Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Aina voi yhden tai kaksi luunappia paukuttaa" – Monet äidit ja isät eivät tunnista, mitä on väkivalta lastenkasvatuksessa

Vierailija
08.02.2018 |

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvää päivää. Lapsille annetaan edelleen luunappeja ja tukistetaan. Itse olen myös saanut ko. Kuritus toimenpiteitä. Toista kertaa en tehnyt kiellettyä. Nykyajan lapsista osa on niin kakaroita ja huonosti kasvatettuja ettei kunnon pyöräytys edes pahaa tekisi. Jos seitsemän vuotias haukkuu tuntematonta h*oraksi ja yrittää kampittaa bussin alle niin olis vanhempien syytä katsoa peiliin.

N24

Kuten sinustakin näkee, niin kuritusväkivalta lisää lasten aggressiivisuutta ja väkivaltaisuutta. Tästä löytyy paljon tutkimuksia, kun googletat ko. aiheen.

Mutta älä huoli, siitä on mahdollista päästä yli, kunhan itse tiedostat asian ja lähdet käsittelemään sitä esimerkiksi terapeutin avustuksella.

Vai agressiivinen 😂 joo o... vanhemmat, jotka eivät kasvata lastaan tekevät näitä riiviöitä. Jotenkin uskon sinun lapsesi olevan yksi näistä huutelijoista pihalla.

Vierailija
22/30 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvää päivää. Lapsille annetaan edelleen luunappeja ja tukistetaan. Itse olen myös saanut ko. Kuritus toimenpiteitä. Toista kertaa en tehnyt kiellettyä. Nykyajan lapsista osa on niin kakaroita ja huonosti kasvatettuja ettei kunnon pyöräytys edes pahaa tekisi. Jos seitsemän vuotias haukkuu tuntematonta h*oraksi ja yrittää kampittaa bussin alle niin olis vanhempien syytä katsoa peiliin.

N24

Kuten sinustakin näkee, niin kuritusväkivalta lisää lasten aggressiivisuutta ja väkivaltaisuutta. Tästä löytyy paljon tutkimuksia, kun googletat ko. aiheen.

Mutta älä huoli, siitä on mahdollista päästä yli, kunhan itse tiedostat asian ja lähdet käsittelemään sitä esimerkiksi terapeutin avustuksella.

Ikinä en oo kyllä ketään pahoinpidellyt 🤔 harvemmin edes olen agressiivinen. Ehkä olen poikkeus sääntöön 🤔 mutta kai sitä terapiaan pitäs mennä kun melkein bussin alle jouduin kiitos sen lapsen jonka vanhemmat ei osaa kasvattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te teette poliisille ilmoituksia? Anonyymisti joku kertoo hyväksyvänsä luunapit?

Vierailija
24/30 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua rangaistiin vilkkaana lapsena todella usein. Remmiä, risua, hiusten repimistä pienimmästäkin syystä. Joskus myös ilman syytä. Ei tehnyt kovin hyvää adhd-lapsen itsetunnolle.

Itsetunto-ongelmien lisäksi olin teini-iässä väkivaltainen aina kuin siihen oli mahdollisuus. 

Pahin ongelma tuli ilmi oman lapsen syntyessä. Uhmaiän temmellyksessä jouduin taistelemaan myös väkivalta ratkaisuna-käytösmallia vastaan. Lähellä oli monta kertaa, etten omaa lastani olisi lyönyt, kun tunsin itseni huonoksi ja osaamattomaksi vanhemmaksi. Ymmärsin myös sen, että omat vanhempani käyttivät väkivaltaa kasvatuskeinona, koska olivat osaamattomia ja vaillinaisia vanhempia.

Vierailija
25/30 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N24

Vai agressiivinen 😂 joo o... vanhemmat, jotka eivät kasvata lastaan tekevät näitä riiviöitä. Jotenkin uskon sinun lapsesi olevan yksi näistä huutelijoista pihalla.

Karmeaa, miten 2010 -luvulla edelleen elää käsitys, että on vain joko väkivallalla kasvatus tai kasvatusta ollenkaan.

Ja kyllä, vanhemman lapseen harjoittama väkivalta lisää lapsen aggressiivisuutta, sekä antaa mallin, että on ok ratkaista kiistat nyrkein ja alistaa itseään heikompaa.

Vierailija
26/30 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N24

Ikinä en oo kyllä ketään pahoinpidellyt 🤔 harvemmin edes olen agressiivinen. Ehkä olen poikkeus sääntöön 🤔 mutta kai sitä terapiaan pitäs mennä kun melkein bussin alle jouduin kiitos sen lapsen jonka vanhemmat ei osaa kasvattaa.

Näet silti hyvänö ratkaisukeinona huonosti käyttäytyvälle lapselle "kunnon pyöräytyksen".

Mikäli saat itse lapsia, niin riski kasvaa ettö pahoinpitelet heitä, mikäli astenteesi kuritusväkivaltaan ei muutu.

Ja tosiaan tuosta lasten aggression lisääntymisestä, tuo sinut kampittanut lapsi voi hyvinkin olla näitä kuritusväkivallalla kasvatettuja. Kun kotoa opitaan, että väkivaltaa voi käyttää jos itseään kiukuttaa.

Päinvastoin taas jos kotona alusta asti opitaan, että KETÄÄN ei lyödä, eikä lapsi ei joudu kokemaan/näkemään välivaltaa. Lapsesta suuremmalla todennäköisyydellä tulee väkivallaton kuin taas lapsesta, joka saa ristiriitaista viestiä vanhemman sanoessa ettei saa lyödä, mutta vanhempi itse lyökin lasta.

