Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä neuvolassa tapahtuu ja mikä siellä käymisen tarkoitus on?

Vierailija
08.02.2018 |

Kertokaa, mitä siellä tapahtuu. Olen itse käynyt neuvolat, mutta en silloin ymmärtänyt miksi siellä pitää käydä eikä siellä olisi osattu auttaa, vaikka olisi jotain tarvinnutkin. En myöskään muista koko ajasta mitään, muuta kuin että se haittasi työntekoa.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi antaa selkeä lista siitä, mitä kullakin käynnillä käydään läpi. Tämä siis ensikäynnillä. Muuten on aika outoa vaatia ihmisiä olemaan poissa töistä jonkun käynnin takia, jossa jaaritellaan vain mitä mieleen tulee.

Vierailija
62/78 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tärkein asia, mistä neuvolassa pitäisi puhua, on juuri tuo synnytys ja synnytysvalmennus. On aivan outoa jättää se jonnekin sivulauseeseen. Jos pitäisi itse ottaa selville sellaiset asiat, sitten olisi parempi, ettei kävisi neuvolassa ollenkaan. Ja jotain voisi myös vauvasta kertoa, että miten sitä hoidetaan, kun se on syntynyt.

Tämä on varmasti totta tilanteissa, jossa raskaus sujuu ongelmitta. Itselläni on ollut vaikka mitä ongelmaa 9kk ajan ja olen erittäin kiitollinen neuvolasta.

Se ettei kaikille satu jotain, ei tarkota etteikö moni neuvolasta ja raskauden seurannasta hyötyisi.

Naisiahan kuoli paljon raskaana ennen tätä neuvolasysteemiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi antaa selkeä lista siitä, mitä kullakin käynnillä käydään läpi. Tämä siis ensikäynnillä. Muuten on aika outoa vaatia ihmisiä olemaan poissa töistä jonkun käynnin takia, jossa jaaritellaan vain mitä mieleen tulee.

Tää olis tosi hyvä. Mulla terkkari vaihtui kesken raskauden hallinnollisista syistä ja sitten kaikki ovat välillä kipeinä ja ties kuka tuuraa.

Oli turhauttavaa kun menossa eka raskaus ja itse on vähän pihalla ja sitten se henkilökunta arvostelivat kilpaa toistensa toimintatapajoa ja joka kerta sain kerrata mitä tiedän/on tehty/puhuttu/sovittu.

Tästä huolimatta kokemukseni neuvolasta näyttää olevan erittäin paljon positiivisempi, kuin monella täällä.

Vierailija
64/78 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verestä tehtävä seulonta on ihan eri asia kun rakenneultra. Rakenneultra on se missä parhaiten selviää sydänviat ja muut elimelliset viat. Voi olla että veriseulonta +nt-ultra on hyviä, mutta rakenneultrassa löytyy vikaa.

Ap on nyt hyvä ja selvittää itsensä rakenneultraan. Se tehdään viikoilla 21-23.

Vierailija
65/78 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Jonne,

Siellä neuvolassa mm kurkataan aikuisen korvaan. Jos näkyy valoa tunnelin päässä on kaikki ok. Jos ei näy, niin saa käskyn putsata vaikut pois. Jos ei senkään jälkeen näy, niin huuhdellaan korvakäytävät. Joskus saa suolihuuhtelun siinä samalla, säästyy vaivaa.

Vierailija
66/78 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle neuvola on ollut erittäin tärkeä. Yksi kerta olikin glukoosia pissassa ja sokerirasituksen ja muutaman päivän sokerimittauksien jälkeen päädyin äitiyspolille ja lopulta käyttämään insuliinia. Että ilman neuvolassa otettavia testejä olisin varmasti huonovointinen läski sokerivauvan odottaja joka ei epäilisi mitään koska tavallisia riskitekijöitä tähän ei ole.

Vierailija
67/78 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei Jonne,

Siellä neuvolassa mm kurkataan aikuisen korvaan. Jos näkyy valoa tunnelin päässä on kaikki ok. Jos ei näy, niin saa käskyn putsata vaikut pois. Jos ei senkään jälkeen näy, niin huuhdellaan korvakäytävät. Joskus saa suolihuuhtelun siinä samalla, säästyy vaivaa.

Miksi oletat, että ap on provo? Aika surullista, jos neuvola-aika on mennyt ohi ilman, että kokee saaneensa mitään apua.

Vierailija
68/78 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydäänkö siellä sitten vain synnytykseen asti, vai lopetetaanko ne käynnit jossain vaiheessa raskautta?

