1. Korvausvelvollisuus rikoksen uhrille.
2. Raipparangaistus, eli suomeksi piekseminen.
3. Kuolemanrangaistus.
Jos joku varastaa auton, miksi autovaras joutuu vankilaan, ja varkauden uhri verorahoillaan kustantamaan varkaan elämän tulevina vuosina? Onko tämä oikeutta? Rangaistus pitää saada ja kärsiä heti, pitkitetyt rangaistukset (joita vankeusrangaistukset ovat) saavat vain vihaa aikaiseksi tekijässä, ja katkeruutta uhrissa. Autovarkaudessa, jossa varastettua omaisuutta ei saada takaisin, 4 kertainen korvaaminen olisi hyvä. Jos varastettu omaisuus pystytään palauttamaan, tässä tapauksessa tulisi noudattaa 2 kertaisen korvaamisen periaatetta.
Ylinopeuksista ja lievistä pahoinpitelyistä raipparangaistus. 15 km ylinopeutta, rangaistus 5 raipaniskua. 20 km ylinopeutta, 8 raipaniskua. 25 km ylinopeutta 12 raipaniskua, jne.
Pahoinpitelystä nelinkertainen korvaaminen uhrille ja esim. 30-50 raipaniskua tekijälle.
Vakavista rikoksista esim. raiskaukset, murhat, törkeät pahoinpitelyt jne. henki pois tekijältä, tekijän omaisuudella korvataan uhrille ja jollei riitä, yhteisistä varoista loppuosa.
Sitä kun juoppo pultsari tekee vahingonteon koska haluaa talveksi vankilaan, rangaistukseksi määrättäisiinkin 4 kertainen korvaaminen ja 10 raipaniskua, muuttuisi mieli näitä rötöksiä kohtaan kummasti. Jollei ole rahaa korvata, korvaus tapahtuu valtion kassasta ja rikoksen tekijä laitetaan valtion pakkotyöhön, jossa maksaa ensin työllään oman olemisensa ja vapautuu vasta kun uhrille on korvattu edellisen mukaan. Tämä järjestelmä ei aiheuta käytännössä mitään kuluja valtiolle, ja on varmasti nykyistä vankilajärjestelmää paljon tehokkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu vitsi.
Tyhmääkö siellä naurattaa, kun toinen kirjoittaa ihan asiaa? Vanki maksaa pakkotyöllä asumisensa, ja joka ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä. Kummasti rupeaa kuokka heilumaan, jollei rupea niin ei se kuukautta paljoa kauempaa yhteiskunnan varoja kuluta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno ajatus, että vanki maksaisi vankeudestaan. Yhden vankipäivän hinta on noin 200 euroa. Kahden vuoden lusimisen jälkeen vanki pääsisi vapauteen ja saisi mukaan vajaan 150 000 euron laskun, eräpäivä ensi viikolla. Tai sitten hän tekisi ilmaista työtä niin kauan, että palkallisena olisi tienannut 150 000 euroa. Suunilleen 4 vuotta 3000 euron kk-palkalla.
Niin jos katkaiset jalan, maksat itse sairaala maksun,
Jos ajat ylinopeutta, maksat itse sakon,
Jos teet lapsen, maksat itse päivähoitomaksun,
Jos teet rikoksen, niin VALTIO maksaa vankilassa olon?
No mutta, tämähän käy järkeen...
Ei näköjään ole bisnesmielistä väkeä av:llä. Eipä ole yllätys.
Kansainvälisistä vankiloista en ole kuullut. En kyllä jaksa tietoa etsiäkään.
Mutta Australia oli maailmankuulu siitä että ne piti pakolaiskeskuksensa Papua-Uudessa Guineassa. Taisi Papua ansaita isot rahat. Ja taisi Australia säästää isot rahat. Mutta ne Papuan keskusten olot oli niin hirveät että niistä kohuttiin vuosien ajan. Nyt Australia on kai jo lopettanut niiden käytön, en tiedä missä nyt pakolaisensa pitävät.
Vierailija kirjoitti:
Kansainvälisistä vankiloista en ole kuullut. En kyllä jaksa tietoa etsiäkään.
Mutta Australia oli maailmankuulu siitä että ne piti pakolaiskeskuksensa Papua-Uudessa Guineassa. Taisi Papua ansaita isot rahat. Ja taisi Australia säästää isot rahat. Mutta ne Papuan keskusten olot oli niin hirveät että niistä kohuttiin vuosien ajan. Nyt Australia on kai jo lopettanut niiden käytön, en tiedä missä nyt pakolaisensa pitävät.
Hienoa kun joku kirjoitti oikeasta aiheesta.
Pitääkin googlata että löytyykö kansainvälisiä vankiloita jostain päin maailmaa.