Vierailija
27/30 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei ole käyttänyt kuritusväkivaltaa (se olisikin ollut ongelma, kun oli ammatiltaan lastenohjaaja). Sen sijaan hullu narsisti-isäni hakkasi usein sekä minua, että äitiäni. Lopetti jostain syystä murroikään tullessani fyysisen kurituksen, mutta haukkumista, vähättelyä, uhkailua ja huutoa saan kuulla vieläkin kotona käydessäni.

Vierailija
28/30 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras. kirjoitti:

Mua rangaistiin vilkkaana lapsena todella usein. Remmiä, risua, hiusten repimistä pienimmästäkin syystä. Joskus myös ilman syytä. Ei tehnyt kovin hyvää adhd-lapsen itsetunnolle.

Itsetunto-ongelmien lisäksi olin teini-iässä väkivaltainen aina kuin siihen oli mahdollisuus. 

Pahin ongelma tuli ilmi oman lapsen syntyessä. Uhmaiän temmellyksessä jouduin taistelemaan myös väkivalta ratkaisuna-käytösmallia vastaan. Lähellä oli monta kertaa, etten omaa lastani olisi lyönyt, kun tunsin itseni huonoksi ja osaamattomaksi vanhemmaksi. Ymmärsin myös sen, että omat vanhempani käyttivät väkivaltaa kasvatuskeinona, koska olivat osaamattomia ja vaillinaisia vanhempia.

Sepä onkin se pahoinpidellyn lapsen risti, että on riski kohdella omia lapsiaan damoin tavoin, koska se on malli jonka on saanut.

Tärkeintä on, että itse käsittää sen olevan väärin. Kun muistelen miten peloissani olin lapsena äidin riehuessa ja hakatessa minua milloin mistäkin syystä, niin sydän särkyy kun ajattelenkin, että oma lapseni pelkäisi yhtä paljon ja vieläpä minua.

Meidän perhe on täysin väkivallaton alue, ja sellaisena pysyy aina. Mikäli uhmaava lapsi tekee kaikkensa saadakseen vanhemman ratkeamaan raivosta, niin hetkeksi toiseen huoneeseen laskemaan kymmeneen ja yrittää vain pitää mielessä, ettei lapsi pahuuttaan uhmaa.

Vierailija
29/30 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N24

Näet silti hyvänö ratkaisukeinona huonosti käyttäytyvälle lapselle "kunnon pyöräytyksen".

Mikäli saat itse lapsia, niin riski kasvaa ettö pahoinpitelet heitä, mikäli astenteesi kuritusväkivaltaan ei muutu.

Ja tosiaan tuosta lasten aggression lisääntymisestä, tuo sinut kampittanut lapsi voi hyvinkin olla näitä kuritusväkivallalla kasvatettuja. Kun kotoa opitaan, että väkivaltaa voi käyttää jos itseään kiukuttaa.

Päinvastoin taas jos kotona alusta asti opitaan, että KETÄÄN ei lyödä, eikä lapsi ei joudu kokemaan/näkemään välivaltaa. Lapsesta suuremmalla todennäköisyydellä tulee väkivallaton kuin taas lapsesta, joka saa ristiriitaista viestiä vanhemman sanoessa ettei saa lyödä, mutta vanhempi itse lyökin lasta.

Eli hyvin iso osa nykyvanhemmista käyttää edelleen kuritusväkivaltaa koska kakaroiden väkivaltaisuus ja muu häiriökäyttäytyminen vaan lisääntyy? Just joo. Entä väkivaltaiset k18 pelit joita täälläkin moni antaa jopa ala-asteikäisten pelata? Ei ne ajattele että "tää on vaan peli, ei saa ottaa mallia". Mikä on näiden vanhempien mielipide kuritusväkivallasta?

Vierailija
30/30 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N24

Eli hyvin iso osa nykyvanhemmista käyttää edelleen kuritusväkivaltaa koska kakaroiden väkivaltaisuus ja muu häiriökäyttäytyminen vaan lisääntyy? Just joo. Entä väkivaltaiset k18 pelit joita täälläkin moni antaa jopa ala-asteikäisten pelata? Ei ne ajattele että "tää on vaan peli, ei saa ottaa mallia". Mikä on näiden vanhempien mielipide kuritusväkivallasta?

Kukaanhan ei kieltänyt, etteikö myös nähty väkivalta ole lapselle haitallista. Molemmat ovat, sekä koettu että nähty.

Ja ei, meillä ei pelata väkivaltapelejä, tai muitakaan, mihin lapsi on liian nuori. Entäs teillä?

Ja kyllä, tosiaan kuritusväkivallan luvut ovat edelleen surullista luettavaa, vaikkakn asenteet onneksi muuttuvat hiljalleen väkivaltakielteisemmiksi.

"Jopa 41 prosenttia vastaajista kertoi joskus turvautuneensa johonkin kuritusväkivallan muotoon (tukistaminen, sormille näpäytys, läimäytys, piiskaaminen, väkivallalla uhkailu) lastensa kasvatuksessa. Todellinen luku saattaa olla suurempikin, sillä melko suuri osa vanhemmista ei halunnut tai osannut vastata kysymykseen."

https://www.lskl.fi/teemat/lapsen-oikeudet/piiska-on-jaanyt-menneisyyte…