Vierailija
69/78 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käydäänkö siellä sitten vain synnytykseen asti, vai lopetetaanko ne käynnit jossain vaiheessa raskautta?

Oletko suunnittelemassa raskautta vai mistä kiinnostus?

Alussa käyntejä on kerran kuussa, loppua kohden useammin. Synnytyksen jälkeen sama terkka tekee kotikäynninkin. Tästä jatketaan sitten lapsen neuvolakäynneillä, jossa seurataan lapsen kehitystä ja hoidetaan rokotuksia.

Vierailija
70/78 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alussa käyntejä on kerran kuussa, loppua kohden useammin. Synnytyksen jälkeen sama terkka tekee kotikäynninkin. Tästä jatketaan sitten lapsen neuvolakäynneillä, jossa seurataan lapsen kehitystä ja hoidetaan rokotuksia.

Ei, vaan olen ap. En vain millään muista, miten se meni. Muistan, että oli puhetta kotikäynnistä, mutta en muista kotikäyntiä. Tiedä sitten, toteutuiko se vai ei. Lapsen ensimmäisen neuvolakäynnin muistan tapahtuneeksi. Sen jälkeen jonkun viisivuotisneuvolan tms.

Vierailija
71/78 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan olen ap. En vain millään muista, miten se meni. Muistan, että oli puhetta kotikäynnistä, mutta en muista kotikäyntiä. Tiedä sitten, toteutuiko se vai ei. Lapsen ensimmäisen neuvolakäynnin muistan tapahtuneeksi. Sen jälkeen jonkun viisivuotisneuvolan tms.

Ymmärrän. Vauva-aika voi väsymyksen vuoksi mennä aika sumussa. Eihän sitä aina illalla muista edes onko sen päivän aikana tullut syötyä mitään. Muutenkin ajan myötä moni pikkuasiana pitämänsä juttu jää unholaan. Siinä lapsen kanssa kun tapahtuu uutta ja ihmeellistä ja ihanaa niin paljon :)

(Ja vähemmän ihanaa)

Vierailija
72/78 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko muistikuvasi ovat raskauajan neuvolakäynnit ja sen jälkeen hypätäänkin jo johonkin lapsen 5-vuotisneuvolaan?? Nyt olen varma että olet trolli; johon sosiaaliviranomaiset olisivat tuossa välissä puuttuneet asiaan, kun normaalejalapsen terveydenhuoltoon kuuluvia tarkastuksia ei tehdä vuosikausiin.

Vierailija
73/78 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikko sitten kävin. Ekalla kerralla ennen joulua  paikalla oli vain terveydehoitajaopiskelija, joka olisi halunnut ottaa verikokeet (kieltäydyin, koska opiskelija ei osannut selittää, että miksi), mitattiin verenpaine (pahasti koholla, 130/90, sain ohjeet jättää pois suolan ja salmiakin), näytettiin, missä on vaaka, jossa voin punnita itseni. Merkittiin tietoihini paino ja muistutettiin, että se ei saa nousta (en ymmärrä,että miksi ei, olen perusterve 170 cm nainen, joka siinä vaiheessa painoi 58 kg). Kävin vessassa ja annoin virtsanäytteen. Sitten sain nipun esitteitä jatiedon siitä, että kyseessä on riskiraskaus.

Viime viikolla punnitsin itseni, kerroin terkkarille painoni, kuuntelin esitelmää siitä, miten vaarallista on tupakoida (en ole koskaan tupakoinut) ja sain nipun esitteitä. Ei mitään kohdunpohjan mittaamista tai sydänääniä tms. Raskausviikkoja on kuitenkin jo melkein 20, ultrattu ei ole. Koko ajan putoan jostain listoilta pois, koska joku unohtaa jotain.

En silti jaksa nähdä tässä mitään ongelmaa, onneksi on yksityinen puoli, jossa olen käynyt, kun julkisella vähän tökkii.

Tää tuntuu vähän oudolta. Salmiakkihan on kieletyllä listalla muutenkin eviran mukaan. Sait kasan papereita, muttet paperia missä neuvottin np-ultran varaus?

Ja miksi ihmeessä kieltäytyä verikokeista? Mä pelkään neuloja ja meinaan oksentaa, mutta silti mua kiinnostaa ne tulokset, ihan vaikka oman terveyden kannalta, jos ei vauvasta välitä.

Kaikki eivät halua veriseuloihin osallistua ja se on jokaisen oma valinta. Mielestäni tässä asiassa on turha huudella, että ei välitä vauvastaan.

