Onko työttömyys elämäsi suurin häpeä?
Kun olin työtön, en halunnut puhua asiasta ja inhosin muiden neuvoja työnsaannin suhteen. Tein mielestäni jo kaiken voitavan. Ehkä todella häpesin tilaani vaikka silloin en sitä myöntänyt.
Muutin työn perässä Ruotsiin. Tuntuu, että se oli yksi parhaista valinnoistani. Suuri osa työhön liittyvistä asioista on täällä paremmin järjestetty eikä alhaisempi verotuskaan haittaa.
Kommentit (22)
Ruotsi ei ole eurossa. On oma valuutta vaikka ei oma valuuttakaan Suomea auttaisi, koska suomalaisilla ei ole kykyä ajaa laajasti omaa asiaansa vaan virkamiesten, poliitikojen oma ahneus pilaa kansan asian.
Työtöntä syyllistetään ja rankaistaan Suomessa siitä että työpaikkoja ei ole. Asioita ei ole hoidettu niin, että työtä olisi ja se, joka jää ilman työpaikkaa on itse syyllinen tilanteeseen ja saa hävetä. Tilanne on absurdi.
Nyt on oltava todella tarkkana ketä äänestää eduskuntavaaleissa.
Suurin elämäni häpeä on ruma naama, tissittömyys ja se, etten ole koskaan kelvannut miehille ja ikää on 29 vuotta.
Enemmän hävettäisi hävetä jotain, mille ei itse voi mitään.
Ei ole, miksi olisi?
Olen työttömänä ilman omaa syytäni (taisi olla elämäni 13. YT missä sitten jäin työttömäksi).
Lisäksi olen sairastanut vakavasti jo työaikanani joten työttömänä pääsin lopulta tutkimuksiin ja sairauslomalle. Paska juttu - sain vain 1/2 työkyvyttömyyseläkkeen (ihan silkkaa vittuilua vakuutusyhtiöltä) joten roikun edelleenkin vajaakuntoisena työnhakijana te-toimiston listoilla. Johonkin osa-aikaiseen olisi kiva päästä, ei tällä puolikkaalla elä.
En häpeä elämääni muutenkaan, olen tehnyt parhaani ja saavuttanut paljon hyvää.
Kyllähän se vähän hävettää. Mutta eniten vituttaa näiden omien vanhempien ikästen neuvot kun ne elää siinä harhakuvitelmassa että TE-toimisto on joku ihmeellinen paikka jossa jaetaan työpaikkoja niitä haluaville.
Olen kokenut lähes kaiken työttömyydestä sossuasiointiin asti että en häpeä näitä asioita ollenkaan. Ne ovat yleensä asioita joille tavis ei vaan voi mitään.
Minun häpeäni ei ole työttömyys, vaan syy siihen. Alkoholismi. On ollut parempia jaksoja ja olen ollut hoidossa. Silti olen idiootti, joka ei osaa pitää korkkia kiinni.
Minä olen siis häpeäksi myös muille työttömille. Suurin osa meistä on kunnon ihmisiä, eikä tällaisia häviäjiä kuin minä.
Työttömyydessä sinänsä ei ole mielestäni mitään hävettävää. Hallituksen sietää hävetä, kun eivät kykene hoitamaan maan taloutta niin, että yritykset voisivat palkata enemmän väkeä. Itsekin toimin aikanaan yrittäjänä ja tuolloin olisin tarvinnut apuvoimia töihin, mutta se olisi tullut liian kalliiksi. Niinpä kulutin itseni aivan loppuun tekemällä kahden ihmisen työt ja maksamalla veroja kahden ihmisen edestä.
Edes sen verran voitaisiin työttömiin panostaa, että heidän koulutustarpeitaan kartoitettaisiin ja heille annettaisiin vapaus opiskella yliopistossa tai avoimella yliopistolla ilman, että tuet heti katkaistaan. Ehtona voisi olla se, että sopivan työpaikan löydyttyä, täytyy opiskelu keskeyttää ja mennä töihin. Aika harvalle sellaista onnen potkua kuitenkaan osuisi kohdalle ensimmäisen puolen vuoden aikana. Sen sijaan olisi voinut siinä suorittaa jo useiden opintopisteiden verran järkevää lisäkoulutusta. Ja niille, jotka opiskelevat ammattikoulussa itselleen uutta ammattia, tulisi automaattisesti myöntää edes se aikuisopintotuki.
Hakekaa töitä ja opiskelkaa. Alkakaa yrittäjiksi. Mutta älkää ajako itseänne loppuun! Kyllä se on niin, että tämän yhteiskunnan täytyy auttaa heikoimpia. Siksi minä ainakin maksoin (ja maksan pienessä mittakaavassa yhä) aikanaan veroni.
Vierailija kirjoitti:
Suurin elämäni häpeä on ruma naama, tissittömyys ja se, etten ole koskaan kelvannut miehille ja ikää on 29 vuotta.
Sun suurin ongelma on huono itsetunto. Älä ajattele, että sun täytyy kelvata, vaan niin, että vielä kohtaat itsellesi sopivan ja ehkä joku saa olla sinusta todella ylpeä, miettien kelpaako juuri Sinulle!
