Vierailija

Soittelin juuri ensimmäistä neuvola aikaa jonka sain parin viikon päähän. Ohimennen kysäisin että voihan lapsen ottaa mukaan kun hoitoa on vähän vaikea järjestää niin täti sanoi vaikeana että eiiii oikein, me jutellaan niin paljon että on parempi jos voisi rauhassa puhua..
Mihis minä nyt lapsen laitan? On vähän reilu vuoden ikäinen. Kaikki tutut/sukulaiset on töissäkäyviä eli arkena siihen aikaan on vaikea ketään pyytää ja muutenkaan ei tekisi vielä mieli kenellekkään kertoa raskaudesta näin alussa. Paikkakunnalla ei ole mll lastenhoitajia, enkä naapureita tunne kun ei olla vielä kauaa asuttu täällä.

Mitä ajattelette, olisiko niin kamalaa jos silti ottaisinkin mukaan?

• ylös 11
  • alas 4

Kommentit (18)

Vierailija

Ota mukaan ja ota muutama lelu tai kirja niin lapsi saa ainakin osan ajasta kulumaan.

• ylös 33
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

No otat vaan mukaan. Siinäs nillittävät. Mä ainakin otin esikoiseni mukaan, eikä kukaan sitä mitenkään kommentoinut. Oli vauvan syntyessä 1v4kk. Mihin mä olisin hänet laittanut, kun olin raskauden aikana just hänen takiaan kotona?

• ylös 28
  • alas 1
Vierailija

Juu kyllä mä olen ottanht ihan äidit esikoisineen vastaan. jopa mukavaa vaihtelua kun joku äiti tulee sen olemassa olevan lapsensa kanssa eikä tämä ole tarhassa, kuten useimmat. sitten käydään ne tärkeimmät nopsaan läpi ;)

• ylös 15
  • alas 3
Vierailija

Minulle ei ole koskaan sanottu mitään, mutta terkka on kyllä vähän pitkin hampain kun tuon esikoisen mukanani. Vaikka yleensä hän istuu nätisti lastenpöydän ääressä ja leikkii leluilla.

Vierailija

Miksi edes kysyit asiaa? Neuvolassa käydään muutenkin yhä sen muksunkin kanssa. Varmasti tuttu paikka ja onhan siellä lelujakin jo valmiiksi.

Varsinkin kun olet jo hiljattain yhden pyöräyttänyt, niin en keksi mitä uutta puhuttavaa sulle edes olisi ekalla käynnillä. Itselle eka käynti oli vain selitystä miten tämä palvelu toimii ja mitä jatkossa on odotettavissa, mutta sullehan nuo ovat jo selviä.

• ylös 19
  • alas 0
Vierailija

Kyllä itse otin aikoinaan esikoisen äitiysneuvola käynneille. Lapsilla ikäeroa 2v. Kaikki neuvolalääkärikäynnitkin lapsi oli mukana. Ainut milloin lapsi jätettiin mummin hoitoon oli kun oli rakenneultra ja synnytys. Niskapoimuultrassakin lapsi oli mukana, naksupussin kanssa.

Vierailija

Samalla terkallahan ne lapsetkin käyvät?
Ainakin mulle juuri terkkani sanoi, ettei olekaan hetkeen saanut raskaana olevaa asiakasta vaan on ollut niitä lapsia. Ilahtui kun sai taas vaihtelua.

Vierailija

Me ollaan aina koko perhe yhdessä ja terkka on aina varannut huoneeseen kokonaisen laatikollisen leluja.
Terkka myös selittää tolle meidän taaperolle aina mitä kaikkea tapahtuu ja kertoo että on pikkuveli tulossa, vaikkei toi pikkunen mitään vielä tajuukkaan :)

Tottakai otat isosisaruksen mukaan, ja jotain leluja ehkä jos terkka on niin dorka ettei tajua varautua.

Vierailija

Tuo on varmaan joidenkin neuvolantätien suositus, mutta ei mikään pakkokäsky. Tietysti otat lapsen mukaan neuvolaan, jos ei ole muuta vaihtoehtoa. Eikä siellä ensikäynnillä edes mitään ihmeitä tapahdu, pelkkää jutustelua, kai sen itsekin tiedät. 

Ultrissa sen sijaan on ainakin omassa kaupungissani kielto, että lasta ei saisi tuoda sinne. Luultavasti siksi, että siellä on kalliita tutkimuslaitteita. Aulassa on kyllä lapsille leikkitila, joten ilmeisesti lapset on tarkoitus jättää sinne leikkimään, jos hoitoapua ei saa.

Vierailija

Otat mukaan, onhan se helpompaa jutella ilman, mutta kyllä sinne saa mennä vaikka koko perheen kesken (äiti, isä, esikoinen) jos siltä tuntuu! Mekin kävimme, ja auttoi mielestäni siihen, että esikoinen oppi tiedostamaan paremmin äidin raskauden ja käsittelemään sitä paremmin.

Muutenkin itse ajattelen, että nimenomaan ensisynnyttäjille on tärkeää saada sitä keskustelua ilman keskeytyksiä. Uudelleensynnyttäjä varmasti hoidon jotenkin järjestää, jos on jotain mielen päällä erityisesti.

Vierailija

Ei kaikissa paikoissa äitiys- ja lastenneuvola ole samassa paikassa. Meillä ei edes samassa rakennuksessa. Terkkaritkin tietysti molemmissa paikoissa omat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuo on varmaan joidenkin neuvolantätien suositus, mutta ei mikään pakkokäsky. Tietysti otat lapsen mukaan neuvolaan, jos ei ole muuta vaihtoehtoa. Eikä siellä ensikäynnillä edes mitään ihmeitä tapahdu, pelkkää jutustelua, kai sen itsekin tiedät. 

Ultrissa sen sijaan on ainakin omassa kaupungissani kielto, että lasta ei saisi tuoda sinne. Luultavasti siksi, että siellä on kalliita tutkimuslaitteita. Aulassa on kyllä lapsille leikkitila, joten ilmeisesti lapset on tarkoitus jättää sinne leikkimään, jos hoitoapua ei saa.

Syy on se että lapsi häiritsee ultraajan työtä jossa pitää olla tarkka ja se jos syntymättömällä vauvalla on joku vialla niin tämä aikaisempi ei ole siinä mukana kun kerrotaan huonot uutiset

Vierailija

Taisi olla kovin nuori neuvolatäti? Enemmän elämää nähneille yleensä käy kaikki kun ymmärtävät, että ei kaikkien elämä ole niin yksiselitteisen helppoa.

Ota vaan lapsi mukaan ja jos täti ei siitä tykkää, niin kerro että toinen vaihtoehto on sitten jättää väliin neuvolakäynnit ja tulla vasta sitten, kun lapsi on tarpeeksi vanha laitettavaksi hoitoon. 

Vierailija

Olen nyt kotona oman 5v lapsen kanssa. Olen oikein tyytyväinen, että hän on mukana. Ekalla kerrall ei ollut ja th alkoi puhua seksuaalisuudesta raskausaikana jne. Ei tarvitse enää kuunnella noita kun on lapsi mukana :D
Ei ole siis mitään mielenkiintoa jutella noista asioista vieraan ihmisen kanssa. Eikä ole mikään ensimmäinen raskaus.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.