Minulle on verikokeet tehty. Tuttuni ei osallistunut veriseulaan. Eivät halunneet tietää riskilukuja mikä mahdollisesti vauvalla voisi olla. Terveen vauvan sai, edelleen terve koululainen. He päättivät, että pitävät oli sitten kehityshäiriö tai ei.

Ohis mutta mielestäni tyhmää tuollainen pään pensaaseen työntäminen kuten tuttusi teki. Jos vauvalla olisi ollut jokin hoitoa heti synnytyksen jälkeen vaativa vamma tai sairaus, niin fiksumpaahan se olisi ollut tietää jo hyvissä ajoin ennen synnytystä ihan lapsen hyvinvoinnin takia, vaikka vanhemmat olisivatkin valmiit ottamaan sairaan lapsen vastaan. Hyvä tietysti, että tuttusi lapsi syntyi terveenä.

Miten luulet vanhempien sopeutuvan, kun lapsi vammautuu synnytyksessä?

Onhan niitä muitakin asioita, kuin aborttiin mahdollisesti johtavia huolia, mitä ultralla selvitetään. Esim jos lapsella todetaan ultrassa huulihalkio, pääsee hän heti synnyttyään leikkaukseen, kun siihen on varauduttu.

Mutta tuossa ylhäällä oli kyse veriseuloista, ei ultrasta. Ultrassa taitaa melkein kaikki käydä, veriseuloja eivät kaikki ota.

Vierailija
74/78 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö neuvolaan mennessä sitten tietää, mitä siellä neuvolassa tehdään? Pitäisikö se ottaa jotenkin selville? En edes tiedä, miten osasimme mennä neuvolaan. Kai se jostain vain tuli mieleen. Terveydenhoitaja onnitteli. Ajattelin, että voisiko hän jo käydä asiaan.

Mielestäni neuvola passivoi ihmisiä. Ihmisten pitäisi itse ottaa asioista selvää.

Th onnitteli ja sinä ynseilit, että menis jo asiaan.

Teveydenhoitajahan on muutakin, kuin vain mittaaja. Hän yritti luoda sinuun jonkinlaista hoitokontaktia, sinä suhtauduit häneen kuin johonkin suuren marketin kassahenkilöön :(.

Ensimmäinen raskaus on kuitenkin uusi asia tulevalle äidille, minusta siinä ei ole liikaa neuvontaa. Taitaa olla, että käyntejäkin on vähennetty, verrattuna esim -80 lukuun.

Vierailija
75/78 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko muistikuvasi ovat raskauajan neuvolakäynnit ja sen jälkeen hypätäänkin jo johonkin lapsen 5-vuotisneuvolaan?? Nyt olen varma että olet trolli; johon sosiaaliviranomaiset olisivat tuossa välissä puuttuneet asiaan, kun normaalejalapsen terveydenhuoltoon kuuluvia tarkastuksia ei tehdä vuosikausiin.

Varmasti olen käynyt kaikissa neuvoloissa, mutta en muista yhtään käyntiä ensimmäisen ja viisivuotiskäynnin välillä.

Vierailija
76/78 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkös jossain välissä kirjoittanut olevasi 20 rv:lla? Nytkö se lapsi onkin jo yli 5v.

No trolliksi paljastuit. Herää vain kysymys, mikä motiivi sinulla on mollata Suomen neuvolajärjestelmää, mikä kuitenkin on vaikuttanut suuresti lapsikuolleisuuteen ja perhesuunnittelun kautta esim naisten asemaan.

Monissa köyhissä maissa tällaiselle neuvolapalvelulle olisi kysyntää, sillä maapallon liikakansoitukselle pitäisi kiireesti tehdä jotain.

Vierailija
77/78 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei Jonne,

Miksi oletat, että ap on provo? Aika surullista, jos neuvola-aika on mennyt ohi ilman, että kokee saaneensa mitään apua.

Minäkin ajattelen, että on provo. Jos on oikeasti raskaana, sitä varmaan innolla googlaa mitä asioita on odotettavissa. Noita asioita kerrotaan vauvalehdissä, keskustelupalstoilla jne.

Ap lienee vieraillut 😊aiemminkin vauva-palstoilla, heti kun raskaustesti oli positiivinen, joten infoa varmaan on ollut luettavissa.

Tai sitten ap on prinsessa Ruusunen, jonka Väyrynen suuteli nyt pressakamppailun aikana hereille!

Vierailija
78/78 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti olen käynyt kaikissa neuvoloissa, mutta en muista yhtään käyntiä ensimmäisen ja viisivuotiskäynnin välillä.

Taitaa sulla olla jotain muutakin ongelmaa?

Minkä ikäinen sinun lapsesi on nyt?