Mulla on nätti naama ja isot tissit, mutta en olisi kelvannut kuin panopuuksi. Kun tarpeeksi odotin ja uskoin itseeni, tuli vastaan mies, joka rakastui oikeesti. Yhdessä ollaan nyt oltu yli 30 vuotta. Enkä mitään kaikkien hylkäämää luuseria "huolinut".
Hyvä itsetunto on seksikästä! Et sä tisseillä ja naamallasi elä, vaan järjellä ja sydämellä ! Oikeastaan ihan hyväkin, että missejä etsivät pintaliitopaskat kaikkoavat ympäriltä, kun ne ovat vain hetken huuman perässä ja oitis valmiita pettämään.
Ja työttömyyttä ei tarvitse hävetä kuin hommia tarmokkaasti vieroksuvan! Kaikille ei työtä ole, vaikka kuinka rankaistaisiin ja alas poljettaisiin! Hävettävää on kansan kääntyminen omiansa (heikkoja) vastaan. Hienosti ovat jotkut lampaat manipuloitavissa! Taitaa olla poliittista ohjailua.
Omat aivot käyttöön, ja miettimään ketä äänestää. Herrahissi pitää pysäyttää ja ahneet saada potkaistua Arkadian mäeltä alas, ja ilman mitään sopeutumiseläkkeitä. Maistelkoot omaa leikkuriaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun suurin ongelma on huono itsetunto. Älä ajattele, että sun täytyy kelvata, vaan niin, että vielä kohtaat itsellesi sopivan ja ehkä joku saa olla sinusta todella ylpeä, miettien kelpaako juuri Sinulle!
Mulla on nätti naama ja isot tissit, mutta en olisi kelvannut kuin panopuuksi. Kun tarpeeksi odotin ja uskoin itseeni, tuli vastaan mies, joka rakastui oikeesti. Yhdessä ollaan nyt oltu yli 30 vuotta. Enkä mitään kaikkien hylkäämää luuseria "huolinut".
Hyvä itsetunto on seksikästä! Et sä tisseillä ja naamallasi elä, vaan järjellä ja sydämellä ! Oikeastaan ihan hyväkin, että missejä etsivät pintaliitopaskat kaikkoavat ympäriltä, kun ne ovat vain hetken huuman perässä ja oitis valmiita pettämään.
Ja työttömyyttä ei tarvitse hävetä kuin hommia tarmokkaasti vieroksuvan! Kaikille ei työtä ole, vaikka kuinka rankaistaisiin ja alas poljettaisiin! Hävettävää on kansan kääntyminen omiansa (heikkoja) vastaan. Hienosti ovat jotkut lampaat manipuloitavissa! Taitaa olla poliittista ohjailua.
Omat aivot käyttöön, ja miettimään ketä äänestää. Herrahissi pitää pysäyttää ja ahneet saada potkaistua Arkadian mäeltä alas, ja ilman mitään sopeutumiseläkkeitä. Maistelkoot omaa leikkuriaan!
Täyttä asiaa.
M
Ei todellakaan. YT:ssä lähdin itse vapaaehtoisesti ja nyt on mukava kotirouvailla, ei oo tullut edes mieleen että pitäis hävetä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Työtöntä syyllistetään ja rankaistaan Suomessa siitä että työpaikkoja ei ole. Asioita ei ole hoidettu niin, että työtä olisi ja se, joka jää ilman työpaikkaa on itse syyllinen tilanteeseen ja saa hävetä. Tilanne on absurdi.
Nyt on oltava todella tarkkana ketä äänestää eduskuntavaaleissa.
Justhan oli taas gallupoitu että Kokoomus edelleen suosituin puolue, eli kyllä sinne e-kuntaan ihan samat Orpot, Pipilät ja Lindströmin Jarpat valitaan ja vielä äänivyöryillä. Kansa saa siis ihan mitä ansaitsee, jonkunlainen koe pitäis olla siihenkin että sais äänioikeuden.
Vierailija kirjoitti:
Hullu paljon töitä tekee.
Viisas pääsee vähemmällä.
Olen hävennyt, koska suurinosa ihmisistä jotka eivät ole kokeneet työttömyyttä tai ovat töissä niin ajattelevat kaikista työttömistä, että työttömät ovat laiskoja ja heissä on jotain vikaa kun eivät töitä saa.
Minulta on kysytty olenko töissä tai opiskelenko ja kun vastaan, että olen työtön niin huomaan ettei kyselijä hyväksy minua ja vastaustani! Enää en viitsi sanoa, että olen työtön. Enkä enää jaksa hävetä työttömyyttä, ehkä joku päivä voin ajatella että tämä oli minulle onnenpotku.
Ei hävetä. Elämä on täynnä niin paljon muita aktiviteetteja, että koen ansiosidonnaisen apurahana jonka avulla voin toteuttaa itseäni. Harrastukset kyllä kummasti vahvistavat identiteettiä niin että se ei enää ole riippuvainen työpaikasta ja palkasta.
Hullu paljon töitä